mikä on ammatiltaan se joka tekee huostaanottoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "oliivi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lastensuojeluviranomainen.. Esim. sosionomi?

Lastensuojelun sosiaalityöntekijällä on oikeus tehdä huostaanottoja mutta siihen tarvitaan sosiaalityöntekijän koulutus, eli yhteiskuntatieteiden maisteri, pääaineena sosiaalityö.
Sosionomi voi toki tehdä joskus sosiaalityöntekijän töitä ja sijaisuuksia mutta ei sosionomi siihen pätevä ole.

Miksi haluat moiseen työhön?
Se on henkisesti äärimmäisen raskasta. Päätökset on aina vaikeita, joista omat tunteet pitää pystyä kuollettamaan ja on ajateltava lapsen parasta.
Sinällään monipuolinen ja vaihteleva työ, kahta samanlaista päivää et näe. Mutta sitäkin enemmän näet elämän nurjaa puolta. Huostaanottopäätös vaati kahden ammattilaisen lausunnon.

[QUOTE="miia";26489746]Miksi haluat moiseen työhön?
Se on henkisesti äärimmäisen raskasta. Päätökset on aina vaikeita, joista omat tunteet pitää pystyä kuollettamaan ja on ajateltava lapsen parasta.
Sinällään monipuolinen ja vaihteleva työ, kahta samanlaista päivää et näe. Mutta sitäkin enemmän näet elämän nurjaa puolta. Huostaanottopäätös vaati kahden ammattilaisen lausunnon.[/QUOTE]

elämäni on ollut sellaista. yhtä tuskaa ja helvettiä. en halua kenenkään lapsen kokevan samaa kuin minä. pystyn kylmettämään tunteeni.

[QUOTE="miia";26489746]Miksi haluat moiseen työhön?
Sinällään monipuolinen ja vaihteleva työ, kahta samanlaista päivää et näe. Mutta sitäkin enemmän näet elämän nurjaa puolta. Huostaanottopäätös vaati kahden ammattilaisen lausunnon.[/QUOTE]

No kutsumus ammattihan tuo on aika pitkälti

Huostaanotto prosessissa on mukana sosiaalityöntekijöitä ja sosionomeja mm. Sosiaalityöntekijät päättävät viime kädessä huostaanotosta vaikka oikeuden kauttahan ne lopulta menee kaikki. Vastaanottotiimeissä työskentelee molempia ja sitä kautta tehdään esim. Kiireellisiä sijoituksia, jotka ovat yleisempiä kuin huostaanotot. Eli yhtesikuntatieteiden maisteri taikka sosionomi (amk)

[QUOTE="oliivi";26489767]elämäni on ollut sellaista. yhtä tuskaa ja helvettiä. en halua kenenkään lapsen kokevan samaa kuin minä. pystyn kylmettämään tunteeni.[/QUOTE]

Sitten vaan opiskelemaan AMK:n. Meitä tarvitaan koko ajan lisää :)

[QUOTE="miia";26489835]Sitten vaan opiskelemaan AMK:n. Meitä tarvitaan koko ajan lisää :)[/QUOTE]

voikohan sitä hakea syksyn haussa vai meneekö ensi kevään hakuun? onko sinne vaikea päästä opiskelemaan?

[QUOTE="oliivi";26489872]voikohan sitä hakea syksyn haussa vai meneekö ensi kevään hakuun? onko sinne vaikea päästä opiskelemaan?[/QUOTE]

täällä ainakin haku sosionomikoulutukseen on vain keväisin eli koulutus alkaa vain syksyisin. En tiedä onko joka paikassa näin.

Pääsykokeetkin ja pääsyn vaikeus riippuu koulusta. Meillä oli helpot pääsykokeet, oli vain haastattelu ja yksi ryhmätehtävä mutta tiedän yhden amk:n jossa pitää tehdä ihan ennakkotehtäviä sitä varten ja on kirjallinen koekin. Kannattaa ottaa siis selvää omasta amk:sta. Mä valmistuin juuri tässä kuussa sosionomiksi, toiveena on aina ollut sosiaalityöntekijän ammatti ja toivoin jatkavani vielä yliopistoon mutta taidankin jättää tähän, mulla kun ei se lastensuojelupuoli ollut tavoitteena vaan nytkin voin pätevänä toimia sosiaaliohjaajana aikuissosiaalityössä.

täällä ainakin haku sosionomikoulutukseen on vain keväisin eli koulutus alkaa vain syksyisin. En tiedä onko joka paikassa näin.

Pääsykokeetkin ja pääsyn vaikeus riippuu koulusta. Meillä oli helpot pääsykokeet, oli vain haastattelu ja yksi ryhmätehtävä mutta tiedän yhden amk:n jossa pitää tehdä ihan ennakkotehtäviä sitä varten ja on kirjallinen koekin. Kannattaa ottaa siis selvää omasta amk:sta. Mä valmistuin juuri tässä kuussa sosionomiksi, toiveena on aina ollut sosiaalityöntekijän ammatti ja toivoin jatkavani vielä yliopistoon mutta taidankin jättää tähän, mulla kun ei se lastensuojelupuoli ollut tavoitteena vaan nytkin voin pätevänä toimia sosiaaliohjaajana aikuissosiaalityössä.

lisään vielä, että oli helpot pääsykokeet mutta hakijoita sen verran paljon, että oli kuitenkin vaikee päästä. Ite pääsin tokalla sisään ja sillonkin varapaikoilta.

huostaanottoja voi tehdä pätevä sosiaalityöntekijä, ja pätevyyden saa vain yliopistosta pääaineena sosiaalityö, sosionomi amk:t eivät ole päteviä sosiaalityöntekijöitä. Pääsykokeet on yliopistoonkin. Sosionomit on avustavissa hommissa tai sitten sijaisena epäpätevänä sosiaalityöntekijänä.

Yhteistyössä