Te keillä 3-4 lasta,enemmänkin saa olla, miten saatte kodin pysymään siistinä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auttakeehan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Auttakeehan

Vieras
Syksyllä ostettiin okt lapsia 4, tuntuu että KOKO AJAN saa siivota eikä muuta ehtis ;( Kotiäitinä, enkä ymmärrä miten te työssäkäyvätte yleensä sitäkään vertaa ehditte. Mulla siis kotona 10kk ikänen,4v ja 3v. Vanhin kolmosella ja tulee yleensä jo 12-13 aikaan kotia. Kolmella lapsella omat, tosin pienet huoneet. Sitä tavaraa vaa kertyy ympäri kämppää lastenhuoneista, vaikka sieltäkin ollaan rankalla kädellä karsittu. Koko ajan tuntuu, että eteisessä saa lakasta hiekkaa/laittaa takkeja/on omat naulakot mut vaatteita aina lattialla ;( Keittiössä menis koko pvä, mutta välillä mentävä uloskin. Huh, hui...en nyt jaksa ees valittaa enää :D Joka päivä vaan yhtä SIIVOOMISTA! Enkä ny tarkota, että kaiken pitäs olla aina tiptop mutta kun tuntuu että roskia tavaraa vaan satelee jostain ja koko ajan sais rättiäkin heilutella :D Pihasta en puhunu vielä mitään, mutta jos joku tähän asti jakso lukea niin kerron että sieläkin lasten pyöriä/hiekkaleluja ympäriinsä. En jaksa koko ajan olla paikoilleen laittamas. Ahdistaa.

Vähemmän tavaraa, jotta siivoaminen on helppoa. Muuta vaihtoehtoa ei ole. Meitä on viisi henkeä ja kaksi koiraa ja asutaan kolmiossa, joten pakko olla tiukkana. Lastenhuoneista ei saa tuoda tavaraa pois. Nyt kun kuopuskin jo 6v niin leluja on karsittu suuret määrät pois.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Kuule, tutulta kuulosta! Meillä lapset 2v, 6v, 7v ja 8v. Jatkuvasti on kaaos ja sotku, ja kun siivoan, on kaikki taas hetken päästä levällään. On ihan mahdotonta pitää kotia siistinä kovin pitkää aikaa. Itse kyllä tykkäisin siitä että koti ois siistin näköinen, mutta se on ihan täysi mahdottomuus tällä porukalla. Pakko vaan sietää.

Meillä on 3 lasta, vajaa2, vajaa 5 ja vajaa8 vuotiaat. Mä kyllä imuroin ja pesen lattian joka päivä. Vien mennessäni ja tuon tullessani. Tavaraa on vain se mikä me katsotaan ihan välttämättömäksi. Meillä oli aiemmin enemmän leluja ja karsittiin todella rankalla kädellä, 2/3 lähti veks. Sen koommin ei oo ollu niiden kanssa ongelmia. Lapset pitää parempaa huolta leluistaan kun niitä ei oo joka oksalla.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Meillä viisi lasta, nuorimmat alle 2v kaksoset ja talo on kuin pommin jäljiltä. Mutta minua ei haittaa, tässä on pakko ollut oppia ottamaan rennosti. Teen joka päivä jotain pientä (pesen mikron/jääkaapin/pesen ikkunan jostain) ja olen tyytyväinen siihen. Kieltämättä olis ihana palkata siivooja pesemään sisäovet ja karmit, mutta ehkä joku päivä saan senkin tehtyä. Haluan tehdä muutakin kuin siivota eli otan illalla käsityön ja katson hetken telkkua, en stressaa tiskeistä tms.

Kaiken ylimääräisen myyn heti pois kirpputorilla, eli meillä ei säilytetä mitään lasten vanhoja vaatteita tai leluja muistona. 3-4 kertaa vuodessa käyn kaikki kaapit ym. varastot läpi ja kaikki ylimääräinen lähtee. Tämä on ollut tosi hyvä systeemi. Pysyy komerot ym. siistinä ylimäräisestä tavarasta.

Meillä ainakin lapset osallistuu siivoukseen, näin on ollut jo hyvin pienestä pitäen, samalla systeemillä mentiin kotona, kun itse olin pieni. Itselleni jää vain imurointi (ei ole vielä ihan imurointi-iässä nuo muksut), moppaus ja tiskaus. Lapset vie itse vaatteet pyykkiin, lelut koppaan, astiat tiskiin yms. pientä, mutta isoksi avuksi luokiteltavaa, voi kun mies osaisi siivota jälkensä yhtä tehokkaasti kuin lapset! Eteiseen hommasin sellasen vesiheinämaton, vai mikä se on.. se päästää hiekat lattialle, niin ei jää pyöriin siihen päälle ja sitä mukaa kulkeudu pitkin taloa. (tuo matto on ihan järjettömän kätevä, ei tarvitse joka päivä imuroida hiekkoja!!!!! suosittelen!) Meillä lapsia 3 ja juuri palasin töihin, ja arki sujuu jo nyt, muutaman viikon jälkeen :) Pihalle hommasin leikkipaikan lähelle ison ''penkin'', jonka sisään menee lelut kätevästi ja on niin iso, että kun sen aukaisee, niin hiekkalaatikolta voi vaikka heittää lelut sinne, jos ei jaksa kävellä eestaas.

Onko pakko olla siistiä? Meillä kolme lasta ja minulla on periaatteena, että keittiössä ei saa likaiset astiat lojua ja vessan pitää olla pestynä. Kaikki muu on sitten tilanteen mukaan. Toki pitää eteistä useinkin imuroida ja tavaroita raivata. Mutta koko ajan ei voi olla siistiä, jos haluaa elääkin. Meillä on leluja olohuoneessa ja kuraa eteisessä, lastenhuone on välillä kuin pommin jäljiltä. Erilaisia vaatepusseja tulee ja menee lainaan, kiertoon, kierrosta, talvisäilöön jne. Niitä on välillä eteisessä ja makuuhuoneen lattialla. Kiva olisi tietenkin, jos aina olisi siistiä, mutta mielestäni se ei ole kohtuullisella vaivalla mahdollista, joten parempi sopeutua pieneen epäjärjestykseen.

mulla on 2v kaksoset ja 8kk vauva. imuroin päivittäin vähintään kerran. luuttuan 1-2x viikossa. vessan pesee mies kerran viikossa, ja hän myös puunaa keittiön joka ilta. leluja raivailen takas lasten huoneeseen miten millonkin viitsin. Kodinhoitohuoneessa on aina pyykkejä narulla, mutta sehän on tätä meidän elämää vaan... meillä olisi paljonkin siistimpää jos itse olisin järjestelmällisempi esim. vaatehuollossa, mutta kaikkea ei tarvii jaksaa =)

Joo ei meillä ainakaan ole aina siistiä, hyvä jos koskaan! HEtken on siistiä, kun siivoan, mutta pian taas sama kaaos. Mitä suotta stressata asialla, vaikka kyllä itekki välil räjähdän tähän kaaokseen, mut lapset ei vain muista enkä jaksa koko ajan muistuttaa siivoamisesta. Eläväiset lapset, poikia kaikki ja alle koulun ikäsiä, joten eimulla ainakaan riitä aika/jaksaminen jne. jatkuvaan jynssäämiseen. Keittiön ja wc:n siivoan useammin, muut huoneet sitten harvemmin ja sen näköstäkin on. Eteinen on hiekassa ja kurassa, mut näkee ainaki et lapsia talossa on ja sotkusia miehiä =) eikai sitä tarvikkaan niin joka paikan kiiltää.....elämässä täytyy olla muutakin, kuin siivoaminen ;)

[QUOTE="kolmen äiti";26222943]Joo ei meillä ainakaan ole aina siistiä, hyvä jos koskaan! HEtken on siistiä, kun siivoan, mutta pian taas sama kaaos. Mitä suotta stressata asialla, vaikka kyllä itekki välil räjähdän tähän kaaokseen, mut lapset ei vain muista enkä jaksa koko ajan muistuttaa siivoamisesta. Eläväiset lapset, poikia kaikki ja alle koulun ikäsiä, joten eimulla ainakaan riitä aika/jaksaminen jne. jatkuvaan jynssäämiseen. Keittiön ja wc:n siivoan useammin, muut huoneet sitten harvemmin ja sen näköstäkin on. Eteinen on hiekassa ja kurassa, mut näkee ainaki et lapsia talossa on ja sotkusia miehiä =) eikai sitä tarvikkaan niin joka paikan kiiltää.....elämässä täytyy olla muutakin, kuin siivoaminen ;)[/QUOTE]

Juu siis tiptop siistiä on turha varmaan ees yrittää jos on monta lasta. Perussiisteys onnistunee ahkeruudella. Mutta tosiaan ei kannata vetää stressiä vaikkei oiskaan niin siistiä.

Joilla on monta pientä lasta, useampi kuin 2 niin ei millään muulla keinolla saa kotia pysymään siistinä, kuin äidin työ 24/7! Kuka jaksaa sellaista? pyykit, tiskit, ruuanlaitto ja jatkuva siivoaminen? kyllä minä ainakin jätän ton jatkuvan siivoamisen väliin, hullu olisin jo, jos kaiken aikaa imurin ja lattialuutun kans pitäis heilua. Lisäksi jos ei tavarat sais olla sielä sun täälä....ei mun aikani ainakaan riitä jatkuvaan siistimiseen. Hermot ei kestä eikä kenenkään tarvikkaan. Vapaa-aikaakin täytyy olla, kuten istua ja juoda kahvikuppi rauhassa päivän lehden kera;) rentoutukaa ja antakaa lapsiperheen kodin näyttää kodilta!! Elämä ei ole jatkuvaa puunaamista, vaan elämistä varten. nauttikaa ja jättäkää turha siivoaminen pois. Roskat ja LIKA on eri asia, kuin lelut, vaatteet ja elämä :)

En saakaan mutta se on vaan pakko sietää. Meillä on lapset 14v, 11v, 10v, 5v ja 2v ja vauva tulossa. Ja kissa.
Isoimman pojan huone on täyskaatopaikka, mä en kovin usein edes viitsi nykyään avata sitä ovea kun tulee vaan paha mieli :D
Pienempien huoneita siivoillaan yhdessäkin ja ongelmana on se että tavaraa on ihan liikaa. Vaikka koitan pitää tavaramäärää kohtuullisena niin aina sitä kertyy ja säilytystilaa ei koskaan ole tarpeeksi.
Alakertaa (jossa olkkari, keittiö, ruokailutila) imuroin päivittäin, useampaankin kertaan. Lattiat PITÄISI pestä päivittäin mutta en todellakaan jaksa. Tiskiä ja tavaraa kertyy koko ajan mutta sitä on vaan opittava sietämään ettei juuri tiptopsiivottu kämppä ole enää vartin päästä samassa kunnossa.

Laita niille 3 ja 4 vuotiaille yhteinen nukkumishuone ja yhteinen leikkihuone, niin lelut pysyy kummasti paremmin yhdessä paikassa. Olettaisin ainakin, että leikkivät paljon yhdessä ja kun molemmilla on omat huoneet, leikit täytyy siirtää aina johonkin, joko toisen makuuhuoneeseen tai sitten muualle kotiin. Koululaisen voi ottaa isomminkin avuksi siivoamiseen ja hänelle voi antaa vastuun vaikkapa eteisen siisteydestä, siis että takit ja rukkaset ovat paikoillaan ja enimmät hiekat harjattu pois lattialta. 3 ja 4 vuotiaat voivat myös auttaa ja ainakin huolehtia omat lelut paikoilleen. Meillä ainakin toimii hyvin "kilpailuttaminen", eli otetaan kisa kuka on nopein, kuka ehtii eniten yms. ja palkkiona saa vaikka valita iltasadun. Yksi parhaista on kuitenkin se tavaramäärän vähentäminen. Tarviiko tavaraa olla niin älyttömän paljon, vai voisiko jotain karsia. Itse kyllä olen tässä asiassa aika surkea, en millään raskisi verottaa lasten leluja, mutta ainakin kaikki rikkinäiset ja kaikki mainoskrääsät (tyyliin mäkkärilelut, messulelut yms. jutut) poistaisin surutta. Osan leluista voisi myös laittaa väliaikaisesti pois varastoon.

Yhdessä vaiheessa meillä oli miehen kanssa systeemi, että toinen siivosi keittiön siiläaikaa kun toinen nukutti lapset. Sillon ei ollut vielä teinejä, jotka sotkevat keittiön yöllä . Aamulla oli mukava mennä siistiin keittiöön ja kun heräsin tarkoituksella ennen lapsia, ehdinjuoda kahvit siistissä keittiössä. Päivä alkoi paremmin ja jaksoin paremmin komentaa lapsia siivoamaan tavaransa yms.

Illalla keittiön siivouksen ja lasten nukuttaisiin jälkeen meill
Ei tehty kotitöitä vaan rentouduttiin.

Meillä kolme lasta ja jatkuvasti sais olla siivoamassa ja järjestelemässä leluja,kenkiä,urheilukamppeita jne...Välillä on vaan annettava olla jonkinlainen kaaos,meillä vanhin koulussa,nuorin 2v,keskimmäinen leikki-ikäinen.

Meillä koululaiset 12v ja 10v sekä päiväkotilainen 5v. Lauantaisin on koko perheen siivouspäivä, jolloin lapset siivoavat omat huoneensa ja sen jälkeen alkaa karkkipäivä. Jos ei siivoa, ei tuu karkkiakaan. Aina siivoavat, vaikka tietty marisevat välillä. Minä siivoan yläkerran, mies alakerran. NÄin on toimittu ainakin viimeiset 6 vuotta. Sit viikolla koululaisten huolena on tyhjentää astianpesukone. Muuten viikolla mä pidän huolta ylläpitosiivouksesta miten ehdin, mutta tietysti lasten pitää huolehtia omat tavaransa paikoilleen. Toki loppuviikkoa kohti kaaos kasvaa, mutta jonkinlaista sietokykyä on ollut pakko kasvattaa.
Tosi tärkeää on se, että lapset tekevät myös itse jotain, edes jotain pientä. Ei ole tarkoitus, että äiti-ihminen siivoaa vaan koko ajan.

[QUOTE="Äippäx4";26222777]Kuule, tutulta kuulosta! Meillä lapset 2v, 6v, 7v ja 8v. Jatkuvasti on kaaos ja sotku, ja kun siivoan, on kaikki taas hetken päästä levällään. On ihan mahdotonta pitää kotia siistinä kovin pitkää aikaa. Itse kyllä tykkäisin siitä että koti ois siistin näköinen, mutta se on ihan täysi mahdottomuus tällä porukalla. Pakko vaan sietää.[/QUOTE]

Sanasta sanaan näin, paitsi lasten iät 7kk, 3v., 9v. ja 14v.

En saa kotia pysymään siistinä. Tai saan jos siivoan koko ajan, mutta en jaksa, enkä halua. Puhtaana yritän pitää paikat, mutta kyllä meillä on aina sellainen iloinen sekamelska :)

Mä priorisoin. Hoidan aina ruoanlaiton ja pyykit ensin. Kaikki muut kotityöt näiden jälkeen. Meille ei tosiaan toivota yllätysvieraita ja teen ison siivouksen kerran viikossa. Viitenä päivänä viikossa siistin keittiön, ruokailutilan ja wc:t. Onneksi mieheni on hyvä imuroija ja moppaaja ja yhteisvoimin saamme kodin kahdessa tunnissa kiiltäväksi. Omien ystävieni soittaessa saan kodin viidessä minuutissa vierailukuntoon.

Yhden ja kahden lapsen kanssa stressasin enemmän huonosta siivosta. Nykyään, kun lapsia on vielä enemmän, en edes ehdi stressata. Mutta en vieläkään viihdy huonossa siivossa.

meillä 4 lasta ja on siistiä. Tavaraa vähän. (leluja kyllä aika paljon). Lapset leikkivät omissa huoneissaan ja siellä lelut saavatkin olla rauhassa, leikin jälkeen ne aina siivotaan paikoilleen. Lapset eivät edes kuljettele niitä ympäriinsä. Tuo ja vie toimii. Keittiön järjestän aina syönnin jälkeen. Imuroidaan joka päivä, lattiat pestään pari kertaa viikossa. Lapsille on oma paikkansa mihin he laittavat seuraavan päivän vaatteet valmiiksi. Mies siivoo ja järjestää ihan yhtä lailla.

meillä 4 lasta ja on siistiä. Tavaraa vähän. (leluja kyllä aika paljon). Lapset leikkivät omissa huoneissaan ja siellä lelut saavatkin olla rauhassa, leikin jälkeen ne aina siivotaan paikoilleen. Lapset eivät edes kuljettele niitä ympäriinsä. Tuo ja vie toimii. Keittiön järjestän aina syönnin jälkeen. Imuroidaan joka päivä, lattiat pestään pari kertaa viikossa. Lapsille on oma paikkansa mihin he laittavat seuraavan päivän vaatteet valmiiksi. Mies siivoo ja järjestää ihan yhtä lailla.

niin ja aikaa ei tosiaan menee kauaa päivässä.

Yhteistyössä