Kielijänteen leikkauksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja vailla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En mä kyllä nukutukseen laittaisi.
Erään kerran kun oltiin yksityisellä lääkärillä lapsen kanssa muistaakseni korvakivun vuoksi lääkäri kuunteli puhetta kun kirjaimia puuttui kysyi onko tarkistettu onko kielijänne tiukka (ei ole) ja jos se olisi ollut tiukka sanoi että olisi sen napsaissut siinä samalla. Helppo homma, puudutus (taisi olla suihke) ja nips vaan ja kotiiin.
Toki tuohon olisin suostunut jos olisi ollut tarvetta.

Nukutuksessa kun kuitenkin on ne omat riskitekijänsä, miksi siis riskeerata "turhan" takia.

Hei ap! Valitettavasti en osaa vastata kysymykseesi, mutta mulla olisi sulle yksi kysymys :). Nimittäin mistä syystä kielijänne leikataan? Meillä kuopus käy puheterapiassa ja tokka kerralla saatiin ohjeita kielijumpasta, joita piti harjoitella kotona. Vasta silloin huomasin, että poika ei pysty/osaa nostaa kieltään ylöspäin. Ei osaa esim. lipaista ylähuultaan, saati nostaa kieltään ylähuulen päälle. Aloin vaan miettimään josko meilläkin on hämminkiä kielijänteen kanssa.

Hei ap! Valitettavasti en osaa vastata kysymykseesi, mutta mulla olisi sulle yksi kysymys :). Nimittäin mistä syystä kielijänne leikataan? Meillä kuopus käy puheterapiassa ja tokka kerralla saatiin ohjeita kielijumpasta, joita piti harjoitella kotona. Vasta silloin huomasin, että poika ei pysty/osaa nostaa kieltään ylöspäin. Ei osaa esim. lipaista ylähuultaan, saati nostaa kieltään ylähuulen päälle. Aloin vaan miettimään josko meilläkin on hämminkiä kielijänteen kanssa.

meillä on samallainen tilanne kuin teillä,useampi kirjain uupuu puheesta. puheterapeutti sitten totesi kielijänteen olevan niin tiukka että kirjaimet uupuu sen takia ja lähete tulisi leikkaukseen. Kielijumppaharjoitusten avulla pojan puheterapeutti itse asiassa oli huomannut kielijänteen tiukkuuden,eikö teille ole sanottu sieltä mitään??

En mä kyllä nukutukseen laittaisi.
Erään kerran kun oltiin yksityisellä lääkärillä lapsen kanssa muistaakseni korvakivun vuoksi lääkäri kuunteli puhetta kun kirjaimia puuttui kysyi onko tarkistettu onko kielijänne tiukka (ei ole) ja jos se olisi ollut tiukka sanoi että olisi sen napsaissut siinä samalla. Helppo homma, puudutus (taisi olla suihke) ja nips vaan ja kotiiin.
Toki tuohon olisin suostunut jos olisi ollut tarvetta.

Nukutuksessa kun kuitenkin on ne omat riskitekijänsä, miksi siis riskeerata "turhan" takia.

en oo ottanu selvää laisinkaan miten yksityisellä puolella toi puudutus tapahtuis,kuulostais paljon paremmalta tommonen mitä täällä yleisellä puolella.. puudutukset laitetaan piikillä ja leikataan pois,en vaan osaa kuvitella poikaa suu auki rauhallisena odottamassa puudutuspiikkiä suuhunsa.... pitää ottaa tosiaan paremmin selvää yksityisen puolen tavoista :)

Kyllä julkisellakin puolella nukutetaan.Juuri tänään oli kerholla puhetta.Erään perheen nuorempi lapsi 4v menee leikkaukseen nukutuksella ja hänen isompi sisarus 6v menee samaan leikkaukseen puudutteella.

Yhteistyössä