Jos lapsesi ei haluaisi mennä mummolaan kyläilemään, niin pakotatko hänet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten toimit?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten toimit?

Vieras
kanssasi silti kyläreissulle?

Lähden huomenna tenavan kanssa mummolaan ja tulemme takaisin perjantaina.

Noh tenava on viikonlopusta asti hokenut, että hän ei halua mennä mummolaan ja tänään hän sanoi, että haluaisi olla mieluummin kotona.

Olen vain tenavalle sanonut suorat sanat, että mummolaan on mentävä, koska olen mummolle sanonut, että tulemme helatorstain viettoon ja jos sinne ei mentäisikään, mummohan suuttuisi kunnolla. Kun hän on sellainen, että jos jokin asia sovitaan, sitä ei peruta. Hän on sitten kuin kiukutteleva pikkulapsi. Enkä jaksa tuollaista kuunnella.

Lasta tietysti mummolassa harmittaa se, kun siellä välillä mummo ja pappa pitävät melko kovaa kuria hänelle. Tai saattavat huutaa ja komentaa häntä. Mikä kyllä minua ihmetyttää, kyllä täälläkin on tenavalla rajansa mitä hän saa tehdä ja mitä ei. Ja kyllä mekin aika ajoin joudumme häntä kovaäänisestikin komentamaan. Silti jotenkin lapsi pitää pahana tuota mummolan meininkiä. En vain tiedä mistä syystä.

Ja kerta lapsi on näin vastarannan kiiski, aion toimia niin, että kun haen hänet töitten jälkeen iltapäiväkerhosta, niin lähdemme heti ajamaan mummolaan. Pakkaan aamulla kamppeet autoon valmiiksi, niin ei tarvitse tänne kotia tulla. Jos tänne kotia tulisimme ip-kerhon jälkeen, niin olisi taatusti kovan maanittelemisen takana, että lapsi sitten lähtisi mummolareissulle. Näin kun menemme suoraan, niin lapsi ei voi lyödä jarruja pohjaan tyyliin että hän ei lähde yhtään minnekään.

( Kuitenkin kun tämmöistä oli jo viime kerrallakin, niin silti kun olimme jo matkalla ja kysyin, että onko kivaa mennä mummolaan, niin lapsi vastasi että on. Hyvin lapsi myös tuntui kuitenkin mummolassa viihtyvän. Vaikka alussa olikin niin vastahankaista lähteminen )

Lapseni on 7v.

Juttelin myös asiasta tänään toimintaterapeutinkin kansa ( hänellä oli tänään kotikäynti meille ) ja hänkin oli sitä mieltä, että lapsi ei saa eikä voi päättää minne mennään.

Mä muistan omasta lapsuudesta säännölliset mummolavisiitit ahdistavina, en olisi halunnut mennä mutten uskaltanut protestoida äidille. Joka kesä olin siellä, ja aina kun äiti matkoillaan. Omia lapsia vien tosi harvoin, kun ei olla missää hyvissä väleissä vanhempieni kanssa

Kyllä 7v lähtisi ehdottomasti mukaan mummolareissulle, eihän tuon ikäistä voi yksin kotiin jättää, eikä tosiaan lapsi voi päättää muiden puolesta, tehdäänkö reissua vai ei.

Miksi mummo ja vaari huutavat lapselle? Eikö lapsi tottele vai mikä syynä?

Se on totta ettei 7-vuotiaalta kysytä, lähteekö hän mukaan. 7-vuotias lähtee, tykkäsi siitä eli ei. Voisin kyllä puhua sekä lapsen, että isovanhempien kanssa tuosta, että lapselle huudetaan ja komennellaan isovanhempien toimesta..

• Tykkää
Reactions: Lentokala
Olen vain tenavalle sanonut suorat sanat, että mummolaan on mentävä, koska olen mummolle sanonut, että tulemme helatorstain viettoon ja jos sinne ei mentäisikään, mummohan suuttuisi kunnolla. Kun hän on sellainen, että jos jokin asia sovitaan, sitä ei peruta. Hän on sitten kuin kiukutteleva pikkulapsi. Enkä jaksa tuollaista kuunnella.

Lapsen kiukuttelut ja vastaansanomiset jäävät kakkoseksi, kun toisessa vaakakupissa on se, että mummoa kiukuttaa. Ja vielä, jos siellä komennellaan, niin tuntuuhan se kurjalta, että semmoiseen paikkaan viedään. Jos lapsi pelkää, että mummo tai pappa huutaa hänelle, niin se, että sinä kerrot, että mummo voisi suuttua poisjäännistä ei ainakaan vähennä epäilyksiä.

Kysy ihmeessä, miksi lapsi kokee asian niin harmillisena. Kun kerran sanot, ettet tiedä, miksi. Ja kysy samalla, mitä lapsi toivoisi mummolareissulta, että sinne olisi mukavampi mennä.

[QUOTE="vieras";26273212]Mä muistan omasta lapsuudesta säännölliset mummolavisiitit ahdistavina, en olisi halunnut mennä mutten uskaltanut protestoida äidille. [/QUOTE]

Mulla ei ole muuta pahaa sanottavaa omista mummolareissuistani, kuin se, että äiti tilitti siellä "hauskana juttuna" kaikki mun hölmöilyt tai muut "nolot" jutut. Pyysin monta kertaa, että äiti ei kertoisi, mutta joka kerran se selvitti asiat juurta jaksain, oli sitten kyse isosta tai pienestä jutusta. Eivät ne asiat itsessään maatakaatavia olleet, mutta mua rassasi se, etten tuntenut voivani luottaa äitiin ja koin tulleeni nolatuksi.

Onko ap:lla käsitystä, voisiko kyse olla jostain tämäntapaisesta asiasta?

Kuten sanoin vanhemmillani on omat vahvat mielipiteensä. En ole koskaan heille voinut avoimesti sanoa mitä esim; heistä ajattelen. Purnaan vain heistä ja heidän tavoistaan miehelleni.

Oletko lapsen kanssa keskustellut, että mikä siinä mummolassa niin kurjaa on. Meillä kyllä olis harvassa mummolareissut, jos mummo ja pappa lapselle huutaisivat. Miksi et pidä lapsesi puolia, jos mummo ja pappa hänelle syyttä suotta huutavat. En käsitä tätä nykyajan huutomeininkiä. Naama levällään vaan huudetaan, eikä osata keskustella asioista fiksusti. Kysyt vielä, ettet tiedä miksi lapsi pitää "mummolan meininkiä" pahana.

Ja vielä, tapahtuuko siellä lisäksi jotain mistä sinä et tiedä? Keskustele sen lapsesi kanssa rauhassa, ilman huutoa ja lapsen syyttämistä asiasta. Tulee sellainen kuva, että se lapsi on tässä se paha ja hankala, kun ei suostu kuuntelemaan mummon ja papan paasausta, vaikkei mitään ole tehnyt!

Tuskin pakottaisin. tietty jos olisi pakko käydä niin pakkohan se olisi mukaan lähteä, ei voi tännekään jäädä, mutta jos huuto alkaisi turhaan niin lähtisin jos vain mahdollista, kotiin.

tuossa on niin monta asiaa nyt. Tosiaan ei ole kivaa, jos asetat mielessäsi kaksi pelon kohdetta vastakkain, ja toteat että mummo on pelottavampi kuin oma lapsi, ja siksi tehdään mummon mukaan. Mutta vaikka sinun motiivisi mummolaan menoon saattavat olla väärät, niin se ei vielä sano mitään siitä, miksi lapsen käyntejä siellä pitäisi rajoittaa tai ei.

Lapsesta on varmasti kurjaa jos näkee äidin pelkäävän vanhempiaan ja olevan ihan outo. Samaten se ratkaisee paljon, mitä se lapselle huutaminen on - onko mukana henkistä väkivaltaa tai vihamielisyyttä vai onko kysymys tosiaan vain kurinpidosta ääntä korottaen mutta muuten hyvässä hengessä.

Mutta vaikka olisi epämukavaakin, niin lapsen on syytä tuntea isovanhempansa jos asialle ei ole tähdellisempiä esteitä. Jos ei kestä kurinpitoa siellä, voi käyttäytyä ne pari päivää niin ettei tarvitse kurittaa.

Aikuinen tietysti päättää, mutta lastakin pitää ajatella. Lapsi aistii usien aikuista helpommin ilmapiirin ja ne asiat, joita ei sanota ääneen. Isovanhempien suhtautuminen lapseen voi myös olla nurinkurista. Voi olla, että muiden aikuisten läsnäollessa esitetään muuta kuin lapsen ollessa läsnä. Olen omasta anopista huomannut, että hän on ystävällinen silloin, kun oma poika on paikalla, mutta jos jään anopin seuraan lasten kanssa ilman miestä, niin jotenkin ihmeesti anopin mieliala muuttuu. Muutoksen en koe johtuvan itsestäni, vaan siitä, että anoppi haluaa mielyttää poikaansa, mutta lapsenlapsilla ei ole arvoa.

Meidän isommat pojat 8 ja9 vuotiaat eivät lähde mielellään minun kotiin, mutta mä en anna vaihtoehtoa. Sitä käydään mummoa ja pappaa moikkaan säännöllisesti halusivat tai eivät. Ja syy miksi eivät lähde on se että siellä ei ole tekemistä.

Anopille en pakota, nuo kouluikäiset osaa itsekin käydä tuolla puolen kilometrin päässä. No jouluna, syntymäpäivänä ja äitienpäivänä painostetaan mukaan.

Muihin mummoloihin ei ole sananvaltaa, matka kestää päivän verran ajella taukoineen.

Pakottaminen kuulostaa jotenkin rajulta, en usko että silloin kukaan tilanteesta nauttisi. Menisimme kuitenkin varmasti mummolaan ja lapsi tulisi mukaan jos niin on kerran sovittu. Suunnitteluvaiheessa pyrin ottamaan lapsen mielipiteen huomioon ja selvittämään miten kaikkien kannalta päästään tyydyttävään ratkaisuun, lapsi ei kuitenkaan ratkaisuja tee, eikä hänen tarvitse niitä tehdä ja ottaa aikuisen vastuuta.

äiti pakottaa menee mummolaan jossa on kaikki ihan köyhää, huono hygienia ja paskanen ruoka ja ei ole suihkua. Mummo muka loukkaantuu jos en tule sinne. Mikä ois hyvä tekosyy, ettei joutuisi menemään kun mä haluan vain olla kotona. ne paskiaiset on pilannu mun joulut pääsiäiset ja kaikki muut lomat. Mikä ois hyvä teko syy että ei joutuisi menemään. Muuten talvet on ihan helvetin kylmiä sain tulehduksia. lähettäkää vastauksia. esontodellahyvaa@gmail.com

Yhteistyössä