Häälahjaksi rahaa ei-niin-läheiselle ihmiselle, liian vähän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kotiäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kotiäiti"

Vieras
Sain yllättäen kutsun kaverin häihin, emme ole viime vuosina olleet paljonkaan yhteydessä joten yllätyin. Olen menossa häihin yksin. Mikä olisi sopiva summa antaa lahjaksi? Ajattelin 20e, sillä kattaisin varmaankin omat syömiseni juhlissa ;)

Onko se aivan liian vähän?

On se aika vähän. Yleensä odotetaan aterian hinta, joka on about 50 egee juomineen per nuppi. Kuluhan syntyy joka tapauksessa vaikka et söisi ja joisi häissä lainkaan.

Voih.. niin arvelinkin. Rahatilanne on vaan niin surkea nyt ettei 50e raaskisi luopua. sairastuin yllättäin ja 100e menee kuukaudessa lääkkeisiin ja kotihoidontuella olen vielä. Noloa.

[QUOTE="Vieras";26867420]On se aika vähän. Yleensä odotetaan aterian hinta, joka on about 50 egee juomineen per nuppi. Kuluhan syntyy joka tapauksessa vaikka et söisi ja joisi häissä lainkaan.[/QUOTE]
No onhan se vähän mutta en ole kuullutkaan että vieraiden pitäisi maksaa syömisistään.
Rahan pyytäminen lahjaksi antaa vähän sellaisen vaikutelman ettei hääparilla ole varaa maksaa itse juhliaan ja yrittävät maksattaa ne vierailla. En tietenkään väitä että näin olisi mutta sellainen kuva minulle syntyy. En siis pidä juhlista joiden kutsussa pyydetään lahjaksi rahaa. Kerjäämisen meininki.

[QUOTE="aloittaja";26867438]Voih.. niin arvelinkin. Rahatilanne on vaan niin surkea nyt ettei 50e raaskisi luopua. sairastuin yllättäin ja 100e menee kuukaudessa lääkkeisiin ja kotihoidontuella olen vielä. Noloa.[/QUOTE]

Sä annat oman rahatilantees mukaan sitä rahaa, ei kukaan voi olettaa et teillä jätetää syömättä yhtien häiden takia..

• Tykkää
Reactions: Saraella
[QUOTE="aloittaja";26867438]Voih.. niin arvelinkin. Rahatilanne on vaan niin surkea nyt ettei 50e raaskisi luopua. sairastuin yllättäin ja 100e menee kuukaudessa lääkkeisiin ja kotihoidontuella olen vielä. Noloa.[/QUOTE]

Jos ei ole niin läheinen ja rahat on niin tiukilla, niin miksi sinne häihin on pakko mennä?

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26867443:
No onhan se vähän mutta en ole kuullutkaan että vieraiden pitäisi maksaa syömisistään.
Rahan pyytäminen lahjaksi antaa vähän sellaisen vaikutelman ettei hääparilla ole varaa maksaa itse juhliaan ja yrittävät maksattaa ne vierailla. En tietenkään väitä että näin olisi mutta sellainen kuva minulle syntyy. En siis pidä juhlista joiden kutsussa pyydetään lahjaksi rahaa. Kerjäämisen meininki.

Oon aivan samaa mieltä! Itse olen tehnyt periaatepäätöksen, että rahaa en enää vie lahjaksi, vaan vien oikean lahjan ja jos ei kelpaa, niin hääpari voi vaihtaa sen sitten kirpparilla rahaksi.

Lahjatoivelista on mun mielestä paljon käytännöllisempi, jos hääpari haluaa välttyä miljoonan eriparisen astiaston saamiselta tms.

20 € on ihan ok summa, mutta itse ostaisin tuolla rahalla ennemmin lahjan kuin rahana. Varsinkin, jos rahat pyydetään tilille, mistä kaikki näkee, kuka antoi mitä (rahakuoren saa helposti eroon kortista XD).

Meiltä lähtee tänä viikonloppuna hääparin häämatkatilille 150 € kahdelta ihmiseltä, miehen nuoruudenkaveri menee naimisiin. Ei olla suurituloisia, mies varastolla, minä opiskelen. Minulta siis tuo 50 €.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26867465:
Jos pystyy antamaan vain sen 20€ niin sitten mielummin ostaisin sillä rahalla jonkin kivan krääsälahjan. Olkoonkin että hääpari toivoo rahaa mutta lahjan antajahan sen lopulta päättää.

No EIKÄ, ainakaan mun häissä, mielummin vaikka vitonen rahaa kuin joku helkutin koriste-esine tai astia jota ei tarvita.

Miksi teidän on vaikea tehdä kuten hääpari toivoo, onko se jotenkin teiltä pois vain haluatteko näpäyttää ja antaa pienen opetuksen moisille "röyhkimyksille"? Toiset toivoo tiettyjä kippoja ja kuppeja huusholliin ja taas ollaan ahneita, kuinka kehtaavat käyttää lahjalistaa. Toiset pyytää rahaa, jotta voivat ehkä tehdä jonkun tietyn hankinnan omaa kotiin ja tämäkin on ahneutta. Jos ihan v-mäisyyttänne viette jonkun turhakkeen, niin roskiinhan se päätyy ja kaikilla on hyvä mieli vai?
Kukaan ei järjestä hääjuhlia kerjätäkseen jotain, juhlien järjestäminen on jo sinänsä niin kallista että jos rahaa ajattelee, niin niitä ei kannata järjestää lainkaan.

[QUOTE="vieras";26867461]Jos ei ole niin läheinen ja rahat on niin tiukilla, niin miksi sinne häihin on pakko mennä?[/QUOTE]

No rehellisesti sanottuna siksi että pääsen joskus JONNEKIN juhliin, ilman lasta :) Tuosta viestistäsi tulee vähän sellainen olo että "jos ei ole antaa tarpeeksi rahaa niin älä tule minun häihini".

Kiitos vinkeistä, annan sen 20e rahana, miettiköön mitä haluavat summasta. Ihmettelen suuresti jos joku kehtaa jälkeenpäin siitä huomauttaa.

Oon aivan samaa mieltä! Itse olen tehnyt periaatepäätöksen, että rahaa en enää vie lahjaksi, vaan vien oikean lahjan ja jos ei kelpaa, niin hääpari voi vaihtaa sen sitten kirpparilla rahaksi.

Lahjatoivelista on mun mielestä paljon käytännöllisempi, jos hääpari haluaa välttyä miljoonan eriparisen astiaston saamiselta tms.

Tuo on mielestäni ihan syvältä!

Olen ollut mieheni kanssa yhdessä 15 vuotta ja meillä on kaikkea. Mentiin naimisiin ja toivottiin vieraiden läsnäoloa. Halukkaille annettiin mahdollisuus kartuttaa häämatkatiliä.

Olimme todella onnellisia, että kukaan ei tuonut mitään varsinaisia lahjoja. Kortteja tuli ja skumppapullo. Halukkaat laittoivat rahaa häämatkatilille. Summat vaihtelivat kovasti 30e satasiin ja mikäs siinä. Joku antoi purkin täynnä 5senttisiä. Minusta se oli hyvä idea. :)

No EIKÄ, ainakaan mun häissä, mielummin vaikka vitonen rahaa kuin joku helkutin koriste-esine tai astia jota ei tarvita.

Itse sijoittaisin 20 € johonkin sellofaanikoriin.

Kaveri lähti just opiskelemaan ja lopetti työt kotipizzalla. Sai työkavereilta sellaisen valkoisen takinakulhon, johon oli ostettu pizzapyörä, jauhoja, purkkiananasta, tomaattikastike yms. kamaa.
Kulho kamoineen oli sellofaanissa siis ja narua ympärillä. Hauska, käytännöllinen ja persoonallinen lahja, minusta. Eikä varmasti oo maksanu yli kahtakymppiä.

Samantyylisen voi helposti kerätä hääparin mieltymysten mukaan.

Oliko parilla kutsussa lahjatoive, jos oli niin mikä?

Jos ei ollut mitään toivetta, pari ei välttämättä välitä lahjoista, joten voit vaikka antaa vain kauniin onnittelukortin.

Meillä ei ollut hääkutsussa mitään toivetta, koska emme välittäneet saammeko lahjoja (vaikka tiedettiin, että niitä tulee silti).
Jotkut vieraat kysyivät meiltä suoraan toiveita, ja sanoimme, että lahjakortit on ok, kun me emme mitään tiettyä tarvitse.

Paras lahja oli silti setäni antama iso kehystetty kuva meille tärkeästä paikasta :)

[QUOTE="aloittaja";26867501]No rehellisesti sanottuna siksi että pääsen joskus JONNEKIN juhliin, ilman lasta :) Tuosta viestistäsi tulee vähän sellainen olo että "jos ei ole antaa tarpeeksi rahaa niin älä tule minun häihini".

Kiitos vinkeistä, annan sen 20e rahana, miettiköön mitä haluavat summasta. Ihmettelen suuresti jos joku kehtaa jälkeenpäin siitä huomauttaa.[/QUOTE]

No en tarkoita sitä niin, ihmettelen vaan että jos on niin tiukilla ettei voi häälahjaa ostaa ja hääparikaan ei läheinen ole, niin miksi pitää viimeiset pennoset siihen kuluttaa. Saa sinne häihin mennä vaikka lman lahjaa jos on pokkaa, itselläni ei olis pokkaa alle 50e:tä antaa, mutta minä olenkin töissä. Ja kun olin kotihoidontuella, niin mies maksoi. Vie se 20e ja mene juhlimaan, jos et muuta keksi :) älä nyt kuitenkaan mitään krääsää vie jos hääpari nimenomaan on toivonut rahaa, se olis jo loukkaavaa ja todella tökeröä käytöstä.

Joskus tuntuu, että tuo kerjääminen kääntyy itseään vastaan. Se ärsyttää joitakin suunnattomasti ja tuleehan siitä vähän ahne olo. 20 euroa on yhdeltä kaverilta ihan ok summa!

[QUOTE="aloittaja";26867501]No rehellisesti sanottuna siksi että pääsen joskus JONNEKIN juhliin, ilman lasta :) Tuosta viestistäsi tulee vähän sellainen olo että "jos ei ole antaa tarpeeksi rahaa niin älä tule minun häihini".[/QUOTE]

Aivan, miksi et menisi kun kutsutaan. Vain juntit arvostelevat saamiaan lahjoja.

[QUOTE="aloittaja";26867501]No rehellisesti sanottuna siksi että pääsen joskus JONNEKIN juhliin, ilman lasta :) Tuosta viestistäsi tulee vähän sellainen olo että "jos ei ole antaa tarpeeksi rahaa niin älä tule minun häihini".

Kiitos vinkeistä, annan sen 20e rahana, miettiköön mitä haluavat summasta. Ihmettelen suuresti jos joku kehtaa jälkeenpäin siitä huomauttaa.[/QUOTE]

Ainakin teet kuten hääpari toivoo ja se lienee pääasia. Jokainen antaa sen summan, mikä itselle tuntuu hyvälle. Mutta kun itsekin kysyt, onko 20 euroa ok niin taidat itsekin epäillä summan riittävyyttä.

AP: tietenkin annat sen 20€, se on juuri sopiva summa yhdeltä (ei niin läheiseltä) ihmiseltä. yleensä pariskunnat antavat yhdessä sen 50€ ja läheisemmät sitten enemmän.
ihan ihme rahastukseksi nämä häät on nykyään menneet!! :O mikään ei tunnu riittävän...

Yhteistyössä