Vl-äitien paheet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Saara"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="klaara";26508943]Mulla aina ihmetyttää nämä valtavirrasta poikkeavien elämäntyylien arvostelut. Ollakseen itsenäinen ja omista asioistaan päättävä henkilö ei enää tarvitse hankkia akateemista koulutusta, käydä mielenosoituksissa, pukeutua hippirytkyihin ja elää vapaassa suhteessa. Tätä ei ainakaan tällä palstalla yleensä ymmärretä: jos joku haluaa elää niinkuin "ennen vanhaan", hän on automaattisesti jotenkin aivopesty tai alistettu. Tervetuloa 2010-luvulle, jossa ihminen saa itse päättää omasta elämänkulustaan, oli se sitten suurperheen äitinä tai lakimiesvanhanapiikana![/QUOTE]

niinpä. Minusta tämä vl.llä on jo niin kulunu puheen aihe että eikö teillä ole jo muuta

Taisin muuten löytää itsestäni juuri paheen. Mä en tykkää leikkiä lasteni kanssa ja täten en sitä tee. Mäkin olen saatavilla ja lähes aina kotona. Juu, joskus luen, pelaan Kimbleä tai järjestän vaahtokylvyn päivällä punkkaan. Lapset leikkivät keskenään (sen takia olen duunaillut heille sisaruksia) ja minä elän omaa elämääni kotona. Ja mun mielestä lapseni eivät jää mistään paitsi. Päinvastoin. Heillä on äiti, äiti kotona, jatkuvasti SAATAVILLA!

Loistava vastaus :flower: Ja tämä taitaa kertoa kaiken oleellisen. Ei turhaan puhuta siitä että lestaäidit jättää lapsensa "oman onnensa nojaan" eri tavalla kuin ei-uskovaiset. Mulla on useampia lestakavereita, kodin on siistejä ja kauniita, lapset puettu nätisti, on aina paljon tarjottavaa kun kyläillään MUTTA lasten kanssa ei olla ikinä. Aidosti ja läheisesti. Vaan ne muksut leikkii keskenään. AINA. Ja äiti keskittyy omiin juttuihin. Tämä auttaa varmasti huimasti jaksamaan siinä arjessa kun lasten kanssa ei tarvitse olla. Onko tämä sitten hyvä vai huono asia, sitä en osaa sanoa :) Ja lestat polttaa hulluna tupakkaa, myös maha pystyssä.

Mun mielestä vl:t ovat sen vuoksi mielenkiintoisia, että ovat ovat hyvin koulutettuja ja moderneja ihmisiä ja usein hyvissä työpaikoissa, mutta ehkäisykielto, äiti kotona, suuret perheet, askeettinen elämä, meikkaamattomuus on myös minun mielestäni kuin suoraan 50-luvulta. Eli ollaan moderneja, mutta naisella ei ole paljon oikeuksia ja varsinkin tuo lapsikatras sanelee aikamoisesti naisen elämän realiteettejä.

Oma kokemus vl-äideistä
- Tukka aika usein hyvin laitettu
-Kasvot on hoidettu
- Kulmat on taidettu myös nyppiä... :D
-perheiden arki on äidin hyppysissä
- osaavat pitää hauskaa
- elävät aika täysillä elämäänsä, raskauksista huolimatta tai ainakin niiden välissä
- uusien vauvojen tulo sekoittaa yleensä koko pakan, mutta parissa kuukaudessa ollaan taas kuosissa..

[QUOTE="vieras";26513918]Oma kokemus vl-äideistä
- Tukka aika usein hyvin laitettu
-Kasvot on hoidettu
- Kulmat on taidettu myös nyppiä... :D
-perheiden arki on äidin hyppysissä
- osaavat pitää hauskaa
- elävät aika täysillä elämäänsä, raskauksista huolimatta tai ainakin niiden välissä
- uusien vauvojen tulo sekoittaa yleensä koko pakan, mutta parissa kuukaudessa ollaan taas kuosissa..[/QUOTE]

Tuo on mun mielestä juuri sitä 50-lukua, että äidillä on kaikki vastuu perheestä ja lapsista, mutta kuitenkin mies on perheen pää!!!

[QUOTE="aaa";26514829]Tuo on mun mielestä juuri sitä 50-lukua, että äidillä on kaikki vastuu perheestä ja lapsista, mutta kuitenkin mies on perheen pää!!![/QUOTE]

Ai. Ei meidän perheessä kyllä mies ole mikään perheen pää. Tai jos on, niin nainen on se, joka sitä päätä pyörittää. Yhdessä tätä arkea ja koko perhettä pyöritetään. Tosin nykyään meillä on melko perinteiset roolit; mies keskittyy tällä hetkellä enemmän rakentamiseen, kuin minä. Ja ihan vain siksi, koska MUA EI KIINNOSTA. Minä taas teen tällä hetkellä enemmän kotihommia, koska MIEHEN AIKA MENEE SIELLÄ RAKSALLA. -Onko se sitten sitä 50 -lukua vai ei...

Ai. Ei meidän perheessä kyllä mies ole mikään perheen pää. Tai jos on, niin nainen on se, joka sitä päätä pyörittää. Yhdessä tätä arkea ja koko perhettä pyöritetään. Tosin nykyään meillä on melko perinteiset roolit; mies keskittyy tällä hetkellä enemmän rakentamiseen, kuin minä. Ja ihan vain siksi, koska MUA EI KIINNOSTA. Minä taas teen tällä hetkellä enemmän kotihommia, koska MIEHEN AIKA MENEE SIELLÄ RAKSALLA. -Onko se sitten sitä 50 -lukua vai ei...

Tuo on just sitä vl. elämää, akka kotona ja mies missä onkaan, jos ei ole rakennuksella niin on jossain muualla.

[QUOTE="vieras";26515464]Jep, harvoin on tavallisessa perheessä näin.[/QUOTE]

Ai onko sekin vl:lien vika, että harva ei-vlmies jaksaa/viitsii rakentaa ja tehdä töitä?

Hassu tapa lievittää omaa laiskuuttaan arvostelemalla toisten reippautta.

[QUOTE="vieras";26515351]Tuo on just sitä vl. elämää, akka kotona ja mies missä onkaan, jos ei ole rakennuksella niin on jossain muualla.[/QUOTE]

Olisko parempi, että akka olis siellä raksalla ja mies kotona? Meillä mies kyllä tykkäisi, mutta kun akkaa ei rakentaminen kiinnosta.

Kirjoitin muuten viestiini, että TÄLLÄ HETKELLÄ. Tarkoitan siis tätä rakennusaikaa, joka ei ainakan toivottavasti kestä ikuisesti. Ennen rakentamista mieheni on ruukannut tehdä töitä maalis-syyskuu ja ollut loput vuodesta omasta tahdostaan lomautettuna ja koti-isänä. Myös minun äitiyslomieni aikana. Ihan viiskytlukua, vai mitä?

Olisko parempi, että akka olis siellä raksalla ja mies kotona? Meillä mies kyllä tykkäisi, mutta kun akkaa ei rakentaminen kiinnosta.

Kirjoitin muuten viestiini, että TÄLLÄ HETKELLÄ. Tarkoitan siis tätä rakennusaikaa, joka ei ainakan toivottavasti kestä ikuisesti. Ennen rakentamista mieheni on ruukannut tehdä töitä maalis-syyskuu ja ollut loput vuodesta omasta tahdostaan lomautettuna ja koti-isänä. Myös minun äitiyslomieni aikana. Ihan viiskytlukua, vai mitä?

Mun mielestä se on hienoa kun ihmiset on ahkeria. Itse laiskottelen kyllä aina kun siihen on mahdollisuus. Ja jos olen yksin niin laiskottelen aika varmasti. Kun lapset on kotona niin on touhu koko ajan päällä, heidän kanssaan koko ajan jotain ja siihen päälle kotityöt ja ruoanlaitto yms. Silloin on muutenkin toimitanvaihde päällä.

Jotkut ovat niitä superäitejä, jotkut väsähtävät. Työskentelin pari vuotta sitten vahvasti vl-alueella opena, ja luokassani puolet lapsista oli vl-perheistä. Esimerkkejä: 16-lapsisen perheen lapsilla asiat kunnossa, kunnon vaatteet, varusteet, välineet, läksyt tehtyinä, käyttäytyivät hyvin jne. Vanhemmat selvillä lastensa asioista ja yhteistyö kodin kanssa sujui hyvin.

Toisissa perheissä äiti oli selvästi vähän väsynyt ja homma on lähtenyt lapasesta: lapsilla selvästi päällä jotain mitä oli aamulla löydetty, kovaäänisiä, vilkkaita (hakevat homiota, jota vaille kotona jäävät), läksyt aina tekemättä... Pojat huitelivat iltamyöhään missä sattuu, tytöt huhkivat kotona kotitöiden parissa, kun äidillä jatkuvasti pieni vauva ja/tai viimeisillään raskaana. Ja kun ottaa kotiin yhteyttä, isä varsinkaan ei edes tiedä, kenestä lapsesta puhutaan.. Anteeksi kärjistys, mutta kokemus puhuu.

Näistäkin epäkohdista huolimatta, hatunnosto kaikille vl-äideille. Jaksamista!

Ai onko sekin vl:lien vika, että harva ei-vlmies jaksaa/viitsii rakentaa ja tehdä töitä?
Mun mielestä lestadiolaisten ahkeruus on ilmiömäistä ja hienoo.
Sen oon pannu merkille että lestadiolaisnaiset on kovia panetteelmaan ja puhumaan pahaa toisistaan selän takana. Niiden blogikirjoituksissa näkee välillä myös sellaista ilkeämielisyyttä ja pahantahtoisuutta että ihan yllättyy, että he toisiaankin ja jopa oman sukunsa jäseniä mollaa julkisuudessa. Nettihän on julkinen tila.

[QUOTE="Sisse";26513776]Mun mielestä vl:t ovat sen vuoksi mielenkiintoisia, että ovat ovat hyvin koulutettuja ja moderneja ihmisiä ja usein hyvissä työpaikoissa, mutta ehkäisykielto, äiti kotona, suuret perheet, askeettinen elämä, meikkaamattomuus on myös minun mielestäni kuin suoraan 50-luvulta. Eli ollaan moderneja, mutta naisella ei ole paljon oikeuksia.[/QUOTE]

Naisen osa lestadioalisuudessa on kirkon häpeäpilkku.

KION: Ehkäisykielto on ihmisoikeusloukkaus | Omat polut © – etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

[QUOTE="vieras";26508225]Miksi sitä materiaa arvostetaan, vaikka maallisen mammonan haaliminen oli vielä vuosikymmen sitten epäuskoisten juttuja?[/QUOTE]

Koska se taloudellinen menestys kertoo tämän ihmisen kohdalla Jumalan siunauksesta.

Siis kaikissa herätysliikkeissähän (ja oikeastaan kaikissa aatteellisissa ihmisryhmissä) on taustalla samat puhtaasti "sosiologiset" prosessit sekä liikkeen elinkaari. Tärkeinä ovat myös ne tekijät, jotka valikoituvat pitämään porukan kasassa. Ja jotta jengi pysyy kasassa, sitouttavien tekijöiden täytyy olla konkreettisia ja helposti havaittavia asioita. Yhteisöä ei pidä tiiviinä esimerkiksi se, että porukka ilmoittaa "uskovansa Jumalaan". Mulle lestadiolaisuus on hyvin arkipäiväistä ja mulla on valtavasti tuttuja siellä. Kun elää lähellä vähemmistöä, vähemmistön edustajat muuttuvat persooniksi. Itse seurailen tällä hetkellä mielenkiinnolla tuota viidettä herätysliikettä (erityisesti Luther-säätiö) ja sitä, mihin he vielä päätyvätkään. Heillä on selvästi käynnissä se riviin järjestäytyminen, mitä lestadiolaiset kävivät läpi 60-70-luvun taitteessa. No joo, et varmaan saanut mitään selvää, mitä ajoin takaa. Mutta mietin vaan sitä, että oletko itse osa jotakin uskonnollista herätysliikettä ja jos olet, miten analysoit sen toimintaa sisältäpäin.

Juu, lapsen vanhemmat sitouttavat lapsen uskonnolliseen liikkeeseen, ehdollistamalla rakkauden ja tukemisen. Sen saa vaan kun pysyy samassa uskossa kuin vanhemmat...

SRK:n linjaus: Kun vl-perheen lapsi uskoo toisin, hän menettää vanhempiensa tuen | Omat polut © - etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

Yhteistyössä