Meneekö kolmivuotiaani pilalle jos joskus vielä auttelen häntä pukemisessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Tai joskus harvoin kannan sylissäni päiväkodin piha-alueelta autolle?

Usein haen lapseni kun ryhmä on joko menossa ulos, tai ollut siellä vähän aikaa. Jos osun paikalle kun pukeminen on alkanut ja puen samalla lastani kun muu ryhmäkin on eteisessä, hoitajat katsovat hyvn tarkkaan mitä teen, ja miten paljon autan lastani pukemisessa.

Lapsi on juuri täyttänyt 3 v., ja osaa kyllä pukea. Mutta joskus ihan pukemista nopeuttakseni siinä eteisruuhkassa saatan laittaa lapseni tarralenkkarit kiinni, tai hatun päähän, tai takin vetskarin kiinni jne. Ja lähes joka kerta joku "täti" sanoo heti että ***** osaa kyllä laittaa hatun/ vetskarin/ kengät kiinni tms. Tai jos ovat pihalla, lapsi juoksee minua vastaan halaa ja haluaa syliini, pidän häntä sylissä aikeenani kantaa hänet siinä autolle, saattavat sanoa että ***** on jo iso, hän jaksaa kyllä kävellä.

Mikä tuo juttu on? Tiedän itse ettei omakasvattamani lapsi mene pilalle siitä jos joskus kiireessä häntä autan jossain jutuissa, jotka hän kyllä osaa jo. Tai jos joskus harvoin kannan häntä 10 m matkan. Minusta 3 v. on pieni vielä kuitenkin, ja meillä ko. jutut ovat aika pitkält myös läheisyyden osoituksia. Laitanhan usein miehenikin takin vetskarin kiinni tai hänelle hatun päähän, vaikka hän hyvin osaa. :-D

Lisään vielä, että lapseni osaa hakea itse kaapista mukin ja ottaa siihen hanasta vettä, pestä kätensä, voidella leipänsä, harjoittelee veitsellä ja haarukalla syömistä ja kengännauhojen sitomista, osaa avata ja sulkea tv:n , läppärin ja dvd-soittimen, pukea ja riisua, ainoastaan paitaa ei meinaa aina itse saada päällensä, pois saa paremmin. Eli häntä ei ole passattu pilalle, ja tiedän ettei tosiaan mene pilalle jos kiireessä auttelen välillä. Siksi nuo "tätien " sanomiset vähän ihetyttävät ja semisti ärsyttävätkin.

[QUOTE="vieras";26407784]Mitäs jos nyt kumminkin antaisit sen muksun pukea itse, kun kerta aikaa on.[/QUOTE]

Tuossa toisessa kirjoituksessani kirjoitinkin lisää asiasta. Miks pitäisi antaa aina ja kaikkialla pukea ihan alusta loppuun itse, miksi haittaa jos joskus silloin tällöin autan jossain yhdessä pikkujutussa? En ymmärrä. :-O Kun kuitenkin muuten lapsi on jo todella omatoiminen ikäisekseen minusta.

Se on varmaan sitä päiväkoti-mentaliteettia, että lapsen pitäisi tehdä kaikki itse ettei hoitajat joudu kaikkia auttamaan. Itse avustan kyllä nelivuotiastakin jos on kiire tai muuten jos huvittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;26407793:
3v on pieni...
Minä autan kyllä neljävuotiastanikin pukemisessa välillä, nii ja kannankin jos haluaa :ashamed:

Sama täällä. Tai harvemmin haluaa syliin, mutta joskus haluaa sylikyydillä esim puistosta kotiin.

Meidän muksu ei saa kunnolla kyllä puettua, jotkut paidat ja kapeampihihaiset takit ovat selkeästi hankalia. Niissä autan, ettei päivä ole heti pilalla.

[QUOTE="a p";26407795]Lisään vielä, että lapseni osaa hakea itse kaapista mukin ja ottaa siihen hanasta vettä, pestä kätensä, voidella leipänsä, harjoittelee veitsellä ja haarukalla syömistä ja kengännauhojen sitomista, osaa avata ja sulkea tv:n , läppärin ja dvd-soittimen, pukea ja riisua, ainoastaan paitaa ei meinaa aina itse saada päällensä, pois saa paremmin. Eli häntä ei ole passattu pilalle, ja tiedän ettei tosiaan mene pilalle jos kiireessä auttelen välillä. Siksi nuo "tätien " sanomiset vähän ihetyttävät ja semisti ärsyttävätkin.[/QUOTE]

on taitava :). Kyllä mäkin joskus autan 3½veetä pukemisessa ja saatan jopa syöttää (!!!) jos on illalla ihan väsynyt,vaikka tosiaan osaa itsekkin. Kannankin joskus jonkin matkaa,kun siinä voi samalla vähän niinkuin halia ja olla lähellä. Ei tietenkään mene lapsi "pilalle" ja unohda taitojaan.
Meidän pk:ssa on sanottu että tärkeitä on tuo että nuo taidot opetellaan,kiireessä tms. voi ihan hyvin pukea tms.

Se on varmaan sitä päiväkoti-mentaliteettia, että lapsen pitäisi tehdä kaikki itse ettei hoitajat joudu kaikkia auttamaan. Itse avustan kyllä nelivuotiastakin jos on kiire tai muuten jos huvittaa.

Niinpä. Ymmärrän kyllä sen että omatoimisuus on päiväkodissa hyvä siksikin, ettei kaikkia lapsia tarvitse auttaa. Mutta minulta se ei ole millään tavalla pois jos laitan omalle, ainoalleni lapselleni kenkien tarrat kiinni tai vetskarin kiinni tai hatun päähän. En minä sitä kuitenkaan aio tehdä niin vanhaksi että hän sitä mitenkään pilalle menee. :-D

Ja tuo kantaminen, minä tykkään kantaa lastan joskus ihan huvikseni, ja hän tykkää olla sylissäni, ei se ole mitään lapsen laiskuutta kävelemiseen. :-O Parin vuoden päästä lapsi on jo niin iso ja painava ettei häntä enää jaksa kantaa sitä lyhyttäkään matkaa, kannan siis vielä aina välillä ihan omaksi ja lapse iloksi. Joskus jopa reppuselässä tai hartioillani. :-D

Siis mitä hittoa, minä autan välillä omaani joka aloittaa eskarin syksyllä.
ei siksi ettei osaisi itsekkin pukea, vaan ihan nopeuttaakseni ja joskus jos on lähdössä vaikka retkelle tmv, katson, että kuteet on päällä kunnolla, eikä kuten päiväkodeissa useasti, että talvellakin nilkat vilkkuu paljaina jne.

Eikä muuten ole koskaan kukaan mitään sanonut, päin vastoin ovat kiitelleet kun olen siinä tohinassa myös autellut ryhmän muille muksuille romppeita päälle.

Sano niille tädeille suoraan. Mä olen sanonut. Ihme kyyläystä. Mä itse asiassa monesti jopa syötän 3-vuotiaan, koska on kiire ja syöttäen syö paremmin ja nopeammin. Siis aamupuuron monesti pistän nopealla tahdilla menemään.

Esikoinen täyttää parin kuukauden päästä 4 ja usein vielä autan vaatteet päälle ja kannan lasta sylissäkin, en jaksa kaikesta alkaa tappelemaan ja toisekseen ei mulla ole aikaa yleensä odottaa, että tuo saisi vaatteet päällensä, kun on siinä niin tavattoman hidas. Kannustan kyllä pukemaan itse, mutta usein myös autan.
Aina kun haen lapsen hoidosta, niin heti haluaa syliin ja otankin.

Ei ne lapset muutaman vuoden päästä enää syliin halua.

[QUOTE="shihtzu";26407955]Esikoinen täyttää parin kuukauden päästä 4 ja usein vielä autan vaatteet päälle ja kannan lasta sylissäkin, en jaksa kaikesta alkaa tappelemaan ja toisekseen ei mulla ole aikaa yleensä odottaa, että tuo saisi vaatteet päällensä, kun on siinä niin tavattoman hidas. Kannustan kyllä pukemaan itse, mutta usein myös autan.
Aina kun haen lapsen hoidosta, niin heti haluaa syliin ja otankin.

Ei ne lapset muutaman vuoden päästä enää syliin halua.[/QUOTE]

Nimenomaan, en minäkään lastani sen takia sylissäni kanna ettei tämä muka jaksaisi itse kävellä, vaan siksi ettei tuota kauaa enää kestä että hän syliini haluaisi edes.

Ja minun lapseni on myös hidas pukemaan. Siinä pienessä eteisessä kun on toistakymmentä lasta ja 2-3 hoitajaa pukemassa, niin mieluusti haluaa vähän nopeuttaa lapsen pukemista, en näe siinä mitään lapsen pilalle passaamista, kuten ilmeisesti hoitajat näkevät.

[QUOTE="jooh";26407941]Sano niille tädeille suoraan. Mä olen sanonut. Ihme kyyläystä. Mä itse asiassa monesti jopa syötän 3-vuotiaan, koska on kiire ja syöttäen syö paremmin ja nopeammin. Siis aamupuuron monesti pistän nopealla tahdilla menemään.[/QUOTE]

Joo kyllä olen ajatellut sanoa suoraan, tätä on nyt tapahtunut sen verran usein, että on alkanut jo häiritä.

No ei mee kyllä lapsi siitä pilalle että välillä puet ja kannat. Anna hoitajien papattaa.:)

Mä auttelen välillä omaa 9v täyttävääkin pukemaan, jos vaikka aamulla hidastelee.

Äh, vaikea kuvitella että puolen vuoden päästä meillä olisi tuo tilanne :O Nyt siis 2,5-vuotias eikä todellakaan pue itse ja tykätään sylitellä ja kantaa pieniä matkoja. Ottaisin kyllä tuon puheeksi, ärsyttäisi tuollainen jatkuva kommentointi.. Ehkä se yksi maininta olisi ihan ok, joskus sitä ei vaan itse tajua mitä kaikkea se lapsi jo osaa :) Mutta tuollainen jatkuva kommentointi on vaan ärsyttävää ja etenkin noin pikkuasioista.

Yhteistyössä