Mitäs nyt tehrään, kun päivähoidossa ei kuulemma jousteta yhtään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pimmo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Erikoinen on kyllä pulmasi. :/ Uskomattomalta tuntuu, että viiden minuutin takia pitäisi viedä vuorohoitoon. Meillä kaikki kunnan päiväkodit ovat auki 6-18 ja erikseen on sitten vielä pk jossa iltahoito 22:n ja vuoropäiväkoti, niille jotka tarvii ympärivuorokautista hoitoa.

Erikoinen on kyllä pulmasi. :/ Uskomattomalta tuntuu, että viiden minuutin takia pitäisi viedä vuorohoitoon. Meillä kaikki kunnan päiväkodit ovat auki 6-18 ja erikseen on sitten vielä pk jossa iltahoito 22:n ja vuoropäiväkoti, niille jotka tarvii ympärivuorokautista hoitoa.

Onnittelut sinne kuntaan päivähoidon laadun kyseenalaisesta tasosta ;) JOS siis ei ole palkattu useampia kuin 3 hoitajaa per ryhmä.

No edellisessä ryhmässä oli 1 lastentarhanopettaja ja neljä hoitajaa, mutta saa nähdä mitä se on uudessa pk:ssa, kun pääsivät tähän lähemmäksi hoitoon.

Ap, jos eskareita tulee vain muutama aikaisin, niin pystyisitkö ottamaan heidät mukaasi ja kävellä viemään lapsesi päiväkodin auettua? Jos se on tien toisella puolen, niin siinä ei varmaan montaa minuuttia mene.

Olen päiväkodissa töissä, ja meillä oli se tilanne, että yksi perhe tarvitsi hoitoa silloin tällöin 5-10 minuuttia ennen avaamisaikaa (6.30). Ei ongelmia, mentiin vähän aiemmin kun tarvittiin.

Sitten toinen perhe oli kuullut siitä, ja pyysi hoitoa 15 minuuttia aiemmin aina välillä. Ja eräs perhe alkoi tarvita hoitoa 15-30 minuuttia päiväkodin sulkemisen jälkeen aina välillä.

Meillä on pieni yksikkö, ja nämä joustot alkoivat ihan toden teolla tuntua työajoissa. Koska joinain päivinä päiväkoti olikin sitten auki jo 30-45 minuuttia normaalia pidempään (ei usein, mutta säännöllisesti), ja lyhyempiä aikoja melko usein, niin henkilökunta ei enää riittänytkään vastaamaan lasten määrään hyvin usein. Teimme periaatepäätöksen, että päiväkoti on sitten auki vain virallisena aukioloaikana. Kyllä se vähän harmitti sen ensimmäisen perheen takia, joilla tilanne oli todellinen ja joiden kanssa homma toimi hyvin, mutta kokonaisvaikutus päiväkodin toimintaan oli niin suuri että muuta vaihtoehtoa ei enää ollut.

Teimme kyllä lopulta niin, että sovimme että perhe voi ostaa päiväkodin tiloissa yksittäiseltä hoitajalta lastenhoitopalvelua sen ylimääräisen 5-10 minuuttia pientä korvausta vastaan, mikäli se ko. hoitajalle kävi.

Siis tarkoitin, että ota lapsesi mukaan siksi pikkuhetkeksi ennen kuin pk avaa ovensa, ja kävele sitten eskareiden kanssa pikaisesti viemään lapsi. Ei sekään talviaikaan mikään kiva ratkaisu ole, mutta jos ei muuta ole...

[QUOTE="Pimmo";26827235]En voi poistua työpaikalta kun olen siellä yksin klo. 7.30 asti. Päivähoidossa olen siis itsekin töissä ja lapsia ei sinne voi hetkeksikään tietenkään ilman työntekijää jättää...[/QUOTE]

No viet omasi hoitoon klo 07.30?

Voisiko ap kertoa miten pph työaika muuttuu vuonna 2013?

Meille kun asiasta ei ole infottu mitään. hyvä kun saimme edes tuon 40h viikossa. Onhan meillä omakin elämä ja omat lapset hoidettavana,perhe,koti ja mieskin.

[QUOTE="pph";26829011]Voisiko ap kertoa miten pph työaika muuttuu vuonna 2013?

Meille kun asiasta ei ole infottu mitään. hyvä kun saimme edes tuon 40h viikossa. Onhan meillä omakin elämä ja omat lapset hoidettavana,perhe,koti ja mieskin.[/QUOTE]

Ja hyvä muutos olikin! Pph:lla todellakin on muutakin elämää kuin muiden muksujen vahtiminen aamusta iltaan. Vielä kun pitäisitte kiinni niistä sovituista hoitoajoista... ketuttaa vanhemmat, jotka kuvittelee että pph:lle voi viedä lapsen mihin aikaan vaan ja sama ongelma haun kanssa.

meilläpä päiväkodit aukeavat tasan 06.45. Siitä jokainen sinkoaa pää kolmantena jalkana työhön.

Aikaa ei voi täällä aikaistaa, siihen tarvitaan lautakunnalta lupa. Kuitenkaan aikastamiselle ei löydy riittävästi todellista tervetta.
Kyllä moni veisi vaikka kuudelta lapsensa ja takaisin kotiin lukeen aamun lehden ja suihkuun ja seiskaksi töihin.

[QUOTE="vieras";26829073]meilläpä päiväkodit aukeavat tasan 06.45. Siitä jokainen sinkoaa pää kolmantena jalkana työhön.

Kyllä moni veisi vaikka kuudelta lapsensa ja takaisin kotiin lukeen aamun lehden ja suihkuun ja seiskaksi töihin.[/QUOTE]

Noo, oliskohan noin.. Aika iso vaiva minun mielestä.

Meillä ei edes vuoropäivähoito jousta, eli aikaisintaan 5.30 aukeaa ovet, ja välillä on sellaisia aamuja että minun pitäisi olla 5.00 töissä. Ja yh olen. Toistaiseksi työnantaja on joustanut.

Päiväkodin on aukaistava ovet silloin, jos asiakkaalla on tarvetta. Oli se sitten ainoa asiakas, jolla on tarve, että päiväkoti aukeaa klo. 6.20.

Tässä kaupungissa on vuoropäiväkodit tuota varten.
Tavis-pk:t ovat pääsääntöisesti auki 6:30-17:00 ja jos hoidon tarve on tuon ajan ulkopuolella -> vuoropäikkyyn. Ja sinne tulee ekat lapset aamuisin jo 5:15.

Semmosta se on kun hankkii lapsia, niin sitten pitää niiden kanssa yrittää elääkin. Ja sompailla se muu elämänsä sen mukaan että se lapsi sitten jotenkin siinä tulee hoidettua. Onneksi yhteiskunta on tullut vastaan tällaisilla asioilla kuin esim. järjestämällä suht koht edullista päivähoitoa (ei ollut muuten olemassa minun lapsuudessa...) ja jopa tarvittaessa vuoropäivähoitoa!!! On monenlaista tukea, lapsilisää, äitiysavustuspakkausta, neuvolatoimintaa, vaikka mitä.

Onks nyt niin että tästä kaikesta tuesta on tullut nykyperheille jotenkin semmoinen itsestäänselvyys, että mikään ei riitä? Että jos nyt mulla on lapsi niin totta pirussa sen joku hoitaa kun mää menen töihin? Eikö se nyt ole ensteks selvää että se vanhempi joutuu funtsimaan elämänsä järjestelyt, asumisen ja työt mukaan lukien siten, että lapsen hoito on taattua. Ja yhteiskunnan reunaehdot on ne mitkä on.

Mä kans ehdottaisin, että sun muksu tulis sun töihin ja eskarilaisten kanssa porukalla veisitte sun lapsen sinne tien toiselle puolelle kun se päiksy aukee. Kun ei niitä varmaan kauhean montaa eskarilaista tule hoitoon heti klo 6:30?

Se, jonka avaukseen alunperin vastasin, painotti nimenomaan kassatyöskentelyä ei muita puuhasteluja.

Kassana mä työskentelinkin. :) Mutta aamuvuorossa oleva kassahenkilöllä oli omat tehtävänsä ennen kuin kaupan ovet aukesivat, loppupäivä menikin sitten kassalla istuessa. Tietyt asiat on kuitenkin tehttävä ennenkuin ovet aukeaa ja se aamun kassa ne sitten hoiteli. Mm. koneiden käynnistelyä, pohjakassojen viemisen, hintalappujen vaihdot jne.

[QUOTE="vieras";26829298]Edelleenkin pysyn kannassani että kun töihin lähden, palkkaan hoitajan kotiin. Se on ollut kriteerinä ja tulee olemaan. Huh mitä sompailua...[/QUOTE]

Viisaasti ajateltu.
Hoitaja hoitaa lapsen ja kodin. Laittaa ruuan samalla koko perheelle.
Äiti kun palaa työstä väsyneenä saa lämpimän ruuan.
Illan jaksaakin olla 100% läsnä kullannuppujen arjessa. Ei tarvi miettiä siivouksia sun muuta.

Muista vaan maksaa hyvä palkka hoitajalle niin saat pitää hänet luonasi vuosia.

Samaa ehdotan kun muutama muukin että lapsi sun kanssa hoitoon hetkeksi ja eskarilaisten kanssa viette lapsen hoitoon. Jos eka eskari tulee 6.30 niin odotatte ulkona ja viette sun lapsen sit hoitoon. Jos matka tosiaan on vaan tien yli niin siinä ei kauaa mene. Tai sit lapsi hoitoon vasta 7.30 kun eskariin tulee toinen hoitaja. Luulis että työnantajan kans pystyis näin sopimaan. Ite en mihinkään vuoropäiväkotiin rupeis kuskaamaan 5 min takia, johan siitä tulee kunnalle kauheat kulut kun pitää kuljetus sinne omaan päiväkotiin järjestää.

..tuntuu todella oudolta, että päiväkodista ei löydy tuohon tarpeeseen muuta ratkaisua, joustoa. Eihän tuossa ole kyse kuin kymmenestä minuutista, kun ovet aukaistaisiin aikaisemmin. Mihin ihmeeseen pk- johto perustelee ratkaisunsa (ja anteeksi, jos moinen asia on jo tullut esille, en ole joutanut lukemaan koko ketjua läpi)?

• Tykkää
Reactions: TrueBlood

Yhteistyössä