Mä ymmärrän että kaksosvauvojen ja taaperoiden kanssa on rankkaa, mutta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kolme eri ikäistä lasta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="AnniS";26311345]Miten tämän nyt muotoilisi kauniisti... Kaksoset ei todellakaan mene siinä missä yksikin, ja myös heillä voi olla eri rytmit. Ja aika ikävää dissata kaksosten äitejä. Erityisesti toivoisin numero 4:n laajentavan ajatusmaailmaansa. En itse ainakaan halua sääliä lasteni vuoksi, miksi ihmeessä haluainkaan, onhan perhettämme lykästänyt melkoisesti kun saamme kokea näin ainutlaatuisen asian. Tunnen siis olevani etuoikeutettu. Ja kaksosten ja esikoisen välillä ei ole kahtakaan vuotta.
Kyllä niitä arkoja äitejä ja hulivilinappuloita on yksöstenkin perheissä... 6 vuotiaiden kanssa luulisi jo pärjäävän, ehkä kyseinen äiti olisi yhtä arka vaikka lapset olisivat 5 ja 6 vuotiaat.
Meitä äitejä ja lapsia vaan on erilaisia.[/QUOTE]

Kyllä se rankkuus menee ohi kun lapset oppii kävelemään ja pois vaipoista. Liikun siis lasten kanssa paljon yksinkin. Silti on huomattavasti helpompaa liikkua jos on vain toinen lapsista mukana. Voit ajatella sen niinkin, ettei tuo äiti jolla on kaksoset olisi välttämättä muuten hankkinut kuin yhden lapsen, mutta saikin kaksi kerralla. Siinä on iso ero siihen että hankit 3 lasta peräkkäin, ja tiedät jo mitä "tilaat"

Hieman hankalaa ottaa kantaa tietämättä, onko kyseisillä kaksosilla joitakin erityispiirteitä, mutta jos ovat ns. normaalisti käyttäytyviä ja tapakasvatettuja lapsia, kuulostaa hieman erikoiselle, jos ei kuusivuotiaiden kanssa voi minnekään lähteä ilman toista aikuista.

Mulla on 6v, 4v ja 3,5kk ja kortittomana liikun aina lasten kanssa julkisilla tai kävellen, jos keskenämme olemme liikkeellä. Huoletta lähden niin junaan, bussiin, lauttaan kuin ratikkaankin ja kaupoista niin Pentikille kuin markettiinkin nuiden kanssa :)

Ei noilla mun tietooni mitään erityistä ole, varmasti äiti olisi kertonut jos näin olisi. Päiväkodissa pärjäävät ihan hyvin ja mun silmiini tavallisia lapsia. Äitinsä pitää heitä kyllä hankalampina mitä mun mielestä ovat. Siis kun omaa pihaa kauemmas ei voi mennä ilman sitä toista aikuista niin välillä joutuvat olemaan pitkää päivää sisällä ja silloin pidän lasten turhautumista ihan normaalina. Ei kai kukaan terve lapsi jaksa koko päivää istua hiljaa huoneessaan.

Päiväkotiin kuljetukset ja autolla johonkin kaverille menemiset on oikeastaan ainoat reissut mitä äiti voi yksin lasten kanssa tehdä, kauppaankin tarvitaan se toinen aikuinen mukaan.

Mä hihittelen tuolle, että kaksi menee siinä missä yksikin (vai miten se oli) :D

Kuvittelen meinaan omat vauvani ja salamannopeat taaperoni x 2...ei, kaksi ei olisi mennyt siinä missä yksikin. Ajatuksen tasolla on ehkä niin, että vauvatkin syö ja nukkuu samaan aikaan, mutta ainakin kaksoset saaneella kaverillani homma meni todellisuudessa siten, että kun toinen nukahti niin toinen heräsi. Nuku siinä itse sitten.

Mutta kai kaksi 6-vuotiasta tai kaksi 8-vuotiasta menisi nykyään siinä, missä yksi 6 v ja yksi 8 v menee. Näin ainakin uskon. Vaan ei vauva-aikana tai taaperoiässäkään vielä, ei tod.

Kun odotin esikoistani, sai peräti 3 kaveriani kaksoset puolen vuoden sisällä. Ja kyllä mä NIIN paljon helpommalla pääsin sekä raskaana ollessa (vaikka oksensinkin pitkään ja hartaasti) että vauva- ja taaperoaikana ettei tosikaan, kun mulla oli vain yksi pikkunatiainen, sen sijaan että olisi tullut sama tuplana. Ja joka raskauden alussa olen ihan ekana toivonut, että raskaus ei mene kesken, ja samaan hengenvetoon sitä että tulee vain yksi lapsi, koska en usko että jaksaisin kaksosten kanssa ainakaan kovin hyvin (kai sitä jotenkuten jaksaisi silti, kun olisi pakko, mutta rankkaa se tulisi olemaan).

Kaveri ja tuttavapiirissä on useammat kaksoset. Ymmärrän oikein hyvin ettei alle 2-v kaksosten kanssa noin vaan lähdetä ja jos on kovin vilkkaita tapauksia niin kyllä ne vähän reilu 2-v uhmiksetkin on aika haastavia tuplana.
Kuusivuotiaiden kanssa kyllä täytyisi jo pystyä kulkemaan, jos ei pysty niin lapset on huonosti kasvatettuja ja sillä taas ei ole mitään tekemistä kaksosuuden kanssa. Paitsi jos on joku diagnosoitu kehityshäiriö.

Muuten sanoisin et kaksosten vanhemmuus on rankempaa kuin eri- ikäisten sisarusten, ja mullakin on monta lasta ja kahden nuorimman ikäero just just kaksi vuotta. Silti, ihan tosi paljon helpompaa mulla on kun kaksosten äideillä.

Ei noilla mun tietooni mitään erityistä ole, varmasti äiti olisi kertonut jos näin olisi. Päiväkodissa pärjäävät ihan hyvin ja mun silmiini tavallisia lapsia. Äitinsä pitää heitä kyllä hankalampina mitä mun mielestä ovat. Siis kun omaa pihaa kauemmas ei voi mennä ilman sitä toista aikuista niin välillä joutuvat olemaan pitkää päivää sisällä ja silloin pidän lasten turhautumista ihan normaalina. Ei kai kukaan terve lapsi jaksa koko päivää istua hiljaa huoneessaan.

Päiväkotiin kuljetukset ja autolla johonkin kaverille menemiset on oikeastaan ainoat reissut mitä äiti voi yksin lasten kanssa tehdä, kauppaankin tarvitaan se toinen aikuinen mukaan.

Kuulostaa omituiselta o_O

Kaksosten kanssa on ihan erilaisia haasteita kun eri-ikäisten kanssa. Eikä se koskaan lopu. Kuvitelkaapa vaikka kaksosten murrosikää, lyöttäydytään yhdessä vanhempia vastaan. Tämä sama myös toimii 6 vuotiailla. Äiti voi olla jo menneistä vuosista väsynyt, ja silloin helpommin uuvahtaa jo isompienkin kaksosten kanssa.

No ei todellakaan mene kaksoset "siinä samalla" :D Meillä on 4 vuotiaat tyttö ja poika. Kyllä mä ja lasten isä ihan hienosti noiden kans yksinki pärjätään, ei tästä muuten mitään tuliskaan jos aina tartteis joka paikkaan olla kaks aikuista mukana :D Onhan siinä haasteensa lähteä yksin esim. kauppaan kahen uhmaikäsen kans, mut pitkä pinna ja huumori auttaa :)

[QUOTE="noo";26311575]Kaksosten kanssa on ihan erilaisia haasteita kun eri-ikäisten kanssa. Eikä se koskaan lopu. Kuvitelkaapa vaikka kaksosten murrosikää, lyöttäydytään yhdessä vanhempia vastaan. Tämä sama myös toimii 6 vuotiailla. Äiti voi olla jo menneistä vuosista väsynyt, ja silloin helpommin uuvahtaa jo isompienkin kaksosten kanssa.[/QUOTE]
Sama tapahtunee myös perheissä, joissa lapsilla on 1-2 v ikäero.

Huomasin kerran saman asian.
Kun on tottunut siihen, että kuuluu avun piiriin, eli jos on vaikka kaksoset tai kolmoset, eikä koskaan liiku heidän kanssaa yksin eikä olek otonakaan yksin. Vaan on saanut järjestettyä niin että joko kunta tai lasten isovanhemmista joku on aina paikalla. (monta vapaaehtoista isovanhempaa vuorottelee, eli apua riittää)

Esim. perhekerhot tai kerhot jne viedään aina yhdessä. Ei puhettakaan että yksin liikkuisi useamman kanssa.

Niin sitten kun he ovat jo "isoja" eli siinä iässä kun monella on vaikka 3v, 2v ja vastasyntynyt, eli aivan normaalia muille joutua liikkumaan yksin, tai kun ovat jo kaikki vaikka 4v, kolmoset, niin silti äitiä naurattaa ajatus, että hän liikkuisi yksin heidän kanssaan avoimeen kerhoon/päiväkotiin.

siis tunsin kolmosperheen, jossa äiti ei ollut koskaan yksin. aina joko isä, tai joku isovanhempi paikalla.

Ja kun olivat jo "isoja", 3v, äiti hämmästeli, että ei tietenkään heidän kanssaan voi liikkua yksin.

Se voi olla myös subjektiivinen kokemus, en mä esim lähde hieman alle 4v kaksosten kanssa huvikseni shoppailemaan vaan olen silloin ostamassa jotain lapsille jos heidät otan mukaan. Huomattavasti helpompaa kuitenkin mennä sinne "posliinikauppaan" yksin kuin kahden vilkkaan lapsen kanssa. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko lapseni kaksosia vai ei.

Eli summa summarum, kaikki ei tykkää hengailla kaupungilla lasten kanssa jos ei ole erikseen sinne asiaa.

[QUOTE="Hih";26311672]Huomasin kerran saman asian.
Kun on tottunut siihen, että kuuluu avun piiriin, eli jos on vaikka kaksoset tai kolmoset, eikä koskaan liiku heidän kanssaa yksin eikä olek otonakaan yksin. Vaan on saanut järjestettyä niin että joko kunta tai lasten isovanhemmista joku on aina paikalla. (monta vapaaehtoista isovanhempaa vuorottelee, eli apua riittää)

Esim. perhekerhot tai kerhot jne viedään aina yhdessä. Ei puhettakaan että yksin liikkuisi useamman kanssa.

Niin sitten kun he ovat jo "isoja" eli siinä iässä kun monella on vaikka 3v, 2v ja vastasyntynyt, eli aivan normaalia muille joutua liikkumaan yksin, tai kun ovat jo kaikki vaikka 4v, kolmoset, niin silti äitiä naurattaa ajatus, että hän liikkuisi yksin heidän kanssaan avoimeen kerhoon/päiväkotiin.[/QUOTE]

Korjaan tätä pikkasen, kaksosten kanssa ei kyl saa mitään apua kunnalta, ihan on ite pärjättävä. Ja useilla esim meillä, sukukin on kaukana eli sit mennään ihan oman perheen voimilla.

Minusta kaksosten hoito on paaaaljon helpompaa kuin kahden pienen, mutta eri-ikäisen kanssa, joten turhaan älähdätte. On kokemusta molemmista ja 10v erolla vielä, että ihan eri aikaa on ollut nämä kokoonpanot.
Siksi tuntuu törkeältä kun kaksosten äidit jotenkin kuvittelevat heillä olevan niiiiin rankkaa nyyhnyyh ja heitä pitää auttaa, mutta kahden eri ikäisen lapsen äitiä ei...Naurettava ajatus.

Hatunnosto teille kellä eri ikäiset lapset! :)

Mä oisin mielellään halunnut kaksoset. Pari ekaa vuotta varmaan aika rankkoja mut sit pääsee helpolla kun leikkisivät keskenään ja ois saanu sisarukset yhdellä raskaudella. Kätsyä.

se on kiinni ihmisen luonteesta. toiset pääsee vaikka 5 alle 5-vuotiaan kanssa joka paikkaan ja toiset eivät voi mennä edes lähikauppaan yhden taaperon kanssa ilman miestä.

Toiset tottuvat heti lapsen vauva-iässä tukeutumaan apuun, jota on aina tarjolla. toiset pärjäävät, koska apua ei ole saatavilla eikä sitä osata edes vaatia.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
"hehe" kärähti, jos olisit oikeasti kaksosten äiti, et puhuisi noin alentavaan sävyyn etkä varmasti väheksyisi työn määrää. Ja toisekseen et käyttäisi muotoa "heillä" vaan "meillä" kaksosten äideillä... :D

[QUOTE="hehe";26312290]Minusta kaksosten hoito on paaaaljon helpompaa kuin kahden pienen, mutta eri-ikäisen kanssa, joten turhaan älähdätte. On kokemusta molemmista ja 10v erolla vielä, että ihan eri aikaa on ollut nämä kokoonpanot.
Siksi tuntuu törkeältä kun kaksosten äidit jotenkin kuvittelevat heillä olevan niiiiin rankkaa nyyhnyyh ja heitä pitää auttaa, mutta kahden eri ikäisen lapsen äitiä ei...Naurettava ajatus.

Hatunnosto teille kellä eri ikäiset lapset! :)[/QUOTE]

No voi nyyhnyyh. :D Oishan se tosi houkuttelevaa niputtaa kaikki kaksosäidit samanlaisiksi ruikuttajiksi, jotka saavat apua pyytämättä joka suunnalta. Ja sitten on ne urheat äidit joilla lapset pienellä ikäerolla joiden elämän raskautta ei ymmärretä ollenkaan ja yksin on vaan pärjättävä. Sitten on varmasti aika paljon kaltaisiani, jolla on sekä lapset pienellä ikäerolla että ne kaksoset (ei siis todellakaan mitään 10 vuoden ikäeroa), ei tukiverkostoa, eipä paljon muutakaan apua. Ja silti selvitään. Mutta näen punaista aina lauseesta "kaksi menee siinä kuin yksikin". Ehkä jossain ideaalitilanteessa ja teoriassa se voisi mennäkin melkein noin.

Silläkin on iso merkitys ovatko kaksoset esikoislapset, jolloin sopeutuminen on varmasti paljon rankempaa kuin jos lapsia on entuudestaan. Samoin sillä lienee merkitystä minkä ikäisiä vanhemmat on, että miten hyvin sopeutuu kuitenkin hieman poikkeustilanteeseen.

Minä olen ollut aika yllättynyt, miten paljon tällä palstalla ollaan ilmeisesti kateellisia kaksosten vanhempien joskus saamasta avusta ja tuesta esim. kunnalta. Tai sitten ne ovat ne pari tyyppiä jotka aina jauhavat samaa asiaa ketjusta toiseen.

Heh, mun tuntema kaksosten äiti on paljon parempi lähtemään lasten kanssa esim. uimaan kuin minä omien eri ikäisteni kanssa :D. Alle kouluikäisinä en edes ajatellut, että lähtisin uimaan lasteni kanssa ainoana aikuisena (toinen on arka vedessä ja toinen taas turhankin rohkea). Kaksosten äiti katsoi mua kuin aika avuntonta ;). Kyllä mä nyt lähden näiden kolmen kanssa kun isommat ovat kouluikäisiä ja voin vähän jo luottaa heidän a) uimataitoonsa ja b) omiin arvioihinsa uimataidostaan.

En oikein koskaan ole ymmärtänyt tällaista vertailua ja kilpailua kenellä on rankinta. Lapset ja vanhemmat eroavat toisistaan samoin elämäntilanteet. Itselläni 4-vuotiaat kaksoset joiden kanssa olen elänyt yksin vauva-ajasta alkaen. Tukiverkostoa on toki olemassa, mutta arjesta selviämme yksin. Edelleenkin kuitenkin tilaan esimerkiksi vaatteet ja kengät mielelläni netistä, koska en millään tavalla nauti lasten kanssa shoppailusta. Paitsi jos ollaan lomalla ja on hyvin aikaa. Kotona lapset sovittavatkin vaatteet paljon mieluummin ja saavat rauhassa valita, mitä pidetään ja mitä palautetaan.

Yksin en vielä mielelläni lähde myöskään pidemmille usean yön matkoille lasten kanssa vaan ulkomailla on esimerkiksi äitini ollut mukana. Joillain reissuilla joku ystävä lapsineen.

En kuitenkaan koe, että koska minä pärjään jonkun muunkin pitäisi pärjätä kahden vilkkaan kaksosen kanssa. Olen myös seurannut läheltä ystäväperhettä, jossa lapsilla ikäeroa 1,5 vuotta ja oli aika jolloin lapset koko ajan sairaana. Silloin totesin, että minulla taitaa olla yksin helpompaa kahden terveen taaperon kanssa kuin ystäväperheellä.

Voimia kaikille vanhemmuuteen!

[QUOTE="kaksosten äiti";26312248]Korjaan tätä pikkasen, kaksosten kanssa ei kyl saa mitään apua kunnalta, ihan on ite pärjättävä. Ja useilla esim meillä, sukukin on kaukana eli sit mennään ihan oman perheen voimilla.[/QUOTE]

Riippunee paikkakunnasta, ainakin joissain kunnissa saa kaksosten vanhemmat ilmaista hoitoapua muutaman kerran viikossa.

Yhteistyössä