Mitäs nyt tehrään, kun päivähoidossa ei kuulemma jousteta yhtään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pimmo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Jenis";26827185]Jos oma työpaikkasi on kadun toisella puolella, otat lapsen sinne mukaan ja sitten kipaiset viemään päikkyyn kun päikky aukeaa?[/QUOTE]

En voi poistua työpaikalta kun olen siellä yksin klo. 7.30 asti. Päivähoidossa olen siis itsekin töissä ja lapsia ei sinne voi hetkeksikään tietenkään ilman työntekijää jättää...

[QUOTE="Pimmo";26827235]En voi poistua työpaikalta kun olen siellä yksin klo. 7.30 asti. Päivähoidossa olen siis itsekin töissä ja lapsia ei sinne voi hetkeksikään tietenkään ilman työntekijää jättää...[/QUOTE]

Saatko ottaa omasi sinne töihin ja veisit hänet hoitoon sitten kun toinen on hoitaja tulee sun kaveriks?
Meillä saa hätätilanteissa olla oma lapsi mukana (vaikka koko päivän), mutta siitä on esimiehen kanssa sovittava erikseen joka kerta. Ja nimenomaan satunnaisesti, hätätapauksissa.

[QUOTE="Pimmo";26827235]En voi poistua työpaikalta kun olen siellä yksin klo. 7.30 asti. Päivähoidossa olen siis itsekin töissä ja lapsia ei sinne voi hetkeksikään tietenkään ilman työntekijää jättää...[/QUOTE]

viet vasta sitten kun tulee toinen työntekijä?

Meidän kunnassa tosiaan olisi saanut viedä vuorohoitopaikkaan, josta kunta olisi sitten järjestänyt kuljetuksen oikeaan päiväkotiin.

Mutta todellakin järjen köyhyyttä ruveta tuollaiseen muutaman minuutin takia. Meillä ei tosiaan ruvettu edes vartin takia. Mene ap ihmeessä vielä tenttaamaan sitä päivähoidon johtoporrasta.

PS. Yksi tuttuni soitti kunnanjohtajalle, kun oli samanlaista järjetöntä meininkiä päivähoitopuolella. Kunnanjohtaja ilmoitti sitten päivähoitopuolelle, että järjen käyttökin olisi ihan sallittua. :) Seuraavalla kerralla ei tarvinnut kuin kysäistä, että pitääkö taas soittaa kunnanjohtajalle. :D Toimii tietenkin vain, jos kunnanjohtaja on järkinaisia tai -miehiä...

No viet sitten kun seuraava työntekijä tulee, luulisi että löytyy joustoa, itselläni ainakin aikoinaan löytyi, päiväkodissa työskentelen myös.

Meillä pk. aukeaa 6.15 (ja siitä ei jousteta, vaihtoehto on sitten vuorohoito pk, jolloin pitää olla kunnon vuorotyö molemmilla vanhemmilla) ja jos mulla on niin aikanen aamuvuoro etten ehdi viedä lasta, niin mies vie. Oletko ap yh vai miksi mies ei voi viedä? Vai voitko ottaa lapsen mukaan töihin ja kipasta viemään hänet omalle puolelleen sitten kun sun työpaikkaan on tullut lisää työkavereita?

[QUOTE="Pimmo";26827280]Omaa lasta ei voi ottaa omalle työpaikalle "hoitoon", on kaikki vahinkovastuukysymykset yms. Ja aamulla olen yksin tunnin ennen kun seuraava työtekijä tulee.[/QUOTE]

Jännä juttu, että meillä voi tosiaan hätätilanteessa olla oma lapsi vaikka koko päivän siellä mukana! Esimiehen suostumuksella toki.

Selvität jonkun samassa päiväkodissa olevan lapsen perheen kanssa mahdollisuuden viedä lapsi aamusta heille kulkemaan heidän kanssaan tarhaan sen auettua.

Näin se tehtiin 80-luvullakin.

Tietty tulee mutkia matkaan jos on automatkaa ja turvaistuin kysymyksiä, mutta otatkin selvää sellaisesta perheestä joka asuu kävelymatkan päässä tarhasta.

[QUOTE="Pimmo";26827280]Omaa lasta ei voi ottaa omalle työpaikalle "hoitoon", on kaikki vahinkovastuukysymykset yms. Ja aamulla olen yksin tunnin ennen kun seuraava työtekijä tulee.[/QUOTE]

No jo on vaikeaksi tehty. Toki käytännöt ovat voineet muuttua, omista kokemuksista aikaa jo reilut 10 vuotta, silloisella pomollani oli kolme päiväkotia alaisuudessaan, minä työskentelin yhdessä, lapseni oli hoidossa toisessa. Lapsella oli ainoastaan 11 hoitopäivää kuukaudessa, kiitos mieheni vuorotyön. Mikäli mieheni meni iltavuoroon niin lapsi sai tulla työpaikalleni, olimme aina jo siihen aikaan ulkoilemassa, siellä hän touhusi muiden mukana eikä kenelläkään ollut pahaa sanottavaa.

Meidän kunnassa tosiaan olisi saanut viedä vuorohoitopaikkaan, josta kunta olisi sitten järjestänyt kuljetuksen oikeaan päiväkotiin.

Mutta todellakin järjen köyhyyttä ruveta tuollaiseen muutaman minuutin takia. Meillä ei tosiaan ruvettu edes vartin takia. Mene ap ihmeessä vielä tenttaamaan sitä päivähoidon johtoporrasta.

PS. Yksi tuttuni soitti kunnanjohtajalle, kun oli samanlaista järjetöntä meininkiä päivähoitopuolella. Kunnanjohtaja ilmoitti sitten päivähoitopuolelle, että järjen käyttökin olisi ihan sallittua. :) Seuraavalla kerralla ei tarvinnut kuin kysäistä, että pitääkö taas soittaa kunnanjohtajalle. :D Toimii tietenkin vain, jos kunnanjohtaja on järkinaisia tai -miehiä...

No persuturvanjohtajalle ajattelin kilautella jos mitään ratkaisua ei löydy. Älyttömältä kyllä tuntuu muutaman minuutin takia kinata. Mutta mielestäni ratkaisu ei ainkaan ole se että työvuorot muutetaan päivähoitoon sopiviksi. Silloin en jousta pelkästään minä vaan myös työtoverini ja lähin esimiheni, joka ei ollut ollenkaan valmis tälläiseen ratkaisuun...

Alkuperäinen kirjoittaja pk:n täti itsekin;26827303:
Jännä juttu, että meillä voi tosiaan hätätilanteessa olla oma lapsi vaikka koko päivän siellä mukana! Esimiehen suostumuksella toki.

Eli siellä on sitten aina ylipaikalla lapsi kun sinne omas viet? Ei se nyt noin voi mennä.

Mä en ihan ymmärrä. Jos on niin tyrmistyttävä ajatus, että sinun esimiehesi joustaisi yhden työntekijän (sinun) kohdalla 5min. työajan alkamisesta, niin miksi pitäisi olla automaatio, että lapsesi hoitopaikan koko henkilökunta ja esimies kaikki joustaisivat 5min.? (Vaikka kaikkien henkilökunnasta ei tarvitsisi olla siellä klo 6.25, niin heidän kaikkien täytyisi periaatteellisesti hyväksyä että moinen työvuoron aikaistaminen aiemmin sovitusta olisi mahdollista jos oma työvuoro sattuisi sun aikaisen vuoron aikaan.)

Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;26827438:
Mä en ihan ymmärrä. Jos on niin tyrmistyttävä ajatus, että sinun esimiehesi joustaisi yhden työntekijän (sinun) kohdalla 5min. työajan alkamisesta, niin miksi pitäisi olla automaatio, että lapsesi hoitopaikan koko henkilökunta ja esimies kaikki joustaisivat 5min.? (Vaikka kaikkien henkilökunnasta ei tarvitsisi olla siellä klo 6.25, niin heidän kaikkien täytyisi periaatteellisesti hyväksyä että moinen työvuoron aikaistaminen aiemmin sovitusta olisi mahdollista jos oma työvuoro sattuisi sun aikaisen vuoron aikaan.)

Eiköhän ap:nkin esimies olisi valmis joustamaan toiseen suuntaan, siis siihen, että ap tulee töihin 5 minuuttia aiemmin. Toisin päin se on huomattavasti hankalampaa, kun oven takana on jo lauma lapsia ja vanhempia odottamassa.

Meillä on yksi työntekijä jolla vaikeuksia talvisin ehtiä ensimmäiseen vuoroon, päiväkotiin tulee ainoastaan muutama lapsi päiväkodin avautuessa.
Työntekijä on sopinut näiden lasten vanhempien kanssa että aina kun hän on avaamassa päiväkotia niin nämä lapset tulevat 15 minuuttia normaalia myöhemmin, tällöin työntekijä on ehtinyt paikalle.
Ovat vaihtaneet puhelinnumeronsa ja homma toimii. Toki jos ei toimisi niin sitten joku toinen työntekijä tekisi nämä aamun ekat vuorot. Eka vuoro meillä 6:30 ja seuraava 7:00.

Ensiksikin: Ah, kuinka tuttua ! Itsekin olen samalla kaupungilla töissä, joka järjestää lasteni päivähoidon ja kummastakaan päästä ei VOIDA joustaa. Käytännössä tämä on tarkoittanut sitä, että työkaverini ovat joustaneet, koska itsekin ovat olleet saman tilanteen edessä.

Eiköhän ap:nkin esimies olisi valmis joustamaan toiseen suuntaan, siis siihen, että ap tulee töihin 5 minuuttia aiemmin. Toisin päin se on huomattavasti hankalampaa, kun oven takana on jo lauma lapsia ja vanhempia odottamassa.

Okei, ap:n lapsen päiväkodissa on X hoitajaa, joista kukin vuorollaan sattuu aikaiseen vuoroon silloin kun ap:n lapsi on tulossa hoitoon, ja heidän pitää olla paikalla klo 6.25. Heidän tulee siis järjestää omien lastensa hoito niin, että heillä on tarvittaessa mahdollisuus viedä lapsi hoitoon esimerkiksi klo 6.15, jotta he ovat klo 6.25 hoitamassa ap:n lasta. Eli kaikkien em. X hoitajan lasten päivähoidoissa on hyväksyttävä periaatteellinen ratkaisu, että tarvittaesa näiden X hoitajien lasten tullessa hoitoon klo 6.15, on myös henkilökunnan saavuttava siihen mennessä? Ja vietävä omat lapsensa hoitoon sitä ennen...?

[QUOTE="ert";26827034]Eikös päivähoito kuulu järjestää klo 6 alkaen, jos yksikin sitä tarvitsee?[/QUOTE]

Kaikki ääriaikoja tarvitsevat kerätään isoihin päiväkoteihin joissa äärivuorot voidaan kierrättää monien ryhmien kesken Silloin lapsiparat eivät kärsi siitäkin että kun yksi hoitaja tulee, toinen lähtee. Kärjistettynä noin. Eli ei kannata pilata kaikkien alueen päiväkotien toimintaa sillä, että ne ovat liian pitkiä päiviä auki.

Toivoisin että vanhemmat tutustuisivat päivähoidon tosiasioihin ja arkeen.

meillä oli sama ongelma. työt olis alkaneet klo 6 tai viimeistään klo 6.30 mut päikkäri aukes vasta 6.30 ja työmatkaakin vielä 15. onneksi työantaja jousti ja sain tulla töihin heti kun mukulan hoitoon sain ja ajoin pääkolmantena jalkana töihin.

onhan se hyvä kaupan kassan olla töissä ennenkuin kauppa aukeaa. toivoisin päiväkodeilta vähän ajatusta tähän nykyajan työrytmiin yms.

Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;26827569:
Okei, ap:n lapsen päiväkodissa on X hoitajaa, joista kukin vuorollaan sattuu aikaiseen vuoroon silloin kun ap:n lapsi on tulossa hoitoon, ja heidän pitää olla paikalla klo 6.25. Heidän tulee siis järjestää omien lastensa hoito niin, että heillä on tarvittaessa mahdollisuus viedä lapsi hoitoon esimerkiksi klo 6.15, jotta he ovat klo 6.25 hoitamassa ap:n lasta. Eli kaikkien em. X hoitajan lasten päivähoidoissa on hyväksyttävä periaatteellinen ratkaisu, että tarvittaesa näiden X hoitajien lasten tullessa hoitoon klo 6.15, on myös henkilökunnan saavuttava siihen mennessä? Ja vietävä omat lapsensa hoitoon sitä ennen...?

Sellaista se on, kun on töissä. Joskus tulee käsky olla siellä aiemmin kuin ennen on pitänyt olla. Kyllä ne taisi meidänkin päiväkodissa naamaansa väännellä, kun tuli käsky olla varttia aiemmin töissä... Mutta minkäs teet. Meidän päiväkodissa tosin ei ollut yhtään hoitajaa, jolla olisi omia pieniä lapsia, joten tuota kertautuvaa ongelmaa ei ollut. Ap:n lapsen päiväkodista en sitten tiedä.

Sellaista se on, kun on töissä. Joskus tulee käsky olla siellä aiemmin kuin ennen on pitänyt olla. Kyllä ne taisi meidänkin päiväkodissa naamaansa väännellä, kun tuli käsky olla varttia aiemmin töissä... Mutta minkäs teet. Meidän päiväkodissa tosin ei ollut yhtään hoitajaa, jolla olisi omia pieniä lapsia, joten tuota kertautuvaa ongelmaa ei ollut. Ap:n lapsen päiväkodista en sitten tiedä.

Ymmärrätkö sinä jo, miksi aamuvuorolaisen työvuoron aientaminen on ikävä ilmiö? Hän LÄHTEE aiemmin, jolloin kolmen hoitajan samanaikainen työssä oloaika lyhenee. Se on muutenkin jo järkyttävän lyhyt, eli lapsianne hoidetaan oikeastaan kahden hoitajan voimin :( Missään ei tuotakaan oikeastaan julkilausuta, vaan vanhemmille toitotetaan kolmesta työntekijästä.

Ja lapsia ryhmissä on huikean paljon. Heidän hoitamisensa kahdella hoitajalla huonontaa laatua.

Kun päiväkodissamme joustettiin pakon edessä ja avattiin hurjan aikaisin, jouduimme palkkaamaan enemmän sijaisia, kun aamuvuorolainen lähti niin aikaisin kotiin. Sitten saimme nuhteet päivähoidon tarkastajalta! Toivon että tuonkin kertominen auttaisi ymmärtämään tiettyjä seikkoja.

Viisi minuuttia ei maailmaa kaada, mutta ymmärrän jos jossain ollaan todella tiukkoja periaatteissa, koska aina tulee lisää niitä, jotka haluavat sen oman viisiminuuttisensa.

Minä selvittäisin, onko 6.30 avaamisaika joku ylemmän tahon päätös vai päiväkodin oma käytäntö. Meillä päiväkoti auki 6.30-17, tarvittaessa 6-18.

Jos päiväkoti ei jousta, kysyisin eskarilaisten vanhemmilta, voisiko lapsen tuoda hoitoon vasta 6.35 eikä 6.30. Tai jos eskarilaisia tulee hoitoon 6.30 vain muutama, ottaisin heidät oman lapsen kanssa vastaan eskarin pihalla, käveltäisiin yhdessä päiväkodille ja takaisin eskarille sisään.

Alkuperäinen kirjoittaja kaupan täti;26827599:
meillä oli sama ongelma. työt olis alkaneet klo 6 tai viimeistään klo 6.30 mut päikkäri aukes vasta 6.30 ja työmatkaakin vielä 15. onneksi työantaja jousti ja sain tulla töihin heti kun mukulan hoitoon sain ja ajoin pääkolmantena jalkana töihin.

onhan se hyvä kaupan kassan olla töissä ennenkuin kauppa aukeaa. toivoisin päiväkodeilta vähän ajatusta tähän nykyajan työrytmiin yms.

Miksi sinun pitäisi olla kuudelta töissä, jos kerran kassalla työskentelet? Tietääkseni kaupat aukeavat aikaisintaan seitsämältä.

Yhteistyössä