Muutto maalle vai rakentaminen lähiöön?!?!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ----
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

----

Vieras
Nyt on maailman kirjat sekasin tämä pohtimisen kanssa.

Ostettiin keväällä tontti lähiöalueelta, koko vajaa 1000m2 ja tietysti taloja vierivieressä.
- Tontille on tehtävä kivitalo, kustannukset hipoo helposti 300 000e tontteineen, eikä sillä summalla tehdä mitään 2krs taloa vaan n. 140m2 1-tasoinen.
- Paikka on bueno lasten nykyiset koulut ja päiväkodit ovat kiven heiton päässä. Kauppakeskus 2km, tk, kirjasto, pankki, kerhot, harrastukset kaikki 4km säteellä. Kaupungin keskustaan 8km.

Nyt eilen bongasin ihanan kivitalon maalta. 145m2 + yläkerta varaus. Iso tontti 6000m2, ihanaa mäntykangasta, hiihtoladut lähtee tontin rajalta, ranta näkyy tontille, ihana pieni super kirkas vesinen järvi, jossa meille olisi rantaoikeus. Hinta reilusti alle rakennuskustannusten. Pikkuisen pintoja oikoisin tuossa talossa.
MUTTA tämä on sitten maalla.
- Koulut, päiväkodit 8km päässä. Koulukuljetus tontin laidalta.
- Bussit muutenkin tunnin välein (ajatellen teini-ikää lähestyviä lapsia).
- Lähin kauppa, posti, tk 8km. Kaupungin keskusta 20km.
- Naapureita on kyllä ihan vieressäkin. Alueella on uudisrakentamista aika paljon.
- Itse Talo on ihana, pohjaraykaisu just sitä mitä haluan, piha ihana, ainoo miinus vain tuo matka. (miehen työmatka tosin lyhenisi/pysyisi samana) Ite jään kohta äitiyslomalle ja työpaikka avoin sen jälkeen)

Mitä tässä tekee?
MAALLE ihanaan taloon ja ympäristöön. Hinta 250 000e. Vai.
LÄHIÖÖN, lähelle palveluita, rakentaminen. Hinta 300 000e.

[QUOTE="Vieras";26756014]Onko lapsille kavereita? Minkä ikäiset lapset? Entä harrastukset ja niihin kuskaus?[/QUOTE]

Nämä kysymykset itselläkin on pyörinyt päässä.

Kavreista sen verran että alueelle on rakennettu viimeisen 10 vuoden aikana aika paljon. 1km säteellä on 10 uutta omakotitaloa. Jos erillinen bussikuljetus kouluihin 8km päähän menee tontin rajalta, uskoisin että lapsiperheitä alueella on oltava.

Harrastuksiin pitäisi kulkea 8km päähän. Sieltä kyllä löytyy sitten toimintaa jalkapallosta, jääkiekkoon, liikuntahallin toiminta jumppineen jne. Muskarit, kerhot, eli kaikki oleellinen. Jotain viulun soittoa tai teatteria jos lapset joskus haluaa harrastaa niin sitten varmaan sinne kaupunkiin kuljettava se 20km. TOSIN tuo 20km taittuu kyllä 15min, koska talo olisi lähellä isoa tietä. Muutenkin asfalttitien varressa, hyvät kulkureitit siis.

Tällä hetkellä lapsilla ei ole harrastuksia joiden takia pitäisi jonnekkin kuljettaa. Tai kuopuks on käynyt muskarissa, se olisi 14km päässä, mutta 8km päästäkin löytyisi toinen muskari jos haluaisi vaihtaa.

[QUOTE="a.p";26756083]Nämä kysymykset itselläkin on pyörinyt päässä.

Kavreista sen verran että alueelle on rakennettu viimeisen 10 vuoden aikana aika paljon. 1km säteellä on 10 uutta omakotitaloa. Jos erillinen bussikuljetus kouluihin 8km päähän menee tontin rajalta, uskoisin että lapsiperheitä alueella on oltava.

Harrastuksiin pitäisi kulkea 8km päähän. Sieltä kyllä löytyy sitten toimintaa jalkapallosta, jääkiekkoon, liikuntahallin toiminta jumppineen jne. Muskarit, kerhot, eli kaikki oleellinen. Jotain viulun soittoa tai teatteria jos lapset joskus haluaa harrastaa niin sitten varmaan sinne kaupunkiin kuljettava se 20km. TOSIN tuo 20km taittuu kyllä 15min, koska talo olisi lähellä isoa tietä. Muutenkin asfalttitien varressa, hyvät kulkureitit siis.

Tällä hetkellä lapsilla ei ole harrastuksia joiden takia pitäisi jonnekkin kuljettaa. Tai kuopuks on käynyt muskarissa, se olisi 14km päässä, mutta 8km päästäkin löytyisi toinen muskari jos haluaisi vaihtaa.[/QUOTE]

Helsingissä tuollaisia matkoja joutuu ajamaan harrastusten perässä, eikä se ole mikään este, vaikka ajallisesti matkat kestävät paljon pidempään kuin maaseudulla/pienemmissä kaupungeissa.

Jestas, tunnin välein kulkee linja-auto maalla ! Meillä kulkee toiseen suuntaan aamulla ja toiseen suuntaan illalla, vain koulujen työpäivinä. Enkä silti yhtään epäröisi muuttaa tänne maalle jos olisin nyt kotia vailla.
Joten maalle vaan !

Meillä on kauppaan ja kouluun matkaa 10 kilometriä, miehen työmatka on 55 kilometriä suuntaansa. Olemme olleet täällä nyt 16 vuotta ja hyvin menee.

Minä kyllä mielummin rakentaisin kaupunkiin, vaikka olisikin kalliimpi. Lapsille enemmän kavereita ja harrastuksia, eikä tarvitse olla niin riippuvainen autosta.

Seuraavia asioita miettisin itse valintaa tehdessä:

A) Mikä teille on tärkeää eli asuvatko ystävänne lähellä "lähiössä" ja haluatteko kyläillä usein? Kiinnostaako kaupungin tarjoama laajempi kulttuurielämä? Maalta käsin on aina isompi homma lähteä ns. piipahtamaan jossain, haittaako tämä? Millaisessa ympäristössä viihdytte?

B) Elämisen kustannukset vrt. isomman lainan kustannukset/ kk. Eli maalla asuessa esim. matkakustannukset saattavat tuoda ison menoerän kuukausitasolla.

Terv. Maalta takaisin kaupunkiin palannut

Niin ja lapset nyt 11v, 5v ja raskaana + varmaan neljäs lapsi sitten aluille aika nopeasti.

Itse viihdyn kyllä luonnon helmassa. Olen tuon talon suunnilla asunut itse lapsena (5km). Kyllähän se teininä otti välillä päähän kun oli vanhempien aikataulujen mukaan kuljettava esim. kavereille, vaikka vussit kulkikin vierestä ei yleensä oikeaan suuntaan.

Esikoinen tällä hetkellä on sitä mieltä että maalle. Molemmat lapset on paljon viettäneen aikaa maalla mummolassa ja vanhempieni mökillä ja eipä ole aika koskaan pitkäksi tullut.. mutta enta jos asuu maalla.

Lapset siis on suurin kysymys. Itse ja mies kyllä ollaan luonto ihmisiä ja maalla vartuttu ja ajateltu että viimeistään kun lapset muuttaa pesästä ostetaan se mummonmökki maalta.

Minä kyllä mielummin rakentaisin kaupunkiin, vaikka olisikin kalliimpi. Lapsille enemmän kavereita ja harrastuksia, eikä tarvitse olla niin riippuvainen autosta.

Tähän me päädyttiin. Lähinnä ajankäytön ja teinien tarpeiden mukaan mennään.
Teinien pitää päästä kulkemaan itsenäisesti, riippumatta perheestä ja busseista.
Nyt kun kouluja lopetetaan niin saattaa tulevaisuudessa olla, että lähin koulu on siellä 20 km päässä. Siinä on miettimistä miten koulu, harrastukset ja kaverit sovitetaan ajallisesti kuvioon ja aikuisten aikatauluihin.

Vanhassa talossa on tietysti aina losteusongelmien riski. Onko sulla kokemusta omakotiasumisesta? 6000 neliön tontissa on aikas paljon hoitamista. Itse ottaisin sen pienemmän tontin joka olisi sktten helppohoitoisempi, mutta jotkuthan siitä puutarhanhoidosta tykkää, sinne sais perunmaasta lähtien kaiken jos semmoinen kiinnostaa.
Pienten lasten kanssa rannan läheisyys on aina yksi huolenaihe lisää, vaikka varmasti paikan arvoa muuten nostaa.

Itse olen asunut sekä kaupungissa ja maalla lapsiperheenä. Ja voisin kokemuksesta sanoa, että maalla on mukavampaa, mutta matkat kaupunkiin (vaikka onkin noin lyhyt matka kuin kysyjällä tulisi olemaan) on todella rasittavia. Kun lapset haluavat harrastaa tai haluavat olla kavereiden kanssa, on avainsana lyhyt matka ja mielellään sellainen josta kouluikäinen lapsi selviää yksin. Samoin jos kaapista puuttuu vain maito tai keksipaketti ja vieraita on tulossa, niin sen yhden purkin/paketin hakemiseen menee aika kauan eikä sellaista matkaa viitsisi tehdä. Ainakin pidemmän päälle nämä matkat rupeavat ottamaan päähän.
Itse valitsisin siis sen kaupunki vaihtoehdon ja suunnittelisin sitä mummonmökkiä sitten levähdyspaikaksi ;) Siinä saa molempien hyvät puolet, eikä menetä mitään.

[QUOTE="mamma maalta";26756136]Jestas, tunnin välein kulkee linja-auto maalla ! Meillä kulkee toiseen suuntaan aamulla ja toiseen suuntaan illalla, vain koulujen työpäivinä. Enkä silti yhtään epäröisi muuttaa tänne maalle jos olisin nyt kotia vailla.
Joten maalle vaan !

Meillä on kauppaan ja kouluun matkaa 10 kilometriä, miehen työmatka on 55 kilometriä suuntaansa. Olemme olleet täällä nyt 16 vuotta ja hyvin menee.[/QUOTE]

Täällä sama. Lähikauppa 3km. Kolme kaupunkia 25km pääs. Tk ja pankki yms 3km, koulu 9km. Mut ei naapurit liian lähel, metsä ka sienet ja marjat vieres. Harrastuksia löytyy.

AP vielä ja kiitos paljon vastauksia, kiva että tuli tasaisesti mielipiteitä kummastakin vaihtoehdoista. Tätä juuri kaipasin että herättää toisten mielipoteet itsessä uusia kysymyksiä.

1) Talo ei todellakaan ole vanha, 2003 rakennettu ja kivitalo! Ei ollut siis kyse mistään remonttikohteesta! TOKI tuossakin on pientojen laittelua, maalia, tapettia, vessa ja pesutilat laittaisin ihan näön vuoksi uusiksi. Ja 250 000e hintaan olin jo laskenut arvioimani remonttikulut. MM. Keittiö ja lattiat on kuin uudet.

2) Nuo lähimmät koulut ei ole kyläkouluja vaan ihan monen sadan lapsen ala-asteet ja ylä-asteet. JOTEN niitä EI LOPETETA :)

3) RANTA ei ole oma! Näkymä on rannalle, vanha kyläkoulu pihoineen on rannan ja talon välissä. Rantaoikeis tarkottaa siis että saa laittaa esim. veneen. Rantaan ei pääse lapset vilahtamaan kovin helposti. Vanha kyläkoulu on aidattu. Koulun pihassa on muuten lapsille talvella luistelurata, keinut, liukumäet jne.

Rantasauna uimarantoineen kuuluu kyläyhdistykselle ja on asukkaisen käytössä :)

4) Tekemistä on omakotitalossa ja isossa pihassa. Itse puustoa on kyllä runsaasti, nurmetettua/istuettua pihaa ihan sopivasti about 400m2. Olen asunut maalla, kuten mieskin joten on kokemuksta omakotiasumisesta, siellä sitä yhdessä haravoitiin ja kitkettiin rikkaruohoja. NAUTIN SIITÄ!

JA omakotilato tässä tulisi hoidettavaksi molemmissa vaihtoehdoissa :) Saman verran istuettua pihaa molemmissa. Puun hakkuuta riittää toki millä lämmitetään taloa ja metsääkin pitää hoitaa, onneksi on mäntymetsä ei koivun koivua.

JA kaikki asiat mietä muutkin oli miettineet, on meidänkin mietinnässä ollut.
- MATKAT
- LASTEN KULJETTAMINEN PAIKASTA A) PAIKKAAN B) ETENKIN TEINI-IÄSSÄ
- PALVELUT KAUEMPANA, TOSIAAN SE MAITOPURKIN HAKEMINEN EI NIIN YKSINKERTAISTA

- Kulttuuria ei kaivata, harrastuksia jonkin verran, mies käy salilla (8km), itekkin tykkäisin aloittaa äitiyslomalla jumpan tmv (8km) + lasten harrastaminen, jos jotain haluavat tehdä. Tähän lisäksi jos ajatellaan elämää vielä eteenpäin kun käyn minäkin töissä ja on lapset hoitoon vietävänä ym. AJASTAHAN SE ON POIS..

Mutta iso kiitos :)

Niin ne LÄHEISET vielä.

- Ystävä perheet on kulkenut nytkin kaupungin toiselta laidalta (jotkut) kyläilemään. Läheisimmät sukulaiset jäisi toki tähän nykyisen asuinalueen lähelle. Mutta autot kaikilla. Äitiäni ja isääni ja sisaruksiani nähdään eniten. Isä olis nyt 5km päässä, äiti 15min ajomatkan päässä. Että kyllä autot kulkee. Osa ystävistä olis taas tuolla missä uudet palvelutkin olisivat eli 8km päässä.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26756544:
Siis noi matkathan on tosi lyhyet! Täälläkin kokemusta esim. 160km kaupunkiin, joka alkaa kyllä nyt tympiä..

Mutta oishan toi 50 000e aika iso säästö, jos siltä kannalta miettii. Mitä mieltä mies on?

Mies miettii samoja kuin minä.

Halajaa maalle, asunut itse OIKEASTI maalla lapsuuden. 100km päässä kaupungista. Sille nuo matkat EI OO MITÄÄN! Ei siis näe asioita ehkä ihan niin vaikeina kuin minä. Hän ajo teininä 30km mopolla kavereitten luo ja harrastusten pariin :D

Yhteistyössä