Takapuoli tulessa + muita ongelmia (synnytyksen jälkeen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aijai
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aijai

Vieras
Synnytyksestä nyt kaksi viikkoa ja yleensä iltaisin peppu tuntuu olevan ilmaliekeissä. Välilihaa leikattiin ja tuli repeämiäkin ja vuotoa tulee edelleen.

Oiskohan siteet hangannu ihoa rikki kun niitä joutunut nyt niin kauan käyttämään vai mistä tämä johtuu?

Ja sitten vielä alapäähän sattuu kun seisoo, ei muuten oikein minkäänlaisia kipuja ole. Miksi sattuu vain seistessä? Tuntuu siltä kuin olisi laitettu jotain painoja tuonne ja ne painaa siellä alespäin seistessä, mutta ei muuten kyllä minkäänlaisia kipuja ole. En kuitenkaan voi harjoittaa lihaksia (en nyt muista miksi niitä sanottiin) kun se on aika ikävän tuntuista ja tästä syystä pissakaan ei oikein tahdo vielä pysyä rakossa tämäkin vaivaa melkein ainoastaan iltaisin! Nousee tai kävelee niin tuntee että pissa tulee vaikka kuinka yrittää vääntää vastaan

Kun seisot siihen arpeen kohdistuu painetta = kipu.
Muista ilmakylvyt. Mulle osu ihana kätilö kotiutumisvaiheessa ja hän opasti kunnolla miten mun tulle hoitaa III-asteen repeämääni (välilha kokonaan poikki ja peräaukon sulkijalihas puoliksi, lisäksi oli melko syvä ja repaleinen repeämä). Aina kun mahdollista oleskele ilman housuja, esim illalla kun katselet telkkaa.

Mulla toipumiseen meni melkein vuosi. Puoli vuotta söin joka päivä kipulääkkeitä, sen jälkeen satunnaisesti. Pidätyskyky palautui normaaliksi virtsan osalta kuukaudessa, ulosteen osalta 5kk kohdalla. On muuten tuskallista kun lääkärit vaan hokee, että katsotaan katsotaan, ehkä voidaan joutua korjausleikkaamaan ja ettei minun tilani niin ihmeellinen ole. Kivahan se oli kulkea vaipat päällä ja pelätä koska tulee housuihin...

Mulla myös oli tajuton paineen tunne seistessä synnytyksen jälkeen ja sitä kesti kuukauden. En pystynyt kävelemään enkä istumaan kuukauteen. II-asteen repeämät. Silloin oli heinäkuun helteet ja tosiaan siteet hiers takapuolen ihon rikki. Ilmakylpyjä illalla pyyhkeen päällä ja bebanthenia lääkkeeksi. Tsemppiä. Luulin etten ikinä selviä hengissä mutta niin siinä vaan kävi.

Ei kyllä vielä vauvakuumetta ole että toista haluaisin. Sen verran muistissa vielä kamala toipumisaika.

Yhteistyössä