Teenjuojat, apua! Miten väännän rautalangasta eri teelajikkeet...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja teenjuoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

teenjuoja

Vieras
En juo kahvia enkä muita lajeja teetä kuin mustaa. Tosin se musta tee saa sitten mun puolestani olla ihan tavallista maustamatonta tai earl greytä tai maustettua ihan miten vaan, mutta siis vihreään teehen tai yrttiteehen en koske. Ne ei vaan maistu, kuten ei se kahvikaan.

Tänään aamulla taas kaivelin tuolta kaapista uutta teepakettia, kun vanha loppui eilen, ja sieltähän sitten taas kerran löytyi yli kymmenen pakettia erilaisia yrttiteesekoituksia ja vihreää teetä maustettuna ja maustamattomana yms. Kaikki anopilta lahjaksi saatuja. Olen kertonut anopille useita kertoja, että juon vain mustaa teetä, mutta aina se tuo matkoilta tuliaisiksi jotain paikallisia erikoisuuksia, ja onnistuu ihan aina valitsemaan yrttiteetä tai vihreää. Ilmeisesti ongelma piilee siinä, että anoppi juo itse kahvia, eikä ymmärrä teelajikkeista mitään.

Nyt heitin nuo kaikki kerralla roskiin, kun niitä ei kukaan ikinä juo, mutta miten saisin tämän asian menemään perille niin, että se ymmärtäisi, ettei mulle tarvi tuoda mitään tuliaisia, kun olen ihan tyytyväinen ilmankin? Ostan mielummin itse omat teeni...

Kerro, että tee valmistetaan teepensaan lehdistä (ja jotkut yrtti"teet" eivät ole itse asiassa teetä). On olemassa erilaisia teepensaan lajikkeita, kuten mustaa, vihreää ja valkoista. Samalla tavalla kun on olemassa erilaisia omenoita, tai samalla tavalla kun on robust- ja arabica-kahvia. Lisäksi kahvia voidaan valmistaa eri tavoilla. On espressoa ja suodatinkahvia ja pannukahvia. Ne maistuvat kaikki erille. Moni suomalainen ei pidä arabican vahvasta mausta. Jos anoppisi ei ole juonut arabicaa, osta kaupasta (kahvipaketin kyljessä lukee) ja vie hänelle. Sitten voit selittää, että sama ero on teelajeissa. Jos hän haluaa ostaa sinulle teetä, hän voi katsoa paketista, että siinä lukee musta tee, samoin kuin jos sinä ostat kahvia, varmistat että se on "oikeanlaista", eli vaikkapa suodatinkeittimelle tarkoitettua robustia.

[QUOTE="vieras";26444917]Kerro, että tee valmistetaan teepensaan lehdistä (ja jotkut yrtti"teet" eivät ole itse asiassa teetä). On olemassa erilaisia teepensaan lajikkeita, kuten mustaa, vihreää ja valkoista. Samalla tavalla kun on olemassa erilaisia omenoita, tai samalla tavalla kun on robust- ja arabica-kahvia. Lisäksi kahvia voidaan valmistaa eri tavoilla. On espressoa ja suodatinkahvia ja pannukahvia. Ne maistuvat kaikki erille. Moni suomalainen ei pidä arabican vahvasta mausta. Jos anoppisi ei ole juonut arabicaa, osta kaupasta (kahvipaketin kyljessä lukee) ja vie hänelle. Sitten voit selittää, että sama ero on teelajeissa. Jos hän haluaa ostaa sinulle teetä, hän voi katsoa paketista, että siinä lukee musta tee, samoin kuin jos sinä ostat kahvia, varmistat että se on "oikeanlaista", eli vaikkapa suodatinkeittimelle tarkoitettua robustia.[/QUOTE]

Wau, kiitos tästä ideasta! Vien anopille juhannukseksi tuliaisiksi vaikka sitä arabica-kahvia. Jos sen avulla saisin keskustelun avattua järkevästi... En olisi itse ikinä keksinyt, kun en tosiaan tiedä niin paljon kahveista. Siis osaan ostaa "normaalia" kahvia ja keitellä sitä vieraille, mutta mistään arabicasta en ole ikinä kuullutkaan. Ehkä piipahdan ihan kahvikaupassa ostamassa anopille tuliaisia. :)

Mä saan anopilta ihan miksi lahjaksi tahansa aina karkkia. Jouluna oikein massiivinen suklaarasia.

Millä sais väännettyä rautalangasta, etten syö, en yhtäkään. Karkkilakossa jo yli 3vuotta. Anoppi ei ole koskaan nähnyt minun syövän karkkia tai suklaata.

[QUOTE="a p";26444907]Saanko tiedustella, juotko itse kahvia vai teetä vai molempia?[/QUOTE]

Molempia ja teessä vain mustaa,mutta ei häiritse vaikka joku toisi hedelmä teetä.
Ostan itse teeni ja jätän sen hedelmäteen vieraille vaikka. :D

[QUOTE="a p";26444943]Wau, kiitos tästä ideasta! Vien anopille juhannukseksi tuliaisiksi vaikka sitä arabica-kahvia. Jos sen avulla saisin keskustelun avattua järkevästi... En olisi itse ikinä keksinyt, kun en tosiaan tiedä niin paljon kahveista. Siis osaan ostaa "normaalia" kahvia ja keitellä sitä vieraille, mutta mistään arabicasta en ole ikinä kuullutkaan. Ehkä piipahdan ihan kahvikaupassa ostamassa anopille tuliaisia. :)[/QUOTE]

Arabicaa saa kyllä myös ihan ruokakaupoista, ainakin isommista. Minä rakastan vahvaa 100 % arabicaa, mutta sitä ei ihan kauheasti juoda Suomessa. Yleensä Suomessa juodaan robustia tai arabican ja robustin sekoitusta. Paketeissa, jotka ovat arabicaa lukee yleensä kyljessä tai edessä, että 100 % arabica.

Toinen hyvää hyvyyttään ostelee sulle teetä ja sinä heität ne roskiin. : /
Siis hyväähän se sinun anoppi tarkoittaa. Itsekin tykkään mustasta teestä eniten, mut silti joskus teen kokeiluja erilaisilla teelajikkeilla, mutta aina palaan siihen jo totuttuun teehen.

Kannattaa maistaa oikeasti hyvää valkoista teetä, se on ihan eri luokkaa kun mikään muu! Ja varsinkin kun pääsee maistamaan kunnon teetä, niin markettien valikoima maistuu sen jälkeen auttamattomasti paskalle.

Mutta älä nyt niitä teelaatuja roskiin heitä mitä et juo, vaan käytä hyväksesi! Käytä niitä vihreitä teitä vaikka tukkasi huuhtomiseen, sen pitäisi tehdä hiuskuontalolle hyvää :)

Mulla on noita teelajikkeita, mistä en pidä, niin laitan niitä silti tarjolle, jos joku vieraista haluaisi vaikka juoda niitä.

Joo, laitettu on tarjolle, mutta ei niitä kulu tollasta määrää, kun mitä anoppi niitä ostaa. Itseasiassa suurin osa mun tutuista juo kahvia, ja ne pari kaveria, jotka juo teetä, valitsee melkein aina myös mustaa.

Mulla oli oikeesti yli 10 pakettia niitä anopin ostamia kaapissa. Nyt tuli melkein kokonainen hylly lisätilaa, joten saan kivasti järjesteltyä ton kaapin siistiks. :)

Molempia ja teessä vain mustaa,mutta ei häiritse vaikka joku toisi hedelmä teetä.
Ostan itse teeni ja jätän sen hedelmäteen vieraille vaikka. :D

Minäkin ostan itse teeni, kuten myös vieraiden juomat kahvit ja teet. Noita yrttiteesekoituksia kun ei tunnu kaveritkaan valitsevan, vaikka tarjolle pistäis. Ja ihan oikeesti musta olis järkevämpää jättää ne kokonaan ostamatta, kun heittää niitä roskiin.

Kannattaa maistaa oikeasti hyvää valkoista teetä, se on ihan eri luokkaa kun mikään muu! Ja varsinkin kun pääsee maistamaan kunnon teetä, niin markettien valikoima maistuu sen jälkeen auttamattomasti paskalle.

Mutta älä nyt niitä teelaatuja roskiin heitä mitä et juo, vaan käytä hyväksesi! Käytä niitä vihreitä teitä vaikka tukkasi huuhtomiseen, sen pitäisi tehdä hiuskuontalolle hyvää :)

Hmmmm, mites tää tapahtuu? Siis keitän vettä ja haudutan vihreen teen ja annan sen jäähtyä sen verran, että kestää kaataa päähän? Pitääks jotenkin liottaa hiuksia siinä vai kaadanko vaan läpi hiuksista? Ja huutelen sit lopuks vedellä?

Marketin pussiteet onkin kamalaa sotkua. Mulle tulee mieleen lähinnä kalanperkuujätteet. :x
Mutta enpä myöskään saanut kunnon teekamaa alas, joten onneksi mulle löytyi sopiva vaihtoehto markettien irtoteelajikevalikoimasta. Liptonin perus musta (yellow label) irtoteekin on paljon paljon paremman makuista kuin se tavallinen pussitee.

Marketin pussiteet onkin kamalaa sotkua. Mulle tulee mieleen lähinnä kalanperkuujätteet. :x
Mutta enpä myöskään saanut kunnon teekamaa alas, joten onneksi mulle löytyi sopiva vaihtoehto markettien irtoteelajikevalikoimasta. Liptonin perus musta (yellow label) irtoteekin on paljon paljon paremman makuista kuin se tavallinen pussitee.

Esim tämä tee on aivan mahtavaa eikä kaipaa kaverikseen edes mitään makeutusaineita Ya Bao, Villi-Teepuun Silmut 2012 :p Ehdottomasti yksi lempi teitäni :)

Ostettava itse, että saa hyvää. Ei muut ehkä ymmärrä kuin Liptonin päälle. Ellet sitten tutustuta anoppia saloihin, pidä teekutsut? Pannullisia eri mustia teelaatuja. Harva kahvinjuojakaan muuta ajattelee kuin sitä brändinimeä, eivät robustaa tai arabicaa tms.

[QUOTE="a p";26445137]Hmmmm, mites tää tapahtuu? Siis keitän vettä ja haudutan vihreen teen ja annan sen jäähtyä sen verran, että kestää kaataa päähän? Pitääks jotenkin liottaa hiuksia siinä vai kaadanko vaan läpi hiuksista? Ja huutelen sit lopuks vedellä?[/QUOTE]

Haudutat teen ja annat sen jäähtyä. sitten vaan huuhtelet teellä ja viimeseksi vedellä. Mun on itse pitänyt tuhota hiustenhuuhteluun nuo kaupan teevalikoimat kaapista, mutta en oo vielä(kään) saanut aikaseksi.

Ostettava itse, että saa hyvää. Ei muut ehkä ymmärrä kuin Liptonin päälle. Ellet sitten tutustuta anoppia saloihin, pidä teekutsut? Pannullisia eri mustia teelaatuja. Harva kahvinjuojakaan muuta ajattelee kuin sitä brändinimeä, eivät robustaa tai arabicaa tms.

Joo, ongelma ei oo siinä, ettenkö sais juoda mieleistäni teetä! Siis ostan itse juomani teet ja olen tähän täysin tyytyväinen.

Ainoo ongelma on, että en saa mitenkään taottua anopin päähän, että en halua mitään tuliaisia, etenkään mitään teetä. On ikävää aina saada tuliaisiksi täysin turhaa tavaraa, joka sitten täyttää keittiön kaappia aikansa ja lopulta lentää roskiin.

[QUOTE="a p";26445247]OK, ehkä pelastan sitten noi vihreet teet vielä tuolta roskiksesta. Tai ainakin osan niistä. Kiitos vinkistä![/QUOTE]

Kannattaa muistaa, että varsinkin musta tee tuppaa värjäämään hiuksia jonkun verran, että varovaisesti alottaa teellä huuhtelun.

Yhteistyössä