21-vuotias teiniäiti?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Sain esikoiseni vuosi sitten 21-vuotiaana ja lapsi oli täysin harkittu ja kovasti toivottu. Opiskelen AMK:ssa sosiaali- ja terveysalalla ja 28-vuotias mieheni on IT-alalla. Tässä on lähtökohdat meidän perheelle ja vanhemmuudelle. Minkälaisia ajatuksia asetelma herättää?

Kysyn ihan mielenkiinnosta, sillä olen kuluneen vuoden aikana törmännyt useamman kerran ulkopuolisiin, jotka kutsuvat minua teiniäidiksi tai vaihtoehtoisesti nuoreksi äidiksi. Jotkut vain toteavat asian, joillekin se tuntuu olevan ongelma. Minä olen ihan ällikällä lyöty näiden teiniäitikommenttien kanssa. Ymmärrän kyllä olevani ensisynnyttäjiä keskimääräistä nuorempi, mutta teiniäidiksi en pysty itseäni mieltämään. Onko se oikeasti ihan omituista, jos 21-vuotias haluaa äidiksi? Poikamme on nyt vuoden ikäinen ja itse täytän pian 23 vuotta. Innolla odotan sitä ikää (kenties 25?) kun äitiyttäni ei kummastella.

Koska ensisynnyttäjien keski-ikä on noussut kovasti, nykyään on harvinaisempaa saada esikoinen 21-vuotiaana kuin 30-vuotiaana.

Itse sain esikoiseni 36-vuotiaana, eikä sitäkään kukaan koskaan ole ainakaan ääneen ihmetellyt. =)

Itse sain esikoisen kuukautta ennen kuin täytin 22-vuotta. Olen sen jälkeen eksynyt aina välillä näihin teiniäitikeskusteluihin, ja tullut tulokseen, että ne jotka eivät "hyväksy" nuorena äidiksi tulemista, ovat niitä jotka selittävät parikymppisten olevan vielä teiniäitejä. He ovat usein niitä, joiden mielestä parikymppisten pitää vielä ravata baareissa ja jää nuoruus elämättä jos saa lapsen tämän ikäisenä. Sellaiselle ei kannata antaa paljon painoarvoa. Kaikki eivät vaan ymmärrä, että osa meistä on jo juoksunsa ehtinyt juoksemaan parikymppisinä ja osaa ei edes kiinnosta moinen. Me ollaan erilaisia. Minusta kritisoijien kannattaa antaa kritisoida rauhassa, ja olla vaan välittämättä, sillä hehän eivät meidän elämistä mitään tiedä. Miksi siis ottaa itseensä :)

• Tykkää
Reactions: Kumipuu
Minä sani esikoiseni kans 21vuotiaana, mutta jo v. 2003. KUKAAN KOSKAAN ei sanonu mua teiniäidiksi, ei edes terkkari. Sanoi kylläkin, että olet NUORIN äiti tällä hetkellä hänen listoilla, mutta ei ollut ollenkaan mihinkään suuntaan kallellaan asian takia.

Onko "maailman meno muuttunu" vajaassa 10 vuodessa niin paljon, et 21v ensisynnyttäjää pidetään teiniäitinä?
Minusta alle 20v äidistä voidaan puhua teiniäitinä, mutta jotkut 18-20v äidit on kylläkin kypsempiä idiksi, kuin jotkut 30-40vuotiaat.

Tuttu tunne. Itse sain esikoisen 22-vuotiaana ja kyllä nuorta ikääni ihmeteltiin äiti-piireissä (suurin osa yli kolmekymppisiä). Aina ne vertaili siihen kuinka lapsia he itse olivat vielä sen ikäisenä... Meille vauva oli todella toivottu, yhdessä oltu miehen kanssa jo 5 vuotta. Jotenkin monet olettivat lapsen olevan vahinkovauva (sain lapsen kesken yliopisto-opiskelujen)

Nyt taas ihmetellään miten olen ehtinyt 26-vuotiaana saamaan 2 lasta ja maisteritutkinnon, ihan kuin lapsen/lasten kanssa opiskelu olisi mahdotonta...

Sain ekan lapseni 21-vuotiaana ja kyllä minuun suhtauduttiin todella holhoavasti mm. neuvolassa. Paha mieli tuli useamman kerran niistä visiiteistä...synnärillä oltiin kannustavia, siitä olen kiitollinen! Nyt olen saamassa toisen 26-vuotiaana ja minuun suhtaudutaan kuin täysjärkiseen...ero on valtava.

Minä sani esikoiseni kans 21vuotiaana, mutta jo v. 2003. KUKAAN KOSKAAN ei sanonu mua teiniäidiksi, ei edes terkkari. Sanoi kylläkin, että olet NUORIN äiti tällä hetkellä hänen listoilla, mutta ei ollut ollenkaan mihinkään suuntaan kallellaan asian takia.

Onko "maailman meno muuttunu" vajaassa 10 vuodessa niin paljon, et 21v ensisynnyttäjää pidetään teiniäitinä?
Minusta alle 20v äidistä voidaan puhua teiniäitinä, mutta jotkut 18-20v äidit on kylläkin kypsempiä idiksi, kuin jotkut 30-40vuotiaat.

Täsmälleen näin :) Ja minäkin sain esikoiseni vuonna 2003 21-vuotiaana.

Itse olin myös 21 kun sain esikoiseni. Koskaan ei kukaan kummastellut ikääni. Miehen serkku 22v. oli samoihin aikoihin raskaana ja hänen ikää moni kauhisteli. Luulen, ettei kyse ole pelkästä iästä, vaan siihen liittyy myös muiden näkemys ihmisen henkisestä kypsyydestä.

Mä en ole koskaan kuullut mitään kommenttia. :D Paitsi ihailua.

Jos näytät paljon ikäistäsi nuoremmalta eivätkä oikein tajua ikääsi oikein?

Kuulostaa aika yksinkertaisilta ihmisiltä, mutta meitähän on moneen. :laugh:

Missä junttilassa sä asut oikein?! :D
Tulin äidiksi 21vuotiaana, mieheni ollessa 26v ja muuten myös it-alalla (mihin se liittyi?) enkä ole koskaan kuullut mitään muuta kuin "ihanan ikäinen" ja sellasta.

Missä tilanteessa kenellekään tulee edes suuhun se "teiniäiti", "nuoriäiti" tai "mummoäiti"? Saanen kysyä? Tai miten se lause menee? "Sinä kun olet tuollanen teiniäiti niin sanopas mihin tämä bussi kulkee?" Vai häh? :D Missä tilanteessa tuo etuliiteäiti tulee?

Olisko iän lisäksi kysymys myös siitä, että olet opiskelija? Toinenhan samanikäinen on valmistunut ammattikoulusta pari vuotta aiemmin, ehtinyt olla töissä ja tällöin ei ihmetellä. Monista elämän "pitää" mennä niin, että ensin opiskelut ja sitten lapsi, se on monesta niin helpompaa. Ja opiskelijan helpommin mieltää huithapeliksi, jolla ei ole huolta huomisesta. Säännöllisesti töissä käyvä on enempi aikuinen.

Itse olin 19 kun tulin äidiksi, 22 vuotiaana toisen lapsen.
Koskaan ei ole kutsuttu teiniäidiksi, enkä kuullut minkäänlaista ihmettelyä aiheesta, paitsi ihan viime vuosina kun olen puhunut lapsistani ja heidän i`istään on muutama ihminen kysynyt että minkäikäinen olitkaan?

sitten tauko ja 40 - v vielä poika joka oli viiden vuoden ilman ehkäisyä tulos.Ensimmäinen lapsi 19v. NYT OLEN 52.Silloin 80- luvun alussa ei meidän pienellä paikka kunnnalla kummasteltu nuoria äitejä

Mä sain esikoiseni 22-vuotiaana vuonna 12 vuotta sitten, eikä ainakaan silloin kukaan kohdellut minua mitenkään muista äideistä poikkeavasti. Ikinä ei ole vähätelty tai mitään. Mun paras ystäväni oli noina aikoina 36-vuotias esikoisensa pari päivää aiemmin saanut äiti, jonka kanssa ihmeteltiin ihan samanlaisia asioita.

En miellä 21-vuotiasta äitiä teiniäidiksi. Nuoreksi äidiksi kylläkin, mutta ylipäänsä minun näkökulmastani 21-vuotiaat ovat nuoria. Ja tämä ei siis mitenkään ole määrittämässä heidän aikuisuuttaan, minusta 21v. on nuori oli äiti tai ei.

Ei 21-vuotias ole teiniäiti hyvällä tahdollakaan. Se että synnyttäjien keski-ikä on noussut, ei ole muuttanut teini-ikäisen määritelmää. Minusta on aivan käsittämätöntä vääntää äitien iästä suoranaisesti mitään päätelmiä. Onhan se toki niin että monella nuoremmalla on esim taloudellisesti heikompi tilanne kuin vanhemmalla äidillä mutta ei voi mitään yleistyksiä tehdä. Jos vanhemmalle äidille tultais kommentoimaan iästä , olisi heti hirveä haloo mutta nuoremmat näyttävät olevan vapaata riistaa kommentoinnin suhteen.

Itse sain erikoisen v. 2004 22-vuotiaana,toivottu ja suunniteltu lapsi. Opinnot olivat vaiheessa ja voi luoja mitä kommentteja siitä miten ne "opinnot jäävät nyt kesken" jne. Kaikkien kiusaksi sain tohtorin tutkinnon tehtyä normaalissa aikataulussa ja välissä tein kaksi lasta lisää. Vieläkin kuulen töissä joiltakin vanhemmilta naispuolisia alaisilta ihmettelyä miten olen kaiken ehtinyt ja sitten eräs mm kommentoi "onneksi saman ikäinen tyttäreni ei ole tehnyt vielä lapsia vaan ehtii elää elämää" . Loukkaava kommentti, ihan tiedoksi, en mielestäni ole jäänyt mistään paitsi ja elän ihan täyttä ja onnellista elämää juuri nyt. Jonkun mielestä baarielämä on oikeaa elämää, ei minusta enkä sitä kaipaa. Mutta vieläkin siis törmää ennakkoluuloihin nuoresta iästä johtuen ja monesti sieltä sanojen välistä pilkottaa kateus.

• Tykkää
Reactions: aurinkoaa
Mun lapsi on 11v ja edelleen äitiyttäni kummastellaan, itse olen 27v

Siitä asti kun lapsi on syntynyt, en oikein ole halunnut sanoa omaa ikääni ja sitten lapsen ikää, joka ikinen kerta jaksetaan kummastella ja mainita. En ole enää mikään teini koten mikähän siinä vieläkin jaksaa ihmetyttää.

Ap, mulla oli 21 vuotiaana jo 2 lasta. Kuopuskin 2v

Esikoinen syntyi ollessani 18, toinen 20v, kolmas 23v, eikä kukaan koskaan sanonut teini-äidiksi tai neuvola holhonnut tms. Toki pahoja katseita sai osakseen, mutta ehkä se johtui enempi tyylistä kuin iästä. Minkä ikäinen äiti hyvänsä herättää huomiota goottivaatteissa, lateksikorsetissa ja reisisaappaissa :D

Nuoreksi äidiksi kyllä on sanottu, mikä on ihan totta. Ja nyt 14v tytön asioita hoitaessa on kysytty, paljonko meidän ikäero on kun ollaan kuin siskokset. 32v viiden lapsen äiti herättää myös kysymyksiä, missä välissä olen kaikki ehtinyt tekemään. Jos vaikka liikun pelkän vauvan kanssa, oletetaan automaattisesti että se on mun esikoinen ja tullaan kertomaan kauhutarinoita tulevasta uhmaiästä..
Mutta en kyllä noista osaa pahastua ollenkaan.

Yhteistyössä