Astiat eivät tule puhtaiksi uudessa tiskikoneessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi kone kaatikselle?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusi kone kaatikselle?

Vieras
Varsinkin juomalasien pinnassa tuntuu pieniä hiukkasia, karheutta, aivan kuin hiekanjyviä olisi tarttunut pintaan. Olen kokeullut kaikkia ohjelmia ja pesuaineista tabletit, jauhe ja neste. Ainakaan Lidlin huuhtelukirkasteestakaan ei ollut apua. Kone on tavallinen Siemensin astianpesukone, aiempi kone oli Cylinda ja se peri astiat puhtaiksi. Onkohan pakko vain ostaa tunannen euron kone 500 euron koneen sijasta?

Nykykoneet ovat näitä "luontoa säästäviä" minimaalisella vesimäärällä paskavettä hyrskyttäviä värkkejä. Valittaisin silti myyjäliikkeeseen.

Tuo luonnon säästäminenkin on niin ja näin, meillä on koneessa ns. ekopesuohjelma, joka huljuttaa astioita vaivaisessa 45 asteessa 65 asteen sijaan. Säästää luontoa säästämällä veden lämmitykseen kuluvaa sähköä. Mutta koska astiat eivät tule puhtaaksi 45-asteisella vedellä valelemalla, asiaa on korjattu: ekopesuohjelma on TUNNIN pidempi kuin tavallinen 65 asteen pesu. Luulisi, että siinä kuluisi enemmän eikä vähemmän sähköä. Ohjelmalla ei saa kuin valheellisen hyvän omantunnon ja paskaiset astiat.

että pesukone tättyy kytkeä kylmään veteen kun kaikki astiat missä maitoproteiinia palaa kiinni astiaan jos se kone tekee alku huuhtelunkin kuumalla vedellä.

mutta toisaalta voiko sekään aiheuttaa tuota mistä kerroit. en nyt ensimmäisenä lähtis valittamaan.

meillä 300e whirlpool pesee moitteettomasti.

Usein ohjekirjasta löytyy ongelmanratkaisukohdat, joissa lukee vinkkejä tuohon ongelmaa. Itse epäilisin että kyseessä joko se että kone on kytketty kuumaan veteen, jolloin tosiaan tuo maitoproteiini palaa kiinni astioihin. Tai sitten kannattaa tarkistaa pesuaineesta, että onko ns. yhdistelmä pesuainetta joka sisältää kirkasteen ja pesukoneeseen tarkoitetun suolan (ei saa käyttää merisuolaa!). Itse soitin alueemme vesihuoltolaitokselle ja kysyin mikä veden kovuusarvo on, sillä jos vesi on kovaa, tarvitaan tuota suolaa pehmentämään vettä. Eli nämä asiat kannattaisi ensin tarkistaa ennen kuin myyjäliikkeeseen soittaa... Ja mekin ostettiin noin 550 euron Boschin kone ja moitteettomasti pesee...

Silllin kun meillä syödäänperunaruokia, yritän muistaa huudella astiat kylmällä vedellä ja tarkistaa, että koneessa on huuhteluainetta tai sen tilalla etikkaa. Muuten astiat jäävät mömmöisiksi.

Meillä jäi joskus tollasta karstaa astioiden pintaan ja just laseista sen huomas parhaiten. Johtui siitä pohjalla olevasta siivilästä. Mun kaikkiin edellisiin koneisiin pystyi tyhjennyksen jälkeen laitta sen siivilän miten päin vain paikoilleen. Mahtuu se tässä nykyisessäkin, mutta jälki on toi. Pitää laitta just oikein. Että sinuna tarkistaisin joka ikisen palan sieltä poistoputken suulta.

Yhteistyössä