Asuinalueen tärkeydestä ja siihen kiintymisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihastunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihastunut

Vieras
Saimme mieheni kanssa kaksi vuotta sitten erään säätiön vuokra-asunnon Helsingistä eräältä ihanalta, pieneltä ja suositulta alueelta aivan kantakaupungin kupeesta. Kahden kuluneen vuoden aikana olemme aivan ihastuneet asuinalueeseemme ja sen lähialueisiin. Joka kerta kun kuljemme ruokakauppaan, ihastellaan maisemia ja iloitaan siitä, että saadaan asua näin ihanalla paikalla. Kaikki on lähellä, kulkuyhteydet loistavat, alue kaunis ja tunnelma ihana. Asuinalue on meille 10+ ja haluttaisiinkin molemmat asua täällä vielä pitkään.

Saamme asua tässä asunnossa vielä n. vuoden ja sitten olisi oman osto edessä. Ikävä kyllä alue millä asutaan, on todella kallis, sieltä vapautuu asuntoja melko harvoin ja aika moni muukin on aivan ihastunut näihin seutuihin. Mikäli ostaisimme täältä asunnon, se vaatisi aivan mieletöntä asuntolainaa ja neliöistä tinkimistä. Ja tuuriakin, että sopivan asunnon löytäisi. Asunnon ostaminen täältä on meille mahdollista, mutta en tiedä onko se kovin järkevää. Samalla rahalla saisille paljon isomman, ehkä jopa pienen omakotitalon, millä täältä saisi 2-3h kerrostaloasunnon.

Toisinaan jopa harmittaa, että olemme päätyneet tänne asumaan, koska pois muuttaminen tuntuu niin kurjalta. Onko teillä kellään ollut vastaavanlaista tilannetta? Miten te toimisitte, ottaisitteko sen ison lainan ja jäisitte unelmienne alueelle, vai muuttaisitteko pois isompaan, halvempaan, järkevämpään? Olemme kyllä asuneet pitkin Helsinkiä ja tiedän, että täällä on paljon kivoja asuinalueita. Tämä nykyinen on vaan niin meille tehty...

Mua ei saa pois keskustasta enää ikinä. Ihan sama mikä kaupunki mutta lähiöihin tai pöndelle en lähde koskaan koska mä kuolen siellä sisäisesti. Sitä on kokeiltu.

Helsingin kantakaupunki on osittain kiva paikka asua. En ikinä ymmärrä miksi ihmiset maksavat järjettömiä neliöhintoja siitä että saavat asua jossain helvetin tapulikaupungissa tai jossain muussa jumalan hylkäämässä kuolleessa lähiössä vain sen takia että osoitteena on helsinki.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="mamm";26910481]alkaisin jo nyt kuitenkin katsella muualtakin tarjontaa, ei voi tietää mikä helmi löytyy muualtakin.[/QUOTE]

Niitä ASUNTOhelmiä löytyy varmasti muualtakin. Alueista en tiedä...

En ymmärrä, mitä merkitystä sillä on teille, miten joku muu toimisi vastaavassa tilanteessa. Kerroit itse ne vaihtoehdot, jotka teillä on. Nyt on sitten vain tehtävä valinta niiden välillä.

Tiedän tunteen, kyllä asuinalueeseenkin voi kiintyä. Itse vuosi sitten muutin omalta unelma-alueeltani pois, ja ei oo haikailu ja ikävä hellittäny YHTÄÄN.

Voihan siinä myös käydä niin, että löydätte hyvän asunnon joltain toiselta alueelta, ja rakastutte siihen alueeseen kotinne mukana :) Tietty jos jää kaivelemaan, niin kyttäätte niitä unelmapaikkanne asuntoja silmä kovana. Voitte jopa ennen muuttoanne pyytää naapureilta, että ilmoittakaas meille ennen kun pistätte julkiseen myyntiin ;)

Mua ei saa pois keskustasta enää ikinä. Ihan sama mikä kaupunki mutta lähiöihin tai pöndelle en lähde koskaan koska mä kuolen siellä sisäisesti. Sitä on kokeiltu.

Helsingin kantakaupunki on osittain kiva paikka asua. En ikinä ymmärrä miksi ihmiset maksavat järjettömiä neliöhintoja siitä että saavat asua jossain helvetin tapulikaupungissa tai jossain muussa jumalan hylkäämässä kuolleessa lähiössä vain sen takia että osoitteena on helsinki.
Jotkut tykkäävät siitä, että kun istuu parvekkeella tai terassilla, niin ei tule joka kerta pakokaasun käry nenään.

[QUOTE="vieras";26910509]Jotkut tykkäävät siitä, että kun istuu parvekkeella tai terassilla, niin ei tule joka kerta pakokaasun käry nenään.[/QUOTE]Kaupunkilaiset sanoo että maalla haisee paska ja maalaiset sanoo että kaupungissa haisee pakokaasun käry. Kumpikaan ei ole ihan aina totta.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26910497:
En ymmärrä, mitä merkitystä sillä on teille, miten joku muu toimisi vastaavassa tilanteessa. Kerroit itse ne vaihtoehdot, jotka teillä on. Nyt on sitten vain tehtävä valinta niiden välillä.

No koska se valinta on niin pirun vaikea! Tottakai se valinta itse tehdään, mutta ei se sitä poista, että muiden mielipiteitä ei olisi kiva kuulla :)

Riittääkö se 2-3h teille? Onko teillä lapsia tai haluaisitteko niitä joskus? Mä en usko että täydellinen sijainti lohduttaa hirveästi siinä vaiheessa kun tila alkaa käydä vähiin. Nimimerkillä nukumme miehen kanssa olohuoneessa...

[QUOTE="vieras";26910575]Riittääkö se 2-3h teille? Onko teillä lapsia tai haluaisitteko niitä joskus? Mä en usko että täydellinen sijainti lohduttaa hirveästi siinä vaiheessa kun tila alkaa käydä vähiin. Nimimerkillä nukumme miehen kanssa olohuoneessa...[/QUOTE]

Ei ole lapsia, ei myöskään suunnitelmissa.

Voi elämän kevät. Onko käynyt mielessä, etä joku voi haluta sen oman pihan, missä voi sitten istuskella ja vaikkapa grillata? Ja muutenkin joku voi haluta rauhallisen asuinalueen. Helsingin kantakaupunki, esim. Kallio sun muut on ihan järkyttäviä asuinalueita ja niissä en lapsiani missään tapauksessa kasvattaisi. Laru on ok ja siellä tulikin asuttua useampi vuosi. Se vaan että meille ei enää kelvannut asunto, missä ei ole omaa pihaa ja omaa saunaa. Jonkin verran Larustakin löytyy nuo kriteerit täyttäviä asuntoja, mutta hinnat ovat sitten jo tosi korkeat niissä asunnoissa. Kruununhaka oli myös kiva asuinalue, mutta siellä vähän samaa kuin mitä tuolla Larussa. Mieheni on koko ikänsä asunut helsingissä ja tietää kyllä nää vähän paremmat asuinalueet kantakaupungin ulkopuolellakin;-)

Lasten ollessa pieniä mahdutaan pienempäänkin asuntoon. Tosiasia kuitenkin on, että mitä isommaksi lapset kasvavat sitä enemmän he alkavat kaivata omaa rauhaa. Sinuna siis miettisin, montako lasta nyt on ja onko suunnitelmissa hankkia vielä lisää. Onko lapsilla iso vai pieni ikäero ja ovatko samaa vai eri sukupuolta. Kaksi samaa sukupuolta olevaa teiniä pystyy jakamaan yhteisen huoneen, mutta välttämättä ei varsinkaan tytölle ole niin mieluisaa, jos iso/pikkuveli asustaa samaa huonetta.

Asuinpaikan valinnassa kannattaa muistaa palvelut sekä se, haluatteko vaihtaa julkisesta liikenteestä yksityisautoiluun. Pääkaupunkiseudulle on tulossa julkisen liikenteen muutoksia ja jos VR:n luotettavuus ei parane, niin moni työmatkalainen tulee olemaan enemmän tai vähemmän kärttyinen odotellessaan junia, jotka tulevat joskus. Jos tulevat. Helsingin kantakaupungin liepeillä asuvilla ei tätä ongelmaa ole, jos ei työpaikka ole jossain kauempana.

Mä asuisin mieluummin Helsingin kantakaupungissa kuin täällä lähiössä, koska kannatan "kivijalkakauppoja". Täällä on melkein lähdettävä markettiin, jos jotain haluaa ostaa. Eikä marketeistakaan kaikkea saa vaan on aika ajoin hypättävä bussiin ja mentävä Hakaniemen halliin ja torille. Jos niille kauppareissuille alkaisi laskea tuntihintaa, niin ei tämä lähiöasuminenkaan kovin edullista ole :D

Lähinnä kai tuossa teidän pitää miettiä, kumpi on tärkeämpi: tila vai alue. Itse varmaan kallistuisin alueen puolelle, mutta mulla onkin jo aikuiset lapset. Monessa asiassa uskon päässeeni helpommalla sen vuoksi, että lapsillani on ollut omat huoneet.

Me muutettiin kaksi vuotta sitten ihanalta alueelta toiselle kivalle alueelle toiseen kaupunkiin. Mutta edelleen kaipaan sitä vanhaa kotia ja ympäristöä ja tietenkin niitä kavereita sieltä. Kaipaan merta ja lähikauppaa ja toimivaa ja vilkasta leikkipuistoa. Uudella alueella ei ole leikkipuistotoimintaa eikä lähikauppaa, pitää ajaa markettiin aina kaupoille. Mutta täällä on paljon kavereita lapsille (ja olis mullekin, jos vaan jaksaisin alkaa etsiä...). Koulumatka on noin 50 metriä, metsää löytyy ja lähitilalle pääsee katsomaan elikoita. Ostoskeskus on kävelymatkan päässä. Olen pikkuhiljaa kotiutunut tänne, mutta aina on mukavaa ajella vanhaan kotiin katsomaan tuttuja ihmisisä ja maisemia.

Jos olis ollut varaa ostaa vanhalta alueelta isompi koti, oltais jääty sinne, mutta ei haluttu ottaa niin isoa lainaa. Molemmissa on puolensa. Ymmärrän siis tuskailusi ap.

Keittiönoita, meillä ei ole lapsia. Eikä ole näillä näkymin tulossakaan aikoihin. Kyselen ehkä vähän erikoiselta palstalta tätä asiaa, mutta täällä tuntuu olevan aktiivinen viestiliikenne :) Ja julkisilla pitää päästä liikkuun, minulla ei ole edes ajokorttia..

[QUOTE="vieras";26910617]Voi elämän kevät. Onko käynyt mielessä, etä joku voi haluta sen oman pihan, missä voi sitten istuskella ja vaikkapa grillata? Ja muutenkin joku voi haluta rauhallisen asuinalueen. Helsingin kantakaupunki, esim. Kallio sun muut on ihan järkyttäviä asuinalueita ja niissä en lapsiani missään tapauksessa kasvattaisi. Laru on ok ja siellä tulikin asuttua useampi vuosi. Se vaan että meille ei enää kelvannut asunto, missä ei ole omaa pihaa ja omaa saunaa. Jonkin verran Larustakin löytyy nuo kriteerit täyttäviä asuntoja, mutta hinnat ovat sitten jo tosi korkeat niissä asunnoissa. Kruununhaka oli myös kiva asuinalue, mutta siellä vähän samaa kuin mitä tuolla Larussa. Mieheni on koko ikänsä asunut helsingissä ja tietää kyllä nää vähän paremmat asuinalueet kantakaupungin ulkopuolellakin;-)[/QUOTE]Tässähän oli lähinnä kysymys henkilökohtaisista mielipiteistä, eikö? Mä ymmärrän lähiöasumisen mutta en silloin kun se on ihan järjettömän hintaista ja alue on kaikkien mittapuiden ja oman mielipiteenkin mukaan perseestä. Mä ymmärrän maalla asumisenkin jos omistaisin nautakarjaa.

Rockyroad, mukavaa että ymmärrät! Tuntuu ihan hassulta niin kiintyä johonkin alueeseen, ilman edes mitään järkevää syytä, mutta niin on vaan käynyt. Olisihan se kivaa asua vaikka rivitalossa ja laittaa omaa pihaa... Mutta se rivitalo ei olisi täällä :'( Tilanne on tietysti täysin erilainen kun on lapsia, mutta tällä hetkellä voidaan miettiä vain ja ainoastaan omia tarpeitamme.

Keittiönoita, meillä ei ole lapsia. Eikä ole näillä näkymin tulossakaan aikoihin. Kyselen ehkä vähän erikoiselta palstalta tätä asiaa, mutta täällä tuntuu olevan aktiivinen viestiliikenne :) Ja julkisilla pitää päästä liikkuun, minulla ei ole edes ajokorttia..
Luinkin viestisi vasta sitten, kun olin omani jo kirjoittanut :) Mullakaan ei ole ajokorttia ja tiedän, mitä se tarkoittaa kun jotain pitäisi jostain hakea. Jos huonosti osuu julkisen liikenteen aikataulut kohdilleen, yhden Hakaniemen hallista haetun jäniksenraadon hakemiseen voi mennä kolmekin tuntia. Todella, TODELLA helposti käy niin, että tänne lähiöön jämähtää ja jänispaistin sijasta ostaa mieluummin Siwasta sikanautaa. Lasten kanssa tämä on ihan jees, mutta ei nyt enää, kun lapset ovat aikuisia.

[QUOTE="vieras";26910686]Käykääpä vähän ajelemassa ympäriinsä, silmät auki, niin huomaatte, että muita kivampiakin alueita on.[/QUOTE]

Niin sanoinkin tuossa aiemmin, että onhan niitä muitakin kivoja asuinalueita. Ollaan asuttu ympäri Helsinkiä ja tunnetaan kaupunki kyllä hyvin, ei ole meille tämän voittanutta.

[QUOTE="vieras";26910686]Käykääpä vähän ajelemassa ympäriinsä, silmät auki, niin huomaatte, että muita kivampiakin alueita on.[/QUOTE]

Ehdottaa toki saa, jos tiedät jotain kivempia, mutta suunnilleen samantyylisiä (lähempänä Vantaa kuin Espoo, oikeasti hyvät ja nopeat kulkuyhteydet (eli bussia ei tarvitse katsoa valmiiksi, senkun menee pysäkille), rauhallista mutta palvelut lähellä..) :)

Niin sanoinkin tuossa aiemmin, että onhan niitä muitakin kivoja asuinalueita. Ollaan asuttu ympäri Helsinkiä ja tunnetaan kaupunki kyllä hyvin, ei ole meille tämän voittanutta.

Koska päätös on näköjään tehty ja nyt sille ainoastaan haetaan täältä vahvistusta, niin tässäpä tulee: Ostakaa se kaksio tai kolmio sieltä Kumpulasta.

Yhteistyössä