Kiinteiden ruokien maisteluun vinkkejä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mirage"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mirage"

Vieras
Hei!

Olen pahoillani, jos tämä viesti tulee väärään paikkaan.. Toivon kuitenkin, että jotain apua täältä saisin.

Meidän tyttö on vähän reilu 5kk vanha. Olemme muutamia viikkoja kokeilleet soseiden maistelua kahdesti päivässä. Vielä emme ole kokeilleet muuta kuin perunaa ja porkkanaa, omatekoista. Olen pakastanut porkkanaa ja perunaa jääpaloina ja aina yhdellä maistelukerralla otetaan käsittelyyn yksi pala. Notkistan sitä vielä pienellä lirauksella vettä.

Muutaman hassun kerran on ollut havaittavissa, että suu jopa aukeaa lusikalle, mutta tyttö ei selkeästi vieläkään tajua, mitä sille mössölle pitäisi tehdä. Kielellä muljutellaan sitä ulos suusta tai sitten muutaman kerran alkanut vedet silmissä kakomaan ja yskimään.

Nämä kakomiset ja suusta ulos muljuttelut ei sinänsä ihmetytä, mutta se, että suurimmaksi osaksi tyttö topakasti vaan puristaa huulet yhteen, eikä suostuisi ottamaan lusikkaa vastaan. Miksi? Onko kyse vaan siitä, ettei maku/haju miellytä? Luulisi jo kuitenkin muistavan ja ymmärtävän hieman tuota lähestyvän lusikan ideaa, kun sen verran aikaa kuitenkin ollaan jo harjoiteltu.

Joka kerta, kun saan edes hieman menemään lusikasta suuhun, kehun tyttöä kovasti, innostun, hymyilen, silittelen, näin yritän kannustaa häntä jatkamaan.

Kertokaa parhaimpia vinkkejänne, kaipaisin niin apua ja ohjeita! Kiitos jo etukäteen ja aurinkoista kesän odotusta kaikille!

Mä odottelisin kuukauden ja koittasin sit uudestaan. Ei noin pieni vielä tarvii kiinteitä. Ja itse antaisin sormiruokaa, parempia kokemuksia siitä kuin soseista.

Eikö peruna mene pahaksi pakastaessa?!ite on antanu makuannosket kaupan purkista,sit kun menee isompi satsi kerralla niin sit vasta oon alkanu tehdä itse.Kaupan soseet vaan jotenkin maistuneet paremmin ekoina lusikallisina....

Anna olla, ei noin pieni tarvitse vielä soseita. Yrität vaikka kuukauden päästä uudelleen. Itse olen antanut nyt pari päivää omalle puolivuotiaalle soseita ja hyvin uppoaa. Esikoinen oli lähes 10kk ennenkuin otti mitään kiinteää suuhunsa, hänelle ei kelvannut kuin tissimaito ja hyvin kasvoi.

Meillä opittiin syömään perunaa ja porkkanaa yhdessä hedelmäsoseen kanssa. Lautaselle puolet pottuporkkanaa ja puolet esim. päärynää. Sitten vuorotellen niitä lusikoitiin suuhun. Huomas kyllä heti, että se hedelmä meni liukkaammin alas, mutta samalla meni se pottuporkkanakin.

Mä aloitin 4 kk iässä kiinteet ja alkuun kovin yökkäili ja puistatutti mut otin tavoitteeks et alkuun vaikka vaan se yks teelusikallinen päivässä ja sit annosta nostetaan kun alkaa maistumaan. Ajattelin et otan ihan rennosti enkä missään nimessä tuputa mitään väkisin. Kyllä se sit pikkuhiljaa siitä lähti luistamaan. Minä myös pakastin perunaa ym. pieninä köntsinä eikä se pottu siitä mitenkään pahaks menny.

miksi pitää kiirehtiä noitten kiinteitten kanssa? Kaikki sujuu paremmin kun antaa ajan kulua ja lapsen kasvaa. Ennen puolta vuotta ei tartte mitään jos ei ihan hirveesti osota kiinnostusta ja varsinkin jos pitää tuputtaa niin jossain on kyllä vikaa. Kumma kiire valmiissa maailmassa...

Eikös sitä yleensä sanota, että lapsi on valmis kiinteitä syömään sitten kun syö mielellään? Eli odottele rauhassa ainakin pari viikkoa. Koska jos nipistää suun tiukasti kiinni, niin minusta se kertoo vain siitä ettei vielä ole oikea aika. Ehditte hyvin maistelemaan vähän myöhemminkin :)

Ja mulle sanottiin neuvolassa, että vaikka kasvissoseet ei maistuisikaan yhtä hyvin kuin hedelmä tai marja, niin ei kuitenkaan kannata näillä makeilla hedelmäsoseilla aloittaa tai antaa paljon. Lapsi tottuu helposti makeaan, eikä sitten kohta kelpaa ollenkaan kasvissoseet.

Mä en ole antanut hedelmäsoseita ennen kun olen maistattanu ainakin perunaa, porkkana, maissia ja ehkä muitakin vihanneksia! En aloittais hedelmillä itte koska minusta tuntuu että lapsi sitten tottuu makeaan (nyt 2 lasta 3v ja 1,5 v jotka syövät kaikkea mustekalasta lähtien....mut siis kaikki toimii omalla tavalla). Olen itse tehnyt kaikki ruuat itte paitsi maissin ja luumun (ne olen ostanut soseena). Peruna menee huonoksi jos sen pakastaa yksinomaan (en nyt muista miks mut...) esim porkkanan kanssa sekoitettuna voi pakastaa. Itse olen keittänyt perunaa ja sekoittanut pikkaisen rintamaitoa sekaan ja sitteen muusannut haarukalla (en soseuta kun sit siitä tulee vaan liisteriä). Alussa enemmän rintamaitoo ja sit vähentänyt pikkuhiljaa. Puristin suoraan rinnasta lautaselle (helppo lisätä jos ei riitä heti...heh) Ellei imetä niin korvike toimii varmaan yhtä hyvin. Molemmille oon alkanut antaa kiinteitä 4,5 kk iässä (nuoremmalle senkin takia että tässä vaiheessa edelleen söi tunnin välein öisin enkä ole ikinä antanut korviketta niin...) Alussa kiinteä menee huonommin ja se on enemmän vaan maistattelua ja saa tosiaan olla onnellinen jos vähänkin menee alas (kakasta kyllä huomaa eron jos jotain on uponnut... =D ) Mä oon aloittanu senkin takia jo reilun 4 kk ikäisenä koska oon lisännyt vaan yhden ainesosan viikossa, niin kestää kauan eri juttujen maistattaminen. Mutta siis maidontuoksu ruuassa on tosiaan auttanut täällä ja en ole myöskään ikinä antanut näitä "sesepuuroja" vaan rohkeesti keittäny normipuuroa alusta asti niin siihenkin on helpoittanut oman maidon lisääminen. Toivottavasti nämä vinkit auttavat!

Meillä poju täyttää 7kk kohta ja ollaan jotakin jo maisteltu. Hänmies ei pidä porkkanasta yhtään, ja perunakin menee vaan hedelmäsoseen kanssa. Siis ne pitää oikein sötköttää sekaisin lautaselle....;) mutta ajattelisin että ajan kanssa oppii syömään erikseenkin ne :D
Ei varmaan noiden pienten kanssa auta kuin aika tuohon makunystyröiden kehittymiseen ;)

paremman makuisia vihanneksia. Bataatti, parsakaali, kesäkurpitsa uppoavat hyvin nelikuiselleni (hoksasi syömisen heti ekalla maistelukerralla). Päärynää saa joka päivä, jotta maha toimii hyvin. Kasvissoseet teen itse (kaupan haisevat ja maistuvat aivan kamalilta), hedelmä ja marjasoseita annan myös purkista.

Perunaa en antaisi vielä pitkään aikaan, on sen verran liisteriä tavaraa.

Eikö peruna mene pahaksi pakastaessa?!ite on antanu makuannosket kaupan purkista,sit kun menee isompi satsi kerralla niin sit vasta oon alkanu tehdä itse.Kaupan soseet vaan jotenkin maistuneet paremmin ekoina lusikallisina....

Ei se pilalle ainakaan mene. Vähän voi jäädä rakeiseksi, mutta syötävää on kuitenkin.

AP:lle
Me tehtiin niin, että annoin pojalle heti kun täytti 4kk maistiaisia kerran päivässä jotakin kasvissosetta tai hedelmää. Yleensä itsetehtyä bataattisosetta. Siis vaan pyyhkäisin tyyliin huulen sitä. Aluksi samaa makua viikon, lopulta kolme maistelu kertaa ja uusi maku. Käytin lopussa aika paljon kaupan soseita.

Kun vauva oli viisi kuukautta aloitettiin kerran päivässä itsetehty lihasose lounaaksi. Sitä meni pari lusikkaa. Välipalaksi vajaa puoli purkkia hedelmäsosetta, jolle alkoikin lopulta aukoa suutaan.

Tarjoa jotakin makeampaa esim bataatti tai hedelmäsoseet tai pidä taukoa. Vauva pärjää vielä jonkun aikaa maidolla/velillä jne..

Yhteistyössä