Keskustellaanko rahasta ja sen riittävyydestä? Jäi mietityttämään toisesta ketjusta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Joku kirjoitti ettei ole varaa toiseen lapseen kun bruttotulot on 5000€/kk. Siellä sitten moni kauhisteli miten muka tuollaiset rahat ei voi riittää. Joidenkin mielestä tulot oli ihan valtavan suuret.

Jäin siinä sitten miettimään, että missä ne tuloerot näkyy perheen arjessa? Öh...onpa vaikea selittää. Mutta siis jäi kummastuttamaan jos ja kun joidenkin mielestä tuo 5000€ on suuri summa ja pitäisi riittää vaikka mihin.

Meillä on tälläkin hetkellä vähän isommat tulot, eli keskituloisia ollaan. Töissä ollessani (olen siis työttömänä tällä hetkellä) tulomme oli aika paljonkin isommat. Silloin tuli tuhlattua rahaa ihan liikaa ruokakauppaan, mutta enpä tiedä oliko meillä muuten mitään kulutusjuhlaa. Nykyään näillä tuloilla saa kyllä ihan miettiä mitä sieltä ruokakaupasta ostaa, vaatteita ostan kierrätettynä (periaatekysymys, mutta eipä sitä paljon voisi uutena shoppaillakaan). En voi sanoa että rahasta olisi valtavaa pulaa, mutta ei sitä ylimääräistäkään ole.

Muistan vielä ajat, jolloin tulomme oli puolet nykyisestä. Silloin toki säästimme ASP-tilille, mutta oli se elämä muutenkin melkoista penninvenytystä. Tilanne on toki niiltä ajoilta helpottunut valtavasti, mutta tuntuu todella kaukaiselta tuo joidenkin kuvittelu, että näillä tuloilla suorastaan kieriskelisi rahassa.

Olen aina kuvitellut olevani fiksu rahankäyttäjä, jopa pihi. Nyt aloin miettimään, että onkohan kuitenkin kulutuksessani vikaa ja miten ihmeessä te, joiden tulot on paljon tuota 5000€/kk pienemmät, pärjäätte?

No kyllä meillä on rahankäytössä ainakin peiliin katsominen, isännän tulot bruttona on siinä 4000-5000e ja mulla n. 2500e /kk, ja kylläpä kaikki viheltäen menee mikä tuleekin, perheessä siis 1 kokonainen lapsi, 1 puolikas ja 1 totaalietä. Jos kylmästi lukuja katsoo niin pitäis säästöön semmonen 1000e/kk saada mut eipä ole näkynyt :D Toisaalta, käärinliinoissa ny ei oo taskuja, omaa asuntoa tässä maksellaan eikä nälkää nähdä eikä ole mikään asia jäänyt ostamatta mitä tarvitaan. Ulkomailla ei o reissattu ja nyt vähän polttelis että jos ruvettais säästämään niin että päästäis vuoden päästä kesällä skidien kanssa jenkkeihin pyörähtämään.

Mulle tulee käteen rahaa reilu 1600e/kk + lapsilisät 300e + as.tuki 180e. Vuokraa maksan 720e + vesi 39e + hoitomaksut reilu 100e + autolyhennys 300e. Lisäksi tulee vakuutusmaksut ja sähkö. Ruuasta tietty maksan myös + bensat. En oo tarkkaan laskenut noita, mutta kaikesta tästä huolimatta pärjään hyvin ja aina on rahaa ollut kaikkeen ja jopa säästöönkin jää.

Meillä bruttotulot tällä hetkellä n. 5900 euroa kun olen hoitovapaalla. Kun menen töihin niin paljon suuremmat. Ja kaikki menee mitä tuleekin. On asuntolainaa, 2 autoa , moottoripyörä, vakuutukset kaikkiin mahdollisiin juttuihin, kesämökki, koira, 3 lasta, ruokaan menee lähemmäs 1000 euroa joka kuukausu, sisältäen vaipat ja pesuaineet ym. mutta haluammekin elää mukavasti. Voimme lähteä mihin haluamme jos siltä tuntuu. Käydä ravintoloissa syömässä extempore. Ei tarvitse suunnitella mitään hankintoja pahemmin. Hoitovapaalle jääminen ei aiheuttanut mitään erityisiä toimenpiteitä, ehkä omaa shoppailua pitää hiukan hillitä.

joidenkin mielestä meidän tulot on varmaan huimat, mutta meistä ei ole.

Ihan hyvin pärjätään :) Täällä palstalla olen huomannut ainakin sellaisen, että monet (niistäkin, jotka sanovat olevansa tosi pienituloisia) ostaa lapsilleen tosi paljon vaatteita. Kirppareilla ja kaupoissa kiertely tuntuu olevan monelle harrastus ja sitä tavaraa ostetaan taatusti paljon enemmän, mihin olisi oikeasti tarvetta.

Mä tosiaan ostan enimmäkseen vaatteet kirppareilta ja Tarjoustalosta. Anoppi hankkii lahjaksi aina poikien ulkovaatteet, eli niihinkään ei mene rahaa. Mies ostaa vaatteensa uutena ja merkkiäkin, mutta hän käy kaupoilla tosi harvoin.

Mä en tykkää kierrellä ostoksilla. Eli ainakaan meillä ei todellakaan harrasteta shoppailuja. Toki pakon edessä, kuten just muutama viikko sitten piti ostaa esikoiselle jalka- ja käsipallovarusteita.

Muutenkaan en pahemmin tykkää haalia tavaraa. Paitsi kaikkea oikeasti vanhaa, jota saan ilmaiseksi muilta :)

Meillä bruttotulot tällä hetkellä n. 5900 euroa kun olen hoitovapaalla. Kun menen töihin niin paljon suuremmat. Ja kaikki menee mitä tuleekin. On asuntolainaa, 2 autoa , moottoripyörä, vakuutukset kaikkiin mahdollisiin juttuihin, kesämökki, koira, 3 lasta, ruokaan menee lähemmäs 1000 euroa joka kuukausu, sisältäen vaipat ja pesuaineet ym. mutta haluammekin elää mukavasti. Voimme lähteä mihin haluamme jos siltä tuntuu. Käydä ravintoloissa syömässä extempore. Ei tarvitse suunnitella mitään hankintoja pahemmin. Hoitovapaalle jääminen ei aiheuttanut mitään erityisiä toimenpiteitä, ehkä omaa shoppailua pitää hiukan hillitä.

joidenkin mielestä meidän tulot on varmaan huimat, mutta meistä ei ole.

Meillä ei ole kesämökkiä, 2 vanhaa autoa on, ravintoiloissa ei pahemmin käydä ja lapsiakin on vaan 2. Isompia hankintoja jos olisi, niin ne totisesti pitäisi suunnitella. Moottoripyörääkään ei ole :). Tosin miehellä on pieni vene ja iso mönkijä. Niihin tietty menee vähän rahaa bensoihin.

no me tienataan liki tuon 5000€/kk - verot, joinain kuukausina vähemmän.. mutta jos ajatellaan menoja niin kyllä niistä loppujenlopuksi tulee aika paljon.
asuminen (laina, vastike ja sähkö) 1250€
päivähoitomaksu:254€
autojen lyhennykset: 443€
vakuutukset: 133€
puhelimet,netti: 80€
liian monta luottoa: 600€
eli näihin menee jo sen 2760€/kk sitten vielä lisäksi bensat, ruoka,vaatteet,hygienia ja eläinten ruuat..
eli ei sitä rahaa mitenkään älyttömästi jää kulutettavaksi (joskin osittain noiden luottojen takia mutta niitä ei saa tekemättömiksi)

meillä on tulot 1100 euroa kuussa käteen ja pärjätään kun on pakko.

Mua ärsyttää kun isotuloiset valittaa kun rahat ei riitä. Mä elelisin aivan luksuselämää tollasilla tuloilla.

piti vielä jatkaa tuota juttuani, eli mä en harrasta kirppareita, ihan vain siksi että en oikein koskaan tunnu löytävän kivaa ja hyväkuntoista vaatetta sieltä pojalle. on vain helpompi kävellä kauppaan ja ostaa sitten kivoja vaatteita kohtuuhinnalla helposti (kalliita merkkivaatteita meillä ei ole)
ruokaa ostetaan sen mukaan mikä on suht edullista mutta sitten taas toisaalta jos tekee mieli jotain erityistä niin ostetaan. nyt olen siirtynyt ostamaan luomua ja kotimaista, aina kun se vaan on mahdollista.
ostelen myös huonekaluja, ikeasta ja käytettynä.. tarpeeseen tai ihan vain jonkin "hyvän idean" seurauksena, rahaa menee myöskin esim seinien maalaukseen jota harrastan suht usein (järjettömän usein jos kaverilta kysytään)
eli kyllähän meidänkin rahat riittäisivät enempään jos vähän miettisi sitä kulutusta

Minusta on outoa, että yli 5000€ ei oikein riitä. Meidän tulot on hivenen alle 3000€ kuussa ja se riittää kun sen laittaa riittämään. Meitä on viisi.

Asumme hivenen ahtaasti, mutta ihanalla paikalla palveluiden äärellä. Auto on vuodelta 2006 ja siitä on vielä velkaa noin 3000€. Ei matkustella juurikaan, kuljetaan pyörällä ja kävellen paljon. Bensakuluihin menee kuussa keskimäärin 30€, kiitos hyötyliikunnan. Lapset harrastaa kukin jotain mielestä. Lisäksi lumilautailemme koko perhe.

Prisma on ruokakauppamme, keskitämme ostokset sinne ja kuukaudessa menee sinne noin 700€.

En koe, että olisimme köyhiä tai jäisimme jostain paitsi. Pidämme menot pienenä ja pärjäämme näin.

Isotuloisten valitus rahasta ärsyttää, enkä osaa vastata siihen mitään. En vaan käsitä, miksi ei osata elää tulojen mukaan.

Onko nyt niin, että kirjoittajat eivät ymmärrä brutto-ja nettotulojen eroja? Tai sanojen merkitystä? Netto on se mikä netotaan käteen kaikkien verojen jälkeen. Brutto on se mikä lukee palkkakuitissa kohdassa kuukaden ansiot yhteensä tms.

Puhukaa nettotuloista, niin kaikki ymmärtää!

[QUOTE="vieras";26282995]Minusta on outoa, että yli 5000€ ei oikein riitä. Meidän tulot on hivenen alle 3000€ kuussa ja se riittää kun sen laittaa riittämään. Meitä on viisi.

Asumme hivenen ahtaasti, mutta ihanalla paikalla palveluiden äärellä. Auto on vuodelta 2006 ja siitä on vielä velkaa noin 3000€. Ei matkustella juurikaan, kuljetaan pyörällä ja kävellen paljon. Bensakuluihin menee kuussa keskimäärin 30€, kiitos hyötyliikunnan. Lapset harrastaa kukin jotain mielestä. Lisäksi lumilautailemme koko perhe.

Prisma on ruokakauppamme, keskitämme ostokset sinne ja kuukaudessa menee sinne noin 700€.

En koe, että olisimme köyhiä tai jäisimme jostain paitsi. Pidämme menot pienenä ja pärjäämme näin.

Isotuloisten valitus rahasta ärsyttää, enkä osaa vastata siihen mitään. En vaan käsitä, miksi ei osata elää tulojen mukaan.[/QUOTE]

no me asutaan väljästi, tai ei tämä nyt mikään järjettömän iso asunto ole mutta 1 ylimääräinen huone löytyy.
meitä on 2 ihmistä joilla molemmilla työmatkat on 60km edes takas (usein mennään kyllä samaa kyytiä mutta silti) kohta ne kasvaa tuosta vielä 20km
lähemmäksi työpaikkaa taasen ei kannata muuttaa koska asuntolaina lisääntyisi 100000€ jos haluaisi suht samanlaisen asunnon.
autoja on 2 koska julkista liikennettä täältä ei kunnolla kulje (töihin tai isoon kauppaan ei pääse ilman autoa)
toinen auto on vm 2001 ja toinen 2011 (ja kyllä, mulle olisi riittänyt vanhempikin auto mutta mies päätti toisin joten nyt on näin)
meidän tapauksessa tuo liki 5000€ brutto kuukaudessa ei oikein riitä, mutta toivon mukaan ensi vuonna tilanne helpottaa ja rahatilanne muuttuu väljemmäksi

Kyllähän ihmiset yleensä sovittavat menonsa tulojensa mukaan.

1200 euroa kuussa tienaava ei ota asuntolainaa, 2500 euroa kuussa tienaava ottaa - ja rahaa voikin sitten jäädä asumismenojen jälkeen molemmille käteen ihan yhtä paljon, kun se omistusasunnon omistaja on maksanut vakuutukset, lainanlyhennykset, sähköt, vedet, jätehuollon, lämmityksen yms.

Ja sitten se 1200 euroa tienaava kateellisena ihmettelee, että miten ei muka riitä kaksinkertaiset tulos herroiksi elämiseen.

Meillä käteen jää tällä hetkellä vajaa kolme tonnia. Lainanlyhennys 900 e, siihen muut asumiskulut kuten sähkö, vesi, kiinteistöverot, jätemaksut. Autoja kaksi, polttoaineeseen menee yhdeltä autolta n. 50 euroa viikko, kiitos työmatkojen. Hoitomaksu kahdelta lapselta piirun alle 300 euroa. Ruokaan menee 500 - 700 euroa.

Jos meillä olisi tulot 5000 euroa, se riittäisi kyllä vaikka mihin. Nytkin pärjäämme ihan hyvin, kun vähän tarkkailee mitä ostaa ja suunnittelee isompia etukäteen.

Yhteistyössä