Hei koiranomistajat, listataan koirille opetettuja temppuja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Eedla

Aktiivinen jäsen
06.07.2011
7 832
2
36
Tarkoitan siis että listataan millaisia temppuja kukin on opettanu koirallensa. En tarkoita mitään perinteisiä "istu" "tänne" yms juttuja vaan jotain "erikoisempaa".
Tässä listaa omien (jo edesmenneiden) koirieni osaamia juttuja:
--Namupala koiran kuonon päälle. koira pitää sitä siinä kunnes sanoo "ole hyvä" jolloin se nakkaa sen ilmaan ja syö suihinsa.
--Koira erottaa ihmisen sormet. KUn sanoo "peukku" niin se tökkää kuonolla peukkua jne.
--Koiralta kysyy "kuinka akat makaa?" niin se menee selälleen maate.
--Koiralta kysyy "mitä mieltä olet kunnallispolitiikasta?" niin se haukkuu julmetusti.
--Tekee käsistään "pyssyn", osoittaa sillä koiraa ja sanoo "bäng" niin koira putoaa "kuolleena" maahan.
--Koiralta kysyy "onko häntä tallella" niin se alkaa pyöriä ja jahdata häntäänsä.
--Kun osoittaa maata etusormella niin koira alkaa kieriä maassa.
--Kun lyö kaksi kertaa oikealla jalalla maahan ja lähtee sitte kävelemään suurin harppauksin eteenpäin niin koira pujottelee jalkojen välistä askeleiden tahdissa.
--Kun tekee käsistään(käsivarsistaan siis :D ) ison "renkaan" niin koira hyppää siitä läpi.

On niitä lisääkin mutta tuossa muutama esimerkki.
Ootteko te opettaneet koirillenne mitään tälläisiä vastaavia?Kertokaa esimerkkejä, jos vaikka tulis uusia ideoita? :D

Mie oon opettanu tällä erää vasta alokasluokan toko liikkeet tuolle staffille :D en oo vielä perehtynyt ihan noihin temppuihin.. :D Kierimisen opetin yhdelle koiralle :) ja just tuon et makupalan laittaa kuonon päälle ja luvan kanssa saa ottaa sen :)

pupu - istuu selkä suorana molemmat etutassut korkealla ilmassa matkien jänistä
mato - ryömii maassa eteenpäin
ravista - ravistaa kuin olisi tullut järvestä ja kuivaisi turkkia
hepulit - jahtaa häntäänsä

ja sitten sellainen, että kun itse kävelee pitkin askelin niin koira menee joka askeleen läpi ja tekee sellaista siksakkia. Saa koiran nopeasti lenkitettyä

pupu - istuu selkä suorana molemmat etutassut korkealla ilmassa matkien jänistä
mato - ryömii maassa eteenpäin
ravista - ravistaa kuin olisi tullut järvestä ja kuivaisi turkkia
hepulit - jahtaa häntäänsä

ja sitten sellainen, että kun itse kävelee pitkin askelin niin koira menee joka askeleen läpi ja tekee sellaista siksakkia. Saa koiran nopeasti lenkitettyä

Ai niin tuon mä unohdin kans tuon ravistamisen. Mä opetin sen kans koirille, lähinnä käytännön syistä kun ne oli pitkäkarvaisia. Kun tultiin ulkoa sisälle niin enne sisälle tuloa käskin niiden ravistaa turkit että ees osa hiekasta ja muusta kököstä jää ulos :D

Meidän venäjäntoy osaa peruskäskyjen lisäksi
-tunnistaa sormet (samalla tavalla kuin ap:n koira)
-tanssia (pyörii takajaloillaan seisten ympäri)
-kävellä takajaloillaan muutaman metrin
-ryömiä
-kieriä
-leikkiä kuollutta (tai oikeastaan kituvaa, jalat sätkii :D )
-hypätä korkealle ilmaan (käskyllä bojoing!)
-tehdä kiepin (tavallaan hyppää 360 ympäri)
-etsiä jonkun oman lelunsa kun kysyy "missä sun lelut on?" (koira erottaa myös pallot muista leluista, ja kulloisenkin uusimman lelunsa, joten voi myös kysyä missä uusi lelu, tai missä pallo.)
-Etsii piilotettuja ruokanappuloita käskyllä "missä?" (en kyllä tiiä onko tää enemmänkin leikki kuin temppu)

Mikä idea tuossa oli, että paukautat kaksi kertaa jalalla maahan ennen, kuin koira lähtee pujottelemaan? Onko sillä jokin syvempikin tarkoitus? Ei auennut mulle :)

Meillä on aika laaja temppuvalikoima, mutta meillä tempuissa on joko käsimerkki, tai lyhyt suullinen käsky. Poikkeuksena käsky "sano kova sana" jolloin koira haukkuu. Haukkuu se tosin ihan "hauku"-käskystäkin, mutta tällöin siis hillitymmin.

Meillä koirat

- pujottelee etuperin ja takaperin jalkojen välistä silloin kun kävelen eteenpäin/taaksepäin/sivuttain, sekä silloin, kun seison paikoillani.

- peruuttaa sekä 4 jalalla seisten, 2 jalalla seisten ja hyppien. Poispäin musta sekä mua kohden, pujahtaen samalla jalkojeni välistä. Lisäksi peruuttaa mua ympäri.

- pyörii ja kierii joka suuntaan lähellä ja kaukana seisten, 2 tassulla seisten, maaten, liikkeellä ja paikallaan.

- kaikki tassutemput etutassuilla, mitä olen keksinut opettaa. Eli tassu, toinen, molemmat, läpy, nosta tassut ylös istuen, seisten. Lisäksi osaa "marssia" samaan tahtiin kanssani joko edessäni tai sivullani...nostaa siis etutassujaan samaan tahtiin liitoitellusti, kun minä jalkojani. Lisäksi osaa koskea kohteeseen kuin kohteeseen tassuillaan käskystä.

- kaikenmaailman hypyt käsien läpi, yli, mun yli (kun olen siis toki kyykyssä), jalkojen yli jne.

- seuraa oikealla, vasemmalla, takana, jalkojen välissä.

Lisäksi vielä venyttelee, murisee, kiertää esineen (tuolin tms.), laittaa kuonon maahan ja pitää sen siellä...onhan näitä. Kaikkea ei tähän hätään muista :)

Paras temppu, minkä koira osaa on se, että kun kerran murahdan, se katoaa kuin pieru saharaan ;)

[QUOTE="hanna";26901846]Meidän venäjäntoy osaa peruskäskyjen lisäksi
-tunnistaa sormet (samalla tavalla kuin ap:n koira)
-tanssia (pyörii takajaloillaan seisten ympäri)
-kävellä takajaloillaan muutaman metrin
-ryömiä
-kieriä
-leikkiä kuollutta (tai oikeastaan kituvaa, jalat sätkii :D )
-hypätä korkealle ilmaan (käskyllä bojoing!)
-tehdä kiepin (tavallaan hyppää 360 ympäri)
-etsiä jonkun oman lelunsa kun kysyy "missä sun lelut on?" (koira erottaa myös pallot muista leluista, ja kulloisenkin uusimman lelunsa, joten voi myös kysyä missä uusi lelu, tai missä pallo.)
-Etsii piilotettuja ruokanappuloita käskyllä "missä?" (en kyllä tiiä onko tää enemmänkin leikki kuin temppu)[/QUOTE]

Meillä oli nyt jo edesmenneen koiran kanssa vähän sama vika tuon kuolleena esittämisen kohdalla. Koira oli muutoin ihan uskottavasti kuollut, mutta häntä heilui niin maan penteleesti :D :D

Mikä idea tuossa oli, että paukautat kaksi kertaa jalalla maahan ennen, kuin koira lähtee pujottelemaan? Onko sillä jokin syvempikin tarkoitus? Ei auennut mulle :)

Meillä on aika laaja temppuvalikoima, mutta meillä tempuissa on joko käsimerkki, tai lyhyt suullinen käsky. Poikkeuksena käsky "sano kova sana" jolloin koira haukkuu. Haukkuu se tosin ihan "hauku"-käskystäkin, mutta tällöin siis hillitymmin.

Meillä koirat

- pujottelee etuperin ja takaperin jalkojen välistä silloin kun kävelen eteenpäin/taaksepäin/sivuttain, sekä silloin, kun seison paikoillani.

- peruuttaa sekä 4 jalalla seisten, 2 jalalla seisten ja hyppien. Poispäin musta sekä mua kohden, pujahtaen samalla jalkojeni välistä. Lisäksi peruuttaa mua ympäri.

- pyörii ja kierii joka suuntaan lähellä ja kaukana seisten, 2 tassulla seisten, maaten, liikkeellä ja paikallaan.

- kaikki tassutemput etutassuilla, mitä olen keksinut opettaa. Eli tassu, toinen, molemmat, läpy, nosta tassut ylös istuen, seisten. Lisäksi osaa "marssia" samaan tahtiin kanssani joko edessäni tai sivullani...nostaa siis etutassujaan samaan tahtiin liitoitellusti, kun minä jalkojani. Lisäksi osaa koskea kohteeseen kuin kohteeseen tassuillaan käskystä.

- kaikenmaailman hypyt käsien läpi, yli, mun yli (kun olen siis toki kyykyssä), jalkojen yli jne.

- seuraa oikealla, vasemmalla, takana, jalkojen välissä.

Lisäksi vielä venyttelee, murisee, kiertää esineen (tuolin tms.), laittaa kuonon maahan ja pitää sen siellä...onhan näitä. Kaikkea ei tähän hätään muista :)

Paras temppu, minkä koira osaa on se, että kun kerran murahdan, se katoaa kuin pieru saharaan ;)

Se temppu oli lähinnä sellainen mitä käytin ennen tokokisojen alkua, se jotenkin rentoutti minut ja koiran ja lähdettiin sitte rennoin mielin kisaamaan.

Se temppu oli lähinnä sellainen mitä käytin ennen tokokisojen alkua, se jotenkin rentoutti minut ja koiran ja lähdettiin sitte rennoin mielin kisaamaan.

Ymmärrän kyllä tempun, mutta mikä sen jalan kopsuttamisen idea oli? Oliko sillä siis joku funktio? Vai oliko se vaan sattumalta tullut se temppu sellaiseksi, että se alkoi sillä jalankopistelulla?

Ymmärrän kyllä tempun, mutta mikä sen jalan kopsuttamisen idea oli? Oliko sillä siis joku funktio? Vai oliko se vaan sattumalta tullut se temppu sellaiseksi, että se alkoi sillä jalankopistelulla?

Siis se oli tavallaan se käsky. Mulla ei ollu sille tempulle suullista käskyä eikä käsimerkkiä vaan se että löin oikeaa jalkaa kaks kertaa maahan oli se käsky tehdä se temppu.

• Tykkää
Reactions: chef
Voisitteko kertoa suht yksinkertaisesti tai vaiheittain, miten olette noita monimutkaisia temppuja opettaneet koiralle? Ja jos on kokemusta useammasta koirasta, niin miten sen opettaisi aika passiiviselle ja pehmeälle koiralle?

[QUOTE="hippi";26901914]Kun käy pukkihyppyasentoon, niin koira ottaa vauhtia ja hyppää selän kautta 1 1/2 kerroksisen talon katolle ja menee piipun viereen istumaan[/QUOTE]

Miten se tulee alas? :D

Voisitteko kertoa suht yksinkertaisesti tai vaiheittain, miten olette noita monimutkaisia temppuja opettaneet koiralle? Ja jos on kokemusta useammasta koirasta, niin miten sen opettaisi aika passiiviselle ja pehmeälle koiralle?

Mulla on ollu itellä toistakymmentä koiraa ja oon toiminu 15vuotta koulutusohjaajan koirakoulussa. Passiiviselle koiralle kannattaa muistaa kunnon palkinnot tempuista, ei se muuten jaksa mitään tehdä :D

• Tykkää
Reactions: chef
Hmm. Jos otetaan vaikka tuo pujottelu jalkojen välistä käsittelyyn. =)

Otat herkun, jonka koira saa kun tulee jalkojen välistä. Sen jälkeen kun on tehnyt sen kerran pari teet niin, että otat uuden askeleen ja vaihdat herkun toiseen käteen. Koira seuraa kyllä makupalaa. Kun nopeutat tahtia niin se alkaa tekemään sitä loputtomiin ja voit jättää makupalan pois varsin nopsaan. Kunhan itse näytät sen innostuneisuuden niin se tarttuu koiraan

Hmm. Jos otetaan vaikka tuo pujottelu jalkojen välistä käsittelyyn. =)

On olemassa koiria, jotka eivät tykkää mennä ihmisen alta, koska se ei ole niille luonnollista ja ne kokevat sen uhkaavana. Tällöin temppu aloitetaan niin, että mennään seisomaan koiran eteen, peppu koiraan päin, jalat haaralleen. Kumarrutaan ja työnnetään etukautta nami koiran naaman eteen ja houkutellaan se tulemaan jalkojen väliin, jossa se saa palkan ja hurjat kehut. Tätä toistetaan niin pitkään, että koira oppii sen, että jalkojen välissä oleminen on jopa ihan mukavaa :)

Kun koira kestää tuon em. niin siinä kohtaa voidaan pujotella. Ihan ensin pyydät koiraa siirtymään vaikkapa tuohon sun vasemmalle puolellesi, naama samaan suuntaan kuin mitä sulla on. Ei tarvi istua, tms. vaan riittää, että koira "hengailee" siinä :)

Sitten siirrät OIKEAN jalkasi askeleen verran eteenpäin. Mielellään liioitellun iso askel, jotta koiralla on kunnolla tilaa (koiran koko huomioiden). Sitten sulla pitää olla nami siinä OIKESSA kädessä...heilutat namia sieltä jalan alta koiralle ja kun koira lähtee hakemaan namia, vedät kättä vähän karkuun sinne oikeallepäin, jolloin koira menee jalan ali. Ja sitten palkkaat koiran. Palkkaa vuolaasti. Eli sekä namilla, että suuuuurilla kehuilla. Tämän jälkeen nami VASEMPAAN käteen ja astut VASEMMALLA jalalla eteenpäin. Kun saat houkuteltua koiran läpi, niin palkkaat taas vuolaasti.

Teet vuoron perään tätä samaa ja aina iso palkka. Kun koiralla syttyy lamppu ja se tajuaa mitä tarkoitat ja selkeästi innostuu hommasta, liitä mukaan käskysana. Meillä se on "läpi". Samalla voit hiljalleen alkaa hilaamaan itseäsi suorempaan, eli ettet enää ihan niin paljoa kurkottele sen namin kanssa siellä jalkojen välissä ja "nouki koiraa namin mukaan". Tällöin siis vaan vähän heiluttelet kättäsi siellä puolella, jonne koiran tulee seuraavaksi jalan alta mennä.

Kun homma lähtee etenemään, vähennä namipalkkaa. Eli vaaditkin koiralta kaksi pujotusta, kunnes se saa palkan. Ja sitten palkkaat taas joka kerta vaikka seuraavat 5-7 toistoa. Sitten taas vaadit kaksi toistoa jotta saa palkan ja sitten taas palkkaat 4-6 seuraavaa toistoa. Hiljalleen vaadit koiralta useampaa ja useampaa pujottelua ennen sitä palkkaa, mutta välillä pitää muistaa palkata normaalia enemmänkin. Näin siksi, että se koiran into pysyy yllä.

Muista samalla nousta itse pystympään ja pystympään, jotta lopulta voit seistä suorina. Tarkoitus kun on, että kun liike on valmis, se suoritetaan siten, että yhdellä käskyllä saat koiran pujottelemaan vaikka 20 metrin matkan jalkojesi läpi siten, että sinä vain ikäänkuin kävelet suoraan eteenpäin. Koira oppii kyllä hyvin nopeasti jalkojesi liikehdinnästä, että koska on tarkoitus pujotella, eli ei tarvitse toistaa sitä käskyä enää kuin vain sen yhden kerran, kun koira tietää mitä se tekee. Mutta alkuun toki sitä hoetaan joka toistolla.

Ja jos koirasi ei palkkaannu namista, niin keksi parempi nami. Jos sekään ei toimi, niin lelullakin kyllä pärjää.

Älä rankaise koiraa väärästä toiminnasta, vaan kannusta aina kun se suoriutuu oikein. Tarvittaessa opasta koiraa.

Kysyttävää?

Yhteistyössä