Tänään leikkipuistossa nähtyä! Kasvattakaa lapsenne!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huh huh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No ei jumalauta mitä porukkaa! Jos ei ne omat vanhemmat niitä komenna ja pidä ruodussa, pidä sinä oma puolesi. Ja ennenkaikkea, tyttösi puoli!

Ei tulis kuuloonkaan että joku täti tulis mun lapsen ajamaan pois keinulta, kyllä ne odottais vuoroaan ihan tasan samalla tavalla kun että siinä keinuis vauva eikä nukke. Eikä todellakaan kävisi päinsä, että mun lasta heitellään hiekalla ja tönitään. Kyllä minä ne vanhemmatkin siihen vaatisin mukaan selvittämään tilanteen.

Kyllä mäkin olen niin paljon huonoa käytöstä puistossa nähnyt, eikä äidit ole siihen mitenkään puuttuneet. On paljon helpompaa kääntää selkä ja juoruta kaverin kanssa ja esittää ettei näe mitään.
Minäpä sitten olen se inhottava natsi joka kaikkeen siellä puuttuu :mad:

Aika monen aikuisen arvomaalima on hukassa nykypäivänä. Lapset heijastavat vanhempiensa arvomaailmaa ja elämisen taitoja. Näin se on, kukin vanhempi seisköön peilin edessä ja punnitkoon arvomaailmaansa.

Olenkin miettinyt, että onko mitään järkeä opettaa lapselle käytöstapoja, jos häiriköt omistavat maailman.

Mekin oltiin tänään ja puistossa oli pari yksinäistä taaperoa, toinen - pienempi reipas n.1v tepasteli ympäriinsä paljain jaloin t-paidassa. Vaikka oli aika viileää. Ja tuli ottamaan minua kädestä kiinni, varmasti yksinäisyyttään. Äitiä ei näkynyt missään.
Toinen oli valloittanut hiekkiksen, samaten liian vähällä vaatetuksella ja tuli kiskomaan jokaista lelua jonka poikani otti.(puiston leluja) Eikä uskonut vaikka kielsin ja sanoin että kaikki lelut eivät ole hänen.
Sinne jäi yksin ihmettelemään kun kaikki oli ympäriltä kaikonneet - myös me lähdettiin sitten pois.

..selvennykseksi edelliseen, lapset eivät jääneet yksin puistoon, ainoastaan yksin hiekkalaatikolle. Äidit löytyivät myöhemmin kauempaa sivusta, ilmeisesti heitä ei vaan paljon kiinnostanut seurata ja ojentaa lapsiaan.

Ohhoh mitä porukkaa ollut puistossa :/ Toivottavasti ei tule samanlaista ens kertaa, mutta jos tulee niin pidä puoles ja lapsesi puoli, ihan rohkeesti vaan. _Pieniltä_ lapsilta voin ymmärtää semmosen käytöksen, ettei muita oteta huomioon, mut että yli 5 vuotialta ja heidän vanhemmiltaan.. Huh.

Täälä taas on vähän eri meno leikkipuistoissa ( tai sit käydään aivan väärään aikaan ) ; leikkipuistot humisee tyhjyyttään, ja mä olen niissä yleensä ainoo lapsieni kans.. Vähän tylsää.

Sä olet ap vaan liian tossukka ja annat lasten ja aikuisten jyrätä sun yli.. Opetat lapselles samalla ton kynnys mattona olemisen ja niin ei ikäväkyllä nykymailmassa pärjää.
meillä tuolla vaunuvarastossa käy tän pihan pikku kakaroita hillumassa iältään siinä6-11 vuoden väliltä.. Ja meidän vaunusita on usein irroteltu osia, kerran ne löyty ulkoota puskasta jne.. No kerran näin nää "kullanmurut" siellä meijän vaunujen kimpussa,kun satuin ohi kävelemään varastosta ja menin sanomaan niille pennuille, että"se on nyt sellanen homma, että noi meidän vaunt jätetään rauhaa, tai mä katkon teiltä jokaiselta sormet ja tungen ne teidän perseeseen.ja yhdenkin osan kun vielä irottatte tai työnnätte noi vaunut johonkin niin voitte olla varmoja, että sit tapahtuu tosi kummia"no meni pennut kertalaakista hiljaseks..No joku näistä kurittomista ipanoista oli menny vinkumaan omille vanhemmilleen ja mulle tuli naapurin ukko lässyttämään, että mitä oon uhkaillut.kerroin samat asiat sille mitä olin ite havainnu että vaunuille kävi ja että yllätin kakrut itse teosta ja myös kerroin mitä niille sanoin.. Ukko sitten sano että mun lapsia et uhkaile ja mä totesin että ei tarviis uhkailla jos joku osais kasvattaa omat lapsensa..ja että jos ukko ei lähe siitä ovelta länkyttämästä sitä turpaansa, niin voi olla varma, että koko perheeltä puuttuu sormet ja löytyy perseestä..
Ukko lähti ja vaunut on saanu olla hyvinkin rauhassa ja eipä ne mulle muutenkaan lässytä mitään turha..Moikkaavat vaan kun tulevat vastaan :D

Mekin oltiin tänään ja puistossa oli pari yksinäistä taaperoa, toinen - pienempi reipas n.1v tepasteli ympäriinsä paljain jaloin t-paidassa. Vaikka oli aika viileää. Ja tuli ottamaan minua kädestä kiinni, varmasti yksinäisyyttään. Äitiä ei näkynyt missään.
Toinen oli valloittanut hiekkiksen, samaten liian vähällä vaatetuksella ja tuli kiskomaan jokaista lelua jonka poikani otti.(puiston leluja) Eikä uskonut vaikka kielsin ja sanoin että kaikki lelut eivät ole hänen.
Sinne jäi yksin ihmettelemään kun kaikki oli ympäriltä kaikonneet - myös me lähdettiin sitten pois.

Tuolaisessa tilanteessa vastuullinen aikuinen ei lähde pois jättäen
hylätyt taaperot keskenään puistoon selviytymään. Tuollainen asia on
aina viranomaisille..olisit souttanut lastensuoleluun tai poliisille jotka
olisivat ottaneet lapset turvaan ja selvittäneet asian. Aivan järkyttävää
että jätit pienet 1-vuotiast yksin puistoon etkä hoitanut asiaa loppuun asti.Käy
sääliksi nuita lapsia..toivottavasti kaikki hyvin heillä... :,(

Alkuperäinen kirjoittaja kätevä emäntä;26430824:
Aika monen aikuisen arvomaalima on hukassa nykypäivänä. Lapset heijastavat vanhempiensa arvomaailmaa ja elämisen taitoja. Näin se on, kukin vanhempi seisköön peilin edessä ja punnitkoon arvomaailmaansa.

Olenkin miettinyt, että onko mitään järkeä opettaa lapselle käytöstapoja, jos häiriköt omistavat maailman.

Näinhän ihmiset alkavat ajatella. Mutta ei käytöstapojen opettelu tarkoita, että pitää olla aina kusi sukassa, moraalisesti ylempänä mutta käytännössä alempana myötähäpeään tukehtuen, ja antaa häiriköiden pomppia vapaasti. Päinvastoin, häiriköt ovat usein vain ajattelemattomia tolloja tai pelokkaita ensin hyökkääjiä. Kumpiinkin auttaa koulutus, ja käytöstapoja opiskelemalla voi opetella kouluttamaan häiriköitä taitavammin.

Tässä käytännön esimerkki siitä, mitä se tollous voi tarkoittaa. Mieheni on periaatteessa fiksukin ihminen, muttamutta. Meillä kävi vieraita tänään, ja en havainnut mitä pääsi tapahtumaan, kun vierailla oli niin kiire aikataulu niin suunnitelmat pettivät, hajaannuttiin ja lapset olivat miehen valvonnassa pihalla. No, oli vesiletku, ja oli viilenevä alkuilta. Meidän pikkuinen oli huvikseen kastellut ne vieraat lapset, ja meidän ukkokulta piti sitä hassuna pikku lapsellisuutena. Ei sitten hänelle tullut yhtään mieleen, että lapsilla ei ole varmaankaan vaihtovaatteita mukana, ja vaikka sillä hetkellä tarkeni vielä märkänäkin niin tilanne voi muuttua äkkiäkin kalseaksi kun aurinko alenee. Toisella lapsista oli vielä yskäkin, ja lähti aika surkean oloisena kotia kohti, enkä silloin ymmärtänyt miksi.

Mä tajusin kunnolla mitä oli tapahtunut vasta nyt illalla, kun mies naureskellen kertasi pojalle mitä kivaa oli päivän aikana tehty. Jumalauta. Että vituttaa nyt. Vaikka se näki mun ilmeestä tehneensä jotain erittäin typerää, niin näin kun sillä löi tyhjää, että mikäs tässä nyt saattoi sitten pieleen mennä.

Kyllähän se on jo nähty, että mies ei pidä minään vaikka kaksivuotias häntä huitoo. Ja tätä olen pelännyt, että se tulee tarkoittamaan myös sitten sitä, että jos poika jonain päivänä huitoo vieraita lapsia, niin sekään ei ole mitään. Kaikki mitä lapsi tekee on isän mielestä vain ylettömän söpöä ja liikuttavaa, eikä empatiakyky riitä miettimään asioita niiden toisten lasten kannalta. Eikä mies siis ymmärrä ajatella asioita pojan itsensäkään kannalta, koska kyllähän tuo sitten kostautuu.

Huomenna mies soittaa vieraille ja pyytää anteeksi, tai itkee ja pyytää. Tätä on käytöstapojen opettaminen, ja jos se ei onnistu yhdeltä, niin jostain löytyy aina joku joka sen tekee. Mieluummin omainen kuin viranomainen. Edes jonkun omainen. Niin paljon tuijotetaan niitä lasten tapoja, vaikka pääasia olisi opettaa tapoja edes niille aikuisille. Kyllä ne lapset sitten perässä tulevat, mallioppimisen kautta.

Täälläkin leikkipuistot humisee tyhjyyttään yleensä, mutta niinä päivinä kun siellä on "puistopäivä", niin kyllä se hiekka tuppaa myös lentämään. Tuppukylän hyvä puoli on se että kukaan ei oikein kehtaa olla läksyttämättä kakaroitaan jos tarvetta ilmenee. Kyllä joskus tosin olen karjaissut keskellä puistoa että "kukas tän äiti on" kun joku isompi pikkuterroristi kippas hirmu lapiollisen hiekkaa mun muutaman vuoden nuoremman pojan päähän. Luulisin että naaman punasta päätellen ei kippaa enää.

• Tykkää
Reactions: Sadana
[QUOTE="huh huh";26427231]...

He alkoivat vain lällätellä minulle ja heidän vanhempansa loivat minuun murhaavia katseita.
...
[/QUOTE]

Ok, tässä tarinassa oli nyt niin paljon oletuksia, että tartutaan tähän joka oletettavasti pöyristyttää lukijoita eniten.

Siis mistä päättelit, että kyseiset aikuiset olivat juuri näiden lasten vanhempia?
Mistä päättelit, että "murhaavat katseet" sivalsivat juuri sinua, eivätkä vieressäsi seisoneita "lällättäneitä" lapsia?

Sinänsähän pointti on sama, että kukaan lapsi ei saa toisia ilkkua, mutta joukossa tyhmyys tosiaan tiivistyy ja tämäkin oli isompi porukka. Vaikea uskoa, että lasten vanhemmat tulisivat puistoon mukaan vain katsomaan lastensa ilkkumista. Oman kokemukseni mukaan yleensä ne lapset, jotka käyttäytyvät huonosti, ovat puistossa ilman vanhempiaan ja kavereiden kesken yltyvät kukkoilemaan.

[QUOTE="vieras";26432462]Ok, tässä tarinassa oli nyt niin paljon oletuksia, että tartutaan tähän joka oletettavasti pöyristyttää lukijoita eniten.

Siis mistä päättelit, että kyseiset aikuiset olivat juuri näiden lasten vanhempia?
Mistä päättelit, että "murhaavat katseet" sivalsivat juuri sinua, eivätkä vieressäsi seisoneita "lällättäneitä" lapsia?

Sinänsähän pointti on sama, että kukaan lapsi ei saa toisia ilkkua, mutta joukossa tyhmyys tosiaan tiivistyy ja tämäkin oli isompi porukka. Vaikea uskoa, että lasten vanhemmat tulisivat puistoon mukaan vain katsomaan lastensa ilkkumista. Oman kokemukseni mukaan yleensä ne lapset, jotka käyttäytyvät huonosti, ovat puistossa ilman vanhempiaan ja kavereiden kesken yltyvät kukkoilemaan.[/QUOTE]

vaikea uskoa, koska tämä juttu ei ole totta. Palstalla joku kirjoittaa lähes joka päivä tällaisen typerän tarinan muiden lasten hirviömäisyydestä.

Oikeasti hirviömäiset lapset ovat niitä, jotka eivät todellakaan toimi aikuisen nähden noin. He valitsevat yhden uhrin, jolle ilkeilevät, eivät ketään randommia puistokävijää. Hirviöt osaavat olla kuin herran enkelit niiden aikuisten nähden joita heidä vanhempansa mielistelevät. Hirviöt ovat kuten vanhempansa.

Leikkipuisto "ruuhka- aikana" on aivan järkyttävä mesta..Aikuiset keskustelevat keskenään kasvatuksesta ja siitä miten lasten kanssa tulee olla ja sitten omat nappulat menevät vaillä järkeä pitkin puistoa.
Todella moni vanhempi taitaa luulla että kyllä joku huolehtii lapsista kun paikalla on paljon aikuisia- sama tilanne kaikissa lastentapahtumissa.

Miksi aikuinen ei voi ottaa vastuuta omasta lapsestaan ja ohjata käytöstä? MIksi ajatellaan että lapsi kyllä itse muokkautuu saamansa palautteen perusteella, eli joku muu aikuinen joutuu ohjaamaan lasta :snotty:

"kyllä kylä kasvattaa" - sanonta on mennnyt vähän metsään.

• Tykkää
Reactions: nuusa ja vicy
Perhepäivähoitajana voin kertoa, että vaikka itse opetan lapsia käyttäytymään, ottamaan toiset huomioon jne, niin usein saan vastaukseksi "Kotona me saadaan.... (tehdä sitä sun tätä)" ja monesti olen kauhistunut miten vailla rajoja saavat kotioloissan olla. Mitäs tuohon sitten sanomaan? Olen vain todennut, että "Täällä hoidossa niin ei kuitenkaan tehdä" ja syyt olen tietenkin aina selittänyt miksi ei.

Voihan tämä tietysti olla että asiat menivät kuten ap väittää, mutta jotenkin nuo "murhaavat katseet" ja "pelottava ja ilkeä ääni" kuulostavat siltä, että asiat tapahtuivat enemmänkin ap:n mielessä. Ja kuulosta kyllä myös ihmetossukalta, joka ei edes omaa lastaan suojele. Jos lapsen päälle heitetään hiekkaa ja tenavien vanhempia ei asiat kiinnosta niin sitten karjut vaikka pää punaisena niille kakaroille, että saatana jos koskette mun lapseen vielä niin mä revin teidän kädet irti. Ja jos jonkun äiti tulee viemään teidän kiikkua niin sanot, että me kiikutaan tässä nyt, saatte sen sitten kun se on vapaa ettekä lähde vähin äänin pois. Opettele pois tuosta 'anteeksi kun olen olemassa' asenteesta ennen kuin tartutat sen lapsellesi.

[QUOTE="Pph";26433046]Perhepäivähoitajana voin kertoa, että vaikka itse opetan lapsia käyttäytymään, ottamaan toiset huomioon jne, niin usein saan vastaukseksi "Kotona me saadaan.... (tehdä sitä sun tätä)" ja monesti olen kauhistunut miten vailla rajoja saavat kotioloissan olla. Mitäs tuohon sitten sanomaan? Olen vain todennut, että "Täällä hoidossa niin ei kuitenkaan tehdä" ja syyt olen tietenkin aina selittänyt miksi ei.[/QUOTE]

Ja sinun alan ammattilaisena kyllä luulisi tietävän, että muksut sanoo aika paljon asioita otka eivät pidä oikeasti paikkaansa.

totahan se on, ku vanhempia nykyään ei kiinnosta.
mun lapselta kerran kiskottiin lippistä päästä, leluja käsistä ja jopa kenkä jalasta ihan vieraiden lasten toimesta hiekkalaatikolla. pyysin lasten äitejä puuttumaan tilanteeseenmonta kertaa ja itsekin sanoin lapsille monesti että lopettavat. vasta kun kunnolla karjasin kun lapseni alle 3v oli ihan hädissään, tuli näiden lasten äidit paikalle. mulkaisivat mua todella vihaisesti ja veivät kullanmurunsa turvaan hullulta akalta. ei puhettakaan että olisivat lapsiaan toruneet käsiksi käymisestä.

No kuulostaa kyllä melkoiselta touhulta! :O Mä olisin kyllä sanonut sanasen niille mulkoileville vanhemmille. Ihan ystävällisesti siit maininnut siitä keinusta jne..

Tästä tuli kuitenkin mieleen asia, jota itse pohdin eilen kun oltiin leikkipuistossa lasten kanssa. Siellä oli kolme tyttö (noin jotain kymmenen vanhoja ehkä) ja ne leikki/pelas jotain juttua,jota en tajunnut ollenkaan. Se meni jotenkin niin,että olivat välillä keinuissa ja siitä juoksivat hiekkalaatikolle, siitä sellaiselle kiipeilytelineelle ja taas keinuille. Mukana oli pallo. Kun tytöt olivat siellä kiipeilytelineellä niin omat lapset menivät keinumaan. Tytöt sitten olisivat halunneet taas keinuihin sieltä ja menivät vieressä oleviin vauvakeinuihin kun kerran mun lapset oli niissä tavallisissa. Mietin siinä hetken, että olisko mun pitänyt pyytää omat lapset pois keinuista, jotta tytöt saa jatkaa peliään vai ei. En siis komentanut pois siitä kun tiesin, ettei ne kuitenkaan kauaa keinu. Periaatteesta kuitenkin mietin, että olisko ollut hyvä antaa tyttöjen tulla takas keinuihin vai ei. Ne vauvakeinut ei ihan vastanneet niiden tarpeisiin eli eivät voineet jatkaa omaa juttuaan siinä.

Vitsi miten mä selitänkin epäselvästi! Ja nyt kun itse ajattelen asiaa taas niin eihän siinä nyt mitään ollut.. Eihän yksi porukka voi koko puistoa omaan käyttöönsä ottaa.. :D Unohtakaa että edes kysyin...

no ei tietenkään tarvinnu omia lapsia keinuista pois käskeä. en olisi minäkään käskenyt.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;26433153:
Ja sinun alan ammattilaisena kyllä luulisi tietävän, että muksut sanoo aika paljon asioita otka eivät pidä oikeasti paikkaansa.

Tunnen ja tiedän nämä perheet ja olen mukavia (heittomerkeissä) tapahtumia saanut seurata päivittäin, että tiedän mistä puhun ja vanhemmat ovat käytöksellään tuonut ilmi, että lapsosten tarinat ovat täyttä totta. :)

[QUOTE="Pph";26433046]Perhepäivähoitajana voin kertoa, että vaikka itse opetan lapsia käyttäytymään, ottamaan toiset huomioon jne, niin usein saan vastaukseksi "Kotona me saadaan.... (tehdä sitä sun tätä)" ja monesti olen kauhistunut miten vailla rajoja saavat kotioloissan olla. Mitäs tuohon sitten sanomaan? Olen vain todennut, että "Täällä hoidossa niin ei kuitenkaan tehdä" ja syyt olen tietenkin aina selittänyt miksi ei.[/QUOTE]

Mie olen tarhassa ja jatkuvasti törmää tohon "kotona saa, äiti on sanonu jne"...Muutakaan voi kun todeta että nyt olet täällä etkä kotona ja äiti ei sanele mitä sääntöjä meillä täälä on. Varsinkin yksi 3 täyttävä on aivan mahdoton ja luulee että hoidossa saa olla miten haluaa ku kotonakin saa. Pyrkii lyömään kieltävää aikuista ja karjuu äitiä naama punaisena...plaah. Näistä inttäjistä näkee mennentullen että pyörittävät vanhempiaan ja vanhemmat huokailevat miten on niin mahoton lapsi...
Meillä puistossa onneksi on pääasiassa kaikilla aikuisilla se ote ja harvemmin käy niin että kiusaajan aikunen ei puuttus. Tällöin kyllä puuttuu aina joku sitten. Ei siel suvaita terroristeja.

Viimeksi muokattu:
HYI, MITÄ AIKUISIA!!

Lähtökohtaisesti on siis aikuisten vika, jos eivät puutu (tai ole ajoissa aiemmin jo puuttuneet) tuollaiseen käytökseen. Lapset tekevät tyhmyyksiä, mutta aikuisten suhtautuminen on ratkaisevaa, kun kyse pienistä lapsista.

Yhteistyössä