Lapsille samanarvoista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pilkku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pilkku"

Vieras
Kuinka pilkuntarkkoja olette, kun koetatte olla lapsille tasapuolisia?

Mulla on päänsärkynä lasten vaatetusasiat, tyhmää kylläkin. Tyttärelle olisi tarjolla todella ihanat syysvaatteet ja -kengät. Poikakin tarvitsee ulkoilupuvun ja uudet kengät. Mutta kun mistään ei löydy yhtä hienoja hänelle. Toisaalta en haluaisi kieltää tyttäreltä niitä ihanuuksia, sillä ne ovat myös edulliset ja käytännölliset sekä lämpimät. Toisaalta pojasta taas on kurjaa, että hänelle on tarjolla vain arkisen näköistä perusvarustetta, vaikka hän näkee siskon saavan paljon hienommat.

Tytär on 4v ja poika 5v. Miten sinä ratkaisisit tilanteen?

-Ostaisit molemmille yhtä tylsät vaatteet
-Ostaisit tytölle ihanuudet ja lupaisit pojalle jotain ekstraa uusien vaatteiden lisäksi, uuden lelun tms
-Ostaisit tytölle ihanuudet ja sopisit pojan kanssa, että hän saa ensi kerralla hienommat kengät/lelun/tms kuin sisko
-Ostaisit tytölle ihanuudet ja sulkisit korvasi valituksilta sen enemmittä selittelyittä
-Pistäisit likoon vaikka viimeiset pennoset ja tilaisit pojallekin hienot vaatteet nyt, vaikka sitten ulkomailta
-Joku muu ratkaisu, mikä?

Pyrin olemaan tasapuolinen, mutta jos tilanne on se, että toinen TARVITSEE, toinen ei, niin en ostakuin sille tarvitsevalle. Onpa meillä ollut sellainenkin tilanne, että pojalla oli Ciraf-merkin puku ja tytöllä uuden uutukainen Reimatec (hui kauhistus :D). Kumpikin oli tyytyväisiä, niin miksi stressata. Eikä tuon ikäiset ymmärrä valittaa vaatteista, ellei aikuiset niitä opeta siihen.

Jos kys on nyt pihavaatteista niin ensisijaisesti katsoisin että molemmat saa teknisiltä ominaisuuksiltaan samanlaiset vaatteet (ettet osta toiselle lassie haalaria ja toiselle vedenpitävää ticketiä) ja sitten vasta katsoisin kuosit. Mutta en tosiaan ostaisi mitään lelua tms. korvaukseksi.

Minun lapsillani on melkein neljä vuotta ikäeroa enkä ainakaan toistaiseksi ole miettinyt samanarvoisuutta hankintoja tehdessä, olis istten kyse vaatteista, leluista tai vastaavista tavaroista. Kuopus käyttää esikoisen vanhoja, tosin niistä on säästetty ainoastaa kivoimmat. Molemmille ostetaan tarvittaessa uutta ja käytetty jos sitä jostain saadaan tai löydetään. Viimetalvena molemmilla lapsilla oli tismalleen samanlaiset toppahaalrit, toinen oli ostettu uutena kaupasta, toinen huuto.netistä. Kuopus saa tyytyä esikoisen vanhoihin polkupyöriin ainakin toistaiseksi Toisaalta molemmille hankttiin uuden vaunut vauva-aikana ja kuopuksen lelut ovat usein kalliimpia kuin esikoisen. lapset eivät ymmärrä tavaroiden rahallista arvoa, ainoastaan niiden käyttö- ja ulkonäköarvon, eivätkä näin ollen edes ymmärrä toisen saavan jotain enemmän kuin toinen. Jos tytölle saa jotain nättiä ja lasta miellyttävää halvalla niin ostaisin ne tietysti ja etsisin pojalle jotain nättiä ja mikä häntä miellyttää vaikka se maksaisi eri summan rahaa (joko enemmän tai vähemmän).

Lapsille ostetaan vaatteita tarpeen mukaan. Niiden pitää olla sopivia kulloisenkin käyttötarkoitukseen sekä ilmoihin. Lapsi saa olla mukana valitsemassa vaatteita vanhempien antamista sopivista (käyttötarkoitus, ilmat ja hinta) vaihtoehdoista.

Miksi et osta pojalle vaikka sitten tyttöjen vaatteita jos niistä tykkää. Kyllä meillä tytöllä on välillä lisko yms. vaatteita, koska pitää niistä. Samaten pojalla on pinkkejä t-paitoja jne.

Viisi vuotias on aivan liian pieni vielä vaatekriiseihin. Niiden aika on vasta murkkuna. Kannattaisikohan kiinnittää huomiota vähän enemmän muihin asioihin.

[QUOTE="pilkku";26985363]Kuinka pilkuntarkkoja olette, kun koetatte olla lapsille tasapuolisia?

Mulla on päänsärkynä lasten vaatetusasiat, tyhmää kylläkin. Tyttärelle olisi tarjolla todella ihanat syysvaatteet ja -kengät. Poikakin tarvitsee ulkoilupuvun ja uudet kengät. Mutta kun mistään ei löydy yhtä hienoja hänelle. Toisaalta en haluaisi kieltää tyttäreltä niitä ihanuuksia, sillä ne ovat myös edulliset ja käytännölliset sekä lämpimät. Toisaalta pojasta taas on kurjaa, että hänelle on tarjolla vain arkisen näköistä perusvarustetta, vaikka hän näkee siskon saavan paljon hienommat.

Tytär on 4v ja poika 5v. Miten sinä ratkaisisit tilanteen?

-Ostaisit molemmille yhtä tylsät vaatteet
-Ostaisit tytölle ihanuudet ja lupaisit pojalle jotain ekstraa uusien vaatteiden lisäksi, uuden lelun tms
-Ostaisit tytölle ihanuudet ja sopisit pojan kanssa, että hän saa ensi kerralla hienommat kengät/lelun/tms kuin sisko
-Ostaisit tytölle ihanuudet ja sulkisit korvasi valituksilta sen enemmittä selittelyittä
-Pistäisit likoon vaikka viimeiset pennoset ja tilaisit pojallekin hienot vaatteet nyt, vaikka sitten ulkomailta
-Joku muu ratkaisu, mikä?[/QUOTE]

No poika saa valita suunnilleen samalla rahalla ulkokamppeet. Mitä luulet tytön sanovan, jos tarjoat hälle "ihanuusvaatteita" tai "tavisvaatteet + lelu". Vaatteet on vaatteita ja lelut on leluja. Ja kuosihyvittelynä lelu kuulostaa kyllä mun mielestä epätasa-arvoiselle. Molemmat saa mitä tarvitsee, aikuinen valitsee vaihtoehdot, joista lapsi saa valita tai tietysti lapsi voi myös ehdottaa mitä haluaisi ja aikuinen päättää, onko rahaa hankkia.

Ostaisin tytöllä ihanuudet ja pojallekin kaikkein ihaninta, mitä löytäisin. En tosin miljoonia maksaisi, kuten en maksaisi tytönkään vaatteista.

Mua kyllä nyt mietityttää tää ihanuusasia. Voisiko poika valita ihan itse ne vaatteensa...tällöinhän ne olisivat hänen mielestän ihanat...ne kaikkein pahaimmat.

Ja kyllähän niitä vaatteita on niin moneen makuun, että luulisi pojallekin ihanaa löytyvän.

Mielestäni olen tasapuolinen 8 v tyttäreni ja 6 v poikani suhteen (vauva onkin sitten lellipentu, joka saa kaiken mitä keksii "pyytää", ts. kaiken mitä hurahtanut mami keksii ostaa :snotty: ), mutta en kyllä koskaan ole osannut ajatella asiaa noin tarkasti ja mielestäni hankalasti kuin ap.

Poika saa kivoja juttuja, tyttö saa kivoja juttuja. Eivät välttämättä saa just samanlaisia tai toisiinsa rinnastettavia kivoja juttuja, eivätkä saa kyseisiä kivoja juttuja ehkä samaan aikaan, mutta kumpikaan ei jää toisesta jälkeen tai toisen varjoon. Ja tämä tapa on itse asiassa aivan loistava, vaikka itse sanonkin :D. Aina samanlaista, samanarvoista, samaan aikaan-meininki mun mielestä vaan luo pohjaa kateellisuudelle ja mustasukkaisuudelle, koska sitä meininkiä ei ole mahdollista toteuttaa loputtomiin ja kaikissa asioissa.

kyllä mä ainakin löydän pojalle kivoja ihan siinä missä tytöllekin :o. Mistä kaupoista sä sitten olet pojalle vaatteita etsinyt? Ja jos pojalle on kynnyskysymys perhoset ja kukat, niin mikset osta hänelle ulkovaatteita tyttöjen osastolta? Lukeeko jossain ettei poika voi pukeutua perhosiin ja kukkiin vaikka hän kuinka niistä pitäisi?

En ole edes yrittänyt olla tasapuolinen lapsiani kohtaan. Eriarvoisessa asemassa nuo olivat jo syntyessään. Toisella ei ole isää eikä toista kättä, toisella taas on isä ja kaksi kättä. Ihan erilaiset lähtökohdat elämään. Läheisiä silti ovat toisilleen eikä kuopus jokin aika sitten edes halunnut ulkomaanmatkaa, vaikka olen siskolleen sellaisen maksamassa. Ei halunnut edes rahana vastaavaa summaa. Noh, jos joskus kuopus Las Vegasiin haluaa, niin maksan matkan silloin. Eikä halunnut kuopus kuukausirahaansakaan korotusta, vaikka sitä ehdotin. Ei kuulemma ole tarvetta, koska saa isältäänkin välillä rahaa.

Uskoisin kuitenkin, että ennenkuin mä hautaan päädyn, nuo ovat saaneet multa kutakuinkin yhtä paljon.

En siis osaa vastata, mitä sun tilanteessasi noiden vaatteiden kanssa tekisin :)

• Tykkää
Reactions: Anatolia