Hoitajaksi tarjoutuminen ystäväperheelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ninni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"ninni"

Vieras
Meillä on läheisen ystäväperheen kanssa lapset tasan vuoden ikäerolla. He tuskailevat sen kanssa, että joutuvat viemään vauvansa yksivuotiaana päiväkotiin taloudellisen pakotteen edessä. Olisiko tökeröä tarjoutua ottamaan heidän lapsi meille hoitoon? Itse olen kotona siihen saakka, että lapseni on 3,5vuotta, eli vielä 1,5 vuotta sen jälkeen kun heidän lapsi aloittaa hoidon. Voisin hyvin hoitaa tätä vuotta nuorempaa tyttöä myös siihen saakka, että omani menee päiväkotiin ja jatkan opintoja :) Kyseessä on siis mieheni paras ystävä vaimoineen, minut ovat tunteneet seurusteluaikamme eli 6 vuotta.

Me eletään lapseni kanssa ihan tavallista kotielämää: puistoillaan, käydään luontoretkillä, avoimissa päiväkodeissa, kyläillään yms. Aika sellaista säännöllistä ja leppoisaa elämää.

Raha ei ole tässä mielessä. Veisittekö lapsenne mielummin päiväkotiin/pph:lle vai johonkin ystäväperheeseen hoitoon? Miksi ette veisi ystävälle hoitoon? Mitä ongelmia voitte ajatella, että tälläisestä tulisi?

Tälläisiä pohdiskelen, kiitos vastauksista!

No ongelmia minun mielestä tulee lomista eli teillä on moraalinen velvollisuus ottaa sitten tämä lapsi hoitoon, vaikka haluaisittel lähteä käymään jossain reissussa. Mitä sitten, jos teille iskee usean päivän kuume-, oksennus-,ripuli-, rokkotauti? Raha-asiat on aina huonoja, kun niihin sekoitetaan sukulaiset tai ystävät, miten vakuutukset, jos jotain vieraalle lapselle teillä sattuu?

Meillä kuopus oli 1v ja 2 päivää vanha, kun lähti hoitoon ja hyvin mennyt on.

Sairastapauksessa menee hankalaksi, jos teillä ei ole varahoitopaikkaa. Myös vakuutuksien pitää olla kunnossa, jos sattuu tapaturma tai lapsi vaikka naarmuttaa autonne. Lisäksi sinun pitäisi osata ensiapua.

Mä tarjouduin siskon lapselle hoitajaksi ja sisko ei huolinut. En osaa tehdä tarpeeksi hyvää kotiruokaa, meillä on portaat ja en osaa laulaa tms. ja hoitopaikassa on enemmän virikettä. Se sitten siitä :(

Okei kiitos hyvistä pointeista. Ajattelin, että kohtuullinen korvaus on varmaan kotihoidontuki, joka heille maksetaan?

Loma-asia ja sairastapaukset ovat kyllä haastavia, pitänee miettiä. Tosin me ei varmaan ihan hirveästi enää voida lomailla kun omalla muksulla tulee 2v mittariin. Siis ulkomailla... Mitään mökkejä yms meillä ei olekaan.

Ensiaputaitoinen olen, sillä olen sairaanhoitaja.

ap

[QUOTE="ninni";26405593]Okei kiitos hyvistä pointeista. Ajattelin, että kohtuullinen korvaus on varmaan kotihoidontuki, joka heille maksetaan?
[/QUOTE]

Kunnallinen hoitopaikka tulee halvemmaksi. Miksi siis kaverisuhteita riskeeraamaan? Lisäksi sairastapauksissa olisi aina hoitopaikka.

Jos on oma lapsi ja vieras lapsi, kohtelu ei ole tasa-arvoista. Mielummin itse ainakin veisin lapsen hoitoon sellaiselle, jolla ei ole omaa lasta siinä. Oman kanssa on aina läheisempi kuitenkin.

Miten kunnallinen tulee halvemmaksi, jos kotihoidontukea ei makseta ollenkaan lapsen ollessa kunnallisessa hoidossa? Kunnallisesta hoidostahan pitää itse maksaa? Siis jos lapsi päiväkodissa, vanhemmat saavat molemmat palkat, ei kotihoidontukea ja maksavat päivähoidosta. Jos lapsi kaverilla hoidossa, vanhemmat saavat molemmat palkat + kotihoidontuen?

Tai siis näin olen ymmärtänyt? Olenko ymmärtänyt väärin :)

Ehkä näiden pointtien perusteella en tarjoutuisi sitten kuitenkaan hoitajaksi. Huolettaa tuo sairastuminen lähinnä...

ap

[QUOTE="vieras";26405574]No ongelmia minun mielestä tulee lomista eli teillä on moraalinen velvollisuus ottaa sitten tämä lapsi hoitoon, vaikka haluaisittel lähteä käymään jossain reissussa. Mitä sitten, jos teille iskee usean päivän kuume-, oksennus-,ripuli-, rokkotauti? Raha-asiat on aina huonoja, kun niihin sekoitetaan sukulaiset tai ystävät, miten vakuutukset, jos jotain vieraalle lapselle teillä sattuu?

Meillä kuopus oli 1v ja 2 päivää vanha, kun lähti hoitoon ja hyvin mennyt on.[/QUOTE]

Aapeehän ei nimenomaan halunnut tarjota hoitoa missään varsinaisessa elinkeinomielessä, vaan lähinnä siksi ettei ystävien tarvitsisi laittaa lastaan päiväkotiin. Tää on ihmeellistä, että tätä kuluttajanäkökulmaa täytyy nykyään soveltaa ihan joka asiaan!

Näistä asioista varmaan voi keskustella, ja jos ystävillänne on yhtään sellaiset työt että pystyisivät joustamaan tällaisissa tilanteissa, niin asiat on huomattavasti helpompia. Jos taas on tiukat työajat, ja ei mahdollisuutta niitä säätää, niin varmaan osaavat järkeillä ettei tämä ole mahdollinen ratkaisu. Tai mistä sen kysymättä tietää vaikka pystyvät esim. järjestämään jonkinlaisen varahoidon itse tällaisia tapauksia varten. Jos kyse oikeasti on läheisistä ihmisistä, niin eiköhän näistä asioista pysty ihan asiallisesti keskustelamaan.
Mä ainakin olisin ollut tosi onnellinen, jos meillä olis ollut joku tuttu hoitaja ja tuttua lapsiseuraa tarjolla kun lapsi oli vuoden ikäinen. Sinniteltiin sitten kotona niin että yritettiin molemmat tehdä vuorotellen töitä ja vuorotellen hoitaa lasta, ettei tarvinnut laittaa päiväkotiin ennen kuin 2-vuotiaana. Meille olis ainakin ollut ihanteellinen ratkaisu tämä. Tosin työt ovat molemmilla myös sen laatuiset, että hoitajan sairastelu ei olisi tuottanut ongelmia, oltaisiin pystytty pitämään lapsi tarvittaessa myös kotona.

[QUOTE="ninni";26405664]Miten kunnallinen tulee halvemmaksi, jos kotihoidontukea ei makseta ollenkaan lapsen ollessa kunnallisessa hoidossa? Kunnallisesta hoidostahan pitää itse maksaa? Siis jos lapsi päiväkodissa, vanhemmat saavat molemmat palkat, ei kotihoidontukea ja maksavat päivähoidosta. Jos lapsi kaverilla hoidossa, vanhemmat saavat molemmat palkat + kotihoidontuen?

Ehkä näiden pointtien perusteella en tarjoutuisi sitten kuitenkaan hoitajaksi. Huolettaa tuo sairastuminen lähinnä...

ap[/QUOTE]

Jos vetelee kotihoidontukea ilman että ei kotona hoida, joutuu kiinni. Pitäisi olla virallinen hoitaja ja palkkasuhde jne. muuten se on huijausta ja veronkiertoa. Et silleen...

[QUOTE="ninni";26405664]Miten kunnallinen tulee halvemmaksi, jos kotihoidontukea ei makseta ollenkaan lapsen ollessa kunnallisessa hoidossa? Kunnallisesta hoidostahan pitää itse maksaa? Siis jos lapsi päiväkodissa, vanhemmat saavat molemmat palkat, ei kotihoidontukea ja maksavat päivähoidosta. Jos lapsi kaverilla hoidossa, vanhemmat saavat molemmat palkat + kotihoidontuen?

ap[/QUOTE]

Toi tarkoittanee sitä, että kotihoidon tuen määrä on suurempi kuin se summa, joka lapsesta maksetaan hoitomaksuja päiväkotiin. Ts. jos sulle maksettaisiin kotihoidontuki, vanhemmat maksavat hoidosta euromääräisesti enemmän kuin jos lapsi menisi päiväkotiin. Tässä ei otettu huomioon sitä, että kotihoidontuki olisi tässä tapauksessa ystäväperheelle "ylimääräistä" rahaa, jos molemmat kävisivät töissä. Sitten on vielä sellainen kuin yksityisen hoidon tuki, joka sitten tässä tapauksessa tulisi kyseeseen jos muodostaisitte ihan virallisen työsuhteen.

Mutta kysy nyt ihan ensin kuitenkin mitä ystäväperhe on ylipäänsä ajatuksesta mieltä. Etteköhän yhdessä pysty selvittämään onko tuo sairasteluasia ylitsepääsemätön ongelma vai eikö ole.

Minun mielestäni olisi ollut ihanaa jos olisin voinut viedä pojan noin pienenä jollekin ystävälle, jolla on vielä itsellään lapsia. En ehkä kovin pitkäksi ajaksi, ehkä max. puoleksi vuodeksi? itse olen välillä hoitanut ystävieni lapsia ja se on ollut tosi kivaa vaihtelua päivään ja oma lapsemme on saanut leikkiseuraa samalla. :) Toki en tiedä mitä kaikkea ongelmaa pidemmällä tähtäimellä voisi tulla.

Jos vetelee kotihoidontukea ilman että ei kotona hoida, joutuu kiinni. Pitäisi olla virallinen hoitaja ja palkkasuhde jne. muuten se on huijausta ja veronkiertoa. Et silleen...

Toi ei nyt kyllä ihan pidä paikkaansa: Kela - Kotihoidon tuki Kotihoidon tuen saamisen ehto on se, että lapsella ei ole kunnallista hoitopaikkaa -ei se, että äiti tai isä on poissa töistä ja hoitaa lasta kotona. Hoitaja voi olla myös joku muu kuin äiti tai isä.

Eli kunnalliselle - tai samalla tavalla yksityiselle (oma lapseni on ykistyisessä hoidossa) -
maksimimaksu on 265 , kohta 275e .
Virallisempi yksityinen hoitopaikkahan saa tähän tuet sun muut (muistaakseni hoidon todellinen hinta on yli 650e + ateriakorvaukset kuukaudessa)

Kotihoidontuesta menee verot sun muut - joten en osaa laskea paljonko siitä tulee ...

Mutta - voit ehdottaa - sitä mitä he haluavat ja tulevat maksamaan en tiedä.
Jonkinmoiset vakuutukset lienee huolehdittava myös ?

Itselläni tulee tuosta asetelmasta mieleen myös se, että oma lapsi on aina etusijalla.

En tosta veronkiertoasiasta tiedä kun tämä on ollut ihan tälläinen ajatus tässä taustalla vaan korvauksesta. Kun olen ymmärtänyt, että monet perheet maksaa esim. mummulle kotihoidontuen jos käyvät itse töissä ja mummu hoitaa päivisin lasta. Ei kuitenkaan mihinkään veronkiertoon ole tarkoitus ryhtyä, mutta ei kyllä mihinkään ammatinharjoittamiseenkaan. Ihan olen ajatellut, että olisiko kiva heille ja meillekin jos olisi kotimainen hoitopaikka pienelle ja me vastapainoisesti saataisiin leikkiseuraa ja vähän säpinää päiviin. Yhden lapsen kanssa kun on aika hiljaista...:)

ap

Ja itse koen olevani sellainen ihminen, että pystyisin kyllä hoitamaan oman + kaverin lapsen tasapuolisesti. Muuten en asiaa harkitsisi, minulle on tietty tärkeää että teen homman kuin homman mahdollisimman hyvin ja jos olisin vastuussa toisesta lapsesta 8h/vrk/5pv vko niin yrittäisin ehdottomasti parhaani :)

Kotihoidontukiasia on ihan epäselvä mulle, mutta mielestäni siinä kaikki voittaisi jos vanhempien nettotulot / kk olisi isommat kuin silloin kun lapsi on hoidossa. Itse olen maksanut kotihoidontuet lapseni hoitajalle nyt kun olen ollut itse (palkattomassa) työharjoittelussa kuukauden.

[QUOTE="ninni";26405818]En tosta veronkiertoasiasta tiedä kun tämä on ollut ihan tälläinen ajatus tässä taustalla vaan korvauksesta. Kun olen ymmärtänyt, että monet perheet maksaa esim. mummulle kotihoidontuen jos käyvät itse töissä ja mummu hoitaa päivisin lasta. Ei kuitenkaan mihinkään veronkiertoon ole tarkoitus ryhtyä, mutta ei kyllä mihinkään ammatinharjoittamiseenkaan. Ihan olen ajatellut, että olisiko kiva heille ja meillekin jos olisi kotimainen hoitopaikka pienelle ja me vastapainoisesti saataisiin leikkiseuraa ja vähän säpinää päiviin. Yhden lapsen kanssa kun on aika hiljaista...:)

ap[/QUOTE]

No mut kysy nyt ihmeessä niiltä ystäviltä ja miettikää sitten yhdessä onko tämä teille hyvä ratkaisu vai ei. Soita Kelaan ja kysy miten nää jutut menee, tuolla ei musta mitenkään yksiselitteisesti kerrota että voiko kotihoidon tuen maksaa myös jollekin vieraalle -sukulaiselle ainakin voi.

Toi ei nyt kyllä ihan pidä paikkaansa: Kela - Kotihoidon tuki Kotihoidon tuen saamisen ehto on se, että lapsella ei ole kunnallista hoitopaikkaa -ei se, että äiti tai isä on poissa töistä ja hoitaa lasta kotona. Hoitaja voi olla myös joku muu kuin äiti tai isä.

just näin. Meilläkin hoiti mummo jonkin aikaa, ja tieto oli myös kelassa. Ei niitä kiinnosta kuka lasta hoitaa, kunhan ei ole kunnallisessa.

Ja minusta toi olis tosi ihana idea, itse ainakin suostuisin. Jos olisit sairaana niin ilmoittaisin itseni sairaaksi töistä ja hoitaisin ko. ajan lasta kotona. Vein aikanaan 1,2 vuotiaan päiväkotiin eikä se ollut kenellekkään eduksi. Mikä tahansa muu vaihtoehto olisi parempi, näin minun mielestäni.

Lähipiirissämme on koulutettu LTO, jolla on itsellään lapsia. Hän tarjoutui itse ottamaan lapsemme hoitoon, mutta en halunnut sotkea läheisiä välejä työ ja hoitokuvioilla. Onneksi en, sillä hänen lapsensa osoittautui ajan mittaan hyvin vaativaksi ja paljon sairastelevaksi. Hoitomatka olisi ollut tosi hankala itselleni, varahoitoa ei ollut, ja jotenkin itselleni on helpompaa olla "vaativampi" vieraalle hoitajalle, esim. hoitoaikojen suhteen ja muutenkin lasten rytmien yms kanssa.

Toi vakuutusasia vielä mietityttää. Eikö lapsi ole oikeutettu julkiseen sairaanhoitoon jos jotain sattuu muualla kuin vanhempien vahtivuorolla? Siis meidän lapsella ei ole mitään vakuutuksia, vaan ihan yhteiskunnan "armoilla" ollaan. Osaako joku kertoa näistä vakuutusasioista lisää?

ap

Ja onko kuinka todennäköistä että tää mun terve, helppo ja letkeä 1,5vuotias esiuhmaaja muuttuu tosi paljon sairastelevaksi ja vaikeaksi taaperoksi? Kokemuksia :)?

ap

Yhteistyössä