RUOKAHAASTE vol 44

kantojäärä

Aktiivinen jäsen
05.07.2012
1 275
1
36
Tämän viikon aihe on lempiruokasi. Se siis voi olla mitä tahansa maan ja taivaan väliltä kunhan se on ruoka, jota rakastat.

Tässä kopioidut säännöt:
* kokkaa ja kuvaa (tekijä saa olla kuka tahansa samassa taloudessa asuva)
* kuva ja resepti sunnuntaina klo 19.45 mennessä
* äänestys alkaa sunnuntaisin n. klo:20 ja kestää tunnin
* eniten ääniä saanut valitsee uuden raaka-aineen (viimeistään maanantaina selvillä)

Tähän mennessä olleet aiheet:
kala
kahvi
kerma
peruna
sinihomejuusto
kinkku
punainen
jauheliha
aamiainen
kaali
hedelmä
katkarapu
porkkana
broileri
makkara
suklaa
punajuuri
muna
maksa
sisäfilee
rahka
nakki
vaaleanpunainen
italia
venäläinen keittiö
pääsiäinen
käsin syötävä ruoka
kebab
Kiina
grillaus
Äitienpäivä
salaatti
kahvikutsut
lämpöset leivät
raparperi
wokki
jäätelö
paprika
pakastimen tyhjennys
mansikka
kinuski/toffee
luonnon antimet

Mä en varmaankaan osallistu. Tuo edellinen annokseni sisälsi niin paljon mun lempiruokiani, että en tohdi ihan samanlaista väsätä. (Suomentajan huomautus: sienipöhkön epäillään tuntitolkulla koluavan metsiä kantarellien, tattien ja torviksien kiilto silmissään. Eikä sitten enää jaksa ihmeemmin kokkailla...)

No voi ei. Mä rupesin miettimään ensin pääruokaa ja sitte keksiin, että vois yhtä ihanaa jälkkäriä tehdä... Pitää vähä suunnitella tätä tarkemmin ku mulla on vain yks uuni ja lihanpalat pitää olla uunis 3 tuntia. :D Ja tuo se jälkkäriki pitää tehdä uunis. Niin ja patonkiaki rupesin miettimään...

Saa nähdä tuleeko mun osallistuttua. Mun on pakko tehdä ruoka huomenna tai sitte jää sunnuntaille. Huominen tekee vähä tiukkaa viikonlopun ohjelman takia ja sunnuntaista ei tiä koska pääsee kotio. Ja mun lihan pitääs olla uunis 3 tuntia, että että... ei vaan oo huvittanu tehdä sitä ruokaa viä.

Mahtaisiko kuvat riittää tällä kertaa? Jos se lisäisi osallistujia. Mä passaan, en oo ihmeemmin ehtinyt kokkailemaan. Tänään ei jaksa, sen verran tuli suolla rämmittyä.

EDIT: ei ottanut tulta alleen idea. Ohjeet mukaan kuviin siis.

Viimeksi muokattu:
Argh, pakko jonkun on osallistua. Jos jälkiruoka ja pari viikkoa aiemmin tehtynä kelpaa, niin tässä:

DSC07186.jpg
]
Metsämansikkakakku

Rakastan tätä kakkua yli kaiken jälkkäreistä. Harmi vaan, että on niin työläs. Ei se tekeminen, vaan se metsämansikoiden kerääminen. Voisin parissa päivässä yksin syödä tällaisen kakun. :ashamed:

Pohja on tehty vadelmaballerinoista, digestive-kekseistä ja voista. Keksit murskaksi ja voita joukkoon niin, että koostumus on kuin märällä hiekalla. Painele pohja tiiviisti irtopohjavuokaan.

Täytteessä on 3 dl vispikermaa ja 150-200 g valkosuklaata, liivatelehtiä 1-2 sekä metsämansikoita 3 dl. Kiehauta 1 dl kermaa ja sulata suklaa sinne. Lisää loppu kerma. Jäähdytä jääkaappikylmäksi. Vatkaa kylmänä vaahdoksi. Lisää tilkkaan kuumaan vettä liotetut liivatteet. Vatkaa nopeasti ohuena norona kerman joukkoon. Nostele joukkoon mansikat. Kaada pohjan päälle. Anna hyytyä hetki. Pursota reunoille kermavaahtoa ja lisää päälle metsämansikoita niin paljon kuin haluat. Koristele Daimin paloilla. Anna vielä hetki olla jääkaapissa ja sitten nautiskele.

Tää oli niin hankala aihe, että taidan passata minäkin. Mulla ei ole lempiruokaa ja kuopuksenkin lempiruoka sattui olemaan just sellainen, että sen tekemiselle ei tälle viikolle osunut sopivaa päivää, koska ensin piti käyttää pois kaapeista muut herkemmin pilaantuvat raaka-aineet. Tänään olisin voinut tehdäkin, mutta kuopus vielä nukkuu enkä viitsi kokkailla pelkkää valokuvaa varten.

Tää on yks mun lemppareista. Eli:

Paistettu lohimedaljonki, uusia perunoita ja voi-ruohosipulikastiketta.

10653269.jpg
[/URL][/IMG]

Leikkaa ja lohi paloiksi ja laita pintaan suola. Nosta toviksi jääkaappiin.
Keitä uudet perunat ja paista lohimedaljonki paistipannulla voissa kohtuullisessa lämmössä. Tee voi-ruohosipuli kastike. Eli sulata voita kattilassa ja lisää ruohosipulit sekaan. Mun ruohosipulit kasvaa takapihan mansikkamaassa.

Broilerfileet, uudet perunat, lämmin lisäke ja salaatti

Keitin perunat ja paistoon broilerit uunis. Broiler oli valmiiksi marinootua. Pannulla paistoon ekaksi pekonin, sitte sipulia, kesäkurpitsaa, paprikaa ja purjoa. Mausteeksi valkosipulijauhe, rakuuna ja siirappi. Salaatis friseesalaatti, luumutomaattia ja fetajuustoa. Päälle perinteenen salaattikastike. Perunootten päällä on creme bonjour cuisinea.

Yhteistyössä