Mitä ajattelisitte tällaisesta työkaverista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hämmästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hämmästynyt

Vieras
Kyse hoitoalasta.

-Ei mene hoitamaan erästä ihmistä kun ei kuulemma selkä kestä eikä halua katetroida kun on vaikea katetroitava.
-Tulee töihin joskus jopa 20 minuuttia myöhässä.
-Eräänä päivänä puhelimessa kertoi toiselle hoitajalle, että hänen pitää nyt lähteä koska on varannut jalkahoidon toiselle paikkakunnalle. Työvuoroa oli tuossa vaiheessa jäljellä lähes kaksi tuntia eikä ollut tuosta asiata maininnut mitään aamulla kun olimme kaikki koolla.
-Ottaa työpaikan yhden puhelimen mukaan kun lähtee viikon lomalle, kun ei muista jättää sitä. Kun asiasta laitetaan viestiä hänen omaan puhelimeen niin vastaus on hyvin tyly. Puhelin olisi kuitenkin tarvittu sijaiselle. Ei myöskään jättänyt avaimia lomalle lähtiessä.
-On hoidettaville ihmisille välillä aika tyly. Eräs papparainen tykkää halata aina kun hänen luo mennään, mutta tämä tylysti sanoo ettei käy. Kaikki muut halaavat tuota yksinäistä vanhaa miestä koska tuo päivän käynti on tämän ihmisen piristys.
-Hänen pitää saada vapaata silloin kun hän tarvitsee ja jos ei saa vapaaksi niin sitten hakee sairaslomaa.

Olen vasta vähän aikaa nähnyt tuon ihmisen työntekoa koska olen uusi työntekijä ja musta kyllä on väärällä alalla tuo ihminen. Ei noin tyly ihminen sovi hoitoalalle. Ja tuo käytös muutenkin, ei lainkaan huomioi työkavereita.

[QUOTE="Vieras";26779539]Muut noista jutuista on sellaisia mitä en hyväksy mutta halaamisen saa mielestäni kieltää jos siitä ei pidä. Se ei kuulu työtehtäviin.[/QUOTE]

Joo toki ymmärrän tämän, mutta puhuukin aika tökerösti oikeastaan kaikille meistä työkavereista lähtien.

Mun mielestä tuo kuulostaa sille, että Pomon pitäisi pitää vähän kovempaa kuria teidän työpaikassa.
- Häneltä pitäisi kysyä, tarvitseeko lisäkoulutusta katetrointiin?
- Tunnit pitää tehdä täyteen, joten jos tulee myöhässä niin on sitten töissä myös myöhempään. Toistuva myöhästely johtaa huomautukseen ja potkuihin.
- Töistä otettavat vapaatunnit pitää kysyä pomolta
- Puhelin on jäänyt vahingossa taskuun, mutta sen olisi voinut palauttaa jos ei ole sitten kerennyt lähteä reissuun.
- Halata ei kenenkään tarvitse ketään, ketä ei halua. Itsekään en halua varsinkaan miespuolisia potilaita halailla, koska poikkeuksetta nämä halailijat kourii persettä samalla.
- Vapaat tietysti kaikille tasaisesti, mutta jos on menoja kohtuuden rajoissa, niin minusta ne tulisi pyrkiä järjestämään kaikille vapaaksi!!

Mutta siis mikä tärkeintä, niin omaa työkaveria ei voi komennella töissä, vaan se on esimiehen tehtävä. Näytä omalla toiminnallasi esimerkkiä ja tee kaikki itse tunnollisesti ja hyvin. Epäkohdista huomautat sitten pomolle, joka päättää mitä niille tehdään.. Mutta älä ota toisen työpanoksesta stressiä, se ei ole sinun tehtäväsi.

Tuli ihan surullinen mieli sen miehen puolesta joka haluaa aina halata, kun ei muutakaan piristystä ole :(

Ja kun tämä ei ole mitään pahaa tarkoittava mies eikä mitenkää kopeloi. Hän vain aina ensin kättelee ja sitten halaa kun hänen luo menee. Harmiton tapaus. Ihmisellä kuitenkin ikää lähemmäs 100v. niin kyllä sitä voi toiselle mieliksi tehdä noin pienellä asialla.

Ihan järkyttävä työkaveri. :(

Eikö kukaan mene kertomään hänestä pomollenne? Siinä saa vihat päällensä siltä josta on kertonut, ja ehkä muiltakin, jotka nuoleskelevat tätä työkaveria. Mutta kuitenkin loppujen lopuksi kaikki myöntävät että hyvä kun joku uskalsi mennä kertomaan.

Itse olen marssinut työnjohtajan luo, kun yksi uusi työkaveri oli ollut 6 viikkoa töissä ja oli maialman hitain eikä hallinnut vieläkään edes perusasioita. Ne opetettiin hänelle kyllä, mutta hän ei joko kuunnellut tai tajunnut. Yövuorossa se meinasi sitä että hänen työparinsa joutui tekemään kaiken 99% yksinään. Kun olin käynyt pomon luona ja pomo ottanut ko. työkaverin puhutteluunsa, hän myönsi ettei sovellu alalle, ja koska oli koeaika, otti lopputilin. Ja oli sanonut ettei ollut vaan kehdannut aiemmin. Kun meidän työpaikalla pomo ei käy työpisteissä juurikaan, kaikki jutut menevät hänen korviinsa yöntekijöiden kautta. Eli jos joku ei sovellu työhönsä, on työkavereiden tehtävä informoida siitä. Töissä tehdään töitä ja ollaan asiallisesti. Jos ei, niin ulos vaan , kyllä tilalle aina hyviä tyyppejä löytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja Hämmästynyt;26779492:
Ei myöskään jättänyt avaimia lomalle lähtiessä.

Minä vähän takerrun tuohon avain asiaan. Millaisista avaimista on kyse, avaimista jotka lojuvat pöydällä ja joista otetaan mitä tarvitaan, vai avaimista jotka on henkilökohtaisesti kuitattu?

Meillä on koodatut avaimet jotka kuitataan itselle, ja vaikka tiedän että avaimista on välillä pulaa en jätä avaimiani loman ajaksi sijaisten käytettäväksi. Tiedän kyllä että suurinosa meillä tekee niin. Jos kuitenkin kävisi niin että minun avaimiani lainaisi joku, tiputtaisi ne ja niillä sitten joku kävisi putsaamassa palveluasuntojen vanhusten kämpät, terveyskeskuksen, palvelutalon jne niin kuka maksaa?
Sijainenko sanoisi että minä tiputin minä korvaan. Vai katsottaisiinko kenties kuka avaimet on itselleen kuitannut... Ja vaikka mihinkään ei mentäisi vaan avaimet vaan hukkuisivat maksaisi ko paikkojen lukkojen uudelleen sarjoitus ihan mukavan pikku summan. Ja sen maksaisi...?

[QUOTE="a p";26779896]Ja kun tämä ei ole mitään pahaa tarkoittava mies eikä mitenkää kopeloi. Hän vain aina ensin kättelee ja sitten halaa kun hänen luo menee. Harmiton tapaus. Ihmisellä kuitenkin ikää lähemmäs 100v. niin kyllä sitä voi toiselle mieliksi tehdä noin pienellä asialla.[/QUOTE]

Minä en halaile ihmisiä ja mielestäni työkavereiden ei tarvitse siitä syyllistää tai ihmetellä. Meillä töissä hyvin usein on tilanteita joissa tulisi halata (onnistumisia, juhlia jne.) ja olen esimies enkä halaa, vaan kättely on mielestäni riittävä vaikka muut halaavatkin. Kaikki tietääkin jo sen, että muita halataan ja minun kanssa paiskataan kättä.

Itseä ärsyttää eniten juurikin ihmiset jotka hakevat saikkua jos työvuorot eivät mene heidän mielensä mukaan tai kovin aletaan valikoimaan töitä. Toki ymmärrän että jos selän kanssa ongelmia niin varuillaan saa raskaiden nostojen kanssa olla tai että jos vähän kokemusta katetroinnista ja jo ennalta tiedetään että hankala katetroitava niin silloin ehkä paikallaan että joku kokeneempi katetroi. Mutta jos esim selkä kovin huonossa kunnossa niin ehkä kannattaisi harkita toisenlaista työtä.

En todellakaan halaile potilaita. Olen työpaikallani, sinne ei kuulu halailu. Tuskin kaupan kassankaan tarvitsee halailla maksavia asiakkaita. Jotain rajaa taas kiitos.

Älkää nyt aikuiset ihmiset takertuko tuohon halaamiseen. Se nyt oli pienin näistä asioista! Tuo ihminen on muutenkin välillä kamalan tyly kaikille, puhetyyli todella tympeä.

Tuosta katetroinnista sen verran, että kyllä yli 15 vuotta hoitajana työskenneellä pitäisi olla kokemusta siitä hommasta.

Jos katetrointi kuuluu työtehtäviin, se pitäis myös osata tehdä, muuten ei ole pätevä siihen hommaan. Missä tahansa työpaikalla nuo omavaltaiset poissaolot, myöhästymiset ja vaatimukset olisivat mun mielestäni huomautuksen arvoisia, ja jos ei meno muuttuisi, niin irtisanomisenkin peruste (ehkä?). Jos työpuhelin jää lomalle lähtiessä taskuun ja sitä tarvitaan työpaikalla, se pitäisi tietenkin tulla palauttamaan sinne työpaikalle, vaikka onkin lomalla. Oma mokahan se on ollut, jos ei ole sitä huomannut jättää. Jos avaimet olisivat sellaisia, että niiden kadotessa jäljet johtaisivat minuun, en jättäisi niitä, ellei ole mustaa valkoisella siitä, että ne eivät ole olleet minun hallussani koko ajan.

Mut noin yleisesti ottaen ihmisen tarttis kyllä olla vähän sosiaalisempi ja ihmisläheisempi, jos hoitoalalla meinaa työskennellä. Se on nimenomaan työskentelyä ihmisten kanssa ja jos ei tykkää "lähikontaktista" ihmisten kanssa, on ihan väärällä alalla.

Enemmän ihmettelen, missä on pomo ja miksei asiaan puututa. Tuossa on jo niin monta varoituksen paikkaa, että luulisi olevan työkaveri jo entinen työkaveri.

Yhteistyössä