Voiko olla punkin purema? Tänään jokin ötökkä pisti jalkaan, oli lahkeen sisällä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
En ehtinyt nähdä mikä se oli. Pisto alkoi kirvelemään ja polttelemaan kovasti. Muutaman tunnin päästä pistokohdan ympärille on tullu punainen rengas n. 1.5cm halkaisijaltaan. Voiko rengas ilmaantua noin nopeasti jos kyseesaä punkki?

Punkkihan ei pelkästään pure, vaan se iskee ja jää kiinni ihoon niin, ettei se siitä kovin helposti edes lähde irti. Mun ei kyllä tulisi ensimmäiseksi punkin purema tuosta siis mieleen,

Ja mitä olen itse muutaman punkin itsestäni joskus löytänyt. En edes huomannut niiden ns. purentaa/kiinnittymistä. Ennenkuin huomasin itse punkin kiinni ihossani. Joten itse en ainakaan tuntenut yhtään mitään.

Olisiko esim muurahainen? Punkin piti muistaakseen olla ihossa kiinni vuorokausi tai kaksi, ennenkuin tarvitsee huolestua...

Ei tarvii olla kuin sekunti niin pöpö voi jo tarttua.

Mutta todennäköisyys on pienempi mitä nopeammin (ja hellävaraisemmin) sen irrottaa.

Ap:ta kyllä taisi pistää joku muu koska punkin puremaa ei huomaa ja se ei polttele. Rinkuloita vo tulla muistakin. Pieniä siis.

• Tykkää
Reactions: moona81
Punkkinet:
Kuinka kauan punkin pitää olla kiinni, jotta borreliat ehtivät siirtyä ihmisen ihoon?

Tarkkaa tietoa ei ole. Koe-eläimillä 48 tunnin kiinnitymisaika lisää riskin suureksi. Ihmisillä käytännössä kiinittymisajan pitää olla ilmeisesti ainakin 8 tuntia, jotta riski olisi merkittävä. Tämä johtuu siitä, että borrelioiden kulkeutuminen punkin suolesta sylkirauhasiin veriaterian aikana vie usein 1-2 vrk:n ajan. Vasta punkin sylkirauhasista borreliat sitten siirtyvät ihmisen ihoon.

Luultavasti lintukirppu. Pieni musta öttiäinen jota ei juuri huomata kerkeä. Niitä on keväisin paljo ja niin pueniä et voi tulla vaik tuuletusikkunan verkon välistä. Harmittomia muuten mut puremat kutisee inhottavasti..

Eli punkki löytyi kainalon läheltä selkäpuolelta - ja huomasin sen nimenomaan kirvelystä. Aika työ oli saada irti... Kirveltää kyllä edelleen hieman, onko tää kirvely nyt jotenkin poikkeuksellista?

Punkin syljessä on jotain puudutusaineen tapaista joten ei sitä tunne. Se ei ole mikään pisto tai muukaan vaan se työntää päänsä ihon sisään, siksi tarvitaan sitä puudutetta. Jokin muu öttiäinen on nyt pistänyt sinua jos tunsit sen pistoksen.

Yhteistyössä