Voiko tuo lapsi oikeasti olla sairas niin että se näkyy vaan koulussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Madicken04
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Madicken04

Aktiivinen jäsen
26.11.2004
24 106
1
36
(ja juu, asutaan Ruotsissa ja täällä varsinainen koulutyö loppui viime viikolla ja nyt poika olisi fritiksessä heinäkuun 6 asti milloin alkaa kesäloman, erityiskoulu kyseessä)

Taisi olla ainakin kuudes kerta tässä puolen vuoden sisään kun pirteänä ja hyvinvoivana kouluun jätetystä lapsesta soitetaan 1-2h päästä että tämä on niin kivulias ja väsynyt että makaa vaan paikallaan ja valittaa, ei jaksa tehdä mitään jne. Kun lasta vartin päästä tullaan hakemaan kotiin tämä taas nauraen riekkuu siellä ja selitellään kuinka lapsi juuri piristyi, kotona ei koskaan mitään tietoa sairaudesta tai väsymyksestä. Niin ja nuo sattuu aina niinä päivinä kun ei ole varsinaista koulua ja opettajia ei ole paikalla.

Nyt alkoi sitten pojalla juhannusloma, mietin jo vienkö tuon sairastelijan koulun viereiseen leikkipuistoon touhuamaan. Voisi saada siinä sitten leikkiä koulukavereidensa kanssa kun nämä tulevat ulkoilemaan.

Kuinka vanha lapsi on kyseessä? Jospa filmaa ku tietää että tullaan hakemaan? Lapsetki on niin ovelia.. Jospa juttelisit asiasta siellä aikuisten kanssa et olisiko mahdollista että lapsi teeskentelee sairasta?

Sekin on vähän jännä tietää kuinka pitkään pitää kotona sairasta lasta joka ei tunnu olevan ollenkaan sairas. Yleensä on ok viedä takaisin kun opettajat palaa hommiin, mutta nyt sitä saa odotella syksyyn asti... :D

No ei! Tarkkana pitää olla näiden lasten "sairauksien" kanssa. Lapset hoksaavat aika äkkiä, jos sairasta esittämällä (lapsi kyllä saattaa itse uskoa esityksensä tuomiin tuntemuksiin) saa kivemman päivän :) meillä ovat pojat joskus testanneet kouluaamuina, oliskos mahiksia jäädä kotiin leikkimään...

Laita lapsen mukaan kuumemittari ja kerro lapsen normaalilämpö. Ilmoita että jos lämpö ei ole koholla, lapsi ei oksenna tai esim. kalpeana hikoillen makaa, niin et hae, koska lapsi filmaa. Sanot siis että lapsella tapana esittää sairasta ja olla kotona ihan normaali. Että saavat laittaa sen siellä koulun päässä ruotuun, koska sitä et voi joka kerta hakea lasta kotiin kun päättää leikkiä sairasta.

[QUOTE="nii";26502161]Kuinka vanha lapsi on kyseessä? Jospa filmaa ku tietää että tullaan hakemaan? Lapsetki on niin ovelia.. Jospa juttelisit asiasta siellä aikuisten kanssa et olisiko mahdollista että lapsi teeskentelee sairasta?[/QUOTE]

7v kehitysvammainen lapsi jonka en usko kyllä teeskentelevän koska hän ei halua lähteä koulusta pois. Tänäänkin suuttui kun joutui jättämään leikkinsä kesken ja sai väkisin raahata pois.

Mutta onneksi syksyllä vaihtuu koulu, josko sitten nuo "sairastelut" loppuisivat.

Tuo lapsi oikeasti rakastaa koulua ja ei todellakaan halua lähteä sieltä pois. On siis ensin iloinen ja pirteä kun näkee vanhemman mutta huomatessaan että joutuu lähtemään noin kesken päivän kotiin pistää heti vastaan.

en varmaan saisi sanoa näin suoraan mutta oma lapseni joka myös "sairas" (keh.vamma)
vien pojan päiväkotiin ja kas juuri ruokailun aikaan tulee soitto että milloin haisee pissa-pissitulehdus? milloin valittavat että poika pitää korvaansa-korvatulehdus?
Milloin soittaa että nyt onkin maha kipeää ja kas kun kotiin pääsemme ei mitän :(
Alkuun vein lasta heti suoraan lääkäriin josta ne 5 kerran jälkeen kysyikin että eihän vaan henkilökunta tedä minun työstä että kuinka helposti itse pääsen lapsen haemaan.
No tietenkin he tiesi :(
Minähän olin vain työkkärin rahalla työharjoittelussa ja aina niinä päivinä kun poika oli "kipeä" tulee minua vastaan joku hoitajista hehkuttaen kuinka nyt voi ottaa omia työajanlyhennyksiä kun on yksi lapsi vähemmän ja nyt hän käyttää tilanteen hyödyksi kun omani siis hain pois.
No ihan kiva että joku saa työajanlyhennyksen mutta kun se oli minun ja pojan kustannuksella :(
ja minä jouduin korvaamaan kaikki vajaat tunnit omaan työpaikkaani :(
Kerran sitten tappelin tästä heille ja kas loppui minun pojan "sairastelu" mutta alkoikin erään toisen lapsen sama pelleily :(
Eli tämä lapsen sairastelu" voi olla vaan keino saada työajanlyhennyksia, tosin tätä ei kukaan myönnä ja sotahan siitäkin silloin nosi kun kissan pöydälle nostin.

Tuo lapsi oikeasti rakastaa koulua ja ei todellakaan halua lähteä sieltä pois. On siis ensin iloinen ja pirteä kun näkee vanhemman mutta huomatessaan että joutuu lähtemään noin kesken päivän kotiin pistää heti vastaan.

Voisko olla, että jos koulussa tehdään sillä hetkellä jotain tylsää niin reagoi siihen? Ei siis välttämättä edes teeskentelemällä vaan niin, että oikeasti reagoi tylsyyteen tai epämukavaan tehtävään fyysisesti.

[QUOTE="vieras";26502317]Voisko olla, että jos koulussa tehdään sillä hetkellä jotain tylsää niin reagoi siihen? Ei siis välttämättä edes teeskentelemällä vaan niin, että oikeasti reagoi tylsyyteen tai epämukavaan tehtävään fyysisesti.[/QUOTE]

En tiedä. Opettajansa kertoi että jos poika joutuu koulussa tekemään jotain tylsää mitä ei halua tehdä tai hän ei saa mennä tekemään jotain kivaa mitä haluaisi, hän marssii päivä-schemalleen ja ottaa sieltä alimman kuvan. Kuva kuvaa kotiinlähtöä ja viemällä sen opettajalle/avustajalleen hän ilmaisee haluavansa lähteä kotiin.

Muutenkin tuo ilmaisee ne halukkuutensa ja haluamattomuutensa hyvin suoraan vaikkei puhukaan mitään.

Meillä myös erityislapsi ja ei millään muoto helppo tai opettajan suosiossakaan.
Lyhyesti, ope soittaa kotiin ja ilmoittaa ettei koulussa voi olla nuhaisena :D
Oli likellä että en nauramaan käynyt kunnes tajusin että ope ihan tosissaan...
No en kehdannut loukata opettajaa vaan otin lapsen kotiin mutta henkilökohtaisesti on tuo naurattanut enemmän kuin monia,ottaen huomioon ettei ollut kuumetta tai muutkaan, vain pelkkää nuhaa :D

Sama fiilis tuosta on jäänyt kuin "harmaalle" (sori, en saa kännykällä pitkiä lainauksia otettua.

Pari kertaa olen jäänyt lapsen haettuani tämän kanssa siihen viereiseen leikkipuistoon kun lapsi on selvästi ihan ok ja joutuessaan lähtemään koulusta haluaa ainakin jäädä ulos leikkimään. Hetken päästä pojalla ollut avustaja (jolla olisi ollut vielä pari-kolme tuntia töitä jäljellä) lähtee kotiin.

Tietävät kyllä että olen kuopuksen kanssa kotona eli pääsen helposti hakemaan ja onhan se tietty kätevää saada noin lyhennettyä työpäivää esim juuri ennen lomaa/vapaita tai muuten kevennettyä työpäivää kun on yksi lapsi pois. Mutta silti vähän tuntuu hölmöltä...

[QUOTE="vieras";26502457]Minusta vaikuttaa ihan siltä, että lapsi haluaa kotiin ja on huomannut sairaaksi tekeytymisen tepsivän. Kyllähän lapset mielummin kotona ovat kuin hoitopaikassa.[/QUOTE]

Minusta (sekä lapsen isästä ja joskus häntä hakeneesta vapaa-ajan avustajasta) tuo taas vaikuttaa päinvastaiselta. Kehitysvammainen ja autistinen lapsi ei halua lopettaa koulu/hoitopäivää "kesken" ja protestoi tuossa kotiinlähtöä.

Jos taas kerkeää olemaan päivän "loppuun asti" ja valmistettu kotiinlähtöön niin odottaa iloisena hakijaa ja lähtee mielellään.

Laita lapsen mukaan kuumemittari ja kerro lapsen normaalilämpö. Ilmoita että jos lämpö ei ole koholla, lapsi ei oksenna tai esim. kalpeana hikoillen makaa, niin et hae, koska lapsi filmaa. Sanot siis että lapsella tapana esittää sairasta ja olla kotona ihan normaali. Että saavat laittaa sen siellä koulun päässä ruotuun, koska sitä et voi joka kerta hakea lasta kotiin kun päättää leikkiä sairasta.

sama pätee myös hoitajien motivaatiopuutokseen. Tätä on tosi paljon havaittavissa. Meilläkin pyörätuolilapsi sairastuu äkillisesti heti aamulla, jos ei avustaja ole paikalla. Ja esim. jos on joku retki, niin lapsi sairastuu tai törkeimmillään jopa sanotaan että lapsi voi olla sen päivän kotona, ei tarvitse tulla. Pistin tuolle samoin tein stopin, en pidä siitä että minua tai lastani pidetään tyhmänä. Eli kun soittivat hakemaan, tenttasin tarkasti syyn, että mikä vaiva lapsella on. Joskus kun esim. korvaansa kuulemma piteli, niin sanoin että juu niin se joskus tekee, ei ne silti ole tulehtuneet. Ja joskus käytin vaan lääkärissä ja palautin, kun oli terveeksi todettu.

Yhteistyössä