Annanko lapseni jättää koulun kesken?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haluan lapsestani ylioppilaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haluan lapsestani ylioppilaan

Vieras
Tyttäreni aloitti tänä syksynä lukion ja nyt kuukauden opiskelun jälkeen näyttää aika pahalta. Hän sanoo koulunkäynnin olevan liian rankkaa ja työskentelytahdin liian tiivis. Koko lukio on kuulemma todella turhauttava (liikaa läksyjä, ei jaksa keskittyä opetukseen = ei opi mitään) eikä opiskelumotivaatiota ole. Ryhmänohjaaja on soittanut ja valittanut, että lapseni kuuntelee musiikkia, nukkuu ja syö karkkia tunneilla, eikä palauta esitelmiä yms. ajoissa eikä opiskele kunnolla. Epäilen tämän johtuvan nyt siitä, että minä ja mieheni käytännössä pakotimme tytön lukioon (muita vaihtoehtoja ei annettu, mutta lukion valintaan sai vaikuttaa). Jo seiskaluokalla hän puhui kuinka opo oli koulussa kertonut amiksesta ja me vanhemmat terotimme että amis ei ole vaihtoehto, lukioon pitää mennä. Yritti sitä amista vielä ysilläkin mutta emme antaneet koska suvussa olemme kaikki koulutettuja ja korkeakouluihin ei pääse niin helposti jos ei ole yo ja en kestäisi sanoa tutuille että lapsi on amiksessa. Mutta nyt vaihtoehdot ovat vähissä. Käykö hän lukion neljään vuoteen vai meneekö amikseen? Jotain koulua on pakko käydä, sen olemme tehneet selväksi.

Pakotitte lukioon? Just. Jos tytöllä on jo joku mieluinen ja kiinnostava ammatti, niin miksi hän ei saa lähteä sitä opiskelmaan? Ja vaikka ei lukiota käviskään voi olla korkeasti koulutettu.

No ei ihmekkään jos ei koulu suju jos ootte tolleen tehneet. Antakaa tytön itse valita.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Ap:n mielestä lapsesta kasvaa siis vähemmän arvokas aikuinen jos se valitseekin jonkun tavis duunariammatin. Mun mielestäni aika typerää ja toivon että tämä on provo.

Mutta jos ei oo niin tietenkin sun lapsesi saa itte päättää mitä hän haluaa ja jos lukio ja yliopisto ei kiinnosta niin antakaa hänen mennä sitte sinne amikseen. Kyllä ne ihmisiä on ne amiksenkin käyneet.

IHmeellisiä sukuja sitä löytyy, onneksi en itse kuulu moiseen vaan meillä on lääkäreistä ja tutkijoista putkimieheen ja autonasentajaan sulassa sovussa. Kukin saanu valita ihan sen oman alan mistä oikeesti tykkää.

Teette sopimuksen, että tyttö käy tämän vuoden loppuun, jotta saa hyväksilukuja ammattikoulusta tai nyt syyskuun lopulla alkaa yhteishaku tammikuun koulutuksiin, jos oma ala löytyy. Pakolla ei varmaankaan lukiota käy.

mä en antais viielä kuukuden koulunkäynnin jälkeen lopettaa. PAkotaiisn käymään edes yhden vuoden sit voi mennä muuale jos haluaa. Lukio on tunnetsti paika missäPITÄÄ LUKEA

Kyllä mä ennemmin lesoilisin tutuille lapseni kokkilinjan primuksen papereilla, kuin a:n yo-todistuksella, jos siis mulla olisi tarve päteä lapseni kautta. Kukin tietysti toimii tavallaan:D

[QUOTE="vieras";27142778]Vittu mikä pässi olet. Pakko olla provo. Ei kai kukaan pakota lastaan menemään lukioon, jos se ei tippaakaan kiinnosta![/QUOTE]

No,kyllä taitaa sellasia vanhempia olla,jotka pakottaa..Yhtään ei kuunnella sitä lasta,mitä hän haluaa vaan pitää tehdä just niin ku vanhemmat tahtoo..Sääli,,sillä jos lasta ei tippaakaan kiinnosta istua 3 vuotta lukiossa vaan tahtoo mennä opiskeleen itelleen suoraan ammatin..

[QUOTE="vieras";27142812]Teette sopimuksen, että tyttö käy tämän vuoden loppuun, jotta saa hyväksilukuja ammattikoulusta tai nyt syyskuun lopulla alkaa yhteishaku tammikuun koulutuksiin, jos oma ala löytyy. Pakolla ei varmaankaan lukiota käy.[/QUOTE]

peesi

En tietenkään antaisi. Mitä tyttö sitten kevääseen asti tekisi? Löhöilisi kotona? Käy tämän vuoden lukiota ja sitten vaihtaa amikseen. Jos siellä sitten on joku linja, mikä oikeasti kiinnostaa. Onko?

Ja se lukiohan tarkoittaa sitä, että lapsi menee yliopistoon, kun voihan hän mennä sen lukion jälkeen amikseen. Tai vastaavasti käy amiksen, niin kuka kieltää hakemasta yliopistoon? Tai ammattikorkeakouluun ja sitä kautta ylempään ammattikorkeakouluun tai amk:n kautta yliopistoon. Luojan kiitos meillä ovat vanhemmat antaneet valita ihan itse.

• Tykkää
Reactions: rops
mä en antais viielä kuukuden koulunkäynnin jälkeen lopettaa. PAkotaiisn käymään edes yhden vuoden sit voi mennä muuale jos haluaa. Lukio on tunnetsti paika missäPITÄÄ LUKEA

sen nyt sinusta uskookin. olet ne lapses pakottanut moneen muuhunkin ihmeelliseen asiaan. mutta minusta on väärin pakottaa lapsi sellaiseen kouluun, jota hän ei halua käydä. ei lapsi opiskele vanhemmilleen, vaan itselleen

[QUOTE="vieras";27142768]Toivottavasti tääkin on provo...[/QUOTE]

Miksi olisi?
Luulen, että on todellisuutta monessa kodissa.

Esim. yksi veljistäni (se, jolla nykyään sekä inssin että KTM:n paprut) lopetti aikoinaan lukion ekan lukukauden päättyessä. Vanhemmat repivät hiuksiaan, mutta veikka tarvi vain aikaa...

:)

Yksi kuukausi ei kerro yhtään mitään eikä se opiskelu amiksessakaan löhöilyä ole. Eli en antaisi keskeyttää mutta kävisin läpi kurssivalinnat josko niitä voisi vähän keventää ja painottaa juuri niihin amiksessakin hyväksiluettaviin kursseihin ja keväällä saisi sitten hakea amikseen mikäli mieluinen ala löytyy. Tyhjän pantiksi en antaisi jäädä.

Yhteistyössä