Elatusmaksut Avo/avioliitto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minna"

Vieras
Hei!

Olemme suunitelleet yhteenmuuttoa miesystäväni kanssa, jolla on 2 elatusvelvollista lasta eli
maksaa heistä exälle elatusmaksua. Samoin minulla on 3 lasta, joista saan Kelalta elatustuen. Mieltäni askarruttaa kuinka nykyisen miehen elatusmaksujen käy jos muutamme yhteen, toisin sanoen vaikuttaako minun tulot hänen elatustuen määrää ja ne mahdollisesti nousee??

ei tietenkään exäni lapset ole elatusvelvollisia.. mut ymmärrät varmaan mitä tarkoitin ;)

Olemme suunitelleet yhteenmuuttoa miesystäväni kanssa, jolla on 2 elatusvelvollista lasta eli
maksaa heistä exälle elatusmaksua. Samoin minulla on 3 lasta, joista saan Kelalta elatustuen. Mieltäni askarruttaa kuinka nykyisen miehen elatusmaksujen käy jos muutamme yhteen, toisin sanoen vaikuttaako minun tulot hänen elatustuen määrää ja ne mahdollisesti nousee??[/QUOTE]

Sulta nyt ainakin lähtee yh-korotukset pois KELAn maksamista tuista. :)

Jos miehes ex on rahan perään, voi se laskettaa sun tulot mukaan miehen tuloihin.. ja siellä ei yleensä huomioida sun lapsia. Mahdolliset hoitomaksutkin nousee miehesi tulojen mukaan sitten. Jos ei sitten hyvä tuuri ole..

Sinun tulosi eivät vaikuta, mutta se, että puolisosi muuttaa jonkun kanssa yhteen vaikuttaa hänen elatuskykyynsä (suurentavasti). Eli periaatteesa elatusavut voisivat nousta. Muistaakseni 15 tai 20 prosentin muutos elatuskykyyn oikeuttaa elatusavun tarkistamiseen. Tämä tietysti edellyttää sitä, että puolisosi suostuu tähän vapaaehtoisesti tai hänenä exänsä haastaa käräjille.

[QUOTE="Hurutäti";26776367]

Jos miehes ex on rahan perään, voi se laskettaa sun tulot mukaan miehen tuloihin.. [/QUOTE]

Ei todellakaan voi. Elastusapua määriteltäessä lasketaan molempien _vanhempien_ elatuskyky, ei uusien puolisoiden. Elatuskykyyn taas vaikuttaa vanhemmalle laskettava osuus (yksinelävällä muistaakseni 500 €/kk ja avo-/avioliitossa elävällä 420 €/kk). Lisäksihän usein asumiskulut pienenevät, kun muuttaa jonkun kanssa yhteen, näin ei tietenkään ole aina.

Ohhoh. Täytyypä sitten valaista veljenpoikaa.. ettei sen puolison tulot saiskaan vaikuttaa elareihin. :D Kummasti ne nous useammalla satasella, koska neitonen oli suht varakas ja lapseton aikoinaan. Hitto! (veli kyllä on maksanut aina kaik pelit ja vehkeet, mutta käteisenä ei ole tykännyt antaa ylimääräistä exälle).

Hullulta onkin tuntunut, että uusi puoliso maksaa asumisen ym menot yksin, koska yks rahanahne eukko haluaa itselleen humpparahaa.. yhdestä lapsesta siis kyse. Nykyään yhteinen lapsikin on lähinnä äidin tuloilla elätetty, kun ei riitä rahat isältä enää :(

Yhteistyössä