HELMIKUUN HELMET 2013 *syyskuu*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja L.O.V.E
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Keitäs kaikkia pitikään onnitella..? Ainakin Hedyä raskausuutisista :flower:, Lemmulia kihlauksesta :flower: ja Bumblea aviosäädystä :flower:. :)

Raskausarvista; mulle tulee niitä herkästi, huolimatta rasvaamisesta. Tosin en ole mitään varsinaista raskausarpivoidetta koskaan käyttänyt, ihan perusvoiteita ja -öljyjä. Ekassa raskaudessa tuli ihan valtavasti, varsinkin lantiolle ja rintoihin, seuraavissa kahdessa vähän vähemmän, mutta raidallinenhan tuo iho jo on. Onneksi arvet ovat jo vaalentuneet, eivätkä niin julmetun punaiset kuin alkuun, huh. Mulla tuo arpien syntyminen tekee kipeää, oikein kirvelee ja tuntee "ihon ratkeavan", kun johonkin ilmestyy uusi arpi. :/ Tässä raskaudessa ei ole vielä tullut uusia, mutta eiköhän niitä taas ilmesty. : / Sama juttu on sitten myös tuossa synnytyksessä repeilystä... Esikoinenhan meillä syntyi suunnitellulla sektiolla perätilan vuoksi, joten silloin ei tikkejä tullut kuin vatsaan. Kaksi seuraavaa synnytystä on sitten aiheuttaneet joitain repeämiä, synnytyskertomukseen on kirjattu I ja II -asteen repeämiä molempiin ja tikattu on siis ihan riittävästi. Tokan kohdalla kysyin tikkaajalta, että montakos tikkiä tulee ja mulle vastattiin vaan, että älä sinä siitä huoli, me hoidetaan tää homma... Kolmannen kohdalla en kysellyt, mutta ainakin 7 tikkiä muistan peilin kanssa löytäneeni... Noh. Sellaista se vaan mun kohdalla ilmeisesti on ja onneksi noistakin vammoista on toivuttu, eikä synnytyspelkoa ole noista repeytymistä aiheutunut. Öljyä meinaan taas aloitella jossain vaiheessa, mutta eipä se kauheasti ole aiemminkaan auttanut (tai mistä sitä tietää, jos vaikka olisin repeillyt vielä pahemmin ilman sitä?). Toisen lapsen synnytyksestä (ensimmäinen alatiesynnytykseni siis) opin kuitenkin sen, että kannattaa vaikka varmuuden vuoksi pyytää jotain ulostetta pehmentävää lääkitystä, oli nimittäin melkoisen hirveää käydä ekaa kertaa vessassa isommalla tikkien kanssa... :x|O:stick:

Sykkeistä: Tässä vaiheessa raskautta meidän lapsukaisilla on kaikilla olleet sykkeet n. 150-160 ja kaikki siis tyttöjä, katsotaanpa siis mitä tällä kertaa povataan, samat lukemat siis edelleen. Ultraan on reilu viikko aikaa, kohta siis sekin käsillä! Aika tuntuu kuluvan ihan mahdottoman nopeasti, ennen kuin huomaankaan, lienee jo aika lähteä synnärille. Huh.

Kuopus 2v 4kk nukkuu vielä yöuniaan(!!!), joten vieläköhän ottaisin toisen kupposen teetä tässä? Pikkuneiti tosiaan nukkuu pois univelkojaan eiliseltä, jolloin heräsi 9:00 ja suostui nukahtamaan yöunille vasta klo 23:50! Nukkumatta tippaakaan päikkäreitä koko päivänä. Olipahan rankka päivä eilen siis (niin myös äidille ja isälle, huh) Toivon, että tämä päivä menisi hieman eilistä rennommin. Ihan sama, vaikka kuopus heräisi tänään vasta puoleltapäivin... ;) (Jahas, taitaakin heräillä nyt jo, ainakin jotain höpötystä jo kuuluu... tyttö tosin on kova puhumaan unissaankin...)

Bliss ja pikkuinen 18+6

• Tykkää
Reactions: Hedy81
Ultra takana ja siellähän ne vauvelit köllivät:heart::heart: söpösti:heart::heart:
kaikki rakenteet näytti ok, ja hyvin samoissa mitoissa ovat, mikä hyvä juttu:heart:
Molemmat istukat edessä :)

Jalkoväliin kurkattiin..... mutta arvotukseksi vielä jäi, josko vähän isommilla viikoilla sitten näkyisi paremmin...sen lääkäri sanoi toisesta että kaikkea vaaleanpunaista ei kannata hävittää
nyt vetivät vaan kintut eteen:heart::laugh: varsinkin toisesta oli ihan mahoton sanoa mitään.:laugh:

Ylimmässä yhdessä, päät taAS saatiin samaan kuvaan, ja sitten molemmista yksilökuvat :heart:

Yhdyn Blissin onnitteluihin eli onnea iloisia uutisia saaneille :flower:

Väliliha Eipä siinä tosiaan öljyilyt auta jos episiotomia tehdään :( Lipsahtaa pian kätilöltä instrumentti mihin sattuu jos oilit on vasta hivelty :kieh:

Vauvan sijainti Siis kohdussahan se vauva on :laugh: mutta mullakin tuntuu nyt alhaalla kipuja eli joku sinne painaa. Yks päivä tuntu kyllä kolmessa ilmansuunnassa äksöniä, tais olla jumppasessio pikkusella :)

Sauna Tykkään saunoa, mutta nyt raskaana ollessa ei pysty ottamaan kovia löylyjä eikä olemaan saunassa pitkään, taitaa verenpaineisiin vaikuttaa ja tulee huono olo.

Työkkäri Olen työttömänä ja saan liiton päivärahaa. Kävin työkkärissä ja siellä sanoivat että kannattais hakea sairaslomaa jos tuntuu ettei ole työkykyinen, niin säästäisi liiton päiviä. Onko muilla kokemusta aiheesta? Onko näin ja kirjottaako lääkäri sairaslomaa työttömälle? Jos tämä raskaus menee kuten edelliset, niin empä usko olevani kauhean työkykyinen supistusherkkyyden vuoksi :(

Neiti-81 Sulosia kuvia :)

Viimeksi muokattu:
Oih, ihania ultrakuvia Neiti-81! Meillä ovat muuten kaikki kolme tyttöämme olleet ultrassa hyvin häveliäitä ja jalat tiukasti ristissä... ;) Että hyvinkin voi olla tyttöstä tulossa! :)

Mulla kun ennestään 3 tyttöä, niin niistäkin vaan yhestä( lv-punktio) etukäteen ollu tieto sukupuolesta, muut on piilotelleet :D:heart:
oiski aika mageeta jos olis 5 tyttöä:heart: Eiks kauniit naiset saa tyttöi?:laugh:

Huoh, neuvolasta tultu ja kaikki hyvin!!! Pikkuisen sydän löi samaan malliin kuin viimeksi, syke 145, ja terkka kehui sitä hienoksi ja vahvaksi. Olen niin onnellinen!

Ihania kuvia Neiti81! ihana kuulla, että kaikki hyvin.

Mä muuten kysyin, että onko sykkeiden korrelointi sukupuoleen ihan legendaa ja neuvolan täti sanoi, että ei hänen mielestään. Mutta tuo 145 on kuulema niin rajalla, että voi olla kumpikaan. Yleensä alle keskivälin sykkeet on poikien ja yli tyttöjen. Keskiväli siis 140 (normaalin sykkeen rajat 120-160).

No, mulla on edelleen poikaolo.

Ihanaa päivää kaikille!

Tuuliannaliina ja rakas 17+3

Eilen oli sitten se ultra,ja kaikki näytti olevan niinkuin kuuluukin :heart:
Sukupuoli selvitköön sitten helmikuussa :D
LA muuttui muutamalla päivällä,eli uusi olisi 9.2
Aika rankka ultrareissu oli,12h... 450km menopaluu+kaupunki shoppailut päälle =) täällä pohjoisessa nämä välimatkat on mitä on ;) No,synnyttämään täältä kuiten pääsee abulanssilentokoneella,että sillon tuo matka taittuu ihan n.20minuutissa :p

Hemmi ja se nimetön tyyppi 18+5(ultran mukaan sitten tästä eteenpäin)

• Tykkää
Reactions: Omppuf
Minultakin onnittelut kaikille jotka ovat ihania uutisia saaneet!:heart:

Raskausarvista esikoisesta mahaani rasvasin ja silti navan alueelle, tisseihin ja reisiin tuli muutamia raskausarpia, vaalenivat kyllä äkkiä. Nyt sitten kun maha on taas alkanut kasvaa, arvetkin huomaa helposti. Olen silti rasvannut mahaani ja kroppaani nytkin, koska teen sitä muutenkin aina vaikken olisikaan raskaana:)

Repeilystä synnytyksessä edellisessä synnytyksessä pelkäsin etukäteen ihan kamalasti repeilyä ja myös välilihan leikkaamista. Kävin noiden pelkojen takia pelkopolilla ja siellä mieli sitten mukavasti rauhottuikin. Synnytyksessä ei sitten tullut kuin pieni nirhauma limakalvolle ja siihen laitettiin yksi tikki parantumista nopeuttamaan. Muutenkin synnytys oli mielestäni "helppo" ja mukava kokemus. Välilihaa en siis aikaisemmin rasvaillut, enkä ajatellut sitä tehdä nytkään. Joku mainitsikin aikaisemmin Epi-no Delphine Plus laitteen
mikä minuakin kovasti kiinnostaa. Synnytys-puolella siitä olikin oma ketju ja paljon oli kehuja saanut. Saa nähdä pitääkö sellainen sitten itsekin hankkia:)

Neiti-81 söpöjä ultrakuvia pikkuisista!:heart:

Meillä vasta reilun neljän viikon päästä 12.10 rakenneultra, ei malttaisi millään odottaa:headwall:

Charlott ja nöttönen 15+6

Huhheijjakkaa kun on paljon tullu tekstiä :D

Onnea kaikille ihanista uutisista! :heart:

Raskausarvista: mulla jo näyttää ennestään olevan niitä tossa mahalla, joten en sen enempää stressaa asian suhteen :D Rasvailen ihoa silloin kun tuntuu siltä että kaipaa lotionia, ihan apteekin perusvoiteilla.
Vauvan sijainti: olen tainnut alkaa tuntea liikkeitä :) Ihanaa, viimeinkin! Oletetut liikkeet tuntuvat oikealla navan alapuolella.

muutoin ei voinnissa mitään uutta. Sokeriarvot pikkasen heittelee, jos syön liikaa, pitäis malttaa mittauspäivinä ainakin syödä maltillisesti, eikä ainakaan herkkuja :D No jospa nuo ei ihan kauheeta saarnaa neuvolassa pitäis :D

Heidukka ja Mytty 16+6

Neiti-81: Joo kauniit naiset, ja suuret rakastajat saa tyttöjä :D Ihanat kuvat kyllä.

Hemmillä onkin aikamoinen ajomatka :)

Sykkeet
Täälä on kaikki ollu 140-150 paikkeilla, oli sitten poika tai tytöt. :)

(.)
Minoon poikki, edes sun takas taas ympäri kylää ja innostuttiin sitten vielä lasten kans käymään kirjastossa. Vitsi, kyllä tänään uni maistuu :) Harmi vaan ettei löytäny itselleni mitään luettavaa. Tylsää.

Nyt iltaruuan laittoon :wave:

Äiti maa & Usko 19+3

Pitkästä aikaa!

pikku yllätys kyseli onko pakko jäädä 30 vrk ennen laskettua aikaa äitiyslomalle. No, samaa olen mietiskellyt itsekin. Mulla on työ, josta tykkään ja johon tiedän olevan vaikeaa palkata sijaista (vaikka toki määrätyssä vaiheessa pakko). Voin myös säädellä työni raskautta. Jos sitä sitten on hyvässä kunnossa, niin en tiedä peukaloitako kotona pyörittelen... Mutta pitää ehkä kysäistä jostain.

Piia-Liisa kysyi D-vitamiini annostuksesta. No tällä hetkellä otan 25 mikrogrammaa päivässä. Neuvolatädistä ok asia.

Painonoususta kyseli äitx2. No, mulla oli nyt tullut lisää 2,8 kg ja kuulemma ei mitään hätää. Mutta joillain voi kuulemma paino kertyä sykleittäin, joten en usko sulla syytä huoleen. Kuitenkin liikut noin paljon. Jos ei suklaalevyillä tai vain muulla mässyllä elä niin eiköhän se paino ole vaan tullakseen eikä sille voi mitään :).

Oli puhetta perhevalmennuksesta ja neuvolan toiminnasta. Kävin eilen ensimmäistä kertaa meidän "oikealla" terkalla ja oli todella mukava ihminen. Jäi ihan iloinen fiilis. Nuorehko, ei mikään nipottava. Meillä olisi tarjolla perhevalmennusta marraskuusta lähtien. Kootaan yhteen alueen helmikuussa synnyttävät. Kuulosti ihan mukavalta.

Se terkka-sijainenhan puuttui kovasti silloin heinäkuussa siihen liikunnan harrastamiseen. Sen takia olen liikkunut aika rauhallisesti. Juttelin nyt sitten eilen asiasta tarkemmin ja viesti oli: lähde vaikka juoksulenkille, jos olet tehnyt sitä ennenkin ja tuntuu hyvältä :D. No, eilen sitten pääsin vähän spurttailemaan, mahtavaa mennä vähän kovempaa :).

Mulla menee raskauden suhteen hyvin. Ei ole oikeestaan mitään oireita. Eilen kuulin ensimmäistä kertaa sydänäänetkin. Kaikki hyvin. Lokakuun alussa rakenneultra ja marraskuun alussa lähdetään ilmeisesti lämpöä etsimään matkalle.

Tsemppiä kaikille!

-EtelänHetelmä & MiniA 17+1

Onnea kaikille ihanista uutisista ja kihlautumisista sekä naimisiinmenosta :)

Pakko oli tulla kommentoimaan muutamaa asiaa ja varmaan osaan en enää muista kommentoidakaan

Perhevalmennuksesta me saatiin päivät tietoon milloin täällä Oulussa järjestetään valmennukset ja ne menee marras-joulukuulle. Yhteensä 4krt. 3 ennen vauvan syntymistä ja 1 sitten huhtikuussa.

Vauvan sijainti mulla ainakin liikkeet tuntuu tosi alhaalla ja sykkeet löytyy parhaiten läheltä häpyluuta.

Sykkeistä meillä eilen neuvolassa niitä kuunneltiin ja 140 kieppeillä mentiinm ekalla kerralla oli 160. Onko noissa tiheyksissä muilla ollut suuria eroja? Vahvat sykkeet kuului joille terveydenhoitajakin hymyili ja sanoi että vahvat ovat :)

Voimavara kaavakkeet oliko jollain toisella myös nuo voimavara kaavakkeet jotka piti täyttää. Meillä ne käytiin eilen neuvolassa. Mielestäni niistä oli ihan hyötyä kun ensin piti ne itse täyttää ja sitten käydä yhdessä läpi ennen neuvolaa. Minun mieheni ei avaudu asioista niin paljoa kuin minä niin oli ihana käydä näitä asioita läpi ja huomata että samoja ajatuksia on molemmilla vaikkei kaikesta tule niin hirveästi keskusteltua.

Painon noususta en ole halunnut tähän niin kovasti kommentoida kun minulle painoa on kerääntynyt jo 4,5kg ja se tuntuu ihan hirveeltä. Neuvolassa rauhoiteltiin että ihan normaalia tahtia on paino noussut ja olen edelleenkin ihan normaalipainoinen..kuitenkin tuntuu että kaikille muille painoa kertynyt paaaljon vähemmän ja oma painonnousu ahdistaa. En ole pystynyt liikkumaan läheskään samalla tavalla kuin ennen raskautta kun supistelu alkaa jo aika pienestäkin ponnistelusta. Jouduin luopumaan sali jäsenyydestäkin koska supistelut vaivaavat heti kun syke nousee vähääkään tai vatsaa joutuu jännittämään. Ajattelin nyt kokeilla uimista jos se olisi kropalle vähemmän rasittavaa, tiedä häntä.

Rakenne ultraan vielä vajaa 3viikkoa.

En muista pitikö jotain muuta vielä kommentoida, mutta olihan jos tässäkin..:)

Annalinnea ja murunen 18+5

Onnea ultrakuulumisia saaneille! Voi kun ois jo omakin rakenneultra takana. Ensi viikolla toivottavasti selviää, pitääkö oma olo paikkansa ja tulossa on tyttö. Sykkeet on olleet koko ajan noin 150, eli se ehkä voisi puoltaa tyttöä.

Sokerirasituksesta ei ole neuvolassa puhuttu vielä mitään. Luulisin sinne kuitenkin joutuvani, kun ikää on 28, vaikka olen hoikka. Perhevalmennuksesta toivottavasti kuulee seuraavalla käynnillä. Kaipaisin itse kyllä enemmän neuvolakäyntejä ensisynnyttäjänä. Nykyinen tahti on turhan harva, ja erityisesti harmittaa se alkuraskauden lääkärin puuttuminen. Itse kävin yksityisellä. Julkiselle taitaa päästä joskus viikolla 26-28 (vaikka kovasti kehottivat, että saa mennä omallekin gynelle, mutta miksi maksaisin siitä 100+ euroa, kun ilmainenkin on järjestettävä...).

Hammaslääkärin sentään sain tähän odotusajalle. Toivottavasti ei löydy reikiä tai muuta ikävää.

Ruokahalu on edelleen aika suuri, mutta vähän tasaantunut. Nälkä ei ole niin totaalinen, kuin vielä muutama viikko takaperin, ja masuun ei mahdu enää ihan niin paljon kerralla. Kumpu on jo aika komea, ihastelen sitä joka päivä monta kertaa:D

Pilkku_ 19+5

Pikaisesti onnitteluja kaikille ultrassa ihania uutisia saaneille!

Oma olo on muuten hyvä, mutta tää himskutin väsymys on kauhee - syksyllä enemmän vakiovaruste ja nyt on semmoinen kutina, että joutunen ehkä jopa rautakuurille, kun väsymys on huomattavasti suurempaa kuin koskaan ennen.

Nyt on sammutettava kone, kun antivirus-ohjelma sitä huutaa. Mur.

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 17+5

POKS! 20+0, enää puolet jäljellä!

Vauvan sykkeistä. Tokihan ne vauvan sykkeetkin vaihtelevat sen mukaan, että nukkuuko vai veteleekö jotain spurtteja. Neuvolan tädit voivat väittää tietävänsä, kumpi on tulossa, mutta niin kauan kun tutkimukset todistavat muuta, en usko. :D

Ketunhäntä mietti sairauslomaa työttömänä. Lääkärihän toteaa työkyvyttömyyden, ei hänen tarvitse miettiä oletko töissä vai työttömänä. Varmasti jos näyttää siltä, että ei ole työkykyinen pitkään aikaan, niin enemmin kannattaa olla sairauslomilla kuin kuluttaa päivärahapäiviä. Periaattessahan sinun pitää työttömänä ollessasi olla sellaisessa kunnossa, että voisit töihin mennä.

Annalinnea harmitteli painonnousua. Minusta 4,5 kiloa ei kuulosta paljolta. Mulla on nyt tullut se 3-4 kiloa lisää ja entistäkin on ihan riittävästi.

(.) Mulla on ilmaantunut töihin palattuani selkäkipua. Alaselkää on juilinut jo kuukauden, pari silloin tällöin, mutta nyt selkään koskee keskelle ja ylös. Ihan omituinen kohta. Kipu helpottuu yön aikana, mutta pahenee päivän aikaan näytön ääressä istuen. Iltaisin kipu on jo melkoisen kova. Onko tuttu kellekään tällainen vaiva? Miten ihmeessä tää nyt voi vatsan kasvuun liittyä?

Onkos täällä muita pyöräilijöitä? Ootteko pystyneet ajamaan fillarilla koko raskauden ajan? Ajan maastopyörällä ja jo nyt vatsa painaa ikävästi ajaessa. Mietin, et pitäiskö hankkia jostain joku mummopyörä, jolla voisi ajaa selkä suorassa, auttaisikohan. Tosin tänään ja eilen on selkä ollut niin kipeä, että ei oikein onnistu pyöräily senkään takia...

P-L

Vatsan nipistely tuntuu hetken, sellainen tunne kun joku työntäisi jotain terävää vatsaan. Tuli eilen yöllä muutamia sellaisia.

Paineen tunne kun käy vessassa, kuuluuko tämäkin asiaan? Joskus pitää ihan asentoa korjailla että saa tarpeet tehtyä. Kakkosta ei aina uskalla edes suorittaa kun painon tunne niin voimakas.

Mulla nää hysteriat menee näköjään kun vuoristorataa. Nyt ollaan taas super-hyper hysteerisiä ihan joka asiasta.. :'(

Mullakin välillä ihan hirveä painontunne alavatsalla kun käy vessassa! Pitelen välillä masusta kiinnikin, kun tuntuu ettei muuten voi asioitaan tehdä, alavatsa myös kovettuu ajoittain... :|

Heippa!

Pikaisesti puhelimella näpyttelen..

Eilen kävin taas neuvolalääkärillä. Kontrolloidaan tuota kohdunkaulan tilannetta. Kaks viikkoo sitten saatiin ultraamalla kohdunkaulan pituudeksi 31mm ja nyt lepäily on auttanut ja mittaa olikin 34mm! Huh helpotus. Kiinteä ja kiinni, mutta hieman oli laajentunut, kiinni onneksi vielä pysynyt. Pelottaa niin jos joutuu sinne sairaalaan jossain vaiheessa. 25mm on semmoinen "turvaraja" tuon kohdunkaulan pituuden kans. Esikoisen aikaan se oli lyhimmillään 19mm rv 25. Lepäilemällä siihen sit saatiin muutama milli lisää mittaa.
Nyt vaan jatketaan kotona hölläilyä. Onneks ei totaalilevossa tarvii olla, vielä. Painoa meidän pikkuisella mittojen mukaan on 280g. Vajaan viikon isompi kuin viikkojen mukaan.

Nyt en ollenkaan muista mitä kaikkee piti kommentoida, mutta kokemuksen syvällä rintaäänellä voin suositella useista harkkasuppareista, herkästi kipeytyvästä vatsasta, paineentunteesta ja etenkin kohdunsuulla tuntuvista vihlaisuista yms. kärsiville, pyytäkää päästä lääkärille tarkistuttamaan alaosaston tilanne! Ne kivuttomatkin supistuksen voi saada kypsymistä aikaan!

Pink 18+5

Viimeksi muokattu:
Täällä on kanssa tuota paineen tunnetta erityisesti vessassa käydessä, ei koko aikaa, mutta välillä kuitenkin. Pitänee ottaa puheeksi neuvolassa ensi viikolla. Ei sillä, täällähän lapsuuden kaverin alapäätä ei edes tutkittu, vaikka mainitsi samaisesta asiasta neuvolalääkärille. :headwall: Lääkärin tuumasi että "kai se on ihan normaalia" eikä siitä sitten sen kummempaa. Notta moro.

Pink89 oikein hyvä, että levosta on ollut hyötyä. :) Se onneks motivoi sitä jatkamaan, vaikka melkosen rankkaahan se on hölläillä koko ajan, kun tekemisen puute hölläillessä iskee aika helposti. Tsemppiä sinne kovasti lepäilyyn! :)

P-L täällä on yksi pyörällä sutkuttelija! Työmatkoja lähinnä oon kulkenu ja jossain vaiheessa vatsa oli tiellä, mutta nyt kun se on noussut niin pystyy pyöräilemään paremmin - ja mullahan on se ihku pinkki Jopo, millä kuljen. :D Maastoversiolla en ole edes kokeillut, se kun on edelleen mökillä huoltoa odottelemassa.

Nyt iltapalalle, että jaksaa nukkua ja huomenna kerätä omenoita, notta jaksaa tehdä kaura-omenapaistosta illaksi. Nams. :)

Pink89 Minua on tutkittu tämän painon tunteen takia, vihlaisujen, kipujen ja supistusten takia. Kohdunsuu ollut normaali. Ehdottavat että pitisi ottaa rauhallisesti, levätä silloin kun tuntuu pahalta. Joskus tuntuu ettei tässä voi oikein muuta enää tehdä kun maata. Mietin jopa että voisiko se mun ''liiallinen'' lepäily olla syy ettei kohdunkaulaan ole tullut muutoksia. Siitä huolimatta että se oireilee.

Streptokokki B, hiiva ja virtsatulokset on otettu joten ei niissäkään mitään erikoista. Jotkut sanoo (netissä) ettei pieni kolotus ja paineen tunne pitäisi hätkähdyttää. Kohtu kasvaa, ligamentit venyy jne. Mutta ainakin näin ensisynnyttäjänä sitä miettii kaikkea pahinta, jokainen kolotus pelottaa.

Mulla mahaan alkaa sattumaan jos istun liian pitkään, rehkin, liikun tai seison hieman pidempään.

Ketunhäntä hae ihmeessä sairaslomaa. Lääkärille ei tarvitse kertoa olevansa työtön vaan voit hyvin sanoa ammatiksesi sen mitä olet tehnyt ennen työttömäksi jäämistä. Työkkään sitten vaan ilmoitus sairaudesta ja kopiot saikuista ja sitten ne kelaan päivärahojen hakua varten.

Pink89 hienoa, että lepäilystä ollut apua!

J+ Vaikea sanoa mikä on normaalia ja mikä ei. Jokaisella ja vielä jokainen raskauskin on yksilöllisiä asioita. Jos kerta mahdollista ottaa rauhallisesti, niin ota. Kyllä sitä kerkiää sitten turvallisilla viikoilla/ vauvan synnyttyäkkin liikkumaan ja touhuamaan.

Maarit ja Hattivatti yökukkijana jälleen :)

J+ jos lepäily auttaa niin sit vaan lepäilet. :) Mulla kipeytyy maha kans tosi herkästi. Menee koko maha kipeeks ja tuikkii ja vihloo ympäriinsä. Hellittää heti kun pistää pitkäkseen. Kyllä se on ihan mentävä tämän raskauden ehdoilla. En todellakaan uskalla mitään liikuntaa suunnitellakaan. Sen verran että postilaatikolla (100m) käyn päivittäin kävelee. Kaupassa käynnit hoidan kans ihan normaalisti. Kotihommista pyykit ja ruuanlaitto hoituu. Muuten menee päivät sohvalla rötväten.
Hyvä juttu ettei siellä kohdunsuulla oo tapahtunu muutosta! Paljonko ultraamalla saivat sille mittaa?

Mullahan oli esikoisen aikaan tuo b-streptokokki, joka on todennäköisesti myös nyt. Ja sen epäilen niitä supistuksiakin aiheuttavan... Ei oo vielä tässä raskaudessa sitä testattu.

Huomenta

Kommentteja täältäkin:

Pyöräilystä: minulla ei sujunut pyöräilyt kovin hyvin about viikoilla 12-14, tai jotain sinne päin, rupesi yhtäkkiä tuntumaan pahalta, siis mahaan sattui. Mutta nyt vaiva on mennyt totaalisesti ohi ja pyöräilen entiseen malliin, eikä missään tunnu, ei edes jos pyöräilen aika vauhdikkaasti. Mulla on kyllä juuri sellainen mummopyörä, eli selkä pysyy suorassa.

Kysymys perhevalmennuksesta niille jotka ovat siellä ennen olleet: meillä alkaa ensi kuussa, helmikuussa synnyttäville. Ekan kerran pääaiheena on kuulemma imetys. Mietin, että kun miehen on hankala saada töistä vapaata, niin oiskohan fiksumpaa, jos hän esim. skippaisi tuon ekan valmennuksen ja osallistuisi vaan seuraaviin: lapsenhoito, synnytys, sairaalaan tutustuminen. Vai onko siellä ekalla kerralla just hyvä olla läsnä, ts. onko kaikkea muutakin oleellista?

Painonnoususta: paino ei näytä millään nousevan, itse asiassa oli laskenut 300 g raskautta edeltävästä painosta eilen neuvolan puntarin mukaan. Hö! Olisin iloinen jos vähän nousisi, kun lähtökohtaisestikin olen varsin hoikka. Neuvolatädin mukaan ei haittaa, mutta raskauden puolivälin jälkeen olisi hyvä alkaa nousta 300g viikko. Toivottavasti alkaa. En tiedä miksi paino ei nouse, kun en ole oksentanut kertaakaan koko raskauden aikana, syönyt ihan normaalisti ja mahakin on jo aika pullea. Ennen raskautta liikuin kyllä paljon ja epäilen, että tässä on kyse lihasmassan katoamisesta, sehän painaa enemmän kuin läski.

J+: jospa saisit lepäilyllä kivut pois. Itsellä oli pari viikkoa sitten pelottavaa, tosi kovaa kivistystä muutaman päivän, mutta meni onneksi ohi.

Pink89: kiva, että olet paremmin kuosissa!

Ja vielä D-vitamiinista: päivittäin 30 mikrogrammaa AurinkoD-valmistetta, hyvin imeytyvää. Aloitin myös maitohappobakteerit, koska joidenkin tutkimusten mukaan voi ehkäistä allergioiden muodostumista vauvalle.

Annalinnea, mulle on tullut tähän mennessä painoa jotain 5kg että ei hätää :D Se on niin yksilöllistä ja tosiaan voi tulla sykleittäinkin. Molemmissa edellisissä raskauksissa mulla tietyssä vaiheessa loppuraskautta se painonnousu lakkasi kokonaan oikeastaan, sitä vaan ei tullut. Ennen sitä kyllä nousikin sitten 800g/vko tahtia..

Ihania ultrakuvia Neiti-81!
Ei malttais enää hetkeäkään odottaa omaa rakenneultraa, ultrat on sellaisia kohokohtia aina :)

Sykkeistä, mulla on kaksi poikaa ja molemmilla sykkeet on olleet 140-155 välillä. Tälläkin oli viime neuvolassa syke 150 eli poika vissiinkin tulossa.. :) Mulla on ihan poikamahakin, tällainen eteenpäin pönöttävä :D Ja mullakin ne vauvan sykkeet löytyy vielä tuolta aika alhaalta oikealta, kaitpa se vauveli sieltä jossain vaiheessa ylemmäs nousee kunhan kohtu vielä kasvaa.

(.), väsy painaa kovasti.. Stressaa kun ei pääse päivisin levolle, sitä kun niin tartteisi päiväunet että järjissään jaksaa iltaan saakka. Nyt vaan yritettävä kitkuttaa jollain tapaa, meinaahan tässä välillä hermot olla hiukan kireällä :/ Nyt on ruvennut finnejä tulemaan, bongasin pari tuolta hiusrajasta. Hassua, mulle ei normaalisti niitä tule. Ei edes murrosiässä ollut kuin muutamia.. Hirmuinen pesänrakennusvietti on iskenyt. Olen vaatehuoneita ruvennut siivoamaan ja alkanut raivata tilaa vauvanvaatteita ja tarvikkeita varten. Laitoin hoitopöytänurkkauksen jo valmiiksi.. :laugh:

Lassu ja nuppunen rv 17+6

Painosta, mulle on tullu 4,4kg:a vaikka viime raskaudesta se 10kg tuossa vielä:ashamed: En silti ollu viel ylipainoinen, oon vaan aina ollu tosi hoikka, joka raskaudessa se 30kg:a tullu ja lähtenyt, nyt ei ehtiny viel vikat kilot lähteä kun tulin uudelleen raskaaksi :(
No josko painoa tulis nyt maltillisemmin, varaa on tulla oikeesti vielä14kg:a (!!!!) siihen mitä yksösraskauksista on tullut! Mulla tosin pituutta 182cm, läskit ahistaa lähinnä vaan minua:ashamed: neuvolatätikin käski mun olla murehtimatta painoa, sitä on aina tullu, ja kaksosimetys saattaa olla todella kuluttavaa, saati arki 3 pienen +2 isomman kanssa. Kyselikin että miten mä voin nähdä itseni lihavana:ashamed:
Mutta kun nään, ja ahistaa:ashamed:

Neiti + Vauvvat 16+5

Yhteistyössä