Mikähän ihme mun lapsilla on kun ne ei nuku??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kerpele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kerpele

Aktiivinen jäsen
07.09.2010
11 640
3
36
Nukkumaanmenon kanssa nyt on aina ollut aika rankkaa, nyt etenkin kun lopetettiin lasten nukuttaminen.. Illat on sellasta ähinää ja pyörimistä, hihittelyä ja vuodevaatteiden sotkemista, toisen tökkimistä ym. tuolla sängyissä. Käyvät välillä sitten ihan arestissa, jompikumpi kun se hilluminen ei lopu. Tätä jatkuu joka ilta se 1-2 tuntia..
Ja vaikka meillä on iltarutiinit, ip, suihku, hampaiden pesu (aiemmin saivat kuunnella sadunkin tässä välissä mutta myös sadun aikana alettiin riekkumaan kun se ei enää ollut uusi ja jännä juttu)..

On myös toiminut muutaman kerran se, että istun siinä sänkyjen vieressä ja puutun heti jos melskaaminen meinaa alkaa.. No, sekään ei toimi enää..

Tämän lisäksi lapset ovat alkaneet hyörimään öisin, ravataan meidän sänkyyn ja sieltä omaan sänkyyn, hetken kuluttua taas meidän sänkyyn... Siinäkään ei sitten oikein nukuta. Tönitään toisiaan ja viedään toiselta peittoa ym.

Eilinen ilta oli tuota hyörimistä, sekä yö, ja lisäksi eivät nukkuneet myöskään päiväkodissa päiväunia... Nyt ovat sitten tietty ihan hurjana.

Mutta mä en vaan ymmärrä, miksi nuo lapset eivät nuku? Ihan kuin se olisi maailman kamalin juttu, mennä nukkumaan, ja nukkua!

Pieni lapsi ei osaa vielä ymmärtää unen ja levon tärkeyttä. Tuollainenkin aika kuin yksi yö on ihan hirmu pitkä varsinkin lapselle. Olis niin kovasti kaikkea jännää leikkiä ja tekemistä, kokemista tässä maailmassa ettei millään ehtisi nukkua :) Nukkuvatko lapset samassa huoneessa?

Mulla on kans ns. virkeät lapset, ja niillä on tollaisia vaiheita kans. Joskus ei vaan toimi, enkä oo keksiny mikä siihen suoraan auttais. Lehmän hermot ehkä, mutta kun sellaisia ei oo aikuisillakaan tässä perheessä ;)

• Tykkää
Reactions: Kerpele
[QUOTE="...";27018414]Pieni lapsi ei osaa vielä ymmärtää unen ja levon tärkeyttä. Tuollainenkin aika kuin yksi yö on ihan hirmu pitkä varsinkin lapselle. Olis niin kovasti kaikkea jännää leikkiä ja tekemistä, kokemista tässä maailmassa ettei millään ehtisi nukkua :) Nukkuvatko lapset samassa huoneessa?[/QUOTE]

Kyllä, eikä ole mahdollisuutta nukkua toisessa huoneessa kun meillä ei ole kuin tupa tässä asunnossa.

Jos olisi omat huoneet niin uskon että tämäkin homma sujuisi paljon jouhevammin. Siksikin kun huomaa miten rauhoittuvat kun joutuvat hetkeksi eroon kun toinen menee arestiin.

Meillä ei, tässä mielessä onneksi, ole kuin yksi muksu mutta sen nukkumaan meno on just tollasta. Rauhoittuminen aloitetaan hyvissä ajoin, sit iltapalaa, pesut, pusut, sänkyyn, äänikirja soittimeen ja soimaan. Sitten se tunninkin värkkää tuolla omiaan, välillä niin kova "ystäväkerho" menossa sen sängyssä, ettei se meinaa kaikilta pehmoötököiltään mahtua sinne itse. Tarvii oikein käydä sanomassa, että nukuppas hiljempaa :D Jos samassa huoneessa olisi toinenkin niin luultavasti aika tuplaantuisi.
Eilen tosin nukahti poikkeuksellisesti vartissa, mutta nukkumaan meno viivästyi melkein 2 tuntia.
Jossain vaiheessa oli myös tota yöravaamista, onneksi se vaihe on jääny nyt taakse, oli rasittavaa.

[QUOTE="mimu";27018422]Mitä puuhailette ennen iltarutiineja?[/QUOTE]

Lapset lähinnä leikkivät omiaan tuossa, tai sitten lötköttävät sohvalla ja katsovat jotain ohjelmaa meidän kanssamme (esim. huutokaupan metsästäjät, ei liian aktivoivia ohjelmia..)..

Kyllä, eikä ole mahdollisuutta nukkua toisessa huoneessa kun meillä ei ole kuin tupa tässä asunnossa.

Jos olisi omat huoneet niin uskon että tämäkin homma sujuisi paljon jouhevammin. Siksikin kun huomaa miten rauhoittuvat kun joutuvat hetkeksi eroon kun toinen menee arestiin.

Siis tupa + makkari vai pelkkä tupa? Onko isokokoinen asunto? Meillä oli joskus veljen kanssa makuuhuone jaettu kaapeilla/hyllyillä ja molemmat sai näin sen leporauhan kun näköyhteyttä ei ollut. Ääniä ei kyllä saa eristettyä :D

Meillä on toimittu niin että rauhoitetaan sitä iltaa ennen sänkyynmenoa, luetaan kirja kun hampaat on pesty. Mutta sitten kun lastehuoneen ovi on kiinni en enää mene sinne vaikka mtä kuululisi jos ei ole ihan pakko puuttua.

Meillä ei, tässä mielessä onneksi, ole kuin yksi muksu mutta sen nukkumaan meno on just tollasta. Rauhoittuminen aloitetaan hyvissä ajoin, sit iltapalaa, pesut, pusut, sänkyyn, äänikirja soittimeen ja soimaan. Sitten se tunninkin värkkää tuolla omiaan, välillä niin kova "ystäväkerho" menossa sen sängyssä, ettei se meinaa kaikilta pehmoötököiltään mahtua sinne itse. Tarvii oikein käydä sanomassa, että nukuppas hiljempaa :D Jos samassa huoneessa olisi toinenkin niin luultavasti aika tuplaantuisi.
Eilen tosin nukahti poikkeuksellisesti vartissa, mutta nukkumaan meno viivästyi melkein 2 tuntia.
Jossain vaiheessa oli myös tota yöravaamista, onneksi se vaihe on jääny nyt taakse, oli rasittavaa.

Juu, meillä siellä on aina sellanen sirkus että heikompaa huimaisi... Ja siitä huolimatta että käydään aina sanomassa siitä melskaamisesta jo ennen kuin se äityy isoksi showksi..

Ja eniten nyppii että kun mä sitten hermostun, lopulta oonkin sitten ihan ranteet auki, itken tai oon ihan hirveessä raivossa ja sitten yritän rauhoittua... Lopulta menen itsekin pahoilla mielin nukkumaan..

Juu, meillä siellä on aina sellanen sirkus että heikompaa huimaisi... Ja siitä huolimatta että käydään aina sanomassa siitä melskaamisesta jo ennen kuin se äityy isoksi showksi..

Ja eniten nyppii että kun mä sitten hermostun, lopulta oonkin sitten ihan ranteet auki, itken tai oon ihan hirveessä raivossa ja sitten yritän rauhoittua... Lopulta menen itsekin pahoilla mielin nukkumaan..

Sama! Kuinka voikaan toisinaan ottaa päähän.Yleensä just tälläisinä vaikeiden päivien iltoina, kun toivois, että kaikki sujuis kuin leikki huomaa muksun pelaavan hellokitty tietokoneella taskulampun valossa. Nollasta sataan kahdessa sekunnin sadasosassa kiihtyy äiti.

[QUOTE="...";27018590]Siis tupa + makkari vai pelkkä tupa? Onko isokokoinen asunto? Meillä oli joskus veljen kanssa makuuhuone jaettu kaapeilla/hyllyillä ja molemmat sai näin sen leporauhan kun näköyhteyttä ei ollut. Ääniä ei kyllä saa eristettyä :D[/QUOTE]

Ei kun tupa.. Lasten makuutiloja ei saa jaettua..

Parvisänkyä oon tosin myös miettinyt. Eivät pääsisi härkkimään toisiaan samalla temmolla.. Harmittaa tietty vähän kun nuo nykyiset sängyt on vasta vajaan vuoden vanhat..

Tilaa tässä asunnossa on n. 70 neliötä, tupa on varmaan sen 50 neliötä jos sitäkään.. Ja tässä on samassa tilassa siis kaikki, keittosyvennys, olohuone, vanhempien makuutila, ruokailutila jne. Lasten makuutila on tosin jaettu muusta tilasta/syvennys, mutta huoneeksi sitä ei voi sanoa..

Sama! Kuinka voikaan toisinaan ottaa päähän.Yleensä just tälläisinä vaikeiden päivien iltoina, kun toivois, että kaikki sujuis kuin leikki huomaa muksun pelaavan hellokitty tietokoneella taskulampun valossa. Nollasta sataan kahdessa sekunnin sadasosassa kiihtyy äiti.

Joo, älä..

Meillä uusin riemu on sotkea koko sänky, lakanat pois, petivaatteet rullalle ja sitten ollaan piilossa siellä kaiken härsläävän alla.. Olen tosin muutamaan otteeseen sitten antanut muksujen nukkua ilman lakanoita ym. tai patistanut itse laittamaan kaiken takaisin.. Eipä noistakaan tunnuta mitään oppivan..

Tänään ajattelin laittaa lapset ajoissa sänkyyn kun eivät tosiaan nukkuneet niitä päiväuniakaan.. No nyt ollaan tapeltu taas 1h50min ja mä kävin yhden kiehahtamisen seurauksena pihalla itkemässä..

Mä oon niin loppu tähän.. niin niin niin loppu.. Mä en jaksais taas ollenkaan. Vaikka pitkään mä oonkin taas jaksanut yrittää niitä uusia keinoja.. En vaan jaksa kun niistä ei hyödy mitään.. Samaan ajaudun aina tässä. Oon ihan toivoton..

Tänään ajattelin laittaa lapset ajoissa sänkyyn kun eivät tosiaan nukkuneet niitä päiväuniakaan.. No nyt ollaan tapeltu taas 1h50min ja mä kävin yhden kiehahtamisen seurauksena pihalla itkemässä..

Mä oon niin loppu tähän.. niin niin niin loppu.. Mä en jaksais taas ollenkaan. Vaikka pitkään mä oonkin taas jaksanut yrittää niitä uusia keinoja.. En vaan jaksa kun niistä ei hyödy mitään.. Samaan ajaudun aina tässä. Oon ihan toivoton..

Minkä ikäiset lapset sulla? Mun 3 ja 4 vuotiaita ei oo saanu enää aikoihin nukahtamaan ennen puolta yhdeksää.. Meillä rauhottu iltariekkumiset kun löysin sen juuri oikean ajan laittaa lapset sänkyyn. Jos erehdyn laittamaan yhtään liian aikasin, nukahtamisaika lisääntyy tunnilla tai parilla. Tässä vaan yksi pointti mikä itelle tuli mieleen, kun on omakohtasta kokemusta.
Toinen mikä tuli mieleen, meillä menee pienempi ensin sänkyyn, ja rauhottuu sillä välin kun käydään isomman kanssa vessassa ja iltapesuilla. Sit isompi sänkyyn. Nukkuvat kyllä eri huoneissa, mutta viereisissä huoneissa ja ovet auki joten äänet kuuluu. Olisko teillä mahdollista laittaa jonkinlaista "väliseinää" ja erottaa lapsukaiset?

:hug:
Mulla oli sama. Kunnes jotenkin lakkasin välittämästä. Sillai joka ilta. Vaikka muksu on vasta 4 niin ajattelen, että omapa on murheensa, enkä mene puuttumaan kuin äärimmäisissä metelöinneissä tms. Siis leikkiköön, laulakoon, kunhan ei ramppaa eikä pidä naapureita hereillä. Katsotaan kuinka kauan jaksaa tuota.
Mutta väsyneenä, sit mullakin lipsahtaa. Ja hermo ei kestä. Ollenkaan.

Minkä ikäiset lapset sulla? Mun 3 ja 4 vuotiaita ei oo saanu enää aikoihin nukahtamaan ennen puolta yhdeksää.. Meillä rauhottu iltariekkumiset kun löysin sen juuri oikean ajan laittaa lapset sänkyyn. Jos erehdyn laittamaan yhtään liian aikasin, nukahtamisaika lisääntyy tunnilla tai parilla. Tässä vaan yksi pointti mikä itelle tuli mieleen, kun on omakohtasta kokemusta.
Toinen mikä tuli mieleen, meillä menee pienempi ensin sänkyyn, ja rauhottuu sillä välin kun käydään isomman kanssa vessassa ja iltapesuilla. Sit isompi sänkyyn. Nukkuvat kyllä eri huoneissa, mutta viereisissä huoneissa ja ovet auki joten äänet kuuluu. Olisko teillä mahdollista laittaa jonkinlaista "väliseinää" ja erottaa lapsukaiset?

3- ja 4-vuotiaat. Tänään laitoin aiemmin nukkumaan koska tosiaan eivät nukkuneet viime yötä kunnolla, eivätkä päiväkodissakaan päiväunia ja olivat ihan päättömiä siinä väsymyksessään jo..

Noin muuten menevät nukkumaan yleensä siinä 20-21 välillä.

Pitää varmaan kehittää joku systeemi että menevät eri aikaan nukkumaan.

Ei oo mahdollista saada väliseinää. Tuohon tilaan mahtuu juuri ja juuri kaksi sänkyä. Nekin on sellaisia että toisen saa rullattua toisen alle kun niissä ei nukuta.

:hug:
Mulla oli sama. Kunnes jotenkin lakkasin välittämästä. Sillai joka ilta. Vaikka muksu on vasta 4 niin ajattelen, että omapa on murheensa, enkä mene puuttumaan kuin äärimmäisissä metelöinneissä tms. Siis leikkiköön, laulakoon, kunhan ei ramppaa eikä pidä naapureita hereillä. Katsotaan kuinka kauan jaksaa tuota.
Mutta väsyneenä, sit mullakin lipsahtaa. Ja hermo ei kestä. Ollenkaan.

Mä yritin tänään tota, tuloksena tytöllä selkä täynnä naarmuja, levitetyt sängyt ja itku "äiti en saa tätä takaisin", laitoin petivaatteet neljä kertaa uudestaan... Juoksemista juomaan tai pissalle (pissalle päästin, juomaan en), pitäis päästä halaamaan ja pussaamaan äitiä ja isiä (julma minä, sanoin yhden kerran jälkeen että "ei onnistu") sitten tätä "Äiti? Äiti? Kun minulla on asiaa..." Sanoin että "en kuuntele, nyt on nukkuma-aika". jne.

Ja kun tuo riekkuminen tosiaan näkyy ja kuuluu mulle ihan koko ajan koska ei ole kuin tämä yksi tila..

3- ja 4-vuotiaat. Tänään laitoin aiemmin nukkumaan koska tosiaan eivät nukkuneet viime yötä kunnolla, eivätkä päiväkodissakaan päiväunia ja olivat ihan päättömiä siinä väsymyksessään jo..

Noin muuten menevät nukkumaan yleensä siinä 20-21 välillä.

Pitää varmaan kehittää joku systeemi että menevät eri aikaan nukkumaan.

Ei oo mahdollista saada väliseinää. Tuohon tilaan mahtuu juuri ja juuri kaksi sänkyä. Nekin on sellaisia että toisen saa rullattua toisen alle kun niissä ei nukuta.

No tuossa eri aikaan nukkumaan menossa vois olla ideaa, vielä jos saisit pienemmän vaikka nukahtamaan ennen ku isompi menee sänkyyn. Ei varmaan niin riehuiskaan yksinään. Meillä sellasina iltoina, kun pienempi on ollu väsy aiemmin, on isompi katellu olkkarissa jotain rauhallista videoo tai lueskellu kirjoja sen aikaa että pienempi nukahtanu.
Toivottavasti saat jonkun systeemin kehitettyä! Kyllä tiedän miten helvetillistä on, kun kaiket illat menee siihen, että saa lapset nukahtamaan ja todella olen onnellinen kun pääsee tässä asiassa vähän helpommalla nykyisin (edes joinain iltoina)

Meillä oli tilanne se että lapset laitto nukkuun myöhemmin kuin me joten jotain oli tehtävä ja nyt nuorempi tulee sohvalle hetkeksi pötköttään ja isompi sänkyyn nukahtaan ja tämä pn toiminu. Meillä oli jopa erihuoneissa, mutta ravasivat vähän väliä ja hipsivät toistensa huoneisiin ja hirviä kikatus ja käkätys. Omat hermot ei tuomosta kestä kun olisi ihana kun illasta olisi edes hetkiomaa aikaa. Ja ei meillä ei tarvi lasten olla nukkumassa kasilta vaan ysi olisi hyvä, mutta aikaisemmin kello on lähennelly 22-23 :/

Meillä vajaa 2-vuotias iltakukkuja, illat rauhottui sen jälkeen kun alettiin viedä lapsi vasta ysiltä sänkyyn. Ennen sitä on turha yrittää, ennen yhdeksää ei nukahda vaikkei olis päikkäreitäkään nukkunut. Jotkut lapset ei vaan aikaisemmin ole niin väsyneitä, turhaa siinä itseään stressamaan ja käyttämään koko iltaa siihen, että lapsi vain nukkuu.

Yhteistyössä