Laina ja talo puoliso nimissä? Miten kulut jaetaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -ap-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

-ap-

Vieras
Tähän tilanteeseen ei todellakaan haluttu, tai ainakaan minä en halunut. Meillä on nyt yhteinen laina, yhteinen tili ja yhteiset rahat. Seuraava talo tulee ainoastaan miehen nimiin koska on hänen sukunsa talo. Mies siis hoitaa lainakulut mutta miten kaikki muut kulut jaetaan? Onko kellään vastaavaa tilannetta?

Käypä lakimiehen puheilla. Yksi sukulainen meni tuollaiseen tilanteeseen ja menetti kaiken puolison kuollessa. Siis jo hankkimansa omaisuudenkin. Kyllä sulla pitää olla oikeus osaomistukseen edes (tyyliin 60%miehelle 40% sulle). Jos miehesi kuolee, kenelle talo menee? Ei sun pidä suostua tuohon!!!!

en lähtisi tuohon.

Tai ainakin teettäisin tiukat lailliset paperit joko pankissa tai lakimiehellä niin, että esim eron/kuoleman sattuessa saisit tietyn korvauksen ajalta.

No me asumme miehen kotitilalla ja lainat ja talot on miehen nimissä. Itse maksan juoksevia kuluja, kuten sähkö, vesi, roskis yms. en maksa lainoja. Meillä on omat rahat ihan omasta halusta ja nyt kun en ole työelämässä, mies maksaa menot ja ruoatkin suurimmaksi osaksi, tosin sillä on tulojakin 4 kertaa se mitä mulla.

[QUOTE="vieras";26228838]en lähtisi tuohon.

Tai ainakin teettäisin tiukat lailliset paperit joko pankissa tai lakimiehellä niin, että esim eron/kuoleman sattuessa saisit tietyn korvauksen ajalta.[/QUOTE]

No eiköhän se ole käypä korvaus kun ei tarvi maksella lainoja, laittaa ne vaikka sijoitusrahastoon joka kuukausi.

Tuossa tilanteessa pitäisi olla omat rahat ja kaikkein reiluin tilanne on, että mies maksaa lainan, koska talo tulee olemaan vain hänen omistuksessa ja kaikki muut kulut puoliksi.

Eli mies maksaa lainaa ja kartuttaa omaisuutta. Sinä säästät,kun ei tarvi tuota lainaa maksaa ja kartutat omaisuutta omalla tavallasi esim. säästämien, sijoittamiinen.

Tähän tilanteeseen ei todellakaan haluttu, tai ainakaan minä en halunut. Meillä on nyt yhteinen laina, yhteinen tili ja yhteiset rahat. Seuraava talo tulee ainoastaan miehen nimiin koska on hänen sukunsa talo. Mies siis hoitaa lainakulut mutta miten kaikki muut kulut jaetaan? Onko kellään vastaavaa tilannetta?

No jos talo on miehen suvun omaisuutta alunperin niin mielestäni on oikein että miehesi hoitaa lainakulut ja talo pysyy hänen nimissään. Sinä jaat normaaleista asumiskuluista puolet.

Saathan siinä loppujen lopuksi aika halvalla asua vai kuinka? Tosin yhteiset rahat ei tässä tapauksessa ole paras vaihtoehto.

Samalla minä ainakin säästäisin omia rahojani ihan vaan muuten pahan päivän varalle.

[QUOTE="vieras";26228850]No me asumme miehen kotitilalla ja lainat ja talot on miehen nimissä. Itse maksan juoksevia kuluja, kuten sähkö, vesi, roskis yms. en maksa lainoja. Meillä on omat rahat ihan omasta halusta ja nyt kun en ole työelämässä, mies maksaa menot ja ruoatkin suurimmaksi osaksi, tosin sillä on tulojakin 4 kertaa se mitä mulla.[/QUOTE]

No teillä on tietysti isot tuloerot, mutta ei sekään ole reilua että toinen maksaa juoksevat kulut ja elämisen ja mahdollistaa näin toisen omaisuuden kerryttämisen..

Itse oon miettinyt että mies hoitaa lainat ja muut kulut sitten varmaan puoliksi. Itse alan säästää jonkun prosenttiosuuden johonkin rahastoon tms.. Mutta sitten on lisäksi esimerkiksi remontit jne.. kenen pussista ne maksetaan?

Käypä lakimiehen puheilla. Yksi sukulainen meni tuollaiseen tilanteeseen ja menetti kaiken puolison kuollessa. Siis jo hankkimansa omaisuudenkin. Kyllä sulla pitää olla oikeus osaomistukseen edes (tyyliin 60%miehelle 40% sulle). Jos miehesi kuolee, kenelle talo menee? Ei sun pidä suostua tuohon!!!!

No lapsille menee aina oli sitten puolisoa tai ei. Jos minä saisin asua mieheni vaikka perinnöksi saamassa talossa josta ei minun tarvitsi maksaa mitään lainoja niin eihän se minun omaisuuttani silloin olisi.

No teillä on tietysti isot tuloerot, mutta ei sekään ole reilua että toinen maksaa juoksevat kulut ja elämisen ja mahdollistaa näin toisen omaisuuden kerryttämisen..

Itse oon miettinyt että mies hoitaa lainat ja muut kulut sitten varmaan puoliksi. Itse alan säästää jonkun prosenttiosuuden johonkin rahastoon tms.. Mutta sitten on lisäksi esimerkiksi remontit jne.. kenen pussista ne maksetaan?

Omistaja maksaa remontit. Nehän nostavat talon arvoa ja myös omistajan omaisuutta.

No on meillä nyt muitakin kuluja kuin juoksevat kulut, esimerkiksi kun olin töissä vielä, mies maksoi kaikki vakuutukset koska hänen kiinteistönsä yms. ovat siinä, mutta siinä on myös minun autoni vakuutukset, henkivakuutukset yms. mies myös osti useimmiten uudet renkaat minun autooni yms.

Yhteistyössä