Mitä v*ttua mä syötän tuolle kakaralle kun ei mikään kelpaa!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Oon vaan niin väsyny..Puuron syönti iltaisin on yhtä h*lvettiä. Oli pakko siirtää tuo puolivuotias syöttötuoliin kun jalat huiskii niin kauheasti että potkaisee aina lusikkaa ja puurot lentelee miten sattuu. Yhteen väliin söi ihan hyvin, välillä taas kelpas vain yks tietty puuro, nyt ei sekään. Valion joku uus puuro meni ihan kohtuudella alas. Jotain Iltavelliä tms mitä ostin kaupasta ei syönyt. Vois varmaan kokeilla jotain muuta velliä. Useamman kerran on lusikka lentänyt seinään kun on alkanut v*tuttaa niin paljon. Mm. pyyhkii naamaansa niin että puurot leviää ympäriinsä ja varmaan se sit kutittaa kun sitä puuroa on silmissäkin ja hinkataan lisää.
Äsken mulla meni hermot aivan täysin.Vauva istui tavallisesta poiketen sitterissä. Puuroa oli jo pitkin naamaa ja kun suu pysyi kiinni ja kitinä alkoi, huitaisiko vielä lusikankin pois..Kippasin jäljellä olevan puuron vauvan syliin ja lusikoin koko kupin tyhjäksi. Vauva vain nauroi. Menin itse ulos jäähylle, tulin takaisin ja vauva vain istui, naureskeli ja jutteli. Itkun kans riisuin vauvan ja huuhtelin vaatteet ja pesin vauvan pikaisesti suihkussa. Laitettiin yöpuku päälle ja juotiin maitoa, on just kohta nukahtamassa.
Ikinä koskaan en voisi vauvaa satuttaa fyysisesti, oon vaan nyt ihan järkyttävän väsyny ja mulla on hirveä päänsärky ja mitta täytty.

*avaa sateenvarjon*

No puolivuotias pitäisi ravitsemussuositusten mukaan olla vielä täysimetyksellä, että ei sen ikäisen vielä TARVITSE kovin kummoista määrää ruokaa, sen ikäisenä vasta aloittaa maistelemaan makuannoksia eli muutaman lusikallisen puuroa tai velliä tai sosetta.

Meillä upposi kaurapuuro ja sormiruokana eli tein paksuhkon puuron ja siitä sitten kippasin lusikallisia pöydän reunalle ja lapsi söi ne itse sormin kun olivat jäähtyneet ja hyytyneet kokkareiksi.

• Tykkää
Reactions: Empuuu
Rauhallisesti vain. Tuollaisia ne vauvat ovat. Hienoa, että kävit jäähyllä etkä voisi satuttaa vauvaasi. Meillä keskimmäinen ei syönyt käytännössä mitään muuta kuin maitoa lähes vuoden ikään asti. Juuri mikään ei siis kelvannut. Ensimmäisenä alkoi sitten kelvata itse tehty mannapuuro ja siitä sitten pikkuhiljaa muuta. Ei vauvalle ole mikään pakko antaa illalla puuroa, vaikka niin mukamas "kuuluu" tehdä. Jos sinun naperosi syö paremmin vaikka jotain muuta sosetta, niin syötä sitä, siis vaikka joku liha- tai kasvisruoka + vaikka vähän hedelmäsosetta päälle.

Jos ei syö niin sitten ei syö. Ei siitä nyt ainakaan tommosta stressiä kannata ottaa. Anna vauva syö itse jotain samalla kun syötät puuroa, vaikka maissinaksua, kurkkua raasteena pöydältä tms. Silloin vauvalla on jotain tekemistä eikä tylsisty pöydässä. Jos ei kuitenkaan syö niin sitten syö ehkä seuraavalla aterialla. Tuskin itseään hengiltä näännyttää.. :)

No eipä mitään hätää kun on noin pienestä kyse, ei haittaa vaikka ei paljoa muuta vielä söisikään kuin maitoa. Hänellä ei vaan ole nälkä, on ilmeisesti saanut jo mahan täyteen. Meillä kuopus ei osannut edes suutaan avata lusikalle kuin vasta joskus 8kk vanhana. Sitä ennen vain imi pikkuisen lusikan kärjestä. Mutta saatiin silläkin tavalla maisteltua kaikkia ruoka-aineita. 1-vuotiaaksi asti ruoka-annokset oli ihan olemattomia, poika vaan kieltäytyi ruoasta ja kiukkusi nälkäänsä siihen asti kunnes sai seuraavan kerran tissiä. Nyt poika on 1v3kk ja edelleen hengissä, ja alaviistoon lähteneet kasvukäyrätkin kääntymässä takaisin kohdilleen... :)

Siis mulla on maito loppunut jo jonkin aikaa sitten, kuukauden syönyt korviketta ja jonkin verran soseita. Aloin syöttää puuroa illalla koska oma maito ei riittänyt ja pulloa ei huolinut. Pelkkä maito ei riitä, sitä menis litratolkulla ja yöllä herää vähän väliä itkemään

No puolivuotias pitäisi ravitsemussuositusten mukaan olla vielä täysimetyksellä, että ei sen ikäisen vielä TARVITSE kovin kummoista määrää ruokaa, sen ikäisenä vasta aloittaa maistelemaan makuannoksia eli muutaman lusikallisen puuroa tai velliä tai sosetta.

Meillä upposi kaurapuuro ja sormiruokana eli tein paksuhkon puuron ja siitä sitten kippasin lusikallisia pöydän reunalle ja lapsi söi ne itse sormin kun olivat jäähtyneet ja hyytyneet kokkareiksi.

Mistä kävi ilmi, että lasta on edes imetetty? Ja puolivuotiaan ruokavaliossa kuuluu olla muutakin kuin äidinmaitoa. Ihan kuule ravitsemussuositusten mukaan...

• Tykkää
Reactions: PaulKohelo
No niinkuin muutama muukin jo sanonut, meilläkään ei tuon ikäinen syönyt juuri mitään kiinteää,"iltapala" oli ehkä 2-5 pikku lusikallista puuroa tai jotain marja sosetta :D

tuttua hommaa toi syömisen kanssa taistelu, vaikka se on todella ärsyttävää että lapsi ei syö niin koita vaan ottaa rennompi asenne, eli jos ei syö niin ei syö, annat vaan olla. lapset syö välillä paremmin ja välillä taas paaaljon huonommin... ja 6kk on pieni vielä, eipä tuon ikäinen mitään hirveitä määriä edes upota itteensä. joten relax ja syö sen mitä syö, ei se nälkään kuole.

Meillä silloin 100 vuotta sitten eli 90-luvun alkupuolella tuon ikäiset joivat iltavellin pullosta. Velli täytti vatsaa paremmin kuin korvike, joten annoin sitä iltaisin.

Yöllinen itku voi olla muutakin kuin nälkää.
Esim. meidän esikoinen söi, söi ja söi ( koska siis vauvahan saa olla rinnalla niin paljon kuin haluaa ja imettäminen koko ajan on vaan normaalia ja hyvä) sillä seuraamuksella että valvottiin kaikki yöt ja paljon päivälläkin kun vauvalla oli koko ajan mahanpuruja ja täysi olo.

Jos on aikaisemmin syönyt hyvin lusikasta, niin olisiko nyt mahdollisesti hampaita tulossa?

Vauvoilla tuntuu muutenkin syöminen menevän hieman kausittain eli joinain päivinä syö todella hyvin ja isoja annoksia kun taas toisina päivinä ei tunnu kelpaavan mikään.

Meillä seitsenkuinen tyttö alkoi tarvita muutakin kuin maito/vellijuttuja ravinnokseen - mutta syömisrituaalit oli ihan älyttömiä ja puolitoistavuotias velikin oli siinä sivussa helisemässä. Kyllästyin ja lykkäsin puurolautasen nenän eteen ja tuumasin että syökööt ite. No kauhea sotkuhan siitä syntyi - mutta vauvalla oli hemmetin hauskaa, ja sormiruokailikin sitten pääasiassa siitä asti, mitä nyt välillä ujutin jotain lusikalla suun suuntaan :D Meininki oli jotakuinkin "kato sil on hammas. no ota päärynä!"

Ensimmäisen kanssa tuskin olisin voinut toimia niin, koska sotkunsietokyky oli mitä oli - ja toisaalta, kundin kanssa aloitettiin kiinteätkin paljon aiemmin, koska selkeästi sitä tarvitsi kokonsa (ja ruokahalunsa!) puolesta. Niin tai näin niin tuon ikäisen vauvan ruokailu on vielä pääasiassa maistelua, ja tuputtaa ei kannata. Kun ruokailee säännöllisin väliajoin, se ruokahalu on todennäköisesti huomattavasti parempi seuraavalla syötöllä :)

[QUOTE="vieras";26443626]Ja on siis tähän asti syönyt tosi hyvin lusikalla, nyt vain alkanut jotenkin takkuamaan viime aikoina[/QUOTE]

Hampaita? Anna särkylääke ja kokeile esim. kylmää, raakaa porkkanaa nakerrettavaksi tai puruleluja tms.

Lapset ovat tuollaisia rasittavia, sottaisia ja välillä huonoja syömään. Kyllä sä kohta totut siihen. Jos ei syö, ei ollut nälkä. Aamulla sitten taas. Puolivuotiaalle riittää hyvin maitokin, joten ei ole vielä mikään kiire.

Mä ajattelin otsikon perusteella, että kyseessä on iso lapsi. Mä nimittäin ajattelen just noin mun kohta 6-vuotiaan syömisistä. Ei kelpaisi kuin makaronilaatikko.

[QUOTE="vieras";26443616]Siis mulla on maito loppunut jo jonkin aikaa sitten, kuukauden syönyt korviketta ja jonkin verran soseita. Aloin syöttää puuroa illalla koska oma maito ei riittänyt ja pulloa ei huolinut. Pelkkä maito ei riitä, sitä menis litratolkulla ja yöllä herää vähän väliä itkemään[/QUOTE]

Kuule, ei se että lapsi herää yöllä itkemään välttämättä tarkoita että hänellä olisi nälkä. Mun pojalla ainakin oli 6-12 kk vaihe että vaikka tankkasin puuroa ja tissiä ja vielä pullomaitoakin illalla hurjana, hän heräili vähintään kolmen tunnin välein ulvomaan tissin perään.

Muutoin tuo kuulostaa aivan normaalilta puolivuotiaan touhulta. Lohduttaudu sillä että esim. mun lapsi, nyt 1 v. 9 kk. edelleen kippaa lautasen olan yli, lorottaa maidot pöydälle, sikailee pöydässä ihan mahdottomasti, kieltäytyy milloin mistäkin ruuasta joka eilen oli lempparia, ei osaa syödä lusikalla ja heittelee kaikkea mitä pöydästä irti lähtee, lentää jäähylle välillä pari kertaa per ateria. – ja lausuu huolellisesti artikuloiden: Ei saa heittää, ei saa kaataa!

Eli nyt on vaan pakko asennoitua että lasten syömisen harjoittelu on välillä ihan kamalaa. Ja muista: lapsi tuskin näännyttää itseään nälkään. Kuten muutkin tuossa edellä sanoivat, näitä kausia tulee ja menee, tänään ei syödä, huomenna sitten ehkä taas. Lasten kanssa voi aina lohduttautua että mikä se ongelma onkaan, se luultavasti on ohi muutaman viikon tai korkeintaan kuukauden jälkeen jos on tällaisista perusasioista kyse :) Lapsen tahtiin kannattaa mennä, tuputtaa ei tarvitse loputtomiin. Nuo sormiruokailuideat edellä ovat varteenotettavia.

Jos ipana on muuten kiukkuinen, tarkistuta korvat. Meillä lakkasi tuon ikäisenä syömästä ja pituuskäyrä notkahti, syyksi paljastui korvatulehdus. Myös hampaiden puhkeaminen on meillä aina vaikuttanut syömiseen.

Tsemppiä! Onko keinoa jolla saisit itsellesi lepohetken? Tuo hermon meneminen kuulostaa nyt siltä että olet ihan liian väsynyt. Muista että tuon ikäinen ei tee moniakaan asioita vielä kovin tarkoituksella, vaikka osaavathan ne jo vähän jäynätäkin, hakevat reaktiota.

Ps. Kokeile erilaisia eläinten ja ajoneuvojen ääniä, meillä se on ollut pistämätön konsti suun avaamisessa :D

Jos vaikka on joku kausi tuon puuropelleilyn kanssa nyt. Tykkääkö soseista? Anna sellaista välillä tai laita puuron sekaan. Tai kokeile eri puuroja. Jos ei uppoa, niin ei uppoa. Älä stressaa, kyllä se vielä helpottaa. :)

Kuullostat todella väsyneeltä :( Muistan noi ajat.. Pystyisikö joku hoitamaan lastasi yhden yön, jotta saisit nukuttua? Lapset kun heräilevät öisin vaihtelevasti enemmän tai vähemmän...

Yhteistyössä