Mistä keksit helppoja ja maistuvia kotiruokia? Eli apua ruokalistan suunnitteluun, kiitos...!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tumpelo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Karjalanpaistista: Mä teen myös Kermansaven pyöreässä kulhossa, laitan sopivan kokoisen lautasen siihen päälle, niin ei pääse neste haihtumaan. Ja kannattaa kurkata välillä ja lisätä sitä nestettä tarpeen vaatiessa.

Oon tehny tuon paistin myös siten, että heitän sekaan perunatkin, niin tulee kaikki sopivasti kerralla :)

Spagettipaistosta (rakettispagettia, jauhelihaa, tomaattimurskaa, kermaa ja juustoraastetta), Tonnikalavuokaa (riisiä, tonnikalaa, majoneesia, kermaa ja juustoraastetta).
Tonniukalapastaa (tonnikalaa, tomaattimurskaa, kuohukermaa, makaronia)
Kaikki erilaiset kiusaukset (tehty kuohukermaan)
Kanapastalaatikko (kanaa, pastaa, paprikaa ja kermaa)

Tässä muutamia esimerkkejä

Mä yleensä sotken mitä kaapeista löytyy, ja muuttelen reseptejä hieman.

Tonnikalavuoka on hyvää. Mä laitan sinne pari purkkia tonnikalaa, pari purkkia tomaattimurskaa, kuutioitua bataattia, kesäkurpitsaa ja halloum-juustoa. Kaikki aineet sekaisin vuokaan ja uuniin, parisataa astetta ja vajaan tunnin uunissa. Välillä pitää sekoittaa ja voi kokeilla onko bataatit jo kypsyny.

Sitten linssimuusi, johon tulee perunaa, sipulia, porkkanaraastetta ja punaisia linssejä. Keitetään kaikki yhtäaikaa, ja loppu valmistetaan samoin kuin perunamuusi. Eli tilkka maitoa ja voita sekaan. Käy varmaan minkä tahansa ruuan kanssa, meillä oli kaverina tonnikalapihvejä (1prk tonnista, 0.5dl korppujauhoja, 1kananmuna+mausteita oman maun mukaan).

Sit ihan riisiruokaankin saa vaihtelua kun käyttää ohrariisiä, tai lisää keitetyn riisin joukkoon purkin säilykeananaspaloja.

maanantait: jauhelihakeitto, makkarakeitto, hernekeitto
tiistait: muusi ja kalapuikot, lohi ja perunat ja kermaviilikastike, kalakeitto
keskiviikot: lihapullat/mureke ja muusi, jauhelihakastike ja perunat, kaalilaatikko
torstait: makaronilaatikko, lasagne, jauhelihaspagettivuoka/jauhelihakastike ja spagetti
perjantait: kanafilesuikalekastike ja riisi, kanankoivet ja riisi, kanarisotto
lauantait: karjalanpaisti tai suoraan sellanen mihin tulee potutki jne., pinaattiletut ja kananmunakastike, kaalilaatikko broilerilla
sunnuntait: ranskalaiset ja makkara, kinkkukastike ja pasta, makkarakastike ja perunat

Meillä syödään melko usein pataruokia näin syksyisin. Aavistuksen tylsiä, mutta maukkaita ja terveellisiä kotiruokia...sipulia, perunaa, porkkanaa + tarjouslihaa kera mausteiden.

Inspiraatiota haen Yhteishyvän ruokalehtisestä, Pirkan ruokalehdestä (tulee kerran kuussa k-kauppoihin) ja netistä (mitä tänään syötäisiin, kotiliesi, maku, blogit). Meillä syödään pääasiassa kasvisruokaa, joten välillä tuntuu, ettei syödä kuin keittoja tai pastaa. Hirveän helposti tulee myös tehtyä aina sitä samaa mutta tässä meidän lemppareita inspiraatioksi.

*Linssikeitto. Sami Garamin jogurtilla maustettu on parasta mutta uusimmassa Yhteishyvässä ollut Libanonilainen linssikeittokin oli oikein hyvää.
*Risotto. Sellainen oikea risotto mihin tulee valkoviiniä ja parmesaania. Helposti muunneltavissa sesongin mukaan, keväällä parsaa, syksyllä sieniä...
*Tofuvuoka. Toiminee myös lihoilla. Eli vuokaan pilkottua tofua, viherpippurikoskenlaskija tai puolikas, pilkottua paprikaa ja salkopapua ja kermaa tai maitoa. Uuniin noin puoleksi tunniksi ja lisukkeeksi riisiä tms.
*Chili con carne on superhelppoa. Itse teen sen aina kyllä soijaroiheesta.
*Täytetyt paprikat ja kesäkurpitsat. Kuulostavat isotöisille mutta loppupeleissä aika vaivattomia.

Yhteistyössä