Miehen alkoholinkäytöstä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minävaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minävaan"

Vieras
Miehen alkoholinkäytöstä kyselisin mielipidettä. Vanhempani ovat absolutisteja ja oma alkoholinkäyttöni rajoittuu viinilasilliseen kerran/kaksi kuukaudessa, ja tämä oma taustani huomioon ottaen mietin, että pohdinko turhaan avomieheni alkoholinkäyttöä vai onko oikeasti aihetta huoleen.

Meillä siis ns. uusioperhe, jossa kolme kouluikäistä lasta. Avomieheni juo jokainen päivä kaksi olutta (=pientä tölkkiä, jos sillä jotain merkitystä juomamäärän arvioinnissa). Lauantaina saunan jälkeen oluita menee neljä. Lisäksi noin kerran kuussa on pelin jälkeinen poikien saunailta, josta tullaan kotiin selvästi humaltuneena.

Olen tehnyt selväksi, että en halua lapseni näkevän häntä humaltuneena, joten arjen oluttölkitkin nauttii hän sitten kun lapset ovat nukkumassa. Ns. poikien saunaillat ovat aina sellaisina viikonloppuina, jolloin lapset ovat exillä.

Mutta silti. Jokin siinä alkoholinkäytössä tuntuu häiritsevän. Nykyisin illalla huomaan ärsyyntyväni oluttölkin avaamisesta kuuluvasta äänestä, mutta välillä mietin olenko vain nipo niuhottaja. Onko avomieheni alkoholinkäyttö siis aivan normaalia, mutta minulla itselläni vain ongelma asian kanssa oman taustani vuoksi.

Eli: pitäisikö olla huolissaan/ottaa asia puheeksi vai huolehdinko turhasta?

No eipä tuo nyt niin kovin paljolta kuulosta. Itse olisin ehkä lähinnä huolissani siitä, jos ottaa vähän joka ikinen päivä. Joskus tekisi varmaan hyvää olla pari päivää ihan kokonaan ilmankin?

Mutta onhan näitä eteläeurooppalaisia kulttuureita, joissa juodaan lasi tai kaksi viiniä lounaalla joka ikinen päivä, eikä se elämä siitä paljoakaan hetkahda suuntaan tai toiseen.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
No en tiedäkään.utta jos ne kaksi olutta on saatava joka ilta..niin se alkaisi ärsyttämään minuakin. Normaalimpana pitäisin sitä, että joskus menisi pari, joskus pari enemmän ja suurimmaksi osaksi ei mitään.

Ei ole paljon mutta en tykkäisi jos olutta juodaan JOKA ilta, vaikka vain 2. Myös minun mieheni juo noin, paitsi että saunailtoja ei ole, ja joskus saattaa juoda enintään 7 olutta (v-loppuna). Tuo pari olutta illassa on rajattu pyynnöstäni vain noin 2-3 iltaan.

Kyllä tuo vielä kohtuukulutuksen rajojen sisäpuolella on, mutta musta se raja kieltämättä on aika laaja. Ehkä suurempi kysymys on, että onko sen miehen PAKKO saada joka ilta se kaksi purkkia olutta ts. onko se siitä jo riippuvainen?

Kyllä mä ehkä ottaisin asian puheeksi, sillä kyllähän tuossa on sekin riski, että kulutus alkaa pikkuhiljaa puolihuomaamatta lisääntymään.

Mä ihmettelen kans tuota, että joka päivä juo jotain, muuten tuo kuulostaa ihan normaalilta. Vaikka tuo määrä ei todellakaan ole iso, niin varmaan vois olla ihan hyvä olla välillä ihan ilmankin. Toisaalta saattaa olla ihan piintynyt tapakin, tavallaan se oma hetki illalla.

En tykkäis, koska ilmeisesti ei osaa muuten enää rentoutua tai jotain. Siitä se sitten helposti lähtee kulutus kasvamaan... pienestähän se monella lähtee, siksi oisin huolissani jo tuosta.

En huolestuisi. Ennemminkin olisin iloinen jos oma mies (tai exät) olisi samanlaisia. Sillon kun ottaa niin ottaa niin että tuntuu.. Muutama ex varsinkin oli HYVIN väkivaltaisia kännissä.. Itse en nipottaisi jos mies noin vain joisi..

Minusta on aika paljon jos joka päivä juo. Siitähän tulee pian kaljamahakin. Ja kuka terve ihminen haluaa vetää itsensä pikkuhiprakkaan normi arjessa?? Pistää miettimään onko siinä arjessa sitten jotain kestettävää.
Tämmöisen tapauksen olen nähnyt kyllä sukulaispiirissä. Joka päisä töiden jälkeen kaljaa jaa välillä vähän enemmänkin. Kaunis pömppö on maha ja pettämäänhän tuo juoksikin jossain vaiheessa. Kotihommissa ei autellut ym.

Minusta on aika paljon jos joka päivä juo. Siitähän tulee pian kaljamahakin. Ja kuka terve ihminen haluaa vetää itsensä pikkuhiprakkaan normi arjessa?? Pistää miettimään onko siinä arjessa sitten jotain kestettävää.
Tämmöisen tapauksen olen nähnyt kyllä sukulaispiirissä. Joka päisä töiden jälkeen kaljaa jaa välillä vähän enemmänkin. Kaunis pömppö on maha ja pettämäänhän tuo juoksikin jossain vaiheessa. Kotihommissa ei autellut ym.

No ei normaalikokonen aikunen mies kahdesta pienestä oluesta pikkuhiprakkaa saa.

• Tykkää
Reactions: Sanna80
No onpa tosi "normaalia", että kaljaa pitää saada joka päivä! Hyi hitto, en ikinä kattelisi tuollaista miestä. Jo pelkkä ajatuskin siitä, että miehen henki haisisi joka ilta kaljalle. Siihen päälle vielä ns. saunakaljat ja ryyppyreissut?! Kuvottavaa....

No ei normaalikokonen aikunen mies kahdesta pienestä oluesta pikkuhiprakkaa saa.

No miksi sitä pitää joka päivä sitten juoda ja rahaa laittaa menemään? En mäkään joka päivä juo limuja vaikka niistä tykkäänkin.
Ja joo totta ei se varmaan hiprakkaa siitä saa joten eihän siinä ole mitään syytä edes joka päivä juoda.
Jos vaan tykkää oluesta niin juokoon kotikaljaa ruokajuomana :D ei kai tämä nainenkaan joka päivä vedä levyllistä suklaata vain koska se on hyvää?

En katselisi päivääkään. Riippuvuus tarkoittaa sitä, että jotain ainetta on saatava joka päivä ja kyllä se näkyy ärtyneenä käytöksenä, joka lisääntyy iltaa kohden mennessä.

• Tykkää
Reactions: up&go
No miksi sitä pitää joka päivä sitten juoda ja rahaa laittaa menemään? En mäkään joka päivä juo limuja vaikka niistä tykkäänkin.
Ja joo totta ei se varmaan hiprakkaa siitä saa joten eihän siinä ole mitään syytä edes joka päivä juoda.
Jos vaan tykkää oluesta niin juokoon kotikaljaa ruokajuomana :D ei kai tämä nainenkaan joka päivä vedä levyllistä suklaata vain koska se on hyvää?

No mä juon joka päivä kahvia koska se on musta hyvää. Ja oon varmasti riippuvainenkin. En oo kokenut sitä vielä kovin suurena ongelmana.

AP:n kohdalla ongelma on enemmän ap:n ongelma, ei niinkään miehen, ainakaan vielä. Suurin piirtein kohtuukulutuksen rajoissa tuo taitaa olla. Vaikka mun käsityksen mukaan nykyään suositellaan et olis niitä kokonaan alkoholittomiakin päiviä välillä.

Mutta ap:ta vituttaa kun mies juo. Mies voisi ehkä vaihtaa parina iltana viikossa oluet alkoholittomaan noin niin kuin hyvän tahdon eleenä. Tai sitten ap voi miettiä, pystyisikö muuttamaan omaa asennettaan.

Aika moni juo muuten sen pari lasia limuakin illassa.

Alkuperäinen kirjoittaja möhköwantti;27135371:
nipojen isoäiti

Mitä "nipoa" siinä on, että ei siedä joka päivä kaljalta haisevaa miestä? Näkyyköhän tuollainen alkon kittaaminen jo ulospäinkin. Kaljamaha, pöhöttynyt naama, huono iho. Yäk. Ei ole mies minun makuun! Haluaako joku lapsistansa kasvavan samanlaisia?!

Kyllä kahvin riippuvuuskin muuttuu ongelmaksi, jos sitä ei joku päivä saakkaan. ( Päänsärky, ärtyneisyys jne.) Vai pystyykö joku väittämään vastaan. Tosin kahvi ei sisällä alkoholia kuten kalja, joka aivoissa vaatii ainavaan enemmän, jotta saavutetaan se hyvänolon tunne, joka puliukkovaiheessa on jo yhtä helvettiä!

Kiitokset kaikille vastauksista!

aivan kuten tässä on jo ollut puhetta, niin enemmän minua huolettaa alkoholin käytön säännöllisyys ts. jokapäiväisyys kuin arjen alkoholiannosten määrä. Kahdesta annoksesta hän ei vielä toki humallu, mutta ilman alkoholia hän ei osaa olla päivääkään. Enkä ole tottunut siihen, että kaikista työmatka- ja lomakohteistakin etsitään ENSIMMÄISEKSI oluthuone, johon jäädään parille.

Olisi ollut helpompaa, jos olisin teidän kaikkien mielestä ollut selkeästi nipoista nipoin, niin olisin voinut vain mennä itseeni ja unohtanut asian. Syyttänyt itseäni ja taustaani. Jotenkin on niin vaikea ottaa tällaista itseäni vaivaavaa asiaa puheeksi aikuisen ihmisen kanssa. Ihmisen, joka omasta mielestään suhtautuu hyvinkin kriittisesti omaan alkoholinkäyttönsä. Hänellä kriittisyyden raja menee siinä, että töistä täytyy selvitä eikä krapulapoissaoloja saa tulla. Oma epämukavuusalue alkoholin kanssa kun alkaa pienemmillä alkoholimäärillä kuin hänellä. Jotenkin fiksusti ja hienotunteisti täytyy yrittää puhua omista tunteistaan ja lähtökohdistaan. Kun en kuitenkaan halua sitäkään, että hän alkaa sitten salaa juoda.... Ei sekään oikein ole.

Pienestähän se alkoholismikin alkaa. Niin alkoi äidillänikin. Kulutus nousee huomaamatta, ja lopulta päivä ilman alkoholia ei vaan enää onnistu. Alkoholisti ei välttämättä juo paljoa, mutta ei voi olla ilmankaan. Äitini juo useinkin vain 2-3 olutta päivässä.

Mielestäni jokainen voi itse määritellä sen, paljonko sietää alkoholinkäyttöä kotonaan. Jos näkemykset eivät puolison kanssa kohtaa, on asiasta käytävä keskustelua. Arvomaailmastaan ei mielestäni kenenkään tarvitse luopua vain siksi, että jonkun muun mielestä arvomaailma on väärä, liian ahdasmielinen tai liian hälläväliä.

Mitä "nipoa" siinä on, että ei siedä joka päivä kaljalta haisevaa miestä? Näkyyköhän tuollainen alkon kittaaminen jo ulospäinkin. Kaljamaha, pöhöttynyt naama, huono iho. Yäk. Ei ole mies minun makuun! Haluaako joku lapsistansa kasvavan samanlaisia?!
miten ne lapset liittyio tähän ? eikös ap sanonut että lapset eivät näe?

itselläni ei ole kokemusta koska meillä ei käytetä alkoholia.

Yhteistyössä