Miehen siskon moukkamainen käytös - olen aika ihmeissäni ja pöyristynyt...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Marikki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="alma";27120176]Miten miehen sisko vois olla ainoa lapsi ;-D[/QUOTE]

Pikkusiskot etenkin perheen ainoat tytöt voivat hyvinkin saada "ainoan lapsen" kohtelun... toisaalta joillain jo sopiva prinsessa luonne valmiina :)

[QUOTE="vieras";27121414]No joo joo, mutta käytöstavat pitäis ihmisellä silti olla.[/QUOTE]

Hakekaa jos kelpaa kuullostaa siltä, että halutaan säästää kaatopaikka- ja kuljetusmaksuissa, kun varasto on täynnä romikselle tai kierrätykseen menevää tavaraa.

Unohdatko hyvät käytöstavat ihan aina vai koskevatko ne vain vierailuja / tuliaisia? Kuulostaa muuten perin omituiselta, ettet varaudu vieraiden tuloon mitenkään, vaan tarjoat sitten mitä kaapista sattuu löytymään..

Niin, meillä kun on ruokaa kaapissa myös silloin kun ei ole vieraita. Ei välttämättä tarvii erikseen lähtee kauppaan, että saadaan vieraat kestittyä ellei nyt satu olemaan allergisia tai erityisruokavaliota noudattavia.

Ap:llä oli jo valmiiksi ajatus/odotus siitä kuinka ihmiset käyttäytyvät kun hakevat heiltä tavaraa ilmaiseksi. Kaiketi kiittäen, kiittäen ja kiittäen. Mutta kun ei pitäisi ikinä odottaa toisten käyttäytyvän tietyllä tavalla - silloin tulee näitä pettymyksiä.
Ajatteleppa ap hakijoiden näkökulmasta tilannetta. Ilmoititte selkeästi antavanne pois tavaroita jotka teille eivät mahtuneet. Kenties hakijat kokivat että ok, haetaan nyt sieltä pois se pöytä että ap pääsee siitä eroon. He kokivat olevansa hyvän tekijöitä joita teidän olisi pitänyt kiittää..
Jos antaa jotakin, ei ikinä pidä odottaa toisen käyttäytyvän tietyllä tapaa koska silloin tulee niitä pettymyksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;27120070:
Mistäs sä tuedät, mitä mun kaapissa on? Jospa ne haki oikeaan tarpeeseen ne tavarat, ja oikeesti tarvivat takaisin sen 18e? Ja maailma ei kaadu siihen, jos unohtaa sanoa kiitos, tai tuoda tuliaisia tullessaan.

Joo joo, kyllä tässä jo on tullu selväksi, että sun mielestä moukkamainen käytös on ihan kivaa ja hyväksyttävää ja ok. kaikin puolin. Eikä ikinä tarvi mistään kiittää ja nyhdetään irti kaikki mitä saadaan. Ahneus kunniaan!

[QUOTE="vieras";27121385]Ap ilmoitti että tavaraa on haettavan jos kelpaa...[/QUOTE]

Kas kun ei vielä vaadittu ap:ta miehineen viemään ovelle asti se pöytä ja omalla kustannuksella tottakai. Sit se poydän saava porukka olis vaan ynähtänyt oven suusta että joo, kantakaa sisälle vaan, ja heippa, me aletaan tässä just syömään. Törmäillään!

Mua ihmetyttää, miten käytettyä pöytää sanotaan 400 e arvoiseksi. Vaikka pöytä olisi tuon verran maksanutkin, ei sen arvo ole enää noin paljon. Ehkä noin satasen siitä voisi myydessä saada. Ja silloin pitäisi nähdä vähän enemmän vaivaa kuin ilmoittaa tutuille (ottaa valokuva, laatia ilmoitus jne.) ja säilyttää pöytää varastossa ostajaa odottamassa. Miehen sisko teki toki tyhmästi, kun ei kiittänyt, mutta koeta ap myös tajuta, ettei käytetty tavara ole ostohintansa arvoista.

Jospa se miehen sisko ei tajunnut pöydän arvoa? Luuli sitä kymmenen euron halppispöydäksi ja tekevänsä teille palveluksen, kun vie sen pois teidän jaloista? Ehkä odotti teidän sanovan jotakin tyyliin, voi että kun hyvä, kun säästitte meiltä kaatopaikkakäynnin!

Tiedättekö, kaikki ihmiset eivät ajattele ja toimi samalla tavalla. Miehen sisko saattaa olla oikeasti vaikka miten hyvä tyyppi, ja tuossa tapahtui väärinkäsitys. Esim. oma veljeni on maailman mahtavin, ja silti se käyttäytyy joskus tosi dorkasti. Se on poikamies, ja voi tulla meille viikoksikin kyläilemään, eikä osta mitään ruokaa. Sitten mä vaan vien sen kauppaan ja käsken sen ostaa maitoa ym. ja aina se ostaa. Se ei vaan hoksaa!

Mä oon vissiin ainut, joka ajattelee eri tavalla...
Jos mä pyydän tuomaan jotain niin toki maksan sen takaisin. Jos sanon, että huonekaluja saa viedä ilmaiseksi niin silloin myös saa. Ja jos meille tulee vieraita niin en odota heidän tuovan mitään mukanaan vaan syödään sitä mitä meidän kaapista löytyy tai käydään yhdessä kaupassa jos niin on sovittu.
Toki kiitos ois aina hyvä muistaa, mutta jos unohtuu niin sitten unohtuu.

Näin minäkin. :)

On se jännä, miten nää ketjut toimii. Aloittaja kirjottaa jonkun tarinan jostain tilanteesta ja viimeistään kolmannella sivulla aletaan jo pistää ap:n piikkiin muista kommenteista lainattuja mielipiteitä ja rikkinäinen puhelin -efekti saa huimat mittasuhteet. Eikä kukaan enää vaivaudu tarkistamaan, mitä ap joskus tuhat sivua sitten OIEKASTI kirjoitti.

Musta ap:n pointti ja harmistuksen syy oli se, ettei nämä vieraat kiittäneet. Ei niinkään joku pöydän hinta tai pullien maksaminen. (ja kyllä, nekin mainittiin aloituksessa, mutta oliko ne aloituksen pointti?)

Vai oletteko te kaikki noihin lillukanvarsiin juuttuneet ihmiset oikeasti sitä mieltä, että kun henkilö A
* majoittaa yöksi
* tarjoaa illalliset, aamupalat ja lounaat
* antaa pöydän (ihansamaminkähintasen) ilmaiseksi
... ja henkilö B
* ei sano lähteissään puolikasta kiitoksen sanaa

... niin henkilö A on pikkumainen, kun vierailusta jäi ikävä maku???

Kyllä meidän kaksivuotiaskin osaa kiittää jo ihan pelkästä vesilasillisesta.

On se jännä, miten nää ketjut toimii. Aloittaja kirjottaa jonkun tarinan jostain tilanteesta ja viimeistään kolmannella sivulla aletaan jo pistää ap:n piikkiin muista kommenteista lainattuja mielipiteitä ja rikkinäinen puhelin -efekti saa huimat mittasuhteet. Eikä kukaan enää vaivaudu tarkistamaan, mitä ap joskus tuhat sivua sitten OIEKASTI kirjoitti.

Musta ap:n pointti ja harmistuksen syy oli se, ettei nämä vieraat kiittäneet. Ei niinkään joku pöydän hinta tai pullien maksaminen. (ja kyllä, nekin mainittiin aloituksessa, mutta oliko ne aloituksen pointti?)

Vai oletteko te kaikki noihin lillukanvarsiin juuttuneet ihmiset oikeasti sitä mieltä, että kun henkilö A
* majoittaa yöksi
* tarjoaa illalliset, aamupalat ja lounaat
* antaa pöydän (ihansamaminkähintasen) ilmaiseksi
... ja henkilö B
* ei sano lähteissään puolikasta kiitoksen sanaa

... niin henkilö A on pikkumainen, kun vierailusta jäi ikävä maku???

Kyllä meidän kaksivuotiaskin osaa kiittää jo ihan pelkästä vesilasillisesta.

Kiitos, kun säästit minulta kirjoittamisen vaivan. Ajattelin juuri samoin kuin sinäkin ketjua lukiessani.

• Tykkää
Reactions: Wolt ja Sanna80

Kiitoksen puute siitä annetusta pöydästä oli kyllä minustakin moukkamaista, ja varmaan se ap:n pointti, mutta en itse ymmärrä, miten asiaan liittyvät ne ap:n tarjoamat välipalat jne. Vai tarkoitatko ehkä, että vieraat eivät kiittäneet myöskään ruoasta pöydässä ruokailun yhteydessä?

Jotenkin vain tuosta aloituksesta saa sellaisen kuvan, että ap on hyvinkin tarkkaan laskenut vierailun kokonaiskustannukset, joiden vastineeksi odotti tiettyjä asioita, eikä kaukaisten sukulaisten yövierailussa ollut mitään mukavaa. Ja ehkä olettanut myös, että sen annetun pöydän alkuperäishinnan vastineeksi on saatava tiettyjä juttuja, vaikka hakija ei ilmeisesti edes tuota hintaa tiedä, ja pois antaminenkin on tapahtunut periaatteella "ottakaa jos kelpaa".

(Ja sanottakoon nyt vielä että itse vien kyllä aina pienellekin vierailulle jotain mukavia tuliaisia, mutta niin ilmeisesti oli tämän siskonkin aikomus, kun kerran pahoitteli ettei löytänytkään niitä haluamiaan kukkia tms.)

Aika moukkamaista!

Me käytiin kerran mieheni kanssa hakemassa tutun yh-äidin asunnosta todella painava kaappi. Ei siis yksinkertaisesti halunnut muutossa sitä mukanaan viedä,kun oli niin painava ja vaikeasti käsiteltävä.Pari tuntia meni että saatiin peräkärriin!
Viikon päästä tuli viesti että jos 100 e siitä hyllystä saisi.... :O No en maksanut!

Mä oon vissiin ainut, joka ajattelee eri tavalla...
Jos mä pyydän tuomaan jotain niin toki maksan sen takaisin. Jos sanon, että huonekaluja saa viedä ilmaiseksi niin silloin myös saa. Ja jos meille tulee vieraita niin en odota heidän tuovan mitään mukanaan vaan syödään sitä mitä meidän kaapista löytyy tai käydään yhdessä kaupassa jos niin on sovittu.
Toki kiitos ois aina hyvä muistaa, mutta jos unohtuu niin sitten unohtuu.

Piti vastata ihan samat. En mä nyt ymmärrä, kamalaa rahan kyttäämistä. Kuka edes muistaa pitää kirjaa siitä mitä kaikkea on tarjonnut sukulaisille syötäväksi kun tulevat yökylään? Ja jos jonkun saa viedä ilmaiseksi niin sitten saa viedä. Vai onko tässäkin joku salaperäinen raja jos tavara maksaakin yli 200 e pitääkin siitä jotain antaa mutta ei voi tietenkään tästä mitään sanoa ottajan vaan sen pitää itse oivaltaa maksaa vaikka sanottiin että ilmaiseksi saa viedä? Ilmankos palstalaiset tuntuu keskimäärin olevan riidoissa kaikkien kanssa, ihme kyttäämistä ja vertailua...

[QUOTE="vieras";27120435]Itse haluan maksaa AINA sen mitä olen pyytänyt jonkun minulle jostakin esim. vaikka laivalta tuomaan. Kerta itse olen tuotteen halunnut niin haluan sen myös maksaa.

Itsehän olitte sanoneet että ilmaiseksi saa hakea niin sitten se kanssa on ilmainen. En tosin tässä tilanteessa itse olisi vaatinut mitään rahoja niisä leipomotuotteista, kun kerta pöydänkin olisin saanut ihan ilmaiseksi.[/QUOTE]

Peesaan tätä! Leipomotuotteista, jotka ap oli erikseen pyytänyt tuomaan, niin on reilua maksaa tai ainakin heti tarjota rahaa. Toiset olivat nähneet vaivaa ja tuoneet ne kuitenkin.

Silti toisena osapuolena olisin antanut ne leipomukset tuliaisena, koska kukkapuskaa ei matkalta löytynyt (aika outoa!).

Siis siitä kiittämisestäkö kaikki on nyt kiinni? On moukka koska ei lähtiessään kiittänyt? Kuinka läheisiä sun mies ja sen sisko on? Nimittäin me ei lähisukulaisten tai lähiystävien kanssa tehdä tuollaisista kiittämisasioista mitään suurta numeroa. Oletko varma ettei sisko huikannut jossain vaiheessa veljelleen et kiitti kovasti? Miten virallisia hyvästejä teillä yleensä sitten on? Pitääkö kävellä ja saattaa ja siinä muodollisesti niiata ja kiittää erikseen kaikesta mahdollisesta vieraanvaraisuuteen kuuluvasta? Oletko varma ettei sisko suunnittele jotain yllätyskiitosta teille? Vie vaikka ulos syömään seuraavan kerran kun menette sinne? Ottaa teidän lapset hoitoon että pääsette miehen kanssa kaksin jonnekin?

Musta toi vaan vaikuttaa siltä, että ette ole kovin läheisiä. Me ollaan parhaiden ystävien ja sukulaisten kanssa vaihdettu vuosien varrella puolin ja toisin tavaroita periaatteella "saa ottaa" eikä siihen ole koskaan kuulunut mitään virallisia kiitoksien lausumisia tai kirjanpitoa. Ei siitä tehdä mitään numeroa.

[QUOTE="vieras";27124845]Siis siitä kiittämisestäkö kaikki on nyt kiinni? On moukka koska ei lähtiessään kiittänyt? Kuinka läheisiä sun mies ja sen sisko on? Nimittäin me ei lähisukulaisten tai lähiystävien kanssa tehdä tuollaisista kiittämisasioista mitään suurta numeroa. Oletko varma ettei sisko huikannut jossain vaiheessa veljelleen et kiitti kovasti? Miten virallisia hyvästejä teillä yleensä sitten on? Pitääkö kävellä ja saattaa ja siinä muodollisesti niiata ja kiittää erikseen kaikesta mahdollisesta vieraanvaraisuuteen kuuluvasta? Oletko varma ettei sisko suunnittele jotain yllätyskiitosta teille? Vie vaikka ulos syömään seuraavan kerran kun menette sinne? Ottaa teidän lapset hoitoon että pääsette miehen kanssa kaksin jonnekin?

Musta toi vaan vaikuttaa siltä, että ette ole kovin läheisiä. Me ollaan parhaiden ystävien ja sukulaisten kanssa vaihdettu vuosien varrella puolin ja toisin tavaroita periaatteella "saa ottaa" eikä siihen ole koskaan kuulunut mitään virallisia kiitoksien lausumisia tai kirjanpitoa. Ei siitä tehdä mitään numeroa.[/QUOTE]

Boldattuun kohtaan: KYLLÄ! Mikä siinä on niin vaikeaa toisille uskoa, että on moukkamaista jos ei kiitä kyläpaikassa tarjoiluista, on moukkamaista jos ei kiitä saadessaan jotain ilmaiseksi?

Ihminen, joka ei osaa sanoa kiitos on huonokäytöksinen moukka. Piste.

[QUOTE="vieras";27119723]Mä olen aika lailla samaa mieltä. Maksan aina jos olen pyytänyt erikseen tuomaan jotain kaupasta. En odota tuliaisia ja jos sanon että meiltä saa tulla hakemaan ylimääräisiä tavaroita, niin tosiaan annan ne ilmaiseksi. Jos haluaisin jotain vastineeksi, sanoisin, että ne tavarat saa ostaa meiltä tai vaihtaa johonkin.

Mut ottaisi päähän, jos vieras ei edes kiittäisi.[/QUOTE]

Mutta kutsuttiinko näitä nyt yökyläilemään vai kerrottiinko, että voivat hakea sen pöydän?

[QUOTE="Marikki";27119553]Näin se pääsääntöisesti meneekin. Ja nyt tuli taas yksi lisäniitti arkkuun, ei hirveästi tee mieli olla tekemisissä moisten ihmisten kanssa. Mitä vähemmän sen parempi.[/QUOTE]

En suosittele tuollaista hiljaisuutta, on parempi puhua suoraan eikä jättää asioita muhimaan pinnan alle. Onpahan ainakin kaikille selvää mistä asiat johtuvat eikä tule väärinkäsityksiä. Voisit vaikka sanoa että tunnet että sinua on kohdeltu asiassa epäoikeudenmukaisesti. Jos vielä esität asian kohteliaasti niin varmasti hän suostuu että teidän ei tarvitse maksaa leipomuksia.

Yhteistyössä