Tänään leikkipuistossa nähtyä! Kasvattakaa lapsenne!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huh huh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huh huh"

Vieras
Olin leikkipuistossa 6v tyttäreni kanssa. Hänellä oli mukanaan nukke ja nukenrattaat. Puistossa oli toisia perheitä, ja kaikki puistossa olevat lapset olivat n. 3-11 vuotiaita. Tyttöni meni nukkensa kanssa kiipeilytelineeseen ja jätti nukenrattaat paikalle, jossa oli muutamat muutkin nukenrattaat ja polkupyöriä. Sitten eräs lapsiporukka, jossa oli 7 lasta, n. 5-8 vuotiaita, alkoi kuiskutella epäilyttävästi. En kiinnittänyt siihen tarkemmin huomiota.

Yhtäkkiä tämän porukan lapset alkoivat heittää märkää hiekkaa tyttöni nukenrattaisiin. Ja siis tekivät sen ihan tahallaan ja virnuilivat minuun päin. Olin menossa sanomaan heille, kun tyttöni ehti napata nukenrattaansa ja siinä samassa toiset lapset alkoivatkin heitellä hiekkaa tyttöni päälle ja tönivät tyttöä. Hain laapseni pois tilanteesta ja menin väliin ojentamaan näitä lapsia. He alkoivat vain lällätellä minulle ja heidän vanhempansa loivat minuun murhaavia katseita.

Tyttöni meni keinuille ja keinutti nukkeaan vauvojen keinussa. Samaan aikaan viereisessä isompien lasten keinussa keinuva n.5v poika sanoi äidilleen haluavansa vauvojen keinuun ja katsoi meihin päin ilkikurinen virne naamallaan. Hänen äitinsä sitten sanoi tytölleni ettei vauvojen keinussa saa nukkea pitää vaan vuoro on annettava sille kuka haluaa keinua. Hän sanoi sen oikein pelottavalla ja ilkeällä äänellä. Tyttöni lähti pois keinuilta ja lähdimme kotiin.

Siis ko. poika osasi keinua tavallisessa keinussa mutta ilkeilläkseen tuli vauvojen keinulle. Ja koko tämän aamun puistoreissu pöyristyttää minua. Eikö kukaan osaa enää kasvattaa lapsiaan? (tietty jotkut osaavat, en yleistä).

Mitä mieltä olette ko. toiminnasta?

Ei normaalin lapsen toimintaa. Ton ikäisten pitäisi jo osata ottaa muiden tunteet huomioon. Mutta jos ei ole kotona opetettu niin.... :( Joka tapauksessa olisin nostanut aika metelin. Ihmisten pitäis opettaa lapsensa pyytämään anteeksi ja sovittamaan tekonsa.

[QUOTE="perseennuolija";26427267]Oikeesti?Heidän vanhemmat loi SINUUN murhaavia katseita?[/QUOTE]

Tietenkin kun lapsien luovaan ja kivaan yhteisleikkiin puututtiin :(
Joo näitä on vaan enemmän ja enemmän rajattomia lapsia ja uusavuttomia vanhempia.

Hyi mitä lapsia! Toivon todella, että osaan kasvattaa oman lapseni niin, ettei hänestä tule tuollaista törkimystä. Tuli tosi paha mieli tyttösi puolesta, kun luin tuon jutun. Järkyttävää käytöstä!
Lapset osaavat kyllä olla tosi ilkeitä, mutta tekevät tuollaista vielä aikuisten nähden :O vaikka ei tietenkään saa käyttäytyä noin silloinkaan kun aikuiset eivät näe!

No kuulostaa kyllä melkoiselta touhulta! :O Mä olisin kyllä sanonut sanasen niille mulkoileville vanhemmille. Ihan ystävällisesti siit maininnut siitä keinusta jne..

Tästä tuli kuitenkin mieleen asia, jota itse pohdin eilen kun oltiin leikkipuistossa lasten kanssa. Siellä oli kolme tyttö (noin jotain kymmenen vanhoja ehkä) ja ne leikki/pelas jotain juttua,jota en tajunnut ollenkaan. Se meni jotenkin niin,että olivat välillä keinuissa ja siitä juoksivat hiekkalaatikolle, siitä sellaiselle kiipeilytelineelle ja taas keinuille. Mukana oli pallo. Kun tytöt olivat siellä kiipeilytelineellä niin omat lapset menivät keinumaan. Tytöt sitten olisivat halunneet taas keinuihin sieltä ja menivät vieressä oleviin vauvakeinuihin kun kerran mun lapset oli niissä tavallisissa. Mietin siinä hetken, että olisko mun pitänyt pyytää omat lapset pois keinuista, jotta tytöt saa jatkaa peliään vai ei. En siis komentanut pois siitä kun tiesin, ettei ne kuitenkaan kauaa keinu. Periaatteesta kuitenkin mietin, että olisko ollut hyvä antaa tyttöjen tulla takas keinuihin vai ei. Ne vauvakeinut ei ihan vastanneet niiden tarpeisiin eli eivät voineet jatkaa omaa juttuaan siinä.

Vitsi miten mä selitänkin epäselvästi! Ja nyt kun itse ajattelen asiaa taas niin eihän siinä nyt mitään ollut.. Eihän yksi porukka voi koko puistoa omaan käyttöönsä ottaa.. :D Unohtakaa että edes kysyin...

No kuulostaa kyllä melkoiselta touhulta! :O Mä olisin kyllä sanonut sanasen niille mulkoileville vanhemmille. Ihan ystävällisesti siit maininnut siitä keinusta jne..

Tästä tuli kuitenkin mieleen asia, jota itse pohdin eilen kun oltiin leikkipuistossa lasten kanssa. Siellä oli kolme tyttö (noin jotain kymmenen vanhoja ehkä) ja ne leikki/pelas jotain juttua,jota en tajunnut ollenkaan. Se meni jotenkin niin,että olivat välillä keinuissa ja siitä juoksivat hiekkalaatikolle, siitä sellaiselle kiipeilytelineelle ja taas keinuille. Mukana oli pallo. Kun tytöt olivat siellä kiipeilytelineellä niin omat lapset menivät keinumaan. Tytöt sitten olisivat halunneet taas keinuihin sieltä ja menivät vieressä oleviin vauvakeinuihin kun kerran mun lapset oli niissä tavallisissa. Mietin siinä hetken, että olisko mun pitänyt pyytää omat lapset pois keinuista, jotta tytöt saa jatkaa peliään vai ei. En siis komentanut pois siitä kun tiesin, ettei ne kuitenkaan kauaa keinu. Periaatteesta kuitenkin mietin, että olisko ollut hyvä antaa tyttöjen tulla takas keinuihin vai ei. Ne vauvakeinut ei ihan vastanneet niiden tarpeisiin eli eivät voineet jatkaa omaa juttuaan siinä.

Vitsi miten mä selitänkin epäselvästi! Ja nyt kun itse ajattelen asiaa taas niin eihän siinä nyt mitään ollut.. Eihän yksi porukka voi koko puistoa omaan käyttöönsä ottaa.. :D Unohtakaa että edes kysyin...

Pelasko ne sitä -öö- keinupolttista vai mitähän se on. Eli yksi heittää pallon, keinussa oleva yrittää potkaista ja sitten kun osuu niin juostaan. En mä muista :D Me kuitenkin muksuina joskus sellaista pelattiin, en kyllä yhtään muista sääntöjä. :D

Voi apua, miten tollasta voi olla! Mä olen ehtinyt pöyristymään jo siitä, että valtaosa vanhemmista ei vaadi lapsiltaan käytöstapoja uimahallissa. Lähes joka kerta käy niin, että joudun tahtomattani joksikin "jonopoliisiksi" vesiliukumäessä, kun vanhemmat vaan toljottavat mykkinä, kun heidän pentunsa etuilevat ja jyräävät pienempiään. Saman olen kokenut junan leikkivaunussa liukumäessä.
Olen jotenkin kuvitellut että on ihan itsestäänselvää, että lapset opetetaan odottamaan omaa vuoroaan.
Mutta näköjään pahempaa on luvassa...

Noh,

eiköhän se ole niinkuin tuossa 'vapaa kassa' ketjussakin - nopeat syövät hitaat.
Eli lapset opetetaan samaan - nopeat tai röyhkeät on se arvo, joka heille siirretään!
Tai turha lapselle on muuta opettaa jos itse rynnii nopeat syövät hitaat,
tai röyhkeät peittooaa kohteliaat mentaliteetilla ...

No olispa tullut multa niillekin äideille muutama tiukka sana sanottua, eikä aina niin nätisti.
Ja, kyllä olis aikuiset putsannut ne muksuni nukenrattaat.

Samoin sille 5v olisi voinut sanoa, ettei ole tarkoitettu noin isoille lapsille ja antanut muksuni keinuttaa sitä nukkeaan siinä ihan rauhassa.

Ihan käsittämätöntä käytöstä. Onko tuo jossain Turussa tai Pohjanmaalla päin...? Anteeksi ennakkoluuloni, mutta jotenkin kuulostaa vain niin omituiselta touhulta!

Pitäisi olla itsestään selvää jokaiselle vanhemmalle, että hiekkaa ei heitellä, ylipäätään, saati sitten toisen rattaisiin! Ja tuo, ettei muka saa nukkea keinuttaa keinussa? Minusta 5-v ei saisi enää mennä vauvakeinuun. Jos joku sääntö tuossa pitäisi olla, niin vauvakeinun käytön yläikäraja. Onpa tosi ilkeä 5-v ja vielä typerämpi äiti. Kyllä taas yhteiskunta kiittää, kun koulussa yrittävät kasvattaa tuosta 5-veestä sitten yhteiskuntakelpoista yksilöä.

Mutta joo, en varmasti menisi enää ko. puistoon, jos muitakin vaihtoehtoja! Tai jos näkisin nuo samat naamat siellä, siis nuo äidit, niin lähtisin sitten ainakin aina pois. Jos tuolla lailla käyttäytyvät muillekin, niin voi olla että pian puistosta häviää kaikki elämä. Todella inhottavaa toimintaa kyllä.

[QUOTE="voi elämä";26427292]Tätä kyllä näkee valitettavan useasti ja kasvavassa määrin..Näitä vapaan kasvatuksen tuloksia..:/[/QUOTE]

Niin. Kun lapselle ei saa sanoa ei eikä kieltää mitään, ettei herkkä sielu vaurioidu. Nukenrattaat mieluumin pois siitä kiusana olemasta (tai penkit pöydän ympäriltä jos lapsi kiipeilee pöydälle) kuin että kiellettäisiin perustelemalla moinen toiminta.. Lapsen pitää itse osata arvioida omaa käytöstään ja tietää mitä voi tehdä toiselle ja mitä ei, kieltää tai komentaa ei saa. Näitähän riittää nykyään..

Tuli vielä mieleen, että jos tuollainen käytös jatkuu, eikä äideillä ole sen vertaa järkeä päässä, että komentaisivat jälkikasvuaan, niin voisikos kaupunki puiston omistajana laatia jonkinlaiset puiston käyttäytymissäännöt? Meidän puistossa ainakin on säännöt, tosin se on asukaspuisto, eli siellä on ohjattua toimointaa ja 2-3 tätiä joka päivä töissä. Eivät siis puistotätinä, mutta esim. tuovat lelut puistoon ja järjestävät jotain ohjelmaa välillä. Heille ei siis voi jättää lapsia hoitoon. Jos meidän puistossa sattuisi tuollaista useamman kerran, niin varmaan juttelisin näiden tätien kanssa, että voisiko sopia jotkut yhteiset säännöt ja kirjoittaa ne esim. seinälle? Jos tosiaan jotkut vanhemmat eivät tajua....

Tyyliin:
ei saa ottaa kädestä
ei saa lyödä
ei saa heitellä leluja
ei saa heittää hiekkaa
ei saa töniä
ei saa etuillla liukumäessä
pitää odottaa että toinen ehtii alta pois ennen kuin laskee alas
ei saa pyöräillä/potkutella/mopoilla liukumäessä
ei saa kiusata

jne... mitä noita nyt on, ihan itsestään selvyyksiä kyllä pitäisi olla, ainakin aikuisille.

Niin. Kun lapselle ei saa sanoa ei eikä kieltää mitään, ettei herkkä sielu vaurioidu. Nukenrattaat mieluumin pois siitä kiusana olemasta (tai penkit pöydän ympäriltä jos lapsi kiipeilee pöydälle) kuin että kiellettäisiin perustelemalla moinen toiminta.. Lapsen pitää itse osata arvioida omaa käytöstään ja tietää mitä voi tehdä toiselle ja mitä ei, kieltää tai komentaa ei saa. Näitähän riittää nykyään..

no näitä todella valitettavasti riittää... jotenkin ihan käsittämätöntä että jotkut vanhemmat jättävät lapsensa kasvattamatta, eli uskovat "vapaaseen kasvatukseen". Sellaisia kavereita ei ole kiva kutsua edes leikkimään, kun rikkovat ja sotkevat joka paikan. Esim. olen törmännyt useisiin lapsiin, joita ei kielletä (ei saa kieltää) viemästä ruokaa pois ruokapöydästä! Tai kävelemästä sisälle likaisilla kengillä, tai ottamasta kädestä jne...

Tuo selostushan oli kuin kauhuelokuvassa. Viaton pikkutyttö on pahaa aavistamattoman äitinsä kanssa sievässä leikkipuistossa, kun kauheat paholaislapset kerääntyvät laumoiksi kuin Hitchcockin linnut ja kivittävät nukenrattaat ja pikkutytön, kunnes aistivat äidin läsnäolon ja luovat tähän kylmäävän tuijotuksen. Paetessaan tilannetta tyttö ja äiti ajautuvat demonipojan viereen ja demonipojan kyltymätön verenhimo herää, eikä aikaakaan, kun viaton pikkutyttö järkyttyneen äitinsä kanssa kirkuvat kauhusta ja kirmaavat kalmankalpeina ulos leikkikentältä.

No, vähän dramatisoituna. Joka tapauksessa tekstistäsi tuli mielikuva, että pelkäsit pieniä lapsia ja heidän vanhempiaan. Lapset aistivat pelon, samoin aikuiset. Ihminen on eläin: jos laumaan tulee heikko yksilö, se ajetaan pois. Suorista siis selkäsi ja tuijota vihaisesti takaisin, sano selkeällä äänellä, että sinun lapsellesi ei tuollaista tehdä ja kävele määrätietoisesti vanhempien luokse. Ihminen ei aina itse ymmärrä miten paljon oma kehonkieli viestittää muille ihmisille.

LISÄYS: Ei, en tarkoita, että kenelläkään olisi oikeutta käyttäytyä noin törkeästi ja heitellä hiekkaa tms., mutta tuo kuvaus vaan herättää mielikuvan siitä, että aloittajalla on ollut alusta pitäen altavastaajan asenne. Ja nuo murhaavat katseet, joita hiekkaa heittelevien lasten vanhemmat muka aloittajaan loivat... no, minusta se kertoo jotain aloittajan murenevasta itsetunnosta, jos kokee katseet noin voimakkaina. EIKÄ TÄMÄ OLE PROVOILUA. En tahdo loukata tai ärsyttää. Tämä vaan tuli mieleen. Aloittajalle toivon lisää jämäkkyyttä ja lapsellesi toivon äitiä, joka tarttuu rivakasti epäkohtiin ja huonoon kohteluun, ettei lapsi kokisi itseään ja äitiään heikoksi.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Järkyttävää käytöstä! Mua olis saanut vaikka katsoa kuinka murhaavasti, mutta olisin sanonut hiekanheitossa;- Vielä jos lentää yksikin kerta hiekkaa, niin siivoatte vaunut niin puhtaaksi, että näen siitä oman naamani!

Ja todellakaan ei oltais siirrytty keinusta pois, vaan olisin todennut; että toki pääset sitten, kun me lopetetaan!

[QUOTE="voi elämä";26427292]Tätä kyllä näkee valitettavan useasti ja kasvavassa määrin..Näitä vapaan kasvatuksen tuloksia..:/[/QUOTE]

Tää saa mut aina näkemään PUNAISTA! mistä sä tiedät??? (tok ijos vanhemmat oli paikalla ja eivät asiaan puuttuneet) Viittaan siis tuohon että olet nähnyt valitettavan usein vapaan kasvatuksen tuloksia. Niin mistä sä tiedät,ellet näe että vanhemmat ovat vieressä ja eivät puutu.

Minä olen ns. vapaan kasvatuksen tulos samoin siskoni, me ei olla ikinä kiusattu ketään, ei häiriköity, ei satutettu ketään vierasta(keskenämme tapeltiin joskus, mut tosi harvoin). Aina otettu tosiet ihmiset huomioon. (vanhempamme eivät myöskään kiittäneet toisiaan,eikä lapsia,eikä juuri kehuttukaan, ei kielletty tms). Mutta silti olemme aikuisina ihmissuhteissamme osanneet kiittää,pyytää anteeksi yms.

No omaa lastani taas olen todellakin kasvattanut(mikä alkaakin viimein vähän jo näkyä kun vaikka vuoden takaseen aikaan vertaa), mutta hän saattaisi silti saada päähänsä tehdä jotain tyhmää(itse asiassa vuosi sitten joka ulkoilu päättyi lapsen osalta siihen että hän lähti sisälle, koska joko a. satutti jotakuta suuttuessaan tai b. kiusasi). ja tasan tarkkaan hänelle on opetettu mikä on väärin ja mikä oikein. kasvatettu kasvatettu kasvatettu.

Yhteistyössä