Lapsen etu nykyään usein viimeisenä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hoitsu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hoitsu"

Vieras
Työskentelen sosiaali- ja terveysalalla lasten ja heidän perheidensä kanssa ja olen alkanut ottaa melko raskaasti näiden nykyajan perheiden toiminnan. Lapsi ja lapsen etu ovat usein aivan vihoviimeisenä vanhempien prioriteeteissa. Ensin tulevat työ, oma vapaa-aika ja harrastukset ja ehkä sitten lapsi, jos aikaa ja resursseja enää riittää. Työkavereiden mukaan LS-ilmoituksia tehdään nykyään erittäin usein, kun ne aiemmin olivat harvinaisuus.

Otanko asian jotenkin liian raskaasti? Onko tämä ainut ollut tällaista?

Tai sitten lasten eteen hössötetään enemmän kuin aiemmin. Ennen lapset menivät siinä sivussa, nyt lapset jo tarvivat kaikkea mahdollista, pikluvauvojen kanssa juostaan vauvauinneissa, -muskareissa, perhekerhoissa yms. Harrastukset aloitetaan hyvin pieninä, lapset tarvivat jatkuvaa viihdytystä ja valvontaa. Miettivätkö äidit vakavasti 70-80-luvuilla sitä voivatko käydä yksin vessassa?

Kaikki lapsiin liittyvä stressi ja lisäksi muut ympäristön paineet päälle, onhan siinäkin yhtä ja toista jaksamista mikä voi sitten kostautua.

Mulla on taas käsitys, että nykyisin lasten olot ovat keskimäärin paremmin kuin ennen. Syyt, joiden vuoksi nykyisin tehdään ls-ilmoja, olivat ennen ihan normaala lastenkasvatusta. Ennen oli ihan yleistä ja sallittua, että väliin annettiin piiskaa, nykyisin tukkapölly alkaa olemaan harvinaista. Alkoholia käytettiin reippaammin lasten nähden. Se ero vain taitaa olla, että ennen vain miehet joivat, nykyisin myös naiset. Lapset huitelivat ties missä, kun vanhemmat olivat töissä kodin ulkopuolella tai tekivät kotitöitä. Nykyään lasten kanssa ollaan enemmän. Mä taas uskallan väittää, että vanhemmat, joilla lapset tulevat asteikossa muiden asioiden jälkeen, ovat vähemmstössä. Useammin asiat tehdään lasten ehdoilla, josks jopa liikaakin. Eikä musta se, että lapsen etu menee ensimmäiseksi, tarkoita sitä, että vmhemmat unohtavat muun elämän ja harrastuksensa, kaiken pitää olla tasapainossa.

Ja tehtiinkö noita ls-ilmoituksia ennen yhtä kevyistä syistä kuin nykyään vai pitikö taustalla olla joku ihan oikea, kunnon huoli?

Nykyisin kun niilläkin tehdään jo kiusaa naapureille, ikäville sukulaisille ja ex-puolisoille. Lisäksi syinä tuntuu olevan jo se jos näytät väsyneeltä, korotat joskus ääntä lapsille tms.

Mulla on harrastus, josta maksan lähes 70e kuussa, ja aina siis joka kuukausi jätän sinne menemättä, kun aina on syy tyyliin "lapset pitää ruokkia, käydä kuapassa, siivota, tiskata, pestä pyykkiä, olla lasten kanssa ulkona jne. Mun lapset tulee ainakin ekana, ja sitten vasta omat jutut. Ihme että pinna on välillä vähän kireellä. töissä on pakko käydä, voinko valittaa neuvolla miten tyhmä yhteiskuntajärjestelmä on et muuten ei rahallisesti pärjää (kunnolla), ja jos ei kävis töissä, ei vois pitää lapsillekaan elintasoa (hyvää ruokaa, hyviä vaatteita, maksaa harrastusmaksuja jne)
Mä voisin tehdä ilmoituksen yhteiskunnasta joka pakottaa viemään vanhemmat lastensa luota pois.

Ja tosissaan, nykyään (pienet) lapset vaativat niin jatkuvaa läsnäoloa ja peräänkatsomista että ihan ymmärrettävää että se äidilläkin helposti herää tarve saada välillä omaa aikaa. Itse kun oltiin lapsia saatiin juosta paljon vapaammin pihalla ym joten äidilleni jäi ihan erilailla aikaa siinä samalla seurustella omien kavereiden tai naapuruston kotiäitien kanssa.

Jotenkin tuntuu hullulta, että ap:n mielestä iso osa vanhemmista arvottaa työn lapsen edelle. Itse ainakin teen työtä nimenomaan lasten takia! Ja mieheni myös. Pitäähän lapselle olla varaa ostaa ruokaa, vaatteita, käyttää lekurilla tarvittaessa, antaa harrastaa mitä haluaa, jatkossa sitten kustantaa esim. lukion kirjoja ja muuta opiskeluihin liittyvää. Eli itse ainakin teen työtä lastani varten ja uskon, että suurin osa työssäkäyvistä näin tekee :)

Ja tehtiinkö noita ls-ilmoituksia ennen yhtä kevyistä syistä kuin nykyään vai pitikö taustalla olla joku ihan oikea, kunnon huoli?

Nykyisin kun niilläkin tehdään jo kiusaa naapureille, ikäville sukulaisille ja ex-puolisoille. Lisäksi syinä tuntuu olevan jo se jos näytät väsyneeltä, korotat joskus ääntä lapsille tms.

Ihan terveydenhuollon ja sosiaalihuollon ammattilaisilla on velvollisuus tehdä ls ilmoitus vanhemman väsymyksen tai jaksamattomuuden perusteella tai minkä tahansa uhan, joka vaarantaa tai saattaa vaarantaa lapsen kehityksen ja terveyden. Karrikoidusti: lapselta jää yksi ruokailu päivästä väliin, tai rytmi ei ole säännöllinen joka päivä hyvine päiväunineen tulee velvollisuudesta th:n tai jonkun muun yllämainitun ammattiryhmän edustajan tehdä lapsesta/perheestä ls-ilmoitus.

Ihan terveydenhuollon ja sosiaalihuollon ammattilaisilla on velvollisuus tehdä ls ilmoitus vanhemman väsymyksen tai jaksamattomuuden perusteella tai minkä tahansa uhan, joka vaarantaa tai saattaa vaarantaa lapsen kehityksen ja terveyden. Karrikoidusti: lapselta jää yksi ruokailu päivästä väliin, tai rytmi ei ole säännöllinen joka päivä hyvine päiväunineen tulee velvollisuudesta th:n tai jonkun muun yllämainitun ammattiryhmän edustajan tehdä lapsesta/perheestä ls-ilmoitus.

Ja sitten ihmetellään miksi äidit stressaa sitä mitä uskaltaa neuvolassa tai päiväkodissa puhua... Tai miksi lastensuojelulla ei riitä resurssit oikeille ongelmaperheille.

Mutta veikkaisin että 70-80-lukujen terkkojen ja pk-henkiläkunnan ei ollut velvollisuus tehdä ilmoituksia noin helposti.

Tuskimpa tehtiin niin mitään ls-ilmoja ennen. Mistä sä olisit sen tehnyt? Piiskaamisesta, tukkapöllystä, lapsen sydäntäsärkevästä huutamisesta "sattuu, lopeta ole kiltti". Kaikkihan kuuluivat asiaan?

Mun, muita kammottava mielipide on, että mielummin sata tai vaikka tuhat turhaa ilmoitusta jos sieltä sen yhden tarpeellisen seuloo joukosta, kun ei yhtään.

Asenne ihmisillä on ihan outo, kun heistä tehdään ilmoitus. Jos ei oikeasti ole omasta mielestä syytä ilmoitukseen niin hittooko siinä alkaa panikoimaan. Ihan hyvä että nykyään ilmotuksia tehdään, luultavasti se pistää perheet tsemppaamaan.

Toisaalta pahimmassa tapauksessa yrittävät piilottaa ogelmiaan. Tästä syystä lääkäreillä ja kaikilla mahdollisilla instansseilla pitäisi olla ilmoitusPAKKO!
Mikä toisaalta voi johtaa siihen että lasta ei viedä mm. lääkäriin? Luojalle kiitos sentään koululaitos ottaa nopeasti yhteyttä lastensuojeluun jollei koulussa jotain oppilasta vähään aikaan näy.

Jos näkisin perheen jolla ei olis asiat hyvin, ja jota ei itse pystyisi auttamaan niin varmasti tekisin ilmoituksen.
Sekin millä perusteella lastensuojeluilmon voi tehdä, on TODELLA laaja ja niin sovellettavissa. Ja ei kai olisi kovin eettistä alkaa väsäämään listaa "virheistä" joiden perusteella voi ilmoituksen tehdä, kun kaikki ei ole aina niin yksiselitteistä.

Kai jonain päivänä tähänkin jotain muutosta tulee, kunhan tätä asiaa on vatvottu riittävästi, ja pahin mahdollinenkin on jo tapahtunut että luulis nyt jotakin muutoksia tapahtuvan.

Oletko tosissasi? Eli jos normaalisti perhe syö viisi kertaa, ja jonain päivänä syystä tai toisesta jää joku ateria (vaikka joku välipala) väliin, niin siitä pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus?? Tai että jokaisen päivän rytmi ei ole säännöllinen?? Joka päivä ei nukuta päiväunia??

Jestas. Toivottavasti et kuulu minun tuttavapiiriini, jos näet jotain uhkia tuossa yllä mainitussa.

Tunnistan ystäväpiiristäni tuollaisia äitejä joille oma napa menee useimmiten edelle.

Itse olen se mollattu kotiäiti, olen aina kotona,mutta nautin kyllä elämästäni juuri näin. Muitten on vain vaikea ymmärtää ja kyllä nämä toiset äidit ovat ihan suoraan sanoneet että käyvät töissä että pääsevät kotoa pois.

Olen huomannut saman sekä oikeassa elämässä että täällä. Jos lasten kanssa viitsitään edes hetki olla niin silloin se on suorittamista, raahataan lapsia pienestä pitäen harrastuksiin sillä ainolla ajalla jolloin niiden kanssa voitaisiin oikeasti Olla.
Ennen tilanne oli ihan eri kun lähes kaikilla oli sisaruksia ja pihapiirissä oli helposti toistakymmentä kaveria, mummut ja vaarit asuivat lähellä eli aina oli jonku jonka kanssa olla eikä tarvinut olla yksin niinkuin nykyään.
Olen monesti miettinyt sitä että miksi niitä lapsia tehdään jos niiden kanssa ei haluta olla?

Olen monesti miettinyt sitä että miksi niitä lapsia tehdään jos niiden kanssa ei haluta olla?

Mutta siis tutkimusten mukaanhan nimenomaan nykyisin vanhemmat viettävät aikaa lasten kanssa ja myös leikkivät enemmän. Aiemmin ne lapset ehkä pyörivät enemmän sitten siinä ympärillä vanhempien tehdessä muita asioita, mutta nimenomaan nykyisinhän lapsiin panostetaan ja heille annetaan aikaa!

Tunnistan ystäväpiiristäni tuollaisia äitejä joille oma napa menee useimmiten edelle.

Itse olen se mollattu kotiäiti, olen aina kotona,mutta nautin kyllä elämästäni juuri näin. Muitten on vain vaikea ymmärtää ja kyllä nämä toiset äidit ovat ihan suoraan sanoneet että käyvät töissä että pääsevät kotoa pois.

On se kumma, kun nämä keskustelut menee aina tähän kotiäiti-työssäkäyvä äiti -vastakkainasetteluun! Okei, tässä sulle fakta: lastensuojeluilmoituksia ja lasten kaltoinkohteluita esiintyy kylläkin huomattavasti enemmän teidän työttömien/köyhälistöjen perheissä kuin työssäkäyvien. Että siinä sulle, onneksi te olette aina kotona että ehditte joka hetki varmasti tehdä lastenne elämästänne helvettiä.

Kyllä nykyään taitaa olla keskimäärin paremmin asiat, mutta ainahan puhutaan "nykyaikana näin ja ennen hyvinä aikoina noin" ajattelematta miten asiat oikeasti ovat.

Noita papparaisia töissä kuunnelleena tulee kyllä olo, että nykyään vanhemmat ovat paljon enemmän kiinni lapsissaan eläen heitä varten ja työssäkin käydään ja se jää sinne. Ei kuten sillon, kun työ oli se elämä(etenkin miehellä). Vapaapäiviä yksi ja työpäivät pidempiä.

Siihen aikaan monille ls-ilmotuksille oltaisi naurettu mitä nykypäivä tehdään.

Joillakin menee jopa liiallisuuksiin höösääminen, unohdetaan että joskus saa ajatella itseään ja äiti/isä on muutakin kuin äiti/isä.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27123150:
Oletko tosissasi? Eli jos normaalisti perhe syö viisi kertaa, ja jonain päivänä syystä tai toisesta jää joku ateria (vaikka joku välipala) väliin, niin siitä pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus?? Tai että jokaisen päivän rytmi ei ole säännöllinen?? Joka päivä ei nukuta päiväunia??

Jestas. Toivottavasti et kuulu minun tuttavapiiriini, jos näet jotain uhkia tuossa yllä mainitussa.

tuohan oli karrikoidusti.. mutta kun ei mitään tosi tarkkaa listaa ole et mistä syistä th tai muun tulee se ls ilmoitus tehdä, niin voihan siinä soveltaa jos on joku paskantärkee-virkaintoilija-kukkahattutäti-terkka tai lähihoitaja pk:ssa tms.

[QUOTE="vieras";27122865]Jotenkin tuntuu hullulta, että ap:n mielestä iso osa vanhemmista arvottaa työn lapsen edelle. Itse ainakin teen työtä nimenomaan lasten takia! Ja mieheni myös. Pitäähän lapselle olla varaa ostaa ruokaa, vaatteita, käyttää lekurilla tarvittaessa, antaa harrastaa mitä haluaa, jatkossa sitten kustantaa esim. lukion kirjoja ja muuta opiskeluihin liittyvää. Eli itse ainakin teen työtä lastani varten ja uskon, että suurin osa työssäkäyvistä näin tekee :)[/QUOTE]

Itse käsitin toisin. Että on myös sellaisia vanhempia jotka selittelevät sitä työntekoa juuri noin. Lasten takia. Aate voi oikeasti olla ihan vilpitön, mutta samalla ei nähdä ongelmaa siinä että lapsen kanssa ei oikeasti tehdä yhtään mitään. Ei keritä, jakseta. Ihmiset ovat tottuneet tiettyyn tulotasoon, vaikehan se on stokkaa vaihtaa säästöpörssiin :D Työt ovat nykyään niin vaativia että niistä tulee saada kunnon korvaus, "pelkät" vapaapäivät ei ihmistä sitten ilmeisesti sen vertaa kiinnosta että kävisi korvaukseksi, vaikka sen ajan voisi kokonaisuudessaan viettää maailman tärkeimpien pienten ihmisten kanssa.

Ja sitten kun sitä vapaa-aikaa on niin pakkoko se Heikki on raahata sinne suorituspainoitteiseen jalkapalloharrastukseensa. Eikö vois mennä mielummin vaikka ongelle :D

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27123217:
Mutta siis tutkimusten mukaanhan nimenomaan nykyisin vanhemmat viettävät aikaa lasten kanssa ja myös leikkivät enemmän. Aiemmin ne lapset ehkä pyörivät enemmän sitten siinä ympärillä vanhempien tehdessä muita asioita, mutta nimenomaan nykyisinhän lapsiin panostetaan ja heille annetaan aikaa!

Se mitä tarkoitetaan "panostamisella" tai "ajan antamisella" riippuu ihmisestä. Mun mielestä ei ole ajan antamista kun lapsi retuutetaan harrastukseen 2-3x viikossa, vaikka monet näin laskeekin.

Alkuperäinen kirjoittaja Down siftaaja kotiäiti;27123327:
Itse käsitin toisin. Että on myös sellaisia vanhempia jotka selittelevät sitä työntekoa juuri noin. Lasten takia. Aate voi oikeasti olla ihan vilpitön, mutta samalla ei nähdä ongelmaa siinä että lapsen kanssa ei oikeasti tehdä yhtään mitään. Ei keritä, jakseta. Ihmiset ovat tottuneet tiettyyn tulotasoon, vaikehan se on stokkaa vaihtaa säästöpörssiin :D Työt ovat nykyään niin vaativia että niistä tulee saada kunnon korvaus, "pelkät" vapaapäivät ei ihmistä sitten ilmeisesti sen vertaa kiinnosta että kävisi korvaukseksi, vaikka sen ajan voisi kokonaisuudessaan viettää maailman tärkeimpien pienten ihmisten kanssa.

No siis tottakai työstä pitää saada kunnon korvaus. Miten se muka lisää aikaa lasten kanssa, jos tyytyy paskaan liksaan? Ja tapana on maksaa työpanoksesta rahalla. Suurin osa vanhemmista tekee ihan normaalia työpäivää eli sellaiset 8 tuntia / päivä. Minkäs sille voi, jos on työpäivän jälkeen väsynyt. Mutta kuten sanottu: tutkimusten mukaan nykyisin arvostetaan enemmän aikaa lasten kanssa ja myös pyritään järjestämään sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Down siftaaja kotiäiti;27123327:
Ja sitten kun sitä vapaa-aikaa on niin pakkoko se Heikki on raahata sinne suorituspainoitteiseen jalkapalloharrastukseensa. Eikö vois mennä mielummin vaikka ongelle :D

No jos Heikki tykkää pelata jalkapalloa. Kai sinne ongelle ehtii vaikka seuraavana päivänä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27123150:

Höpö höpö :D Maalaisjärjenkäyttö sallittu. Ihan kun sulla olis joku paniikki päällä jo pelkästä ideasta että teistä tehdään ilmotus :D

Elää vaan niinkun ennenkin, jos tuntuu että jossain parantamisen varaa niin aina parempi, ei käy arki ihan tylsäks :D Ja jos joku idiotti tollasesta ilmotuksen tekee ni keitä sossulandian mimmeille kahvit ja naurakaa ilmoittaja pystyyn :)

Se mitä tarkoitetaan "panostamisella" tai "ajan antamisella" riippuu ihmisestä. Mun mielestä ei ole ajan antamista kun lapsi retuutetaan harrastukseen 2-3x viikossa, vaikka monet näin laskeekin.

Kai tuo vähän riippuu lapsen iästäkin. On ihan eri asia viedä harrastukseen 4-vuotias tai vaikka 12-vuotias lapsi. Mutta itse en tarkoittanutkaan tuota, vaan nimenomaan sitä, että nykyisin vanhemmat haluavat viettää ja viettävät enemmän aikaa lastensa kanssa kuin joskus aikaisemmin. Ja tämä ei tarkoita sitä, että lapsi on harrastuksessa ja vanhempi katsoo telkkaria kotona.

Äitini joka oli lapsi/koululainen 1967.. joutui kestää koulussa a. opettajien huutoa b. opettajan piiskaa.

että repikää siittä.

Nykypäivän ls-ilmot on ihan älyttömiä. tai no osa aiheesta mutta aika iso osa aiheetta.

esim. mummoni kertoi että työt tehtiin ja lapset jätettiin herran huomaan.

no niiin, yleensä nykyään asia ei ole näin.

Yhteistyössä