auttakaahan esikoisen 1kk kanssa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="kahden äiti";27203201]Ja pienet saattavat haluta olla rinnalla iltaisin tuntitolkulla- tankkaavat maidon lisäksi läheisyttä! Ja pienen vauvan kanssa "seurustelu" on juuri sitä imettämistä, vaipan ja vaatteiden vaihtoa ja nukuttamista. Ei siihen muuta yleensä mahdu eikä muuta tarvitsekaan mahtua. Ihan höpöä miettiä, että vielä jotain muuta "laatuaikaa" tarvittaisiin.:)

Korviketta varmasti voi antaa liikaa, mutta imettämällä ei voi saada vauvaa liian täyteen. Rintamaito on todella hyvin sulavaa ja vauva osaa kyllä itse taitavasti säädellä maidon juontiaan kun sitä tarpeeksi on vain saatavilla. Oikeasti luulen, että moni vauva itkee iltaisin juuri nälkäänsä. Itse istuin vauvojeni kanssa iltaisin n.klo.19-22 ja imetin lähes tauotta. Välillä vauva varmasti nukahti rinnalle ja jatkoi sitten. Itse katsoin telkkaria, surffasin netissä tai luin lehtiä/kirjoja...:)[/QUOTE]

No kun vauva ei huoli rintaa lisää vaikka kuinka tarjoan. Iltatankkaukset se tekee vasta kun on ensin nukkunut "yöunia" hetken aikaa iltahuutojen jälkeen. Eli yleensä n. 20-23 välis ei huoli tissiä vaikka miten päin olis. Toivon että vauva olisi rinnalla illalla tuntikausi ja tankkais maitoa ja läheisyyttä, mutta tämä ei viihdy tissillä kuin korkeintaan 20 min ja sitten alkaa itku (ja siis iltaisin ei sitäkään vähää) kuten jo aloituksessa mainitsin, yösyötöt ovatkin sitten ne kaikista nautinnollisimmat kun poika nukahtaa tissille ilman itkua.

No kun vauva ei huoli rintaa lisää vaikka kuinka tarjoan. Iltatankkaukset se tekee vasta kun on ensin nukkunut "yöunia" hetken aikaa iltahuutojen jälkeen. Eli yleensä n. 20-23 välis ei huoli tissiä vaikka miten päin olis. Toivon että vauva olisi rinnalla illalla tuntikausi ja tankkais maitoa ja läheisyyttä, mutta tämä ei viihdy tissillä kuin korkeintaan 20 min ja sitten alkaa itku (ja siis iltaisin ei sitäkään vähää) kuten jo aloituksessa mainitsin, yösyötöt ovatkin sitten ne kaikista nautinnollisimmat kun poika nukahtaa tissille ilman itkua.

Kokeile huviksesi tuota korviketta. Voi hyvin olla, että maitoa ei tule illalla riittävästi, mikä vain ärsyttää vauvaa, jolloin aloittaa huudon.

[QUOTE="joo";27203109]Meillä oli ihan sama tilanne, ja syynä oli se, että vauva ei saanut tarpeeksi maitoa. Vauvoilla tulee luonnostaa tiheämmän tankkaamisen aika, eli keräävät varastoa yölle, ja jos maidontuotanto ei pysy perässä (niin kuin usein alussa käy), niin vauva huutaa, kun ei saa tarpeeksi maitoa.

Kun vihdoin tajusimme antaa vauvalle korviketta siinä kymmenen-yhdentoista aikoihin, niin itkut loppuivat. Sitten joskus parin kuukauden ikäisenä tuota illan lisämaitoa ei enää tarvittu, vaan oma maito riitti.[/QUOTE]

Vauvan on tietenkin saatava tarpeeksi ruokaa. En ollenkaan epäile, ettei teillä olisi ollut kyse juuri tästä, mutta lisämaidon antamisella tuppaa olemaan riskinsä. Alun ensimmäinen 1,5 kk on kriittinen maidontuotannon suhteen siinä, että sen jälkeen jos maitoa ei ole rinnoista kysytty tarpeeksi, sitä voi olla vaikea myöhemminkään enää lisätä. Toki kaikille ei käy näin, mutta aika yleistä se on.

Illat ovat monelle äidille aikaa, jolloin maitoa erittyy rintoihin vähemmän, ja vastaavasti jolloin vauva käy tankkaamassa useammin niitä pieniä määriä hyvin rasvaista takamaitoa. Jos äidin jaksamisen tai muun syyn takia alussa pitää antaa lisämaitoa, olisi myöhemmän imetyksen kannalta turvallisinta antaa äidin omaa, vaikka aamuyöllä tai aamulla (jolloin maitoa usein heruu helpommin) pumpattua maitoa.

Ei se lisämaito mikään lopullinen tuomio ole, kuten esimerkistä käy ilmi, mutta monelle imetykselle se on osoittautunut isoksi haasteeksi. Ei myöskään ole tavallista, ettei maito ensialkuun riitä. Yleensä maito riittää hyvin koko lapsen kasvuajan, mutta jos pulmia niukkuuden kanssa tulee, tulevat ne esiin vasta hiukan myöhemmin kun lapsi tarvitsee isompia määriä.

Voisitko ajatella pumppaavasi maitoa vaikkapa aamulla? Sitä voisi sitten illalla antaa syöttöjen ALKUUN vaikka hörpyttämällä esim20-30ml, siis ennenkuin vauva tulee rinnalle.

Kuinkas on kasvun laita? Jos painoa tulee normaalisti, on korvikkeen antaminen hyödytöntä ja vastaavasti poissa ravinnosta, jota vauva pyytää rinnoistasi. Tämä puolestaan voi viedä pulman ojasta allikkoon, korvikkeen vaikutuksesta suolistoon puhumattakaan. Jos ajattelet itkun oikeasti johtuvan nälästä (ja sinä jos kuka sen tiedät!), olisi oma pumpattu maito parasta. Korvike kehiin vasta jos tämä ei ole mahdollista ja nälkä epäiltyjen listalla.

[QUOTE="pop";27203540]Vauvan on tietenkin saatava tarpeeksi ruokaa. En ollenkaan epäile, ettei teillä olisi ollut kyse juuri tästä, mutta lisämaidon antamisella tuppaa olemaan riskinsä. Alun ensimmäinen 1,5 kk on kriittinen maidontuotannon suhteen siinä, että sen jälkeen jos maitoa ei ole rinnoista kysytty tarpeeksi, sitä voi olla vaikea myöhemminkään enää lisätä. Toki kaikille ei käy näin, mutta aika yleistä se on.

Illat ovat monelle äidille aikaa, jolloin maitoa erittyy rintoihin vähemmän, ja vastaavasti jolloin vauva käy tankkaamassa useammin niitä pieniä määriä hyvin rasvaista takamaitoa. Jos äidin jaksamisen tai muun syyn takia alussa pitää antaa lisämaitoa, olisi myöhemmän imetyksen kannalta turvallisinta antaa äidin omaa, vaikka aamuyöllä tai aamulla (jolloin maitoa usein heruu helpommin) pumpattua maitoa.

Ei se lisämaito mikään lopullinen tuomio ole, kuten esimerkistä käy ilmi, mutta monelle imetykselle se on osoittautunut isoksi haasteeksi. Ei myöskään ole tavallista, ettei maito ensialkuun riitä. Yleensä maito riittää hyvin koko lapsen kasvuajan, mutta jos pulmia niukkuuden kanssa tulee, tulevat ne esiin vasta hiukan myöhemmin kun lapsi tarvitsee isompia määriä.[/QUOTE]

Itse olen tuttavapiirissä asiasta jutellessa kuullut lukuisia kertomuksia siitä, kuinka alussa on annettu vähän korviketta, eikä se ole mitenkään haitallisesti vaikuttanut imetykseen. Tottakai näin voi myös käydä, mutta en sitten tiedä, kuinka yleistä se oikeasti muka on.

Jos vauva kuitenkin 99% päivästä imee rinnasta ja vain sillä yhdellä iltakerralla antaa korviketta, niin maalaisjärjellä tuntuisi, että aika epätodennäköistä, että sillä se maidontuotanto pilataan. Usein se liika stressaaminen ja unenpuuten sen maidontuotannon helpommin lopettaa, uskoisin.

Olen koittanut tarjota pullosta maitoa, jonka olen aiemmin lypsänyt. huonolla menestyksellä tosin, kun ei sitäkään huudon keskellä. Ehkä voisin kokeilla tarjota pulloa aiemmin iltapäivästä kun vielä on jonkinlaiset mahikset.. Korviketta en kyllä halua antaa.

ja olen koittanut katsoa omia syömisiäni, mutta enpä ole siitä huomannut mitään eroa myöskään. Päinvastoin päivä päivältä tilanne tuntuu pahenevan.

[QUOTE="joo";27203498]Oletko koskaan kuullut vauvasta, jolla EI olisi ollut vatsavaivoja. Vatsavaivat ovat ihan normaaleja vauvoille, onhan se selvää, kun suolisto on vasta kehittymässä.

Itse selasin aikoinani noita listoja ja juttelin parin asiantuntijan kanssa, ja lopputulos oli se, että oikeastaan yhtään mitään ei voisi syödä, jos haluaisi kaikki mahdollisesti "haitalliset" aineet ruokavaliosta poistaa. Eli kehottaisin edelleen aloittajaa ainakin kokeilemaan sitä lisäravinnon antamista.[/QUOTE]

Sepäs se pulma onkin: se kehittymätön suolisto ja korvikkeen vaikutus sille. En ole erityisen korvikevastainen, koska sille on oikeasti paikkansa ja se pelastaa henkiä joskus täällä suomessa. Mutta kehittymättömälle suolistolle se on aika hurjaa tavaraa: sen proteiinimäärä on valtavaja koostumus vaikeammin ja hitaammin sulavaa. Jo yksi korvikeannos muuttaa suoliston bakteerikantaa pysyvästi. On kehitetty korvikkeita johon syötetty näitä bakteereja, mutta perus naan tai tutteli ei näitä ominaisuuksia sisällä. Äidinmaito toki suojelee suolistoa ja pieni määrä korviketta on ihan turvallista suurimmalle osalle lapsia, mutta ei ihan kaikille. Kaikkein suurin riski on se, että joko pullonkäytön (ns. nännihämmennyksen) tai maidontilauksen vähetessä korvike vie tilaa äidin omalta maidolta ja muodostaa näin kehän joka lopulta oikeasti johtaa imetyksen ehtymiseen.
Toimin imetystukihenkilönä, eikä tämä ole ihan hatustavedettyä pelottelua vaan monen äidin oikea tarina. Upea juttu, ettei teillä käynyt näin.

[QUOTE="kahden äiti";27203201]Ja pienet saattavat haluta olla rinnalla iltaisin tuntitolkulla- tankkaavat maidon lisäksi läheisyttä! Ja pienen vauvan kanssa "seurustelu" on juuri sitä imettämistä, vaipan ja vaatteiden vaihtoa ja nukuttamista. Ei siihen muuta yleensä mahdu eikä muuta tarvitsekaan mahtua. Ihan höpöä miettiä, että vielä jotain muuta "laatuaikaa" tarvittaisiin.:)

Korviketta varmasti voi antaa liikaa, mutta imettämällä ei voi saada vauvaa liian täyteen. Rintamaito on todella hyvin sulavaa ja vauva osaa kyllä itse taitavasti säädellä maidon juontiaan kun sitä tarpeeksi on vain saatavilla. Oikeasti luulen, että moni vauva itkee iltaisin juuri nälkäänsä. Itse istuin vauvojeni kanssa iltaisin n.klo.19-22 ja imetin lähes tauotta. Välillä vauva varmasti nukahti rinnalle ja jatkoi sitten. Itse katsoin telkkaria, surffasin netissä tai luin lehtiä/kirjoja...:)[/QUOTE]

Peesi,Itselläni kolme lasta ja yhden kanssa makoilin illat kuudesta kymppiin sohvalla ja imetin.Aina kun yritin nousta pois ja luulin ettei vauva enää syö, alkoi lupsuttamaan tissiä ja siinä oli tyytyväinen.Vauvasi on pieni ja on normaalia,että on rinnalla tunti kausia tai vähän väliä.Voimia!

Koeta nyt ap rauhoittua, tuollaisia osa vauvoista nyt vaan on ja tosiaankin ITKEVÄT ENITEN 6-8-viikkoisina. Sitten helpottaa. Siihen asti voi vain yrittää kokeilla eri keinoja, D-vitamiinitippojen vaihtoa toiseen merkkiin, vyöhyketerapiaa, kaalen, sipulin, herneiden ja vastaavien ilmavaivaruokien välttämistä ja siinäpä se. AIKA AUTTAA, yrittäkää nyt ihmiset ymmärtää. Jos ei 2-3kk:n iässä ole yhtään pahimmat itkut helpottaneet, niin sitten lekurille.

Alkaa tulla oma uniaika, mutta tässä kenties aihetta sivuavia artikkeleja, jos et ole niihin vielä törmännyt itseksesi:

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=61&Itemid=165

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=72&Itemid=165

http://maitolaituri.imetys.fi/index.php/topic,6828.0.html

Ja paljon tsemppiä! Jollei muuta, niin neuvojen ja enemmän ja vähemmän tutkittujen faktojen viidakossa muista ainakin luottaa itseesi äitinä: sinä tunnet lapsesi parhaiten ja tiedät koska jotakin on vialla ja koska ei paremmin kuin kukaan muu. Kuuntele siis itseäsi ja vauvaa, ja lähde siitä sitten siihen suuntaan, mikä viisaimmalta vaikuttaa! Voimia!

Tutulta kuulostaa :/ Maitoallergia todettiin, kun vauva oli 3kk. Olin sitä ennen ollut jonkin aikaa maallikon maidottomalla ruokavaliolla itse ja jonkin verran se auttoi. 3kk kohdalla oli sitten pakko perehtyä hera/kaseiini/soija sanastoon. Muut lapset ovat vauvoinakin olleet täysin erilaisia. Toki kaikki vauvat itkee, mutta itkussa ja itkussa on suunnattoman iso ero.

Sun täytynee keskittyä tuohon oman ruokavalion tarkkailuun ja muokkaamiseen tarkemmin. Jos kysymyksessä on alati lisääntyvät maito- tai vilja- tai muna- tai soija-allergia, tulee sun todella tarkasti pystyä välttämään ko. ainesosat - ja todentamaan se vielä ruokapäiväkirjalla.

Mitä tulee tuohon "kaikki lapset itkee" -mantraan, niin ei todellakaan normaalisti kehittyvä vauva itke kipujaan tunteja päivässä. Perustarpeiden tyydyttämisen oivaltava vanhempi ei huudata lastaan tunteja - kipu ja tuska itkettävät.

terveisin asiantuntemattomiin terveydenhuollon henkilökuntaan ja järjettömiin "vertaistuki"neuvoihin lopenkyllästynyt allergisten ja refluksoivien lasten äiti

Sun täytynee keskittyä tuohon oman ruokavalion tarkkailuun ja muokkaamiseen tarkemmin. Jos kysymyksessä on alati lisääntyvät maito- tai vilja- tai muna- tai soija-allergia, tulee sun todella tarkasti pystyä välttämään ko. ainesosat - ja todentamaan se vielä ruokapäiväkirjalla.

Mitä tulee tuohon "kaikki lapset itkee" -mantraan, niin ei todellakaan normaalisti kehittyvä vauva itke kipujaan tunteja päivässä. Perustarpeiden tyydyttämisen oivaltava vanhempi ei huudata lastaan tunteja - kipu ja tuska itkettävät.

terveisin asiantuntemattomiin terveydenhuollon henkilökuntaan ja järjettömiin "vertaistuki"neuvoihin lopenkyllästynyt allergisten ja refluksoivien lasten äiti

Öö, ever heard of koliikki? :D Mulla oli, itkin 3kk, joista 2kk joka ilta klo 21-00 putkeen. Sitten itkut loppui. Kuin seinään. Ei allergioita, ei mitään.

Ja nyt lapsellani sama, itki ekat 2kk, joka ilta todella paljon, ei auttanut niin mikään. Kunnes ikää 2kk ja itku loppui kuin seinään. Ei allergioita, ei mitään. Nyt 2-vuotias, kaikkiruokainen kaveri.

Eli jättäkää ne refluksi- ja muut höpöttelyt asiantuntijoille, älkääkä joka äitiä neuvoko suurinpiirtein syömään pelkästään soijaa, sillä ei saavuteta muuta kuin lisää allergioita tähän maahan!

Mun poika huusi 2vk -3kk ikäisenä joka ilta 7-01 pää punaisena suoraa huutoa, hetkeksikään ei lopettanut. Koliikkihan se oli + korvatulehdukset

Kannattaisi käyttää lääkärissä ja antaa katsoa korvat.

edelliselle: ap kirjoitti että iltaisin itku alkaa 7, ja jatkuu puoleenyöhön ja yli. Lisäksi itkuisuutta on koko päivän, etenkin nukkumaanlaitettaessa.

Hienoa että teillä on kaikki hyvin.

Kuulostaa tutulta. Kokeiltiin kaikenmoista: dieetit (siis minä olin syömättä vuorotellen kaikkea mahollista), vyöhyketerapiat (auttoi aluksi niihin päiväkitinöihin, mutta eivät loppuneet), d-vitamiinit (kaikki eri merkit ja lopulta jätettiin kokonaan pois), lisäravinto (vauva ei suostunut juomaan tuttipullosta), kantoliina, tärisevä sitteri jne jne jne...

Mikään, siis yhtään mikään, ei vienyt pois iltaitkuja eikä päväaikaista kitinää ja itkuisuutta. Istuin tuntitolkulla jumppapallon päällä hytkymässä vauva sylissä, se ehkä koettiin parhaimmaksi meillä. 2,5kk iässä yksi kaunis päivä imetyksen jälkeen jäin odottelemaan tuttua kitinää, mutta kas kummaa, se loppui kuin seinään! Ja samoin ne iltahuudot.

Joten, voipi olla että vain aika parantaa. Tottakai voitte kokeilla kaikkea joka mahdollisesti voisi helpottaa pienen oloa. Se vyöhyketerpia ja sieltä opittu hieronta sekä tuo jumppapallo oli meidän "lempparit".

Et tee mitään väärin, ja jos vauva nukkuu hyvin siellä vaunuissa vaikka alku onkin karjumista niin anna nukkua. Meillä neuvolassa terkka koitti lohduttaa ja sanoi, että koliikkilapsista tulee usein sosiaalisia ja ulospäinsuuntautuneita koska ovat saaneet niiiiin paljon sitä syliä ja huolenpitoa.

Voimia näihin ensimmäisiin kuukausiin, jos yli 3kk ikäisenä vielä jatkuu kovin niin voisi tarkistaa allergiat.

[QUOTE="veiras";27203859]Mitäs se koliikki muuten on? Selvittämätön imeväisiän itkuisuus. Eli diagnoosina koliikki on ikäänkuin lääkärin käsienlevitys...[/QUOTE]

ei sitä kukaan tiedä varmaksi, mutta yksi selitys on juuri suoliston kehittymättömyys. Itse uskon
siihen, ainakin vauvan vaivat tuntuu sellaiseen vahvasti liittyvän..

Ensinnäkin toivotan teille paljon jaksamista! Suoranaisesti en osaa neuvoa, ainoastaan sanoa, että tiedän tunteesi. Jos tilanteesi alkaa tuntua todella pahalta, niin soita neuvolaan.

Itsekin olen kuullut ihan liian monta kertaa, jotta "semmoisia ne vauvat on, pärjäile". Joo, kyllähän ne itkee.. MUTTA kun äitikin tarvisi unta. Eikö lohdutukseksi voisi sanoa jotain muuta?

Meillä heräillään vielä 7kk iässä joka helv... tunti öisin huutamaan. Päivisin sitten kitistään (väsymystä?). Olen alkanut epäillä allergioita, saas nähdä. Tai sitten toi vaan on normi vauva, joka itkee... Huomenna soitan kuitenkin neuvolaan.

Meillä oli aikalailla sama homma neitosen ollessa pienempi. Ainoastaan sylissä mahallaa oli hyvä olla.

Kannattaa röyhtäyttää mahdollisimman usein sekä katosa mitä omaan suuhun laittaa. Yllättävän moni ruoka-aine voi aiheuttaa vauvalle ilmavaivoja. Meillä pahimmat olivat ruisleipä, tuore tomaatti ja valkosipuli unohtamatta herneitä, viiliä ja kermaa. Iän myötä ilmavaivojen pitäisi helpottaa ellei sitten kyse ole esim. refluksista.

Ja tuohon itkemiseen, niin meillä neitonen itki rinnalla kun oli liian väsynyt -> itki myös unille laitettaessa. Tilanteeseen auttoi kun osas hieman ennakoida väsähtämistä ja laittoi unille hieman aiemmin.

Voimia!

Yhteistyössä