Ensimmäinen lapsi 32-33-vuotiaana? Heitänkö jo haskat tiskiin? Syyt miksi meille ei ole tullut lapsia vielä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ei ole helppoa tämä lapsen teko. 1,5 vuotta on tahkottu, kahdesti olen ollut raskaana, mutta vielä ei ole mitään isompaa toivoa omasta omasta lapsesta.

Ehkäisyn jätimme pois joulukuussa 2010, olin 29 v., mies oli 32 v.

Tulinkin heti kertalaakista raskaaksi, mutta raskaus meni kesken ennen kuin ehdin varata ekaa neuvolakäyntiä :( Sen jälkeen mies kulki reissuhommissa, joten meillä oli seksiä liian vähän ja väärään aikaan (voi sanoa, että viime vuonna seksiä ehkä 2-4 krt edes lähelläkään kierron keskiväliä). Menimme naimisiin ja rakensimme elämää, laitoimme omaa kotia.

Vuoden alusta yritystä kolmen kierron ajan (elämäntilanne parani, ja yritys sai kunnolla alkaa). Viime kuussa tein taas positiivisen testin. Raskaus oli valitettavasti kohdunulkoinen, ja nyt tässä hoidetaan sitä pois :( Onneksi se ei ehtinyt aiheuttaa mitään vahinkoa, koska hakeuduin hyvissä ajoin lääkärille. Kuukautisia saa odotella vielä useamman viikon, ja raskaaksi ei saa tulla ennen syyskuun puoliväliä (3 kk raskaaksitulokielto metotrexaattipiikkien vuoksi).

Nyt tässä lasken päiviä, jolloin saadaan taas yrittää. Pelkään pahinta (uutta kohdunulkoista tai keskenmenoa), ja toivon parasta.

Ihmisten vihjailut vauvoista kaihertaa mieltä. Eniten ahdistaa pelko lopullisesta lapsettomuudesta. Ainoastaan siskoni tietää tästä kohdunulkoisesta mieheni lisäksi. En halua kertoakaan kenellekään.

Aina lapsen saamisen ei ole hedelmällisyydestä kiinni, vaan toisinaan erilaiset elämäntilanteet tuovat hankaluudet asiaan. Tätä ei monikaan tule ajatelleeksi. En minbäkään osannut kuvitella, että olisime joskus tälläisessä tilanteessa.

Toivon vielä niin kovin että saamme oman pikku nyytin jonakin päivänä, toivottavasti mahdollisimman pian :)

[QUOTE="vieras";26574412]Selittelyt sikseen, jos ei ole aikaisemmin voinut tehdä ensimmäistä lasta ei se kannata enää tuossa vaiheessa edes yrittää. :( Aika meni jo..[/QUOTE]

No hahhah.

Ap:lle tsemppiä ja voimia.

[QUOTE="vieras";26574414]No hahhah.

Ap:lle tsemppiä ja voimia.[/QUOTE]

Hahhah itselles, vain tyhmä alkaa tuossa vaiheessa yrittään lasta. Mutta sinä oletkin provo. :)

Jouduin kulkemaan sairaalassa pari viikkoa sitten moneen kertaan tämän kohdunulkoisen vuoksi. Mieli oli vähän maassa, ja heitin lääkärille, että olenkohan jo liian vanha lastentekoon, niin vanhempi naislääkäri melkein nauroii minulle, ja sanoi, että jotkut vasta aloittaa nelikymppisenä...

[QUOTE="alkup.";26574426]Jouduin kulkemaan sairaalassa pari viikkoa sitten moneen kertaan tämän kohdunulkoisen vuoksi. Mieli oli vähän maassa, ja heitin lääkärille, että olenkohan jo liian vanha lastentekoon, niin vanhempi naislääkäri melkein nauroii minulle, ja sanoi, että jotkut vasta aloittaa nelikymppisenä...[/QUOTE]

Sanoahan aina voi, et usko itsekään että voit lasta tuossa iässä kantaa 10kk. ja sen jälkeen huolehtia siitä seuraavat 5v. aika 100% voimavaralla, sukulaiset tietenkin auttaa mutta ei ne auta silloin kun siihen tarve on ja ei se itse raskauskaan mikään läpihuuto juttu ole. Siis se lasketaan kun viim. tulee ja 9kk. siihen päälle, varaudu siihen että makaat sairaalassa 7kk. raskausmyrkytyksen takia..

Ihanan "positiivinen" vieras täällä taas :kieh:

AP:lle: aina kannattaa yrittää ja niin pitkään kun munasolu irtoaa, niin raskaaksi voi tulla! Toisilla vaan menee pidempään, eikä sille mitään voi.

[QUOTE="alkup.";26574433]Onpa täällä negatiivista porukkaa tähän aikaan yöstä.

Täytän kuitenkin vasta 31 v. Ei kai kolmekymppinen ole vielä kuitenkaan haudan partaalla...[/QUOTE]

Mä olen 33-v ja olen koko ajan ollut siinä uskossa että meille vielä tulee yksi vauva. Enkä edes pitänyt asian kanssa kiirettä- menin sellaisella ajatuksella että tässä parin vuoden sisään.
Moni tuttu on samanikäisenä saanut esikoisensa. Ei tosiaan ole ikäloppu saamaan lasta ( tai lapsia) - ne on vaan nuo länkyttäjät taas vaihteeksi..

Ihanan "positiivinen" vieras täällä taas :kieh:

AP:lle: aina kannattaa yrittää ja niin pitkään kun munasolu irtoaa, niin raskaaksi voi tulla! Toisilla vaan menee pidempään, eikä sille mitään voi.

En usko että minulla on hedelmällisyyden kanssa mitään isompia ongelmia. Kuukautiset on säännölliset, ultrissa ym. ei ole näkynyt mitään ongelmia, ja olen kuitenkin tullut jo kahdesti raskaaksi ("niinkin vähällä yrityksellä", kuten mieheni minua lohdutteli).

Meillä on vaan ollut tosi huono tuuri.

[QUOTE="vieras";26574434]On se mahtavaa että sinä jaksat elätellä toiveita. Minun mielestä lapsimurhia on ihan tarpeeksi. :kieh:[/QUOTE]

Jotkut ovat positiivisia, toiset negatiivisia. Onpa joukossa realistejakin, samoin haihattelijoita sekä pahanilmanlintuja..

itse sain ekan 35- vuotiaana 14 vuoden "tekemisen" jälkeen, toinen tuli ihan heittämällä perään kun olin 38-v ja nyt syntyi iltatähti ehkäisystä huolimatta ja olen jo 43-v joten, et sinä liian vanha ole! Pidän sulle peukkuja koko sydämestäni!!!

[QUOTE="marjuska";26574458]itse sain ekan 35- vuotiaana 14 vuoden "tekemisen" jälkeen, toinen tuli ihan heittämällä perään kun olin 38-v ja nyt syntyi iltatähti ehkäisystä huolimatta ja olen jo 43-v joten, et sinä liian vanha ole! Pidän sulle peukkuja koko sydämestäni!!![/QUOTE]

Meillä taas 14v. yrittämistä ja 20 keskenmenoa, nyt olisi tulossa kehitysvammainen, ikää 35v. kummallakin.

Sain esikoisen 31 v koska ei oltu edes haluttu lasta aikasemmin, ja kaikki menny hyvin. En tiedä, miten rapakuntonen toi vieras on/aikoo olla kolmikymppisenä, mutta me on ainakin jaksettu pikkulapsiperheen arkee kahden muksun kanssa mainiosti. Ei olla miehen kans kumpikaan harkittu lapsimurhaa tästä iästämme huolimatta. :D

Toivon kaikkee hyvää teille ap!

[QUOTE="vieras";26574412]Selittelyt sikseen, jos ei ole aikaisemmin voinut tehdä ensimmäistä lasta ei se kannata enää tuossa vaiheessa edes yrittää. :( Aika meni jo..[/QUOTE]

mitäs paskaa sinä jauhat? nimim. ekaa kertaa äidiksi 35v

Tuon ikäisenä minä olen ensimmäiseni tehnyt. Ja kivikkoinen taival oli sitä ennen. Raskaaksi tulin heti ensi yrityksellä, mutta se päätyi sitten kaavintaan, kun aloin vuotamaan kuin seula. Vuoden päästä tuosta makasin taas sairaalassa, kohdusta poistettiin avoleikkauksella greipin kokoinen myooma. Tuon leikkauksen jälkitarkastuksessa sitten juteltiin gynen kanssa kaikenlaista ja hän neuvoi vuoden päästä varailemaan aikaa lapsettomuustutkimuksiin, jos en raskaaksi tule. Vuoden päästä olin jo sitä aikaa sitten varailemassa, kun olinkin sitten raskaana. Alkuraskaudessa oli silloin vuotoja, joten oli pitkään epävarmaa, jatkuuko vai ei.

Kakkosta tehtiin useita vuosia ja olin jo alistumassa kohtaloon, ettei meille toista tule. Kolmas sai alkunsa ensi yrittämällä ja sain hänet 40 täytettyäni.

Eihän tuo ole kuin pari vuotta keskimääräistä ikää enempi. Tunnen sellaisiakin, jotka ovat saaneet lapsen tai lapsia vasta 40 vuotta täytettyään, koska takana on ollut lapsettomuusongelmia. Eka lapsi esim. 35-vuotiaana ei ole mitenkään ihmeellistä.

Itse olin muutaman vuoden nuorempi, kun esikoinen sai luvan tulla. Mutta meilläkin meni kaksi ensimmäistä raskautta kesken. Muistan sen toisen keskenmenon jälkeen, kuinka kipeästi kaipasin vauvaa, mutta pelkäsin kuollakseni jälleen raskaaksi tulemista. En halunnut sitä pelkoa ja epävarmuutta ja sitten taas uutta musertavaa pettymystä. En kolmeen kuukauteen halunnut edes ajatella koko asiaa. Kävikin sitten niin, että tulin keskenmenon jälkeen ensimmäisestä mahdollisesta kierrosta jälleen raskaaksi ja siitä raskaudesta syntyi ihana esikoisemme, nyt 12v tyttö.

Uskon vähän siihen, että vuosien ehkäisyiden jälkeen ei keho tahdo ymmärtää, että siihen yritetään oikeasti istuttaa jotain kasvamaan. Toivottavasti teilläkin seuraava kerta tuottaa toivotun lopputuloksen. Voimia!!!

[QUOTE="alkup.";26574433]Onpa täällä negatiivista porukkaa tähän aikaan yöstä.

Täytän kuitenkin vasta 31 v. Ei kai kolmekymppinen ole vielä kuitenkaan haudan partaalla...[/QUOTE]

Minä sain lapseni 31v ja 36v, ja mitä parhaassa iässä.
En nyt ymmärrä miksi sua vielä ikä painaisi. Tossa iässähän lapsia juuri tehdään.

[QUOTE="vieras";26574423]Hahhah itselles, vain tyhmä alkaa tuossa vaiheessa yrittään lasta. Mutta sinä oletkin provo. :)[/QUOTE]

Höpö höpö, tsemppiä ap:lle! :)

Olet oikein hyvässä iässä!

Heitä hanskat vaan tiskiin. Yrittämällä se ei onnistu, vaan puolivahingossa ja huomaamatta.

Itse sain lapseni 34 ja 36 vuotiaana ja olen juuri sopivan ikäinen äidiksi.

Yhteistyössä