Tätä nyt ei varmaan saisi sanoa, mutta. Kyllästyttää kuunnella, kun kaverin vauva on kuulemma NIIIIIIIN vaikea..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "harmaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"harmaana"

Vieras
Kuulemma ihan erityistapaus, ihan hirveä 1 kk vauva. Ei nuku kuin neljä tuntia maks, ja haluaa olla koko ajan sylissä. Ei viihdy sitterissä, onko mokomaa kuultu! Yöllä ei tykkää olla pinnasängyssä tai äitiyspakkauslaatikossa, vaan haluaa olla vieressä, siis niin raskasta kyseisen vauvan hoito.
Ei ole koliikkia, mutta kuulemma itkisi, jos ei viihdyttäisi, imettelisi ja sylittelisi.

Eikös tää ole ihan normaalia? Mitä ihmiset oikein odottaa?

[QUOTE="vieras";27171875]No jotkut vauvat tosiaan vaan nukkuu, syö ja pällistelee. Toiset ei.[/QUOTE]

Joo, olen kyllä kuullut että on vauvoja, jotka vastasyntyneestä asti viihtyvät yksinkin. En ole vaan törmännyt sellaiseen livenä.

Mutta siis tuo kaverin vauva ei mun mielestä kuulosta erityisen vaikealta vaan ihan normaalilta. Ei edes itkeskele, jos vaan pitää sylissä. Meillä on kaikki olleet sellaisia.

[QUOTE="harmaana";27171866]Kuulemma ihan erityistapaus, ihan hirveä 1 kk vauva. Ei nuku kuin neljä tuntia maks, ja haluaa olla koko ajan sylissä. Ei viihdy sitterissä, onko mokomaa kuultu! Yöllä ei tykkää olla pinnasängyssä tai äitiyspakkauslaatikossa, vaan haluaa olla vieressä, siis niin raskasta kyseisen vauvan hoito.
Ei ole koliikkia, mutta kuulemma itkisi, jos ei viihdyttäisi, imettelisi ja sylittelisi.

Eikös tää ole ihan normaalia? Mitä ihmiset oikein odottaa?[/QUOTE]

Ehkä hän odotti että vauva mukautuu äidin haluihin ja vain syö+nukkuu kopassaan. Toihan on loistavaa että nukkuu kumminkin hyvin ja normaalia että kaipaa yölläkin emon viereen oman sängyn sijaan.

[QUOTE="vieras";27171875]No jotkut vauvat tosiaan vaan nukkuu, syö ja pällistelee. Toiset ei.[/QUOTE]

Meillä on ollut sellaisia kaksikin. Pällistely nyt ei ole kiva sana, mutta jos sillä tarkoitetaan että viihtyvät, niin sitten ;)

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Joillekin se vauvan hoito varmasti tuntuu raskaammalta kuin toisille. Varsinkin jos on esikoinen, niin tuleehan se monille yllätyksenä kuinka paljon vauva sitoo, eikä kaikki vaan jaksa sitä yhtä hyvin.

• Tykkää
Reactions: Littledeath
Kaikkein eniten pientä rauhoittaa se, että hänen tarpeisiinsa vastataan herkeämättä aivan alussa. Siis kaikkiin tarpeisiin jollain tavalla. Esim kitinään juttelemalla ja rauhoittelemalla lasta. Yöheräilyihin reagoidaan aina siten, että lapsi tietää, että äiti on lähellä.

Mun kaverilla oli vastaava "vaikea vauva" joka mm. nukkui NIIN huonosti yöt, eli söi 4-5 h välein ollessaan tyyliin 3 viikkoa.

Nyt sillä on mahdoton, siis ihan suorastaan mahdoton taapero. Joka on about kiltein ja rauhallisin koskaan näkemäni lapsi.

Mutta rakkaalle kamulleni (se ON mulle rakas, pienistä ärsyttävistä piirteistään huolimatta) on elämä aina ollut aika vaikeaa, siis tekemällä vaikeaksi tehtyä.

[QUOTE="a p";27171903]Joo, olen kyllä kuullut että on vauvoja, jotka vastasyntyneestä asti viihtyvät yksinkin. En ole vaan törmännyt sellaiseen livenä.

Mutta siis tuo kaverin vauva ei mun mielestä kuulosta erityisen vaikealta vaan ihan normaalilta. Ei edes itkeskele, jos vaan pitää sylissä. Meillä on kaikki olleet sellaisia.[/QUOTE]

Mä oon törmänny sellaisiin... itseasiassa iso osa tuntemistani vauvoista on ollut tollasia.. paitsi mun omat.

Mun kaverilla oli vastaava "vaikea vauva" joka mm. nukkui NIIN huonosti yöt, eli söi 4-5 h välein ollessaan tyyliin 3 viikkoa.

Nyt sillä on mahdoton, siis ihan suorastaan mahdoton taapero. Joka on about kiltein ja rauhallisin koskaan näkemäni lapsi.

Mutta rakkaalle kamulleni (se ON mulle rakas, pienistä ärsyttävistä piirteistään huolimatta) on elämä aina ollut aika vaikeaa, siis tekemällä vaikeaksi tehtyä.

Mä tunnen kans tämmösen. Odottaa nyt viimesillään toista, ensimmäinen 2v. Ihan kauhulla odotan oikeasti että miten tulee selviämään, olin todella yllättynyt että vielä toisen lapsen halusi kun sen yhdenkin kanssa on ollut niiiin vaikeaa. Mitähän jos sieltä tuleekin ihan oikeasti vaativa vauva tällä kertaa? Koliikit ja refluksit tmv..

Mä olin niiiin positiivisesti yllättynyt, kun oma vauvamme suurin piirtein nukkui ja söi ja täytti vaippaansa. Olin odottanut huutoja ja kaikenlaista ongelmaa. MUTTA kuitenkin kun lapsi oli hereillä, hän vei kaiken aikani. Ja se ehkä on yllätys monille äideille, että miten oikeasti aikaa vievää vauvan hoito on. Joo ja kyllä meidänkin vauva heräili 3 tunnin välein syömään, kun oppi sen rytmin, kun oli syntyessään alle 3 kiloinen ja piti aluksi herättää.

Uskoisin että ap:n kaverin odotukset vauvasta olivat alkujaan epärealistisia. Miten sen sitten hänelle kauniisti sanoisi?

Joo mua kans ärsyttää yksi äiti ja isä,heidän esikoinen on aika helpohkon oloinen vauva,mutta silti kauhee numero täytyy tehdä,jos onkin ollut huonompi yö ja jatkuvasti koetetaan nukuttaa vauvaa,kun on rätynen,tutti on varmuuden vuoksi suussa,ettei vaan vauvaa huudateta jne....Omat olleet huonoja nukkujia päivällä ja öisinkin syöneet monta kertaa ja eivät oo sitterissä yms.. viihtyneet kauaa:)

[QUOTE="harmaana";27171866]Kuulemma ihan erityistapaus, ihan hirveä 1 kk vauva. Ei nuku kuin neljä tuntia maks, ja haluaa olla koko ajan sylissä. Ei viihdy sitterissä, onko mokomaa kuultu! Yöllä ei tykkää olla pinnasängyssä tai äitiyspakkauslaatikossa, vaan haluaa olla vieressä, siis niin raskasta kyseisen vauvan hoito.

Eikös tää ole ihan normaalia? Mitä ihmiset oikein odottaa?[/QUOTE]

Ihan normaalilta vauvalta kuulostaa. Mulla itsellä oli tosi helppo vauva, se vaan söi, nukkui ja turautteli välillä. Ei tarvinnut sylitellä jatkuvasti, viihtyi leikkimatolla ja sitterissä katselemassa maailman menoa ja nukkui hyvin.
Että oman lapsen vauva-aikaan verrattuna toi vois olla rankkaa, ainakin jos mun mahdollisesti joskus tuleva vauva olis tollanen niin ihan varmasti pitäisin sitä vaativana koska on vaan helposta vauvastani kokemusta :D

Kaverilla taas on lapsi joka ei juuri itsekseen viihdy ja hermostuu melko nopeasti ilman syliä tai virikkeitä. Jo parin tunnin kyläilykin herättää mussa ajatuksen että "onpas vaativa lapsi", vaikka ei se nyt oikeesti NIIN vaativa ole. Mulla on vaan vähän erilainen vertailukohde.

Mitähän ihmiset sitten odottavat vauvoista tai lapsista? Tietenkin itkettää ja haluaa toinen syliin. Toiset enemmän ja toiset vähemmän!

Toisaalta mitäs minä siihen sanomaan kun esikoinen vasta mahassa..

No minulla on ollut 3 helpohkoa vauvaa ja yksi katastrofi. Tämä vaativa vauva itki monta tuntia vuorokaudesta, nukkui kahdet tai kolmet 30 min päiväunet ja lopun ajan oli hiljaa jos piti sylissä ja liikkui koko ajan.
Tähän verattuna näiden muiden vauvojen hoito on ollut yhtä juhlaa, ihan normaalia elämää (mutta en minä kyllä valittanut)

[QUOTE="aino";27172210]Kuinka vanha tämän _vaikean vauvan_ äiti on? Onko hänelle eka lapsi?[/QUOTE]

Onko iäkkäämmät äidit usein sellaisia että luulevat ruusunpunaiseksi vauva-aikaa vai miksi kysyt?

Mitähän ihmiset sitten odottavat vauvoista tai lapsista? Tietenkin itkettää ja haluaa toinen syliin. Toiset enemmän ja toiset vähemmän!

Toisaalta mitäs minä siihen sanomaan kun esikoinen vasta mahassa..

No mä tiedostin sen että vauvat itkee. Ja tarvivat huomiota. Mutta en tiennyt miten kamalaa se on kun ei voi tehdä mitään ja vauva vaan huutaa ja huutaa. Ja että vauva ei nukukaan montaa tuntia kerralla vaan 15 minuutin pätkissä vuorokauden ympäri.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Mulla oli ennestään jonkin verran ihan pienistäkin vauvoista kokemusta ja omien kohdalla odotin kyllä aina vaikeinta mahdollista vauvaa. No onneksi eivät ole kuitenkaan sieltä vaivalloisimmasta päästä olleet, niin olen yllättynyt iloisesti :D

Ja mammat osottaa sormella kuvitelmien olleen epärealistiset kun toinen on väsynyt ja kaikin voimin etsivät syytä äidistä.

Kyllä tekee ilkeetä kuunnella.

Mistäs me tiedetään mikä on oikea tilanne, voihan äiti olla masentunutkin ja kokee tuon jatkuvan hyssyttelyn ja keinuttelun rankaksi voimilleen.

• Tykkää
Reactions: Littledeath
Kaikki "vauva sitä, vauva tätä... teki tuota ja tätä" jutut tulevat korvista. Kumpa äidit ja isit pakotettaisi suukapulaan lapsen syntymää seuraavina puolena vuotena. Ja jos ei auta, niin aikaa voitaisiin pidentää. Ei jaksa...

Yhteistyössä