Voiko anopille mitenkään sanoa kauniisti, että söisi nyt vaan niitä vaihdevuosilääkkeitään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miniä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"miniä"

Vieras
Anopilla puskee vaihdevuodet päälle ja jo ennestään hankala ihminen on muuttunut vieläkin arvaamattomammaksi. Viimeksi eilen sai itkukohtauksen puhelimessa ja haukkui tuttavansa täysin syyttä, kun tuttava ei tullut kahville (ei ollut alunperinkään luvannut tulla, mutta anoppi kuvitteli). On muutenkin alkanut saada ihme kohtauksia (siis vauhkonnut pienistäkin asioista jne.) viime aikoina, ja ne ovat selvästi pahentuneet nyt vuoden sisällä.

Anoppi selitti juuri, miten ei aio syödä lääkärin määräämiä vaihdevuosilääkkeitä, kun oli lukenut selosteesta sivuvaikutuksista ja pelkää niitä. Yritin sanoa, että kaikilla lääkkeillä voi olla jotain sivuvaikutuksia, että kokeilisi edes. Mutta ei. Uskoisin todella, että hänen elämänsä olisi paljon mukavampaa hieman tasaisemmalla mielellä. Hänellä ei ole montaa tuttua, joiden kanssa olla tekemisissä ja nyt hän on jo suututtanut niistäkin osan. Anoppi on kuitenkin seurallinen ihminen ja eläkkeellä olevana kaipaisi tekemistä.

Onko olemassa kohteliasta tapaa ehdottaa anopille niitä lääkkeitä? Surettaa seurata vierestä, miten toinen "sekoaa" mitä ihmeellisimmistä asioista.

itse sanoin omalle äidilleni suoraa, että hanki lääkitys hyvä ihminen sentään. Ei kyllä ottanut asiaa kovin hyvin, mutta kyllä nyt vuoden sisällä on jo leppynyt. Oikeassa olin. lääkitys oli tarpeen.

itse sanoin omalle äidilleni suoraa, että hanki lääkitys hyvä ihminen sentään. Ei kyllä ottanut asiaa kovin hyvin, mutta kyllä nyt vuoden sisällä on jo leppynyt. Oikeassa olin. lääkitys oli tarpeen.

Sehän siinä onkin, etten haluaisi suututtaa anoppia, mutta ihan todella uskoisin hänen hyötyvän lääkkeistä. Pelkään, että kohta hänen harvatkin tuttavansa kaikkoavat kun eivät kestä sitä sekoilua ja draamaa.

Mä ajattelin aikanaan olla mahdollisimman ymmärtäväinen mahdollista miniääni kohtaan, kun hän raskaudenaikaisissa hormoonihuuruissaan käyttäytyy ikävällä tavalla. Toivon, että ymmärtäväisyys ei ole yksipuolista.

• Tykkää
Reactions: Myry vaan
Tuskin on olemassa sellaista tapaa, josta anoppisi ei ottaisi nokkiinsa, kun tuntuu olevan niin kovasti lääkkeitä vastaan. Todennäköisesti hän hyötyisi lisäestrogeenistä, mutta minkäs teet. Voithan toki yrittää, mutta itse hänen on kantaansa muutettava. Tuskin kuuntelisi edes poikaansa...?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26545161:
Mä ajattelin aikanaan olla mahdollisimman ymmärtäväinen mahdollista miniääni kohtaan, kun hän raskaudenaikaisissa hormoonihuuruissaan käyttäytyy ikävällä tavalla. Toivon, että ymmärtäväisyys ei ole yksipuolista.

Kyse ei ole siitä, ettenkö YMMÄRTÄISI anopin kiukkuilun johtuvan osaksi vaihdevuosista vaan siitä, että pelkään, etteivät muut jaksa ymmärtää. Kuten kirjoitinkin, anoppi ei muutenkaan ole kaikkein helpoin tapaus, joten hänellä ei ole montaa tuttua. En haluaisi, että hän menettäisi nekin harvat kontaktinsa. Raskaudesta johtuva hormoonimyrsky kestää kuitenkin vai muutaman kuukauden, kun taas vaihdevuosioireilu voi ymmärtääkseni kestää vuosikausia.

[QUOTE="aapee";26545304]Kyse ei ole siitä, ettenkö YMMÄRTÄISI anopin kiukkuilun johtuvan osaksi vaihdevuosista vaan siitä, että pelkään, etteivät muut jaksa ymmärtää. Kuten kirjoitinkin, anoppi ei muutenkaan ole kaikkein helpoin tapaus, joten hänellä ei ole montaa tuttua. En haluaisi, että hän menettäisi nekin harvat kontaktinsa. Raskaudesta johtuva hormoonimyrsky kestää kuitenkin vai muutaman kuukauden, kun taas vaihdevuosioireilu voi ymmärtääkseni kestää vuosikausia.[/QUOTE]
Joskus ihmissuhteiden menetys voi olla hinta omasta terveydestä. Nykyisin kuitenkin hormonivalmisteista on jo paljon enemmän tietoa kuin vaikkapa 30 vuotta sitten, jolloin vaihdevuosia pidettiin vielä sairautena eikä normaalina naisen vanhenemiseen kuuluvana asiana. Onhan murrosikäisilläkin omat hormonimyrskynsä, jotka menevät parissa vuodessa ohi ihan kuten menee vaihdevuodetkin, eikä murrosikäisillekään olla lääkitystä antamassa täysin normaaliin kehitysvaiheeseen.

Yhteistyössä