Olen mieheni silmissä kaunein ja ihanin, kuin prinsessa! Mitä pahaa siinä on? (Vrt. toinen ketju)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Greyn Anatomia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Greyn Anatomia

Vieras
Miksi niin moni tuomitsee sen että nainen haluaisi olla kaunein, ihanin, prinsessa jopa? Aika harva oli ap:n kanssa samoilla linjoilla.

(Perustuu tähän ketjuun: Mies sanoi mun olevan tavallisen nätti. Haluan perua häät. Mielipiteitä?)

Mitä pahaa siinä on että maailman miljardeista ihmisistä edes yhdelle on se maailman tärkein, kaunein ja ihanin ja saa prinsessakohtelua?

Pahaa on se paatos, että näin on pakko olla koska muuten kaikki on pelkkää paskaa ja roskiskamaa. Siinä juhlitaan ja syötetään toisillekin sellaista asennetta, joka lopettaa liitot ensimmäiseen kunnon kriisiin ja riistää lapsilta perheen.

Olisi ihanaa, jos jokaisella voisi olla puoliso joka pitää parhaana ja ihailee. Mutta se ei ole realismia jos yhteiskunnan tasolta katsotaan. Enemmän kuin saadaan hyvää aikaan prinsessasatuvaatimuksilla, aiheutetaan ahdistusta. Eikä se ole realismia myöskään psykologian kannalta, koska jokaisessa liitossa on parempia ja huonompia vaiheita. Ja kaikki epärealistisuuden markkinoiminen hyveenä haisee pahalle.

Tämä ei tarkoita sitä, etteikö ole hyvä pyrkiä jokaisen parantamaan liittoaan. Mutta sitä voi parantaa joko sisällöllisesti tai muodollisesti. Kun parannetaan muotoa, halutaan että kaikki näyttää hyvältä ja ihmiset sanovat oikeanlaisia sanoja. Tämä saattaa johtaa myös sisällön paranemiseen, jos kysymys oli vain siitä, että ei ollut huomattu että noinhan minä haluankin elää.

Mutta jos ne sanat ovat yhtään valheellisia, niin niiden vaatiminen voi pilata suhteen joka muuten voisi hyvinkin selvitä. Koska aikuisten todellisuudessa rakkaus on tekoja ja tahtoa ja myötätuntoa ja kärsivällisyyttä, ja näitä voi löytyä sieltäkin, mistä ei päällisin puolin uskoisi. Rakkaus ei ole tiettyjä sanoja ja niiden lypsämistä. Eikä rakkaus ole epätodellista, jos rakastaja ei kykene sanomaan missä asioissa rakastettu on ylivertaisen hyvä. Rakkaus ei ole palkkio jonka saa olemalla erinomainen yksilö, ja jota tavikset eivät ansaitse.

Siinä iässä jossa mennään naimisiin ja hankitaan lapsia, moni ei vielä ole edes kykenevä rakastamaan, kun lapsuuden haavat eivät ole parantuneet. Ei myöskään tiedetä keitä ollaan itse saati kuka puoliso on. Monelle käy sitten niin, että puitteet on kunnossa ja joka päivä vannotaan rakkautta ja kiitellään kauneutta - kunnes kirkkaalta taivaalta ilmoitetaan, että ei kun rakastankin tästä eteenpäin naapurin tiinaa.

Toisen ketjun ap halusi estää tämän laittamalla miehen julistamaan hänen kauneuttaan. Se vain ei riitä vakuutukseksi, että suhde säilyy. Ja silti sen saadakseen hän oli valmis perumaan häät vaikka heillä on lapsikin ja muuten asiat kai eivät ole kummankaan mielestä huonosti.

Minunkin mielestäni heillä olisi keskustelun paikka ja jotenkin miehen olisi syytä löytää sanaisen arkkunsa avaimet. Mutta moni mies ei tosiasiassa ymmärrä naisen erityisyydentarvetta. Eikä sen tarvitse tarkoittaa, että erityisiä tunteita ei ole. Mutta jos niistä joutuu kovasti puhumaan, niin saattaa mennä ahdistelun puolelle. Suomalaisessa kulttuurissa on edelleen huomattavan vahva rehellisyyden vaatimus, ja siksi amerikkalaisen rakkauspuheen ja ylistämisen siirto tänne ei toimi. Kannattaa ottaa amerikkalainen mies jos haluaa elää sikäläisittäin.

Vaikka jokaisella on oikeus esittää toiveita puolisolle parisuhteen sääntöjen muuttamiseksi ja vaikka hiukan painostaakin, niin toista ei voi pakottaa muuttumaan, ja pakotusyritykset johtavat pitkään ja kylmään valtataisteluun. Asian aiheuttamaa ahdistusta jos ei kestä, ei ehkä ole hyvä mennä naimisiinkaan. Mutta kun lapsi on jo olemassa, niin periksi antaminen naimisiinmenokauhulle on aikalailla jälkijättöistä.

En ole lukenut toista ketjua, mutta mun mielestä tuollainen ajatus on melko naiivi. Siis tuo kauneusosio. Enkä oikeastaan ymmärrä naisia jotka vaatii jotain "prinsessakohtelua". Lienee jäänyt prinsessaleikit lapsuudessa kesken.... toki odotan mieheltä kunnioitusta minua kohtaan ja huomioimista.

No mäkään en lukenut tuota toista ketjua, mutta ainakin mä haluan parisuhteessani tasavertaisuutta, molempien huomioimista yhtä lailla. En mitään prinsessa - alamaiskohtelua. Vaikkakin meilläkin sellaista oli ensi vuosien huumassa, mutta nyt siis kymmenen vuoden jälkeen molemmat huomioi toisiaan aika tasavertaisesti.

itseäni ei haittaa pätkääkään että en ole mieheni mielestä se maailman kaunein ja ihanin nainen, koska tiedän itsekin että en ole. miksi pitäisi väkisin vaatia toista väittämään sellaista minkä tietää olevan valetta?
ja mieheni on kuitenkin valinnut minut vaimokseen kaikkien niiden kauniiden prinsessosen seasta, ja se mielestäni kuitenkin kertoo enemmän ja merkitsee enemmän kuin ulkonäön ylistäminen turhaan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: nöppönen
Ketjussa taidettiin puhua siitä että nainen halusi olla miehensä silmissä kaunis, eikä vain tavallisen näköinen.
Ymmärrän ajatusta ainakin jonkin verran. Olen huomannut että ihmisen ulkonäkö muuttuu kun tämän oppii tuntemaan. Kaunis ihminen ei olekaan niin kaunis jos on itsekäs ja pinnallinen, tavallisen näköinen taas muuttuu kovinkin kauniiksi jos sisältä löytyy paljon ihailemisen arvoista. Oman mieheni ulkonäkö muuttui kun opin rakastamaan häntä. Suhteemme on murenemassa tällä hetkellä jä huomaan kyllä että näen hänet aivan erilaisena, paljon vähemmän viehättävänä ulkoisesti.

Mä olen mieheni mielestä maailman kaunein. Ja hän siis väittää olevansa täysin tosissaan.

Olen kyllä sanonut, että joopa joo, eiköhän hän ole ihan samalla tapaa sanonut entiselle avopuolisolleen, mutta ei kuulemma ole. Ei hän ole koskaan kehunut tätä kauniiksi, koska ei pitänyt naista kauniina vaan aivan tavallisena.

Mä puolestani olen käskenyt sen hankkia rillit ja ottaa niihin mahdollisimman vahva vahvuus...jospa hän alkaisi näkemään asioita vähän uudessa valossa.

En ihan ymmärrä, miksi sanoa toiselle, että tämä ei ole kaunis vaan tavallinen. Mikä siinä on takana? Haluaako tämä näin sanova kauniin puolison itselleen, onko hän tyytynyt osaansa? Älkää käsittäkö väärin, minä vain en ymmärrä miksi kukaan sanoo noin toiselle.

Minä en usko, että mieheni pitää minua maailman kauneimpana, mutta kauniina kyllä. Jos hän sanoisi että olen maailman kaunein nainen niin mikäs siinä - olen sitä hänelle. Ehkä naiivisti ajattelen että jokainen valitsee puolisonsa myös sillä perusteella, että toista kärsii katsella. Minusta olis tylyä sanoa toiselle että hän näyttää tavalliselta mieheltä. Sama kuin sanoisi, että on niitä parempiakin sillä saralla.

• Tykkää
Reactions: nuusa
Mä olen huomannut monta kertaa sen, että joku mies ei ole aluksi mun mielestä mitenkään erityisen puoleensavetävä vaan ihan tylsän tavallinen. Sitten kun olen sen miehen oppinut tuntemaan ja ihastunut, onkin tästä tavallisen näköisestä miehestä löytynyt vaikka mitä komeeta, söpöä ja suloista. Näin ajattelu on jatkunut niin kauan, kun tunteita toista kohtaan on ollut. Näin ollen olen päätynyt siihen, että henkilö, jolla on tunteita toista kohtaan, näkee myös tämän viehättävänä/kauniina/erityisenä, siitäkin huolimatta että tämä ei välttämättä tosiasiassa ole mitenkään erityisen kaunis tai kauniimpi kuin muutkaan kauniit (Ja mikä edes on kaunis? Mulla ja ystävilläni on ainakin ihan erilaiset ihanteet, jos vaikka listataan mielestämme kauniita naisia...). Mulle siis se, ettei puoliso pitäisi mua mitenkään erityisen viehättävänä, olisi merkki myös tunteiden puuttumisesta.

Miksi niin moni tuomitsee sen että nainen haluaisi olla kaunein, ihanin, prinsessa jopa? Aika harva oli ap:n kanssa samoilla linjoilla.

(Perustuu tähän ketjuun: Mies sanoi mun olevan tavallisen nätti. Haluan perua häät. Mielipiteitä?)

Mitä pahaa siinä on että maailman miljardeista ihmisistä edes yhdelle on se maailman tärkein, kaunein ja ihanin ja saa prinsessakohtelua?

Kerro ap, mitä tarkalleen ottaen tarkoittaa, että aikuinen nainen "on kuin prinsessa" ja "saa prinsessan kohtelua"? Ihan oikeasti haluaisin tarkennusta, koska en vaan saa kiinni tuosta osuudesta. Se kuulostaa omaan korvaani vähän naiivilta ja yksinkertaiselta, ja mietinkin että ehkä en vaan ole sisäistänyt, mitä sana "prinsessa" aikuisten ihmisten parisuhteessa tarkoittaa.

Itselläni ei ole tarvetta kuulla, että olen "maailman kaunein", ts. kauniimpi "kuin joku muu tai kaikki muut". Sekin kuulostaa minusta vähän hassulta aikuisen suusta. Mutta tottakai parisuhteessa on ihan normaalia ajatella, että toinen on ihanin, kaunein, jne, mutta se taas tuntuu oudolta, jos näihin määreisiin liittyy joku vertailu muihin - vaikka sitten "maailman kaikkiin muihin". Lähinnä nuo superlatiivit ilmaisevat samalla lailla rakkautta kuin "rakastan sinua ikuisesti" - tavallaan näitä määreitä ei ole oikeasti olemassa, koska oletettavasti kukaan ei rakasta ikuisesti, koska kuolee viimeistään reilun sadan vuoden kuluttua, ja samoin ei voi sanoa totuudenmukaisesti "maailman ihanin", koska koko maailmaa ei olla koettu. Mutta ei se mitään.

Mun mies on sanonut että olen kaunein, mitä hän on koskaan tavannut ja myös mukavin. Jos hän haluaa minua pitää kauneimpana, niin ok, vaikka minun on hyvin vaikea uskoa, etteikö mies olisi kauniimpia naisia tavannut. Mutta se, että olen hänen mielestään mukavin =)

Muuuutta tähän täytyy lisätä että suurin kohteliaisuus mitä olen ikinä mieheltäni kuullut on ehdottomasti se etten ole täydellinen, eikä minun tarvitsekaan olla. Diggaa vikoineen päivineen. Just tällaisena.

Mä olen huomannut monta kertaa sen, että joku mies ei ole aluksi mun mielestä mitenkään erityisen puoleensavetävä vaan ihan tylsän tavallinen. Sitten kun olen sen miehen oppinut tuntemaan ja ihastunut, onkin tästä tavallisen näköisestä miehestä löytynyt vaikka mitä komeeta, söpöä ja suloista. Näin ajattelu on jatkunut niin kauan, kun tunteita toista kohtaan on ollut. Näin ollen olen päätynyt siihen, että henkilö, jolla on tunteita toista kohtaan, näkee myös tämän viehättävänä/kauniina/erityisenä, siitäkin huolimatta että tämä ei välttämättä tosiasiassa ole mitenkään erityisen kaunis tai kauniimpi kuin muutkaan kauniit (Ja mikä edes on kaunis? Mulla ja ystävilläni on ainakin ihan erilaiset ihanteet, jos vaikka listataan mielestämme kauniita naisia...). Mulle siis se, ettei puoliso pitäisi mua mitenkään erityisen viehättävänä, olisi merkki myös tunteiden puuttumisesta.[/QUOT

Juuri näin ajattelen itsekin.

En ihan ymmärrä, miksi sanoa toiselle, että tämä ei ole kaunis vaan tavallinen. Mikä siinä on takana? Haluaako tämä näin sanova kauniin puolison itselleen, onko hän tyytynyt osaansa? Älkää käsittäkö väärin, minä vain en ymmärrä miksi kukaan sanoo noin toiselle.

Minä en usko, että mieheni pitää minua maailman kauneimpana, mutta kauniina kyllä. Jos hän sanoisi että olen maailman kaunein nainen niin mikäs siinä - olen sitä hänelle. Ehkä naiivisti ajattelen että jokainen valitsee puolisonsa myös sillä perusteella, että toista kärsii katsella. Minusta olis tylyä sanoa toiselle että hän näyttää tavalliselta mieheltä. Sama kuin sanoisi, että on niitä parempiakin sillä saralla.

Itse henkilökohtaisesti luulen, että kyse on puhtaasti siitä, ettei joka mies osaa pukea sanoiksi ajatuksiaa tai sanoilla on eri merkitys kuin mitä niillä on naisen päässä. Lisäksi miehet noin ylipäänsä helposti kyllästyy inttämiseen (niin teen kyllä minäkin), ehkä silloin ei tule harkittua sanojaan niin tarkkaan. Omalla kohdalla sanoilla ei ole niin merkitystä, toki kehu silloin tällöin on kiva, mutta se että mies koskettaa hymyilee ja haluaa olla lähellä sekä jakaa elämänsä kanssani kertoo enemmän. Ei ne sanat vaan ne teot.

Arvelen, että siinä toisessa ketjussa ap oli erikseen kysynyt miehen mielipidettä ulkonäöstään, ehkä jopa oikein kärttänyt sitä, ja sellaisessa tilanteessa moni mies ottaa asian faktana ja vastaa asiaan asiana. Ei tunnekuohahduksena.

Hetken mielijohteesta / jossain tunnekuohuissa minunkin mieheni kutsuu minua ties miten kauniiksi, mutta jos juuri nyt kysyisin häneltä tiukan kysymyksen siitä, kuinka kaunis minä olen maailman naisten mittapuulla, niin pitäisin häntä melko idioottina, jos vastaisi, että olen maailman kaunein nainen.

Konteksti.

Kohteleeko ap miestään kuin prinssiä? Siis musta on jotenkin täysin absurdi ajatus et toinen osapuoli vaatii jotain "erikoiskohtelua". Mä vaadin mieheltä tasa-arvoa. Molemminpuolista kunnioitusta ja halua pitää toista hyvänä. Se on eri asia kuin se, että vaatisin et mies pitää mua prinsessana. Mä en halua, että mies hemmottelee mua enemmän kuin mä häntä. Enkä halua itse hemmotella miestä enemmän kuin hän mua. Ymmärrättekö mitä tarkoitan? Molemmat ihailee ja rakastaa, mutta ei yksinpuolisesti palvo.
Mä en muutenkaan oikein ymmärrä tätä "naisen pitää olla kaunein"-ajatustapaa. Mä olisin mieluummin miehen mielestä älykäs, empaattinen, hauska, oikeudenmukainen jne kuin kaunis. Ihan mielellään olisin tavallisen nätti JA noi kaikki edellä mainitut ja enemmän kuin että olisin Maailman Kaunein mutta en mitään muuta. Päinvastoin, mä ehkä katsoisin miestä vähän kieroon jos hän painottaisi enemmän ulkonäköä kuin muita ominaisuuksia. Mä haluan olla miehen mielestä Maailman Ihanin mutta se ei tarkoita eikä edes pidä sisällään sitä että olisi Maailman Kaunein.

Ainoa mahdollinen paha on siinä, että mikäli miehesi rakastaa vain haavekuvaa, voit jossain vaiheessa havahtua siihen että kukaan ei rakasta eikä kukaan ole koskaan rakastanutkaan SINUA. Se voi tuntua siinä vaiheessa kovin pahalle.

Itse toivon mieluummin mieheltäni halua rakkautta ja kunnioitusta nimenomaan ITSEÄNI, eikä mitään haaveiden prinsessaa kohtaan.

:)

Yhteistyössä