Mua ei pelota lama yhtään. Joskaan en sitä toivokkaan. Edellisen laman aikaan mun viisas mies pelas korttinsa oikein ja sen takia meillä on todella hyvä tilanne. Mies myi 90-luvun alussa perimänsä kämpän Helsingissä ja sai siitä mukavasti rahaa. Ostettiin sitten joskus -95 paljon halvemmalla hienompi kämppä. Elettiin säästäväisesti, koska pelättiin pahaa päivää. Ukko laittoi osakkeisiin rahaa.
No eka lapsi synty -98 ja toinen -00. Ukko myi osakkeet ja tosi hyvään väliin kai. Ostettiin iso kämppä maalta (80 kilsaa Helsingistä). Helsingin kämppä pidettiin, tosin nyt se on vuokralla. Mietittiin, että myytäskö kun hinnat varmaan tulee alas. Mutta päätettiin sitten että pidetään, ei sitä jaksa spekuloida.
Ei me niillä osakkeilla rikkaaksi tultu, mutta laman ansiosta ne oli kai aika halpoja -95. Sitten vuonna 2000 oli moni osake moninkertaistunut. Sen muistan, että pelkästä Nokiasta saatiin 800 000 markkaa verojen jälkeen. Mun ukko sano, että se osti joku aika sitten saman palan Nokiaa mitä sillä oli mutta että se olis maksanut vaan 10 000 euroa. Tiiäs sitten onko ihan noin, mutta ei meillä enää paljoa osakkeissa ole. Ehkä 50 000.
Silti elelemme aika vaatimattomasti. Suht. iso talo on, mutta autot on ihan tavallisia. Ulkomailla käymme maksimissaan kerran vuodessa. Ylimääräiset rahat mies laittaa kesämökin ehostukseen, korkeekorkosille ja ehkä tipan osakkeisiin. Sanoo, ettei enää tartte isoja voittoja ootella, mutta ei tarvitakkaan.
Lisäksi meillä on vakiduunit julkisella sektorilla. Palkka yhteensä ennen veroja on 3500+4500= 8000.