Meidän perhe lehden juttu "Ope kasvattaa vanhempaa"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitttt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitttt

Vieras
Mitä mieltä olette?

"Maarit Korhosen mielestä nykyvanhemmat ovat sukupolvea, joka ei ole oppinut sanomaan ei.
Turkulainen alakoulun opettaja on miettinyt viimeiset kymmenen vuotta, miksi lapset voivat niin huonosti -miten eriarvoisia lapset ovat huolenpidon suhteen.
-Luokassa istuu maanantaiamuna vierekkäin kaksi lasta. Toiselle äiti on letittänyt hiukset, toinen on kulkenut jo kuukauden samoissa vaatteissa eikä ole saanut ruokaa varmaankaan koko viikonloppuna.
-Lapsen hyvinvointi ei ole riippuvainen vanhempien sosiaaliluokasta. Köyhistä perheistä tule monesti erittäin hyvinvoivia ja hoivattuja lapsia, ku taas rikkaan perheen lapsi voi olla ärimmäisen välinpitämättömästi kohdeltu."

Rupesin miettii onko hiuksien letitys joku hyvinvoinnin mittari, vai mitä ihmettä ne kyylää koulussa? Vaatteiden vaihtoväliä? Miten opettaja edes huomaa tai muistaa kenellä ollut kuinkankin monta pvää samat farkut?

Mitä mieltä olette tästä jutusta? Mitä ajatuksia herättää?

Mulle ei tullut mieleen mikään kyylääminen tai arvostelu. Vaan se, että ope tietty tuntee oppilaansa, ja näkeehän sen jos joku on päivästä toiseen likainen & tukka takussa, ja maanantaisin ruokailussa syö kuin hevonen.

Ja juu, ope tosiaan joutuu joskus kasvattamaan myös vanhempia. Sanomaan, että talvella pitää olla lapsella lämmintä vaatetta, ja ettei lapsi voi valvoa puolilleöin jos koulu alkaa kasilta. Jne. Itsestäänselvyyksiä meille, joillekin ei.

Mun puolesta koulu saisi tehdä entistä tiiviimpää yhteistyötä lastensuojelun kanssa.

Viimeksi muokattu:
No tuskin tässä se letitys oli pointti vaan se, että toisessa perheessä vanhemmat selvästikin huolehtivat lapsesta ja viettävät hänen kanssaan aikaa, toisessa ei. Opettaja oppii ajan kanssa huomaaman kuka saa elämänohjeita kotoa ja kuka ei, ei kukaan kasvatusalalla tee pikeisia johtopäätöksiä ulkonäön perusteella. Esimerkiksi kalliilla vaatteilla ym ei pysty asiantuntijoita hämäämään, jos muuten on kotona hälläväli-asenne lapsen koulunkäynnin suhteen.

[QUOTE="Mie";27133473]No tuskin tässä se letitys oli pointti vaan se, että toisessa perheessä vanhemmat selvästikin huolehtivat lapsesta ja viettävät hänen kanssaan aikaa, toisessa ei. Opettaja oppii ajan kanssa huomaaman kuka saa elämänohjeita kotoa ja kuka ei, ei kukaan kasvatusalalla tee pikeisia johtopäätöksiä ulkonäön perusteella. Esimerkiksi kalliilla vaatteilla ym ei pysty asiantuntijoita hämäämään, jos muuten on kotona hälläväli-asenne lapsen koulunkäynnin suhteen.[/QUOTE]

Juu, eiköhän se hiusten letitys ollut vain yksi (oikeastaan aika hölmö) esimerkki siitä että toisissa perheissä lasten hygieniasta, puhtaista vaatteista ja yleisestä siisteydestä huolehditaan siinä kun toisten perheiden hyvin pienetkin lapset saavat pärjätä omillaan. Sama juttu ruokailujen kanssa. Ja ihan yleisen kasvatuksen ja huolenpidon.

Koulut nyt näkevät lapsia niin paljon että tuskin on tarvettakaan tehdä päätelmiä yhden päivän tai tilanteen mukaan. Kun siihen lapsen näkemiseen ja tuntemiseen laskee lisäksi sen yhteistyön ja vastakaiun mitä vanhemmilta saa niin eiköhän tuo kerro jo jotain.

Kaikki lapset eivät todellakaan ole samassa asemassa.

Kyllä useimmilla aikuisilla on kyky nähdä voiko lapsi yleisesti ottaen hyvin vai huonosti.

Niitä lukuisia pieniä merkkejä on vain vaikea konkretisoida sanoiksi, eikä tuo esimerkki mielestäni yhtään onnu.

Liekö sen letin pointti, että nähtävästi aikuisilla on ollut "ylimääräistä" huolenpitoaikaa lapselle aamulla. Letti kun ei ole mikään pakollinen juttu. Mutta se toinen lapsi ei ole saanut edes perustarpeitaan tyydytetyiksi. Toisessa perheessä on resursseja ylimääräiseenkin, toisessa ei edes välttämättömään. Ja kyse on välinpitämättömyydestä, ei niinkään rahasta. Sillä vaikka rahasta olisi tiukkaa ja jääkaappi tyhjä, huolenpito, kuten lapsen suihkussa käyttäminen ja hiusten kampaaminen on käytännössä ilmaista. Köyhäkin vanhempi voi olla parempi kuin varakas mutta välinpitämätön.

Liekö sen letin pointti, että nähtävästi aikuisilla on ollut "ylimääräistä" huolenpitoaikaa lapselle aamulla. Letti kun ei ole mikään pakollinen juttu. Mutta se toinen lapsi ei ole saanut edes perustarpeitaan tyydytetyiksi. Toisessa perheessä on resursseja ylimääräiseenkin, toisessa ei edes välttämättömään. Ja kyse on välinpitämättömyydestä, ei niinkään rahasta. Sillä vaikka rahasta olisi tiukkaa ja jääkaappi tyhjä, huolenpito, kuten lapsen suihkussa käyttäminen ja hiusten kampaaminen on käytännössä ilmaista. Köyhäkin vanhempi voi olla parempi kuin varakas mutta välinpitämätön.
Kyllä noi nykykakarat pitäisi laittaa parempaan kuriin
Kymmenvuotias pahoinpiteli kahta opettajaa Vantaalla - MTV3.fi - Uutiset - Kotimaa

Tulin jutusta surulliseksi koska se muistutti taas siitä, että lapset kasvavat niin erilaisissa perheissä. Vain osa toivottuina ja rakastettuina :-( En tiedä kumpi on pahempi; se vanhempi joka ei viitsi välittää lapsestaan vai se, joka tyhmyyttään ei huomioi lapsen tarpeita.

Munkin mielestä se letitys oli karrikoitu esimerkki eikä tarkoittanut sitä, että tytöillä pitää olla tukka kuosissa joka aamu, muuten lähtee ls-ilmoitus. Mun tyttö lähtee harva se aamu tukka harjaamatta, kun ei muista tehdä sitä, mutta vaatteet on puhtaat ja ehjät ja kyllä hänestä näkee muutenkin, että pidetään huolta. Viime viikolla näin yhtä ala-asteikäistä pikkupoikaa päivittäin ja sillä oli ma-to täysin samat vaatteet päällä. Näin sen vuoksi, että kulki takki auki tai takki vyötäröllä. Siinä kohtaa kieltämättä tuli sellainen olo, että välittääkö kukaan pätkääkään siitä, vaihtaako poika vaatteita vai ei.

Hmm, entäs jos joillakin lapsilla on kouluvaatteet erikseen ja niillä ollaan vain koulussa, siis monena päivänä samat vaatteet. Pidetäänkös heistä huolta. Tottahan se on, että meitä on moneen junaan, mutta ei minusta lasten ulkonäöstä voi vetää kovin syvällisiä johtopäätöksiä. Joku lapsi voi tykätä tietystä vaatteesta niin ettei anna sitä tappelematta pyykkiin ja siksi pitää pitkään samaa vaatetta. Ei se silti tarkoita että hänestä ei välitetä. Itse kuulun hyvin huolettomaan ihmiskastiin, minua ei yhtään haittaa vaikka lapset eivät pese käsiä kotona pöydästä noustuaan (elleivät ole ihan älyttömässä siivossa) tai joku kävelee kengillä ympäri taloa. En edes mainitse tuollaisista. Silti lapset ovat todella rakkaita ja syliin pääsevät kutakuinkin aina halutessaan.

Munkin mielestä se letitys oli karrikoitu esimerkki eikä tarkoittanut sitä, että tytöillä pitää olla tukka kuosissa joka aamu, muuten lähtee ls-ilmoitus. Mun tyttö lähtee harva se aamu tukka harjaamatta, kun ei muista tehdä sitä, mutta vaatteet on puhtaat ja ehjät ja kyllä hänestä näkee muutenkin, että pidetään huolta. Viime viikolla näin yhtä ala-asteikäistä pikkupoikaa päivittäin ja sillä oli ma-to täysin samat vaatteet päällä. Näin sen vuoksi, että kulki takki auki tai takki vyötäröllä. Siinä kohtaa kieltämättä tuli sellainen olo, että välittääkö kukaan pätkääkään siitä, vaihtaako poika vaatteita vai ei.

Hitto ja mun muksulla on ollu päällä samat farkut toista viikkoa. No onneks tuolla eivät vaadikkaan et puhtaina pysyneitä vaatteita päivittäin pestäs, kun sen mukaan pesikö äiti farkut joka päivä, kun eivät ollu likaset.

Mitä mieltä olette?

"Maarit Korhosen mielestä nykyvanhemmat ovat sukupolvea, joka ei ole oppinut sanomaan ei.
Turkulainen alakoulun opettaja on miettinyt viimeiset kymmenen vuotta, miksi lapset voivat niin huonosti -miten eriarvoisia lapset ovat huolenpidon suhteen.
-Luokassa istuu maanantaiamuna vierekkäin kaksi lasta. Toiselle äiti on letittänyt hiukset, toinen on kulkenut jo kuukauden samoissa vaatteissa eikä ole saanut ruokaa varmaankaan koko viikonloppuna.
-Lapsen hyvinvointi ei ole riippuvainen vanhempien sosiaaliluokasta. Köyhistä perheistä tule monesti erittäin hyvinvoivia ja hoivattuja lapsia, ku taas rikkaan perheen lapsi voi olla ärimmäisen välinpitämättömästi kohdeltu."

Rupesin miettii onko hiuksien letitys joku hyvinvoinnin mittari, vai mitä ihmettä ne kyylää koulussa? Vaatteiden vaihtoväliä? Miten opettaja edes huomaa tai muistaa kenellä ollut kuinkankin monta pvää samat farkut?

Mitä mieltä olette tästä jutusta? Mitä ajatuksia herättää?

En ole lukenut juttua, mutta kyllähän likaiset vaatteet haistaa. Ja välinpitämättömyys usein näkyy päällepäin. Luultavasti hiusten letitys oli vain vertauskuva.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Hitto ja mun muksulla on ollu päällä samat farkut toista viikkoa. No onneks tuolla eivät vaadikkaan et puhtaina pysyneitä vaatteita päivittäin pestäs, kun sen mukaan pesikö äiti farkut joka päivä, kun eivät ollu likaset.

No mutta eikös sitä taannoin oltu jossain tutkittukin, että farkkuja tarvii pestä vaan kolmen kuukauden välein, vaikka niitä käyttäis joka päivä :D

Kyllähän sen näkee, että vaikka ois vain yks pari vaatteita koulunkäyntiä varten että onko ne puhtaat vai likaiset. Ei meilläkään vaatteet mene pesuun yhden käytön jälkeen, mutta lasten ollessa pienempiä otin jokaiselle viikolle kahdet housut ja kaksi yläosaa. Näistä sai yhdistelemällä jokaiselle päivälle erilaisen asun (tai oikeastaan yhden päivän asu on sama kuin jonain toisena) ja pyykkiä tuli kuitenkin 2 paitaa, 2 housut ei 5 paitaa ja 5 housut. Pyykkiin tietysti joutuivat aiemmin, jos tuli tahroja tai alkoivat haista.

Ite oon sitä mieltä, että harva oikeasti välittää lapsistaan. On helppoa ostaa lapsille kaikkea ja antaa lupa kaikkeen, mutta muu onkin vaikeampaa. Esim. se, että vaaditaan lapselta sitä, että hän kasvaa velvollisuuksiinsa sekä oppii arvostamaan oikeuksiaan, kehittyy koulussa ja saa tarpeeksi unta yms.

Tänä täi-riivattuna aikana letit osoittavat huolenpitoa ja välittämistä - kyllä!

Sanos muuta. Varsinkin niillä joilla pitkä tukka.

Vielä kun saisin kuopuksen olemaan samaa mieltä mun kanssa asiasta... tarhassa repii mun laittamat letit auki ja antaa tukkansa hulmuta ja takkuuntua tuulessa. Kuulemma on enemmän "itsensä" sillä tavalla.

Tänä aamuna kysyin viimeksi, että saisiko sun tukan leikata (on nimittäin pitkä) ei kuulemma saa. Mutta nyt sain laittaa letit aamulla :heart: katsotaan onko letit vielä tallessa kun tulee kotiin.... ;)

Sanos muuta. Varsinkin niillä joilla pitkä tukka.

Vielä kun saisin kuopuksen olemaan samaa mieltä mun kanssa asiasta... tarhassa repii mun laittamat letit auki ja antaa tukkansa hulmuta ja takkuuntua tuulessa. Kuulemma on enemmän "itsensä" sillä tavalla.

Tänä aamuna kysyin viimeksi, että saisiko sun tukan leikata (on nimittäin pitkä) ei kuulemma saa. Mutta nyt sain laittaa letit aamulla :heart: katsotaan onko letit vielä tallessa kun tulee kotiin.... ;)

Mie en tajua miksi lasten pitkät hiukset on jotain niiiiiiin pyhää. Mie en oo kysellyt pieniltä lapsilta lupia hiusten leikkaamiseen enkä tuu kyselemäänkään. Samaa ainettahan ne on kuin kynnetkin, periaatteessa. Enkä kysy lapsilta kynsien leikkaamisestakaan. Jos hiuksiin pesiytyy syöpäläisiä, ovat lyhyet kätevämmät putsata. Jos taas lapsi ei itse laita hiuksiaan eikä edes anna toisten laittaa, on se sitten lyhyet hiukset niin ei tartte laittaa. Ruoassa lilluvat pitkät hiukset => yöks. Ihan sama kuin kainalokarvojaan soppalautasella uittais.

En ole lukenut juttua, mutta kyllähän likaiset vaatteet haistaa. Ja välinpitämättömyys usein näkyy päällepäin. Luultavasti hiusten letitys oli vain vertauskuva.

No nimenomaan samoissa vaatteissa kulkeminen tarkoittaa juuri tuota, että todella sekä lapsi että lapsen vaatteet haisevat. Perjantaina sitä ajattelee että no onneksi on viikonloppu tulossa ja varmaan tämäkin lapsi nyt sitten pesulle ja vaatteiden vaihtoon pääsee.. Mutta ei välttämättä, saattaa hyvin olla niin että maanantaiaamuna on vastassa sama pesemätön takkutukka samoissa vielä vähän enemmän haisevissa vaatteissa. Paidasta ei pohjaväri enää erotu ja kaverit karttelee hajun takia.

Itse kierrätän kaiken mahdollisen ja omat lapseni kulkevat koulussakin ei niin muodikkaissa, serkuilta perityissä ja kirppiksiltä haalituissa vaatteissa. Vaatteet kuten lapsetkin ovat kuitenkin aina puhtaita ja siistejä, vaikka eivät muotiuutuuksia olekaan. Kyllä tuon jutun pointin ymmärtää tuosta jos vaan haluaa ymmärtää. :)

Mie en tajua miksi lasten pitkät hiukset on jotain niiiiiiin pyhää. Mie en oo kysellyt pieniltä lapsilta lupia hiusten leikkaamiseen enkä tuu kyselemäänkään. Samaa ainettahan ne on kuin kynnetkin, periaatteessa. Enkä kysy lapsilta kynsien leikkaamisestakaan. Jos hiuksiin pesiytyy syöpäläisiä, ovat lyhyet kätevämmät putsata. Jos taas lapsi ei itse laita hiuksiaan eikä edes anna toisten laittaa, on se sitten lyhyet hiukset niin ei tartte laittaa. Ruoassa lilluvat pitkät hiukset => yöks. Ihan sama kuin kainalokarvojaan soppalautasella uittais.

Kyllä meillä lapset saavat itse päättää hiusten pituuden ja leikkauksen mallin. Hiukset harjataan ja pestään usein.. Sitten jos alkaa hiuksia syömään (:x) kuten esikko teki aikoinaan.. silloin lähti tukka aika lyhyeksi. :D

Mies protestoi tätä mun näkemystä vastaan aika pitkään. Varsinkin kun poika alkoi kasvattamaan tukkaa... Miehen mielestä tukan olisi pitänyt pojalla olla siisti, lyhyt. Mitä lyhyempi , sitä parempi...

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä