Lapsi ei halua mennä isänsä luokse? Mitä tekisin tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sanna"

Vieras
Lapsemme täyttää pian 6v. Olen saanut hänet nuorena ja en ole koskaan asunut lapsen isän kanssa. Lapsi siis on ihan pienestä tottunut siihen, että iskä asuu muualla. Olen lapsen isän kanssa hyvissä väleissä ja lapseni isä on oikeasti ihan mielettömän hyvä tyyppi.
Lapsi ei kuitenkaan koskaan halua lähteä iskän luokse. Tänään ollaan sovittu, että isä hakee iltapäivällä lapsen ja vie sitten ma-aamuna eskariin. Lapsi rupesi eilen itkemään, ettei halua mennä, koska iskän luona on niiin tylsää ja haluaa olla äidin kanssa. Tämä tilanne on aina sama.

Mä en tosiaan tiedä, miten tässä nyt toimisi? Mä tiedän, että lapsen isä yrittää saada gradunsa valmiiksi ja on nyt nämä kaikki lapsen kuusi elinvuotta opiskellut ja käynyt töissä samalla, joten isä on varmasti ollut paljon koneella tekemässä kouluhommia jne.

Puhuisin asiasta isän kanssa ja sopisin, mitä lapsi tekeeku iskä on tietokoneen ääressä ja varsinkin, mikä on lapselle sopiva aika odotella .

Hankala ikä ja ehkä lapsi myös testaa sinun reaktiotasi,onko isän luo pakko mennä.

Siis onko lapsi ihan vauvasta lähtien ollut tekemisissä säännöllisesti isänsä kanssa?
Jos on, niin tuo reaktio kuulostaa todella oudolta. Yleensä lapset kiintyvät molempiin vanhempiinsa, vaikka eivät asuisikaan jomman kumman luona, mutta tapaamisia on silti.
Oletko ihan varma, että isän luona on kaikki ok? Oletko kysynyt lapselta, miksi tämä ei halua isälleen mennä?

Lapsi on ollut ihan vauvasta asti isänsä kanssa tekemisissä. Mitään tiettyjä päiviä ei koulujen ja vuorotöiden takia ole ollut, mutta lapsi on viikoittain isänsä luona. Esim. tällä viikolla isä haki lapsen tiistaina eskarista tai lapsi oli yön isällä ja isä vei ke-aamuna eskariin ja nyt on sitte la-ma iskän luona jne. Tälllainen rytmi meillä on aina ollut.

Kysele siltä lapselta nyt tarkemmin, miksei halua isälleen. Tuo kuulostaa pelottavalta, että noinkin tiheiden tapaamisten jälkeenkin lapsi itkee tuota (aina??).

Lapsen eilinen itku saattoi kyllä johtua väsymyksestäkin. Yleensä hän ei varsinaisesti itke, mutta aina alkaa se "emmä halua mennä". Lapsi perustelee tätä kysyttäessä "siellä on tylsää".

[QUOTE="Vieras";26988249]Voihan olla niinkin että lasta vaan väsyttää, eskari voi olla rankka, jos lapsi siellä jännittää ja skarppaa.[/QUOTE]

Niin, mutta ap sanoo että lapsi itkee AINA?
Itkeekö se lapsi oikeasti ihan joka kerta kun joutuu isälleen, ap? Itkenyt ihan alusta saakka?

Lapsen eilinen itku saattoi kyllä johtua väsymyksestäkin. Yleensä hän ei varsinaisesti itke, mutta aina alkaa se "emmä halua mennä". Lapsi perustelee tätä kysyttäessä "siellä on tylsää".

Meillä on samat rituaalit harrastukseen lähdettäessä, mutta aina tulevat tyytyväisinä takaisin. Ei käy aikuisen järkeen.

Mitä omia tavaroita lapsi voisi ottaa mukaaan, että viihtyisi iskällä? Onko pihalla kavereita? Onko lapsen tilillä lahjarahoja tuhlattavaksi uuteen pelikoneeseen tai peliin, satu-cd?

Se itku on sellaista pientä itkua, että silmät kostuu ja enemmänkin kitinää. Lapsella ei ole isänsä luona kavereita sen kummemmin. Leluja ja tavaroita kyllä on.

Eniten mua siis huolettaa se, että onko lapsella oikeasti paha olo silloin, kun lähtee isänsä luokse ja eikö hän oikeasti viihdy siellä.

Ihan ensimmäiseksi epäilisin, että lapsi rutisee vain koska huomaa sen häiritsevän sinua. "Tylsyys" ei ole mikään validi syy silmät kyynelissä kitistä.
Miksei lapsella ole kavereita isän luona, jos on siellä ikänsä vieraillut tiuhaan?

Googleta netissä termi vieraannuttaminen.
Osa lähihuoltajista tekee sitä tietoisesti, osa tietämättään.

Etähuoltajan osa ei ole helppo. Lähde tukemaan isän ja lapsen suhdetta. Jos saatte sen toimimaan, kiität vielä myöhemmin.

Minusta on ihan normaalia, että lapsi ei välttämättä halua mennä isälleen, niin on mun poikanikin tehnyt. Mutta kun on isälleen mennyt siellä on kuitenkin ollut ihan kivaa. Meillä olisi vain halunnut olla luonani, tuli äitiä ikävä pelkästä ajatuksesta.

Lapsella on oikeus isäsuhteeseen, ja selvästi tässä tapauksessa isä haluaa lasta tavata, joten kannattanee keskustella sekä lapsen että isän kanssa asiasta.

Ja lapselta voi kysellä miksi isän luona on tylsää? 6-vuotias osaa kyllä jo kertoa asioista enemmän kuin että on tylsää.

[QUOTE="poikia3";26988491]Minusta on ihan normaalia, että lapsi ei välttämättä halua mennä isälleen, niin on mun poikanikin tehnyt. Mutta kun on isälleen mennyt siellä on kuitenkin ollut ihan kivaa. Meillä olisi vain halunnut olla luonani, tuli äitiä ikävä pelkästä ajatuksesta.

Lapsella on oikeus isäsuhteeseen, ja selvästi tässä tapauksessa isä haluaa lasta tavata, joten kannattanee keskustella sekä lapsen että isän kanssa asiasta.

Ja lapselta voi kysellä miksi isän luona on tylsää? 6-vuotias osaa kyllä jo kertoa asioista enemmän kuin että on tylsää.[/QUOTE]

Jatkan vielä, että kun poika sitten meni isälleen, niin mun elämäni olisi pitänyt pysähtyä siihen. Jos esim. huomasi roskiksessa keksipaketin, oli vihainen, että olin syönyt keksejä ilman häntä.

Yhteistyössä