"Kummien velvollisuus loppuu rippikouluun"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chrissy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kummin kuuluu osallistua lapsen uskonnolliseen kasvatukseen ;)
Kummin ei tarvitse olla lahja automaatti
kummin ei tarvitse olla automaattinen lapsenvahti, tietenkin ilman palkkaa
kummin ei tarvitse olla se toinen vanhempi

• Tykkää
Reactions: Sadana
Onko nyt siis niin että jos ei halua pappia tai seurakunnan kanslistia lapsensa kummiksi, niin lasta ei voi kastaa jos ei ole kertakaikkiaan ketään muita kummikandeja?

Eikös tuommoinen "paha vauva" jota ei oo kastettu joudu myös ev.lut. kirkon oppien mukaan helvettiin kun häntä ei oo liitetty jumalaan kasteen avulla? Melko inha näkemys kirkolla jos näin on.

Kyllä se näin menee. Oli kastettava sitten lapsi tai aikuinen, tulee hänellä on kirkkolakimme mukaan evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluva kummi. Jos omasta suvusta ja ystäväpiiristä ei löydy ketään kirkkoon kuuluvaa ja kummiksi haluavaa eikä seurakunnan ehdottamat kummit käy, ei lasta silloin kasteta. Käsittääkseni lapsen vanhempi ei voi olla kummi, mutta esim. kaikilla sisaruksilla voi olla samat kummit. Jos taas on kyse hätäkasteesta, ei siinä kummeja kysellä. Hätäkasteen tarkoitus on "pestä lapsesta perisynti pois" tilanteissa, joissa vauvan kuolema on mahdollista.

[QUOTE="niin";26663384]Kyllä se näin menee. Oli kastettava sitten lapsi tai aikuinen, tulee hänellä on kirkkolakimme mukaan evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluva kummi. Jos omasta suvusta ja ystäväpiiristä ei löydy ketään kirkkoon kuuluvaa ja kummiksi haluavaa eikä seurakunnan ehdottamat kummit käy, ei lasta silloin kasteta. Käsittääkseni lapsen vanhempi ei voi olla kummi, mutta esim. kaikilla sisaruksilla voi olla samat kummit. Jos taas on kyse hätäkasteesta, ei siinä kummeja kysellä. Hätäkasteen tarkoitus on "pestä lapsesta perisynti pois" tilanteissa, joissa vauvan kuolema on mahdollista.[/QUOTE]

Ok, eli kuolleena syntyvä vauva joutuu siis helvettiin joka tapauksessa ev.lut. kirkon mukaan. Melko paska tsägä.

Ihan vaan muistin virkistämiseksi, eikös perisynti ollut se, että Eeva prkl meni haukkaamaan hyvän ja pahan tiedon puun hedelmästä tjsp. Rippikoulustani on jo aikaa.

[QUOTE="vieras";26662647]Lahjojen anto loppuu ripiltä pääsyyn, kortteja voi lähetellä ja muuten muistaa, näin meillä materialisesta puolesta.[/QUOTE]

Näin myös meillä.

Mä olen 34v. ja juuri sain tänään kummeilta kirjeen jonka mukana oli rahaa synttärilahjaksi ja muistavat jouluisinkin. Myös mun lasta muistavat aina jouluna ja synttäripäivänä.

Alkuperäinen kirjoittaja papin näkökulma;26663011:
Kummien velvollisuus on huolehtia lapsen uskonnollisesta kasvatuksesta, ja ripille päässyt lapsi on kirkon silmissä itse vastuussa omasta uskostaan.

Peesi. Tokikaan se ei tarkoita etteikö kummin kanssa voisi jatkossakin vaihtaa kuulumisia ja viettää aikaa.... :)

On tainnut monelta vaan unohtua se kummiuden perimmäinen merkitys.....

[QUOTE="Veera";26665377]Mä olen 34v. ja juuri sain tänään kummeilta kirjeen jonka mukana oli rahaa synttärilahjaksi ja muistavat jouluisinkin. Myös mun lasta muistavat aina jouluna ja synttäripäivänä.[/QUOTE]

Miten sinä muistat kummejasi?

Mun kummit aikoinaan kans puhui et velvollisuudet loppuu ripariin. On isommissa juhlissa muistaneet (yo, ammattiin valmist, hää) ja synttärinäkin tulee kortti. Yhteyttä pidetään säännöllisen epäsäännöllisesti.

[QUOTE="vieras";26665414]Miten sinä muistat kummejasi?[/QUOTE]

Yleensä lapsi askartelee jouluksi kortin. Tapaamme aina kun mahdollista, mutta pitkän välimatkan takia se on aika vaikeaa. Ja nyt kävi niin, että kummeilla tiukka aikataulu joka ei sopinut yhteen mun työpäivien kanssa joten tapaaminen jäi väliin kun heidän piti sitten jo lähteä kotiin.

Ihan vaan muistin virkistämiseksi, eikös perisynti ollut se, että Eeva prkl meni haukkaamaan hyvän ja pahan tiedon puun hedelmästä tjsp. Rippikoulustani on jo aikaa.

Juu, tuosta se perisynti alkoi. Myös Aatami lankesi syntiin Eevan houkuttelemana (minkä vuoksi naisen pitää lapset kivulla synnyttämän ja miestä haluaman) ja kun he saivat lapsia synti siirtyi näihin lapsiin jne. jne. Eli kirkon opin mukaan me ihmiset sikiämme synnistä, synnyimme sitten avioliitossa tai muuten. Jeesus ei ollut perisyntinen, koska hänen isänsä oli Jumala ja ilmeisesti Jumalan pyhyys oli suurempi kuin Marian perisynti.

Multa ainakin päättyy lahja velvollisuus. Mutta yhteyttä pidän kyllä, jos läheinen lapsen kanssa. Johonkin se raja pitää vetää. Enää 20v rupea joka joulu ja synttäri ostamaan lahjoja.

Yhteistyössä