Mikä meissä on vikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mmm"

Vieras
Asutaan pk-seudulla ja ollaan ns. normaalituloisia, ainakin mun käsityksen mukaan: miehen bruttopalkka on noin 4300 euroa/kk ja mulla 2800 euroa/kk (olen osa-aikatöissä ja jäin just uudelleen äitiyslomalle). Asutaan 70-luvun kerrostalokolmiossa, joka ostettiin 6 vuotta sitten. Musta tuntuu että kaikki muut tutut ja puolitutut asuu vähintään rivarissa 4h+-asunnoissa ja ajaa kahdella suht uudella autolla. Ei meillä ole siihen varaa. Autokin on kohta 10 v. vanha. Mitä me tehdään väärin vai ollaanko vaan niin köyhiä että parempaan ei ole varaa? Asumiskulut on tällä hetkellä noin 900 euroa/ kk (sis.yhtiövastike ja laina korkoineen). Säästöön ei jää mitään, etenkään mieheltä. Mä saan säästöön sen verran että matkustetaan ulkomaille kerran vuodessa ja pakolliset isommat hankinnat saadaan tehtyä (uusitaan huonekaluja ja elektroniikkaa sitä mukaa kun tarvii).

en tiedä. et kerro lapsilukumäärää tai teidän ikää. jos kuvitellaan että teillä normiperhe, 2 pientä lasta, niin itselläni jäisi säästöön lähes kaikki asumiskulujen ja verojen jälkeen. tuonn kokoinen eprhe syö vähän ja pienet lapset eivät harrasta.

valitsisin ajaa vanhalla.

en tiedä. et kerro lapsilukumäärää tai teidän ikää. jos kuvitellaan että teillä normiperhe, 2 pientä lasta, niin itselläni jäisi säästöön lähes kaikki asumiskulujen ja verojen jälkeen. tuonn kokoinen eprhe syö vähän ja pienet lapset eivät harrasta.

valitsisin ajaa vanhalla.

Hoitomaksut, vaatteet, vakuutukset, kengät, auton huolto ja renkaat, matkakustannukset töihin ja kotiin ja tosiaan, se ruokakin maksaa.

melkoisen hyvillehän nuo teidän tulonne vaikuttavat. Asumiskulutkaan ei kohtuuttomat ole. Tuntuis ,että kyllähän tuosta saisi jo jotain säästöönkin tai maksaisi isompaa asuntoakin halutessanne.

Teillä on kyllä hyvät tulot. Meillä mulla brutto 2800e ja mies saa työttömyyspäivärahaa 1200e. Saatiin kesällä asuntolaina ja asutaan omakotitalossa, jossa laina ja muut asumiskulut ovat n. 800e/kk. Lisäksi kolme lasta ja rahaa on harrastuksiin ja vähän ylimääräistäkin jää. Auto on vanha. Ei tykätä matkustella, joten siihen ei rahaa tarvita.

Melkoisen törkeää puhua köyhyydestä noilla tuloilla.

Mä jäin miettimään et mihin se sun mies tuhlaa kaikki rahat jos vaan sulta jää säästöön vaikka sulla on pienemmät tulot. Sillehän pitäis jäädä aika paljon säästöön jos asumiskulut on noin pienet ja tuskin teillä on autolaina kun auto kuitenkin on vanha. Mihin teillä se raha menee? Onko miehellä jokin kallis harrastus?

No joo, ette kyllä köyhiä ole!! Mä olisin iloinen, jos mulla olis palkka 2800...edes kokopäivätyöstä! Ihan hyvinhän teillä menee. Ei tartte yrittäkään näyttää, että meillä on varaa siihen ja siihen - hups ja sit ei olekaan!

Pointtini olikin se että mun mielestä meillä on sellaiset tulot, joilla pitäisi pärjätä ja olla varaa asua esim. rivarissa. Toki pk-seutu on kallista asumisen suhteen ja toisaalta mun mielestä lainaa ei voi ottaa yli 200 000 euroa ja sen kyllä järkevällä sijainnilla (asunnon ikä ja kunto huomioiden) oleva asunto maksaa. Siis sen verran joutuu ottamana lainaa. Minusta 200 000 euroa on aika paljon lainaa..

Meillä on nyt 1 lapsi ja toinen tulossa. Auto velaton. Autoon sinällään en haluaisi hirveästi panostaa eikä mieskään mutta jossain vaiheessa sekin pitää uusia. Toista autoa ei mielellään oteta vaan halutaan asunto sellaisella sijainnilla että toinen voi töihin kulkea julkisilla kohtuu helposti (työmatkaan menee alle tunti reilusti). Muita lainoja tai velkoja meillä ei ole, enkä tiedä, onko meidän iällä nyt vaikitusta tähän asiaan. Lapsi on alle kouluikäinen vielä mutta kroonisesto sairas ja lääke yms. kuluihin uppoaa kyllä vuodessa se pari tonnia.

Miehellä ei ole mitään kaliita harrastuksia (vuosimaksu luokkaa 400 euroa, muuten harrastaa lenkkeilyä, hiihtoa jne. ja eivät kyllä ole kalleimmasta päästä harrastuksia). Mäkin vähän ihmettelen, miksei mies saa mitään säästöön.. Tosin mies maksaa asumiskulut, vakuutukset ja autokulut, minä taas ruuat ja muut laskut eli sähkö, lehdet jne. Mulla jää tällä hetkellä noin 500 euroa/kk säästöön, olen nyt säästänyt hoitavapaan ajalle ja tarkoitus olisi sitten hoitavapaalla käyttää säästöjä 500 euroa/kk ja olla hoitovapalla ainakin vuosi ellei kaksikin..

Tiedätkö sitten tarkkaan noiden tuttujen rahtilanteen? Kuinka paljon on lainaa ja velkoja yleensäkin, ovatko saaneet perintöä, nuukistelevatko kaikessa muussa paitsi asunnossa ja autoissa, jne...?

Suurimman osan tutuista rahatilannetta en todellakaan tiedä tarkkaan, ihan lähimpien kavereiden vain. Esim. mun parhaalla kaverillani ja sen miehellä on molemmilla bruttotulot noin 4000-4500 euroa/kk ja asuvat juurikin rivarissa ja lainaa on alle 100 000 euroa. Mutta sepä mua tässä ihmetyttääkin että esim. tuttavat, joista toinen on sairaanhoitaja ja toinen rekkakuski, niin he asuvat omakotitalossa hyvällä alueella ja heillä on varaa pitää kahta autoa. Lisäksi matkustavat joka lomalla jonnekin ja lapsia on kaksi. Oletan siis että sh:lla ei voi olla julkisella puolella (ei vuorotyö) palkka yli 3000 euroa/kk eikä rekkakuski tuskin tienaa yli 4000 euroa/kk. Ihmisten työpaikoista, työnkuvasta ja koulutuksesta voi kyllä vähän päätellä, paljonko on tuloja. Jos jollain olis/on iso perintö, siitäkin olen tietoinen, sen verran hyviä tuttuja kuitenkin kyseessä.

[QUOTE="mmm";27205453]Miehellä ei ole mitään kaliita harrastuksia (vuosimaksu luokkaa 400 euroa, muuten harrastaa lenkkeilyä, hiihtoa jne. ja eivät kyllä ole kalleimmasta päästä harrastuksia). Mäkin vähän ihmettelen, miksei mies saa mitään säästöön.. Tosin mies maksaa asumiskulut, vakuutukset ja autokulut, minä taas ruuat ja muut laskut eli sähkö, lehdet jne. Mulla jää tällä hetkellä noin 500 euroa/kk säästöön, olen nyt säästänyt hoitavapaan ajalle ja tarkoitus olisi sitten hoitavapaalla käyttää säästöjä 500 euroa/kk ja olla hoitovapalla ainakin vuosi ellei kaksikin..[/QUOTE]

Kannattaa varmaan ottaa miehen kanssa puheeksi tuo raha-asia. Jos mies maksaa 900e kk asumisesta, autoon menee varmaan maks 200e ja vakuutuksiin maks 100e eli yhteensä n 1200e niin mihin loput rahat menevät.Kyllähän tosta pitäis jäädä säästöön vai maksaako vielä jotain muita menoja? Meillä on varmaan yhteensä suht samanlaiset tulot. Me asutaan omakotitalossa ja meillä on kummallakin suht uudet autot, lapsia on kome ja meille jää joka kuukausi rahaa säästöön reilu tonni. Sillä sit matkustellaan ja käydään ulkona syömässä ym. tehdään kivoja juttuja perheen kanssa.

[QUOTE="mmm";27205522]Suurimman osan tutuista rahatilannetta en todellakaan tiedä tarkkaan, ihan lähimpien kavereiden vain. Esim. mun parhaalla kaverillani ja sen miehellä on molemmilla bruttotulot noin 4000-4500 euroa/kk ja asuvat juurikin rivarissa ja lainaa on alle 100 000 euroa. Mutta sepä mua tässä ihmetyttääkin että esim. tuttavat, joista toinen on sairaanhoitaja ja toinen rekkakuski, niin he asuvat omakotitalossa hyvällä alueella ja heillä on varaa pitää kahta autoa. Lisäksi matkustavat joka lomalla jonnekin ja lapsia on kaksi. Oletan siis että sh:lla ei voi olla julkisella puolella (ei vuorotyö) palkka yli 3000 euroa/kk eikä rekkakuski tuskin tienaa yli 4000 euroa/kk. Ihmisten työpaikoista, työnkuvasta ja koulutuksesta voi kyllä vähän päätellä, paljonko on tuloja. Jos jollain olis/on iso perintö, siitäkin olen tietoinen, sen verran hyviä tuttuja kuitenkin kyseessä.[/QUOTE]

Mistä voit olla varma, että heillä oikeasti on varaa asua ja elää sillä tavalla? Aika moni nykyään elää tosi paljon yli varojensa...

[QUOTE="mmm";27204610]Asutaan pk-seudulla ja ollaan ns. normaalituloisia, ainakin mun käsityksen mukaan: miehen bruttopalkka on noin 4300 euroa/kk ja mulla 2800 euroa/kk (olen osa-aikatöissä ja jäin just uudelleen äitiyslomalle). Asutaan 70-luvun kerrostalokolmiossa, joka ostettiin 6 vuotta sitten. Musta tuntuu että kaikki muut tutut ja puolitutut asuu vähintään rivarissa 4h+-asunnoissa ja ajaa kahdella suht uudella autolla. Ei meillä ole siihen varaa. Autokin on kohta 10 v. vanha. Mitä me tehdään väärin vai ollaanko vaan niin köyhiä että parempaan ei ole varaa? Asumiskulut on tällä hetkellä noin 900 euroa/ kk (sis.yhtiövastike ja laina korkoineen). Säästöön ei jää mitään, etenkään mieheltä. Mä saan säästöön sen verran että matkustetaan ulkomaille kerran vuodessa ja pakolliset isommat hankinnat saadaan tehtyä (uusitaan huonekaluja ja elektroniikkaa sitä mukaa kun tarvii).[/QUOTE]

ainakin ulkomaanmatkoihin paljon vaikuttaa, miten ostatte. Me matkustetaan useasti vuodessa, mutta lennot hulluilta päiviltä ja hotellit kalastelen itse netistä. Lisäksi yleensä ostamme yhden äkkilähdön aurinkomatkoilta. Eli olemme varanneet loman tietylle viikolle ja sitten katsotaan paria päivää ennen, minne mennään. Noin matka saatta olla vain 30% alkuperäishinnasta.

Mihin teidän rahat oikein menee :)?

Todella hyvät tulot teillä eikä muuta velkaa, niin miten tuo voi olla mahdollista? Ootko ihan varma, että miehelläsi ei ole jotain sijoituksia tms. joihin siirtää rahaa joka kk?

Mistä ihmeen työstä saa 2800 € osa-aikaisena? Mä en saa edes kokopäivätyöstä noin hyvää palkkaa, toimistotöissä olen.

[QUOTE="mmm";27205560]Miehellä arvioisin 2900 (brutto 4300) ja mulla 2000 (brutto 2800). Kylläpä kuulostaa paljolta.. Melkein 5000 euroa/kk. Mies on kyllä ollut aina huono käsittelemään rahaa, kaikki mene mitä tulee mutta sen takia mies maksaakin suurimman osan kiinteistä kuluista ja mä sitten huolehdin noista "harkinnanvaraisista".[/QUOTE]

Eli teillä jää asumiskulujen jälkeen käyttörahaa 4000e. Olette tosi rikkaita. Nyt äkkiä rupeat selvittämään mihin se mies rahansa käyttää. Onko peliongelmaa ym.? Kun kyllä noilla tuloilla pitäis enemmän jäädä käyttöön kuten täällä on moni todennut. Yks vaihtoehto teillä vois olla yhteinen taloustili, johon kumpkn lattais määrätyn summan ja siitä maksettais yhteiset menot ja ylimääräiset laitettais säästöön. Itse ole nsairaanhoitaja ja mun bruttopalkka on 2400e/kk en tuune yhtään hoitajaa joka sais 3000e kuussa ilman vuorolisiä.

Mihin teidän rahat oikein menee :)?

Todella hyvät tulot teillä eikä muuta velkaa, niin miten tuo voi olla mahdollista? Ootko ihan varma, että miehelläsi ei ole jotain sijoituksia tms. joihin siirtää rahaa joka kk?

Mistä ihmeen työstä saa 2800 € osa-aikaisena? Mä en saa edes kokopäivätyöstä noin hyvää palkkaa, toimistotöissä olen.

No sitähän minäkin tässä ihmettelen. Mihin meidän rahat menee.. Mies ei kyllä salaile mitään, mä voin tuolta mapista tarkistaa sen tiliotteet jne. En vaan oo jaksanu sen asioita koskaan kytätä (ollaan kuitenkin oltu yhdessä 15 v.) kun varsinaisia ongelmia ei ole ollut.

Olen töissä 70 % työajalla (paitsi nyt siis äitiyslomalla), olen julkisella sektorilla tuotekehityspuolella (akateeminen koulutus).

Miehellä varmaan kiva yllätys tänään tiedossa kun tulee kotiin ja näke mun laskelmat. Saa luvan alkaa säästämään. Tai sitten saa maksaa lisää noita yhteisiä menoja. Maksaa muuten hoitomaksun myös eli noin 230 euroa/kk.

Ulkomaanmatkat on yleensä omatoimimatkoja, joihin kyllä menee rahaa vaikka halpoja lentoja ja majoituksia metsästetäänkin. Reissussa ei sitten yleensä pihistetä vaan esim. ruokaillaan koko loman ajan ravintoloissa ja kierretään paljon paikkoja (vuokrataan auto jne.). Ulkomailla käydään viikon verran + yksi viikonloppu vuodessa ja kotimaanmatkoilla (lasten kohteet) 1-2 paikassa/vuosi. Niin ja onhan meillä kesämökki, johon tietysti menee rahaa myös..muttei nyt mitenkään hirveästi (muutamia satasia vuodessa).

Me elettäis ruhtinaaksi noilla tuloilla.... 2500€/kk/käteen. Ja kyllä meillä vielä tästä vähän säästöönkin sentään jää...

Asumiseen 550€ + 130€
Autolainaan 200€
Bensaan 100€
Vakuutuksiin n. 100€
Sähkö n. 30€
Netti 30€
Puhelimet n. 60€
Ruokaan n. 400€

Yhteistyössä