Miten voisin sanoa anopille yhdestä asiasta mahd. nätisti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ollaan siis menossa 5 yöksi anoppilaan muutaman sadan kilsan päähän. Anopilla ja apella on vaan paha tapa säilyttää ruokia miten sattuu ja kaikki rippeetkin syödään, ihan sama miten vanhaa on, mitään ei heitetä pois.

No vannoin jo viime kerran jälkeen että en sinne enää mene, lasten vuoksi kuitenkin sorruin...pakkohan se on.

Miten voisin mainita mahdollisimman nätisti asiasta, jos näen hänen laittavan jotain ei enää niin "tuoretta" ruokaa lapsille.

Mies ei uskalla äidilleen sanoa, koska se suuttuu niin herkästi. Minä taas olen yleensä sanavalmis, mutta minusta miehen olisi helpompi omalle äidilleen mainita, minä kun saatan kiivastua herkästi jos anoppi alkaa vaikka tinkaamaan vastaan.

Itse en voi ruokia ostaa ja tehdä, kun se loukkaantuu. Monet kerrat on sanottu , esim. että tämä juusto ei ole enää hyvää, kun on lämmennyt ja härskiintynyt...ei näitä oteta kuuleviin korviin, vaan kaikki sonta yritetään syöttää ja tuntuu että pitää haukkana vahtia ettei se anna lapsille mitään pilaantunutta.

Mua hermostuttaa ihan kauheesti sinne meneminen. Appi sai vähän aikaa sitten ruokamyrkytyksen omista sapuskoista, mutta pelkäänpä ettei siellä olla otettu opiksi mitään.

Mun on psyykattava itseäni niin että pystyn tarpeen tullen sanomaan suorat sanat.

Mä oon sanonu miehelle tuhat ja sata kertaa asiasta, mut se ei saa suutaan auki. Mies sais muuten mennä yksin kotonaan käymään, mutta kun on noi lapset jotka haluaa nähdä mummia ja pappaa.

Itse en voisi kuvitella ettenkö voisi omille vanhemmilleni vastaavassa tilanteessa sanoa jos tomisivat samoin kuin appivanhemmat.

Mies kyllä uskaltaa sanoa minulle, välillä todella pahasti ja turhasta, mutta kun olisi oikeesti aihetta sanoa jostakin äidilleen niin ei saa suutaan auki, syy on että kun se suuttuu, jos sille sanoo...kiva sitten olla loppupäivät siellä.

Mutta mun sanoma on että paree muuttuua asiat jos meinaa lapsenlapsiaan nähdä, muuten meidän käynnit loppuu siihen ja anoppi voi sitten vaikka matkustaa meille halutessaan.

Viekää tuliaisina ruokakassi(t) ja katsokaa te miehesi kanssa, että ruokatavarat menee ajoissa kylmään. Ja jso anoppi koittaa jotain pilaantunutta lapsille syöttää, niin sitten sanot ihan suoraan että lapset ei tällaista syö ja jos haluat jotenkin lieventää, niin vetoat vaikka just sairastettuun vatsatautiin, jonka vuoksi lapsilla on vatsat vielä kovin herkillä.

Kerro jotain esimerkkejä anoppilan ruoansäilytystavoista. Viestisi perusteella ei vielä pysty sanomaan, oletko sä hysteerikko vai anoppisi oikeasti turhan höveli.

no tässä esimerkkejä. jääkaappi on täynnä viikon kaks vanhoja ruokia, moneen kertaan lämmitettyjä ja taas vaan laitettu takas jääkaappiin. Juustot ja voit on huoneenlämmössä useita tunteja, kerran jopa yön ylitse, jolloin anoppi laittoi ne meidän sanomisista huolimatta vaan takas jääkaappiin. Margariini on niin juoksettunutta, ettei se pysy enää veitsessä.

Anoppi kyllä mielellään kattaa iltapalaa pöytään, mutta kun me sitten syötyämme kysymme että siivotaanko pois ne niin sanoo että ei tarvitse, että hän sitten siivoaa kun ovat itse syöneet....se vaan että ne saattaa seisoa siinä 3h ennenkuin syövät ja siivoavat pois...sama toistuu joka ilta ja joskus unohtuu kokonainen juusto yöksi pöydälle jne.

Ostakaa omat eväät ja syötte vain niitä. Anoppi suuttuu jos suuttuu, mutta en kyllä riskeeraisi lasten terveyttä. Meillä on anoppilassa vähän sama meininki, unohtavat ruokia pöydille ja sitten vain nostelevat takaisin kaappiin. Me miehen kanssa heitämme roskiin sitä mukaan kun huomaamme. Miehellesi antaisin kyllä potkun takamukselle, että ryhdistäytyy jos noin pelottaa oma äiti.

Miehenhän se kuuluisi sanoa. Vaikka suuttusi niin omalle pojalle kuitenkin helpommin antaa anteeksi kuin miniälle..

no niinpä, minä jos asiasta pamautan, niin voi mennä välit. Mies taas usein yrittää vihjailla mutta ei saa sanottua suoraan, vaikka olen asiasta siellä ollessakin vouhottanut. sanoin miehelleni että jos sama jatkuu eikä kukaan tee asialle mitään, niin on viiminen kerta kun minä ja lapset sinne tullaan...ei näytä hetkauttavan, vaikka sillä itselläänkin ällöttää ne ruuat, se vaan jättää sitten syömättä. tuntuu ettei kiinnosta se että anoppi saattaa laittaa lapsille lautaselle ja katselee itse vieressä, jolloin on pakko mainita että lapset ei sitä syö.

[QUOTE="jenni";27179926]Kerro jotain esimerkkejä anoppilan ruoansäilytystavoista. Viestisi perusteella ei vielä pysty sanomaan, oletko sä hysteerikko vai anoppisi oikeasti turhan höveli.[/QUOTE]

Se juuston pilaantuminen viittasi hysteriaan, juusto ei kovin hevillä pilaannu, ainakaan niin että vaaralliseksi muuttuisi.

No aika lieviä esimerkkejä. Mä odotin jotain sellaista, että laitetaan kypsennetyt lihat takaisin veriselle leikkuulaudalle, sekoitellaan samalla lastalla raaka kana ja salaatti tai kaavitaan homeet piirakan päältä ennen tarjoilua.

Talo elää tavallaan -sanonta on hyvä muistaa, ja jos ruoka ällöttää, niin omat eväät sitten vaan. Loukkaamattahan sitä ei voi tehdä, mutta on se pitkin hampain syöminenkin kyllä kamalaa.

[QUOTE="jenni";27180172]No aika lieviä esimerkkejä. Mä odotin jotain sellaista, että laitetaan kypsennetyt lihat takaisin veriselle leikkuulaudalle, sekoitellaan samalla lastalla raaka kana ja salaatti tai kaavitaan homeet piirakan päältä ennen tarjoilua.

Talo elää tavallaan -sanonta on hyvä muistaa, ja jos ruoka ällöttää, niin omat eväät sitten vaan. Loukkaamattahan sitä ei voi tehdä, mutta on se pitkin hampain syöminenkin kyllä kamalaa.[/QUOTE]

Olen aika hämmentynyt tällaisista kommenteista.:O useammankin mielestä on ilmeisen ok säilyttää kylmätuotteita huoneenlämmössä yön yli. Kun ne lämpiää ja kylmenee tarpeeksi usein, ruoka on auttamattomasti pilalla.

:hug: Onko teillä tullut oireita ruuista? Ihan oikeasti ja ihan varmasti?

Tää teksti voisi olla mun miehen kirjoittama. Meillä on siis juuri tuollasta mun vanhempien luona! Minä sentään kehtaan sanoa, jos on jostain päiväys mennyt vanhaksi tai jos tomaatit alkaa olla lösähtäneitä. Se ei vaan auta. Ovat pula-ajan lapsia. Suuri osa kasviksista kasvatetaan itse. Ruokaa ei heitetä hukkaan! Ongelma on se, että äiti tekee liian suuria annoksia kerralla ja etenkin silloin kun me ollaan siellä. Joka kerta on samasta asiasta puhe. Vanhemmat vaan loukkaantuu joka kerta ja sanovat, että "Kyllä minä voin syödä, jos ei teille kelpaa. Ja vasta toissa päivänä kaupasta sen ostin, miten se voi olla jo vanhaa?"

Ruokaa on niin paljon, ettei kaikki mahdu jääkaappiin vaan vanhan tavan mukaan säilytetään eteisessä. Siellä kun on viileämpää... Joo, ehkä kaikkein kovimmilla pakkasilla on vielä nykyäänkin. Ennen on ehkä ollut eri asia. Kaikesta huolimatta, ei olla sairastuttu. Vinkkinä: ota itse ja tarjoa lapsille sitä uusinta ruokaa. Kohteliaasti ota pieni ripe vanhempaa, voit sanoa edes maistaneesi ja yrittää jemmata sen ympäri lautasta ja vaivihkaa roskiin.

[QUOTE="Vieras";27180200]Olen aika hämmentynyt tällaisista kommenteista.:O useammankin mielestä on ilmeisen ok säilyttää kylmätuotteita huoneenlämmössä yön yli. Kun ne lämpiää ja kylmenee tarpeeksi usein, ruoka on auttamattomasti pilalla.[/QUOTE]

Juu, en minäkään kotona noin tee enkä kotona söis. Kylässä on eri asia. Loppujen lopuksi on kyse siitä mihin on tottunut! Ylihygieniakaan ei ole hyvästä. Joskus on ehkä ihan hyvä totuttautua pöpöihin. Nuo ap:n esimerkit ei kuitenkaan pahimmasta päästä olleet.

Mulla on lapsille omat eväät, kun käydään isomummon luona. Mummo kun saattaa kaivaa sen toissaviikoisen lihakeitonlopun kellarinrapusta tai tarjota monta päivää huoneenlämmössä seissyttä puolukkapuuroa tms. Home kuoritaan mehun päältä pois ja juodaan.

Itse valikoin tarkkaan, mitä lautaselle valitsen, lapsille vielä tarkemmin. Mukana on aina hedelmää, purkki- tai valmisruokaa, pillimehuja ja hanasta tulee sentään hyvää vettä. Ap, et tietenkään voi tunkea anopin kaappia täpötäyteen, mutta käy vaikka päivittäin kaupassa ja ota vähemmän evästä kerralla.

Yhteistyössä