Päiväkodissa tehtiin ihmeellinen päätös minun selkäni takana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nyt sitten otatte kotonakin saman ajan käyttöön niin ei tule mitään hämminkiä lapselle.
Kyllä normaalisti pitäisi keretä syömään tunnissa hyvin.

Vaikka ajatus 4vuotiaan kohdalla tuntuukin kaukaiselta niin se kouluun meno tulee yllättävän nopeasti eteen. Siellä ei kyllä sitten jousteta!

Mun tytär on meinaan hidas syömään ja kyllä häntä koulussakin hoputetaan. Ongelma kun on siinä jos/kun ei ehdi syömään ajoissa, uudet ruokailijat tulee ruokasaliin (=tilanpuute) ja erityisesti se ettei ehdi välitunnille.

Ja jokainen tietää miten tärkeitä jaksamisen kannalta välitunnit on. Suosittelen siis lämpimästi lyhentämään myös ruokailuaikaa kotona.

[QUOTE="vieras";26268810]Nyt on hyvä aika alkaa totuttaa lasta nopeampaan ruokailuun niin päiväkodissa, kuin kotonakin, ettei sitten kouluiässä tule ongelmaa. Tuosta voin olla samaa mieltä, että muuttuneesta järjestelystä olisi voinut sinulle kertoa, mutta tärkeintä kai olisi, että ongelmallisen pitkä ruokailuaika saataisiin järkevän pituiseksi. Miten te muuten kodin ulkopuolella hoidatte ruokailut, jos noin kauan kestää aina?[/QUOTE]

Ap:n lapsi jättää sitten vaan ruokailua seuraavat matikan- ja kuviksen tunnit väliin, jotta saa rauhassa syötyä.

No huh huh :O
Kannattaisikohan kotonakin alkaa opetella syömään sitä ruokaa pikkasen nopeammin? Mites sitten koulussa, kun toinen istuu vieläkin 2 tuntia syömässä? Muut ovat jo 2 oppituntia olleet opiskelemassa kun yksi vielä syö. Ei kai se ruokakaan tuossa vaiheessa enää lämmintä ole, vai lämmitätkö/pakotat tarhatätien lämmittämään ruuan kesken aterian uudelleen?

Jos lapselta kestää noin kauan lautasen ääressä niin ei ole kyllä oikeasti nälkäinenkään, eikä se jäähtyvä ruoka lautasella odottelusta maistuvammaksi muutu. Ihan ookoo ottaa lautanen määräajan kuluttua pois niin ei tule lapsellekaan paineita että pitäisi väkisin syödä loppuun kun ei kerta maita. Jos on syöminen teknisesti hankalaa (ei saa ruokaa pilkottua tai pysymään lusikassa tms.) ja siksi hidasta niin siihen saa kyllä päiväkodintädeiltä sitten apua kun pyytää.

Jatkan vielä, että mitä muuta ehditte tekemään, kuin syömään, jos ruokailu kestää kaksi tuntia? Esim. meidän päivärytmillä:

8-10 aamupala
11-13 lounas
14-16 välipala
17-19 päivällinen
20-22 iltapala

Juu ei tulis mitään. Päivässä jäis nelisen tuntia leikkiaikaa.

Meillä pk:ssa ruokailuajat menevät näin:

aamupala klo 8
lounas klo 11
välipala klo 14

Eli jos lapsi syö aamupalaansa klo 10 asti, niin ei ihme ettei lounas maistu klo 11. Eli ymmärthän ap että oikeasti on nyt järkevä lyhentää lapsen ruokailuja. Jos ei nyt ihan ehdi mieleisessään tahdissa tyhjentämään puurolautastaan, niin luulisi lounaan sitten maistuvan ripeämmin kun on kovempi nälkä.

Onko lapsi ehtinyt edes ulkoilemaan aamupalan jälkeen ennen lounasta jos aika menee vaan syömiseen? Ei ihme, jos ei maistu!

Mahtaa olla mukava päivä aapeella lauantaisin, kun 8-10 menee aamiaisella, 11-13 päivällisellä, vähintään 1 h välipalla, 17-19 päivällisellä ja 20-22 iltapalalla?

Mä en suuttuisi, vaikka päiväkodissa lopetettaisiin ruokailu 30 minuutin kuluttua. Tuntikin on liikaa johonkin pieneen ateriaan. Ja mulle ei tartte edes tuollaisesta sanoa.

Lapsi joutunee tulevaisuudessakin sopeutua yhteiskuntaan, jollet pidä kotikoulua.

Kyllä tunnissa ehtii syödä sen mitä tarvitsee, siten kotona lisää.

Vai aiotko vaatia myös koulussa että hän jää tunnilta pois koska hänen pitää syödä?

Meillä lapsilla koulussa tiukat aikataulut ruokailussa. Yhdellä ryhmällä tietääkseni 15-20 minuuttia ja tuohon kuuluuu jonotuskin. Ruokasali on pieni ja siksi näin.

En usko että ehtivät kunnolla syödä varsinkaan kun koulussa vaaditaan että myös esim. 6v ekaluokkalainen syö haarukalla ja veitsellä.

Lapsi ei syö tarhassa aamupalaa, koska menee vasta kymmeneksi. Syömme kotona kahdeksalta, pari leipää ja puuro menee alas tv:tä samalla katsoen.

Tässähän se pointti tulikin - tv:tä katsotaan syömisen aikana. Nyt vaan uusi käytäntö kehiin. Ensin syödään ja sitten pääsee katsomaan telkkua. Paitsi että meillä EI IKINÄ katsota aamuisin telkkua. Eipähän ole nyt ongelmia nuorten kanssa aamuisin..

mulla ei riittäisi kärsivällisyys pidemmän päälle,jos aina pitää odottaa 2 tuntia että lapsi saa syötyä..oletteko kotona hoputtaneet syömään reippaammin?katsooko tv:tä joka ruokailun yhteydessä?

Lapsi ei syö tarhassa aamupalaa, koska menee vasta kymmeneksi. Syömme kotona kahdeksalta, pari leipää ja puuro menee alas tv:tä samalla katsoen.

Aikaistakaa aamupala ja ottakaa toinen leipä pois. Ehditte sitten ulkoillakseen ennen päiväkotiin menoa. Alkaa pian ruoka maistua ja lapsillekin tulee hyvä mieli kun ei ole silmätikkuna hitaan syömisen takia.

Katsooko hän tv:tä muillakin ruokailuilla?

Kaikki ylimääräiset viihdykkeet pois ja pöydässä keskitytään syömiseen. Jos ruokailu kestää yli tunnin ei ole kyse siitä ettei ehtisi syömään vaan siitä että syömisen sijaan tekee jotain muuta. Hyvä päätös päiväkodilta, ehkä lapsi alkaa oppia noin syömään.

Miten ruokailut menee kotona? Siis kerkeättekö tekemään vapaapäivinä ja iltaisin mitään jos joka ruokailu vie sen pari tuntia?

Aika hidas syömään, kantsii opetella vähän reippaammin syömään lapsen. Ei ole hotkimista eikä ahmimista, vaikka tuntiin yrittäisi puristaa ruokailun. Koulussa tulee vaikeaa hänellä, siellä on erittäin paljon lyhyemmät ruoka-ajat.

Koululainen haluaisi syödä puoli tuntia aamupalaa, mutta haluaisi myös vetelehtiä sängyssä aamulla pitkään herättyään.
Olen vaan puolittanut aamupalan määrän, koska en halua hänen myöhästyvän koulusta.

On syönyt ruokaa vain pelkästään aamupalalla, välipalalla ja iltapalalla. Koulussa ei ole syönyt mitään, eikä myöskään kotona ruoka-aikana ruoka maistu. Ja tämä siis opettajilta kantautunutta tietoa syömisistä koulussa, että ei syö.

Olen ajatellut että vähennän aamupalaa niin jos söisi koulussakin jotain, eikä myöhästy koulusta.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;26269032:
Koululainen haluaisi syödä puoli tuntia aamupalaa, mutta haluaisi myös vetelehtiä sängyssä aamulla pitkään herättyään.
Olen vaan puolittanut aamupalan määrän, koska en halua hänen myöhästyvän koulusta.

On syönyt ruokaa vain pelkästään aamupalalla, välipalalla ja iltapalalla. Koulussa ei ole syönyt mitään, eikä myöskään kotona ruoka-aikana ruoka maistu. Ja tämä siis opettajilta kantautunutta tietoa syömisistä koulussa, että ei syö.

Olen ajatellut että vähennän aamupalaa niin jos söisi koulussakin jotain, eikä myöhästy koulusta.

Minkä ikäinen koululainen? Taitaa olla vähän liikaa "-palaa" elikäs jos ruoka ei maistu niin välipala veks tai keventää sitä. Iltapala kevyemmäksi jotta aamulla olisi nälkä jne..

Tän on pakko olla provo... ihan pakko.

Jos ei niin oliskohan ap syytä katsoa peiliin miksi lapsi "on aina syönnyt hitaasti". Ei taida olla lapsen vika... vaan ihan vanhempien opettama/sallima tapa. Ja niiiiin turha.

Päätöksien ihmeellinen maailma.
Omani oli integroidussa päiväkodissa pienryhmässä.
Jos joku pelleili vähänkin ruokapöydässä hänet poistettiin eikä annettu ruokaa.
Sanoivat että aikansa kun jää nälkään oppii ja ihmetteli kun nämä sairaaat erityislapset vaan ei oppineet,
olisin sen kouluttamattomanakin voinut heille kertoa että jos ei kaikki toimi kunnolla aivoissa millä luulevat lapsen oppivan.
Minunkin omaa haukkuivat mutta minkäs minä teen kun ei opi niin ei.

Yhteistyössä