Osaako sinun eka- tai tokaluokkalaisesi uida?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoh näitä huolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pystyisitkö etsimään oman kaupunkisi sivuilta uimakouluja? Helsingin uimakouluihin ilmoittautuminen alkaa muistaakseni huomenna klo 11, mutta paikat täyttyvät hetkessä. Uimakoulut No, mä en tiedä, missä asutte.

Tämähän on loistava tilaisuus treenata elämää varten: Se, mitä haluaa oppia, täytyy harjoitella. Ja tuskin ne tokaluokkalaisten uinnit ihan eka viikoilla alkavat. Ehditte harjoitella vielä monta kertaa, jos vain suinkin ehditte. Sekin tuo jo varmuutta, että on päässyt treenaamaan ja totuttelemaan veteen vähän ennen koulu-uinteja.

Meillä on siis tällä viikolla jo se koulun ainoa vuoden uinti, kas kun täällä ei sitä uimahallia ole, niin on myöhemmin jo tosi kylmä uida, vaikka kylmä se on mielestäni jo nytkin.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh näitä huolia;26895163:
Pojalla kauhea kriisi, aloitti nyt tokan luokan, ei osaa vielä uida. Koulun kanssa pitäisi mennä uimaan. Hokee, että KAIKKI MUUT OSAAVAT UIDA! Yritän lohduttaa, no ei varmana ihan kaikki osaa, mutta mitenkäs on, löytyykö täältä eka-tokaluokkalaisten vanhempia vastaamaan kysymykseeni?

Ehdottomasti koulun muutaman uimahallitunnin varaan ei kannata jättää uimaan oppimista. Itse 90-luvun loppupuolella ollessani 8v tokaluokkalainen, en osannut uida, mutta uimakoulusta löytyi apua tuohon. En edes päässyt alkeiskurssille kun ei ollut tilaa vaan minut laitettiin niiden ryhmään jotka osasi jo uida ja harjoittelivat nyt sukeltamista, selkäuintia yms.

Uimakouluun siis, mars.

Alkuperäinen kirjoittaja Osaa kyllä;26895172:
Meidän ekaluokan aloittavalla on virallisestikin uimataitoinen sillä häneltä löytyy 200m uimataito.

Meillä kanssa koulun huomenna aloittava osaa uida saman verran. Diplomi löytyy että saa virallisesti olla isossa altaassa ja osaa uida.

Ehdottomasti koulun muutaman uimahallitunnin varaan ei kannata jättää uimaan oppimista. Itse 90-luvun loppupuolella ollessani 8v tokaluokkalainen, en osannut uida, mutta uimakoulusta löytyi apua tuohon. En edes päässyt alkeiskurssille kun ei ollut tilaa vaan minut laitettiin niiden ryhmään jotka osasi jo uida ja harjoittelivat nyt sukeltamista, selkäuintia yms.

Uimakouluun siis, mars.

Edelleenkään paikkakunnalla ei ole uimahallia... on ollut kolmena kesänä uimakoulussa,
talvella niitä ei järjestetä avannossa... ;-)

Meillä eka- ja tokaluokkalainen on osannut uida jo muutaman vuoden.
Viime keväänä suorittivat vesiralli II:sen mihin kuuluu mm se 200m yhtäjaksoinen uinti.

Nuo lapsukaiset on tosin käynyt pienestäpitäen ahkerrasti erilaisissa uimakouluissa.

Viimelukuvuonna oli kerran syksyllä ja keväällä uiniviikko jolloin kävivät neljänä päivänä uimassa. Luultavasti sama käytäntö jatkuu tänäkin lukuvuonna.

Ja vielä kerran lisään: tältä paikkakunnalta koulu ei vie kertaakaan uimahalliin. Kun ei sitä ole. Eli en tosiaan oleta, että koulu opettaisi uimaan, kyse ei ole siitä, etteikö hän ihan varmaan pian oppisi, mutta ei vaan osaa vielä. Ja lasta jännittää mennä koulun kanssa uimaan, kun pelkää, että kiusataan. Vaikka sitä uintia on vain sen yhden ainoan kerran tällä viikolla, ja kylmäkin on, joten noinkohan siellä muutkaan hirveästi ui. Kysyin vain vertailun vuoksi, että onko muita saman ikäisiä, jotka eivät osaa vielä uida. Ja löytyihän niitäkin näiden priimusmaistereiden lisäksi. ;-)

Meillä ekan luokan huomenna aloittava jaksaa juuri ja juuri uida 25 metrin altaassa päästä päähän. Jos matkan varrella saa sukellellakin, niin pärjää 50 metrin altaassa päästä päähän.

Kolmannen luokan aloittava on ns "virallisesti" uimataitoinen, eli kykenee uimaan 200m matkan levähtämättä välillä.

Mutta voin lohduttaa, että ei esikoisen kavereista ainakaan kaikki osanneet uida (vaikka se toki lapsesta siltä saattaa tuntuakin, jos useampi ui)

Ootteko käyneet uimakoulussa tai säännöllisesti uimahallissa perheen kesken? Opettajana tiedän, että noi koulu-uinnit ei riitä uimataidon omaksumiseen. Kodilla on pallo tässä asiassa.

Niin totta :)
Me ei olla käyty uimakoulussa, mutta 1luokkalainen osasi jo pikkumatkan uida ja nyt tokalle menevänä osaa mennä hyvin :)
Se on sitä nykyvanhemmuutta kun ulkoistetaan se lapsen oppiminenkin ja katsotaan muita (koulua) että miksiköhän minun Liisa ei vieläkään 3luokallakaan osaa uida.
Mutta itse ei sitten voi sen vertaa tehdä asian eteen mitään että kävsi uimassa ja opettasi lastaan tai jos on oikeasti niin laiska ettei halua opettaa niin laittaisi edes uimakouluun, vaan ei syytetään opettajia koulussa kuinka pikku Liisa ei osaa uida :(

Ninhän se taitaa asiassa kuin asiassa olla että kaikki lapsen kehitys ulkoistetaan ja jos lapsi jotakin ei osaa nämä kermapersevanhemmat keksii tietenkin syyttää muita,
itsehän he ei ole syyllisiä kun lapsensa on hankkineet ja ei vaivaudu häntä opettamaan.

Ap, eivät tosiaan kaikki 7-8v osaa ja koulunkin uimareissuilla sitä opetellaan. Mulla on kohta 5v täyttävä ja siinä kintaalla että oppii, huomaamatta menee hiukan uiden ilman apuja. Mut opetettu ei olla, lapsi on paljon vauvasta saakka uinut ja oppinut siinä sivussa kun leikkii ja menee kellukkeilla. Nyt on se vuos sitten kun pääsis 5v ryhmään uimakouluun kun vaa löytys sopiva ja mahtus mukaan.

Vuosi sitten, kun poika aloitti ekaluokan, ruvettiin käymään uimahallissa kerran viikossa. Aika pian oppi uimaan ja sukeltamaan. Nyt tokaluokkalaisena sujuu jo varsin hyvin tuo uinti ja poika tykkää siitä kovasti.

meil seiskalle menevä oppi kesällä uimaan :) muut vielä harjoittelee.
Meidän 5v on käynyt uimassa pari kertaa, kun ei omalla paikkakunnalla ole hallia. Kesäsin tietty järvessä, mut siis ei puhettakaan uimataidosta.

tokalle menevä osaa uida. Ainostaan 1 vuosi uimakoulua takana. Uimahalleissa ui isossa altaassa ja hyppii syvässä päässä. Nyt alottaa syksyllä tekniikkauimakoulun jotta oppis oikeat tekniikat ja mahdollisesti kokeillaan jos siit urkenis jopa vakavempi harrastus.

[QUOTE="kermaperse";26895494]Mutta itse ei sitten voi sen vertaa tehdä asian eteen mitään että kävsi uimassa ja opettasi lastaan tai jos on oikeasti niin laiska ettei halua opettaa niin laittaisi edes uimakouluun, vaan ei syytetään opettajia koulussa kuinka pikku Liisa ei osaa uida :(
[/QUOTE]

Tämän "laiskan" äidin lapsi käy uimakoulussa sitä varten että lapsi saisi opetusta henkilöltä joka oikeasti tietää uimisesta ja sen harjoittelusta jotain. Toisin sanoen mun kohdalla on fiksumpi ulkoistaa uimaopetus kun itse kuitenkin opettaisin väärin.

Tämän "laiskan" äidin lapsi käy uimakoulussa sitä varten että lapsi saisi opetusta henkilöltä joka oikeasti tietää uimisesta ja sen harjoittelusta jotain. Toisin sanoen mun kohdalla on fiksumpi ulkoistaa uimaopetus kun itse kuitenkin opettaisin väärin.

No minä olen myös se laiska äiti, ja noiden sanomisiesi syiden lisäksi minulla merkitsee myös se, että lapset ovat ikäistensä kanssa uimassa ja hauskempaa niillä siellä on kuin se että kävisi minun kanssani uimassa kerran viikossa, jos laiska äiti veisi kerran viikossa uimaan, tämä laiska äiti tuskin veisi. Mutta ohjatussa ryhmässä ammattitaitoisten ohjaajien kanssa on oppinut uimaan ja tyytyväinen olen.

huomenna ekaluokan aloittava poika osaa uida just ja just 25 m selällään ja myyräuintia. sukeltaa 1,5 metristä tavaroita jne. käynyt koko eskarivuoden uimakoulussa.

Mun 7v. jaksaa uida myyrää muutaman metrin, ehkä 5-7 metriä. Sukeltaa eikä pelkää enää vettä. Uimataitoiseksi en missään nimessä luokittelis. Mutta meillä on se hyvä puoli, että asumme lähellä uimahallia, jossa meillä on mahdollisuus harjoitella. Ymmärrän ap:n huolen, kun sitä uimahallia ei kertakaikkiaan ole.

Toisaalta mä olen myös ruvennut kyseenalaistamaan sitä lausetta, että uimataito olisi äärettömän tärkeä taito. Jos asuu kaukana vesistöistä eikä veneile tms, onko se uimataito oikeasti silloin kovin välttämätöntä? Mun isäni ei terveydellisistä syistä osaa eikä pysty uimaan, mutta ei myöskään ole lähtenyt vesille, vaikka asutaan merenrantakaupungissa. Ja jos on lähtenyt, sillä on tietysti ollut pelastusliivit päällä.

Yhteistyössä